Woon-werkverkeer: voor je start

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#31 Bericht door Jo2p »

scuri schreef: Anderzijds al een verhaal gelezen over een man die 's avonds laat altijd warm eten at, net voor het slapen gaan. Hij kreeg na jaren zo geleefd te hebben darmkanker en de artsen duidden deze gewoonte aan als oorzaak met als voornaamste reden dat de energie van het eten niet verbruikt werd en in de darmen iets gebeurde wat niet zo gezond was. Zal wellicht ook te maken hebben met wat hij at vermoed ik. Dieper slapen kan men met andere natuurlijke middelen regelen.
Tja, anders eet je om een uur of zeven en ga je om twaalf of zo naar bed, zoveel energie verbruik je in die tussentijd niet en meestal lig je achterover naar de tv te staren. Bij mij zit er meestal minimaal twee uur tussen, maar het wordt soms ook later en dan is het een uur. Is het korter dan eet ik niet meer. Ik ga ook pas eten als ik honger krijg en niet eerder. Ik vind het verder een vreemd bericht, immers de maaltijd verteren kost veel energie, daarom wordt altijd afgeraden om tijdens het bewegen (wat dat dan ook is) te eten omdat dan juist twee "vechten" om de energie.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#32 Bericht door scuri »

Jo2p schreef:
Bij mij zit er meestal minimaal twee uur tussen, maar het wordt soms ook later en dan is het een uur. Is het korter dan eet ik niet meer.
Maar dat is wellicht OK hoor. Veel hangt af van zoveel factoren, o.a. het eigen metabolisme. Ik vermoed dat het bij die man om een aantal factoren tesamen ging (o.a. vrij snel nadien gaan slapen, over een aantal jaren, vrij copieuze maaltijd, zittend werk overdag, enz.).
Jo2p schreef:
Ik ga ook pas eten als ik honger krijg en niet eerder. Ik vind het verder een vreemd bericht, immers de maaltijd verteren kost veel energie, daarom wordt altijd afgeraden om tijdens het bewegen (wat dat dan ook is) te eten omdat dan juist twee "vechten" om de energie.
Dat is iets anders natuurlijk. Ik zeg niet dat men na het avondeten moet gaan trainen.
Daarom moet men ook een tijdje vóór het sporten eten, dan is het omgezet naar bruikbare energie.
Maar tijdens het sporten honger en dorst krijgen is eerder een signaal dat het 'te laat' is, t.t.z. de energiebronnen zijn op. Bij 'slappe benen' en 'appelflauwte' treedt zelfs geen hongergevoel als signaal op: het lichaam valt gewoon plots plat - heel naar gevoel. Daarom raadt men aan om tijdens het sporten iets - zonder overdrijven - te nuttigen. Maar nogmaals, er zijn zoveel factoren, daarom is het eigen lichaam leren kennen onder verschillende condities belangrijk, naast een basiskennis voeding en een dikke portie gezond verstand.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef:Anderzijds al een verhaal gelezen over een man die 's avonds laat altijd warm eten at, net voor het slapen gaan. Hij kreeg na jaren zo geleefd te hebben darmkanker en de artsen duidden deze gewoonte aan als oorzaak met als voornaamste reden dat de energie van het eten niet verbruikt werd en in de darmen iets gebeurde wat niet zo gezond was. Zal wellicht ook te maken hebben met wat hij at vermoed ik. Dieper slapen kan men met andere natuurlijke middelen regelen.
Lang geleden wees iemand me erop dat je best het warmst eet wanneer ook de zon op haar hoogst staat. Je hoeft niet in schimmige bespiegelingen te vervallen om in te zien dat er waarschijnlijk wel wat van aan is. Als mens maken we toch deel uit van de natuur. Bijgevolg is het niet ondenkbeeldig dat de ons omringende natuur ons metabolisme op de een of andere wijze beïnvloedt. In ons gezin eten we bij voorkeur dan ook 's middags. Ik merk dat het ook bij de kinderen beter valt.
scuri schreef: Correct i.v.m. die grote slokken.
Als je her en der begint te snuffelen, merk je algauw tegengestelde aanbevelingen. Toch heb ik de indruk dat er eerder aangeraden wordt om tijdens het fietsen regelmatig kleine slokjes te nemen. Ik doe dat ook trouwens, want bij het drinken van grote hoeveelheden merk ik dat het veel vlugger gaat schuiven. Blijkbaar neemt het lichaam dan minder water op.
scuri schreef: Vrij recent onderzoek (wielerwereld) leerde dat een banaan superieur is aan om het even welke energiegel. Maar uiteraard is bananen meesleuren voor coureurs niet handig.
En de natuur trekt zijn plan met een weggegooide bananenschil, wat niet gezegd kan worden van die smerige troep aan weggegooide verpakkingen... Als peter van enkele straten in onze gemeente raap ik jaarlijks ontelbare van die tubetjes en wikkeltjes bijeen. Ronduit hatelijk. :x :x :x

Bananen zijn niet echt aan mij besteed. Veel liever neem ik wat rozijnen mee. Nog betere waarden dan bij een banaan. En natuurlijk ook iets handiger mee te nemen. Geen moestoestanden in de velomobiel.

Volgende webstek is heel interessant als je de energiewaarde van voedingsmiddelen wil bekijken om tegen elkaar af te wegen:

https://www.fatsecret.be/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#34 Bericht door scuri »

Interessant te lezen hoe verschillend het allemaal kan zijn. De ene eet iets voor het fietsen bijvoorbeeld, terwijl een ander dat niet doet. Weet iemand wat vanuit medisch standpunt het beste is?
Vraag het misschien eens aan een wijze arts of paramedicus. Of snuffel eens rond bij de recente bevindingen in de wielerwereld waarvoor men veel onderzoeken doet.
Over voeding is het al een tijd zo dat we dagelijks om de oren geslaan worden met aanbevelingen, met duizenden boeken van experts die het 'weten' enz. Daarnaast staan wetenschappelijke bevindingen niet stil - deze zijn echter vnl. materialistisch van aard. M.a.w. mensen zien het bos door de bomen niet meer.
Feit is ook dat sedert de jaren '50 er een boom is aan chemische brol in de voedings- en landbouwindustrie.
Of hoe ver men van de natuur is weggeraakt.
Een en ander heeft te maken met de zgn. fitnesscultuur die big business is geworden en die het walhalla belooft als men dit en dat maar koopt.

Blijkaar vind je een bepaald medisch standpunt niet interessant, nl. over laat warm copieus eten net voor het slapen i.c.m. andere factoren:
Je hoeft niet in schimmige bespiegelingen te vervallen om in te zien dat er waarschijnlijk wel wat van waar is.
Misschien moet u dat eens aan die artsen vertellen dan.
Of ligt het aan het feit dat je die bewering per se wilt becommentariëren omwille van persoonlijke rancune?
Lang geleden wees iemand me erop dat je best het warmst eet wanneer ook de zon op haar hoogst staat.
Dat geldt niet overal. Bvb. in Spanje waar men dan siësta neemt en later eet. Gezond verstand even laten werken.
In het verleden heb ik een tijdje gestart zonder ontbijt, maar er waren dan dagen dat ik bijna ronduit misselijk van de honger werd. Andere dagen ging dat vrij goed. Wel stelde ik dan soms vast dat mijn hongergevoel vrijwel volledig verdwenen was en ik de neiging mijn ontbijt te beperken tot een kop koffie.
Wat is jouw punt? Als men de precieze omstandigheden niet kent zoals inspanningen, externe en inwendige omstandigheden, ... kan men er niet veel mee doen. Het kan zijn dat de dagen nadien jouw reserves uitgeput waren, vandaar misselijkheid, wie zal het zeggen?
Koffie is eerder waterafdrijvend en zou ik niet aanbevelen, maar wederom: elk moet dan zelf voelen.
Als mens maken we toch deel uit van de natuur. Bijgevolg is het niet ondenkbeeldig dat de ons omringende natuur ons metabolisme op de een of andere wijze beïnvloedt.
We geraken meer en meer ontkoppeld van de natuur. Als er nog automatische harmonische koppeling was i.e. waardoor mensen dat nog ook van nature wisten - dat was er werkelijk nog in een verleden vandaar o.a. die volkswijsheden - zou men de vraag 'hoe opwarmen om te fietsen' niet moeten stellen. Als je de wijze beïnvloedingen (want dat zijn ze) kent tussen natuur en mens, dan hoor ik het graag.
Ik heb het bovendien niet over de samenhang natuur-mens, maar over het eigen metabolisme: snel, gemiddeld of traag. Je las het dus verkeerd (en dat is niet enkel deze keer).
Als je her en der begint te snuffelen, merk je algauw tegengestelde aanbevelingen. Toch heb ik de indruk dat er eerder aangeraden wordt om tijdens het fietsen regelmatig kleine slokjes te nemen
Dan moet je maar kleine slokjes nemen he. De aanbeveling van grote slokken komt uit onderzoek vanuit de wieler/sport wereld, en vnl. na een grote inspanning en in te nemen binnen het half uur erna. Als men zich daar niet goed bij voelt, dan volge men het eigen gezond gevoel van het eigen lichaam.
Onderweg gaat het over bv. een mond vol drank i.p.v. heel kleine teugjes door nippen. Maar elk moet dat maar aanvoelen. Bovendien zou de drank rehydraterend moeten zijn voor sport van redelijke duur, zoals je ongetwijfeld weet - dat is allemaal oude koek.
Voor wat het waard is http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3628 + de vele duizenden andere pagina's en Youtube kanalen
Is het fietsen met een volle maag anderzijds wel aan te bevelen?
In principe NOOIT, maar dat weet je ook wel. Eén keer meemaken is voldoende en een minuutje surfen volstaat ook. Het hangt ook af van wat men eet en of men het al dat niet snel verteert, weersomstandigheden enz. Als je hierover wilt vitten en gaat surfen om uitzonderingen te vinden en die zal je vinden: niemand houd je tegen (behalve de eigen zelfbeheersing).
zou het eerder aan te raden een paar opwarmingsoefeningen te doen? En wat zou die opwarming dan moeten inhouden?
Met een minuutje rondsnuffelen weet je het wel en toch ook uit eigen ervaring? Tenzij men het nodig heeft is opwarmen op de fiets het makkelijkst (en via voeding, die ieder voor zich moet uitmaken). Koud weer of aanvoelen van lage eigen lichaamswarmte kan nopen tot opwarmingsoefeningen of met verwarmende zalf o.i.d. Komt men uit blessuretijd of heeft men een kleine blessure, of chronisch pijnen, of zwakke delen, enz. dan moet men misschien aan dat lichaamsdeel extra zorg besteden via aparte opwarming, een zalf enz. Er is een Vlaamse ex-prof wielrenner die zich elke morgen een uur lang moet opwarmen met allerlei technieken omdat hij anders de ganse dag stijf van de pijn loopt. Wederom gezond verstand, er is niet één recept - iets wat je ongetwijfeld wist, tenzij ik mij door allerlei 'schimmige bespiegelingen' me zou vergissen in jouw kennis.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#35 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
En de natuur trekt zijn plan met een weggegooide bananenschil, wat niet gezegd kan worden van die smerige troep aan weggegooide verpakkingen... Als peter van enkele straten in onze gemeente raap ik jaarlijks ontelbare van die tubetjes en wikkeltjes bijeen. Ronduit hatelijk. :x :x :x
Absoluut. Smijt het maar in de grote ergernis topic. :D
Vlaanderens wegen liggen er bovendien altijd smerig bij, overal zwerfafval, valt enorm op als men uit NL, FR of DL komt.
Bananen zijn niet echt aan mij besteed. Veel liever neem ik wat rozijnen mee. Nog betere waarden dan bij een banaan. En natuurlijk ook iets handiger mee te nemen. Geen moestoestanden in de velomobiel.
Dan moet u dat zo doen he, elk zijn eigen meug.
Volgende webstek is heel interessant als je de energiewaarde van voedingsmiddelen wil bekijken om tegen elkaar af te wegen:
https://www.fatsecret.be/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/
Ja, zo zijn er honderden met voedingstabellen. Maar dit is één aspect van energie, hoe een mens met voeding omgaat in het eigen lichaam is een zeer grote factor in gans dat proces. De laatste jaren wordt voeding eenzijdig overschat, niet in het minst geïnduceerd door de fitnessindustrie.

Ergens begrijp ik iets niet: je wéét alles en toch stel je er allerlei vragen rond. Kan je dat duiden?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

Weet je, scuri, dit forum is een uitvloeisel van wat enkele ligfietsvrienden met elkaar en met anderen wensten te delen. Met het testweekend in 2004 heb ik de - toen - Gentse Liggers leren kennen als een jolige bende waar het goed toeven is. Al zijn we het heus niet altijd met elkaar eens, toch heerst er onder elkaar een kameraadschappelijke en zelfs vriendschappelijke sfeer. Laten we het ook zo houden. Dat is de moeite waard!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie