Woon-werkverkeer: voor je start

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#16 Bericht door Ronnius »

Het hangt allemaal af van persoon tot persoon.
Er zijn mensen die zonder ontbijt opstaan en uren kunnen presteren zonder honger gevoel.
Zo kende ik zelf iemand die zonder ontbijt om 6 uur begon te werken en de eerste maaltijd was om 11 uur.
Ikzelf heb dikwijls al zo een knagend hongergevoel tijdens of zelfs net voor het opstaan dat ik dreig flauw te vallen.
Volgens de dokter zou dat komen door een terugval van de suikerspiegel, en zou ik een grootverbruiker van energie zijn.

Mijn ontbijt bestaat tegenwoordig uit 50 gr rozijnen, 50 gram cornflakes, 100 gram muesli en 400 ml rauwe melk.
Bij de ochtendploeg eet ik dat tussen 4 uur en 4u30 en er zijn weinig dagen dat ik 8 uur haal (eerste pauze) zonder honger gevoel.
Soms met een knagende maag waarbij ik het gevoel heb tegen de vlakte te zullen gaan.
Voor dat laatste heb ik altijd druivesuiker, sesamcrackers, marsen, snickers en/of bountys in de tas zitten.
En deze heb ik zowel op het werk als na het werk al meermaals nodig gehad.
Zo ben ik durende de jaren al enkele keren bijna van de fiets gestuikt door een plots opkomende razende honger.
Dat is dan zo snel mogelijk stoppen, de fiets op de pikkel zetten zetten en met trillende benen in de tas zoeken naar iets om in de mond te steken en dan heb ik het overdag, 's morgens heb ik dat niet omdat ik gegeten heb, maar zonder eten zou ik weinig dagen op het werk toekomen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#17 Bericht door Wouter D »

volgens mij bestaat er geen wondermenu voor wat betreft eten voor je gaat fietsen, das nogal persoonsgebonden, hangt nogal van je metabolisme af.
vroeger at ik behoorlijk veel als ik ging fietsen, tot iemand me er eens op wees dat ik dat waarschijnlijk niet van doen had, water drinken is belangrijker.

Wat ik doe is het volgende:
bij lange afstanden >60km drink ik om de 5km een klein slokje water en eet ik elke 30km een boterham of een reep alnaargelang wat ik meebracht. Ik heb meestal ook een banaan mee voor noodgevallen. Sinds mijn dieet heb ik meestal ook een doos met wortel en tomaat mee als middagmaal. (als ik hem tenminste niet vergeet zoals bij het treffen)

Bij korte afstanden <60km eet ik niets onderweg, en drink ik elke 5km een klein slokje water.

voor mij werkt dat wel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Wouter
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 13:36
Postcode: 9000
Fiets: Flevo Racer
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#18 Bericht door Wouter »

Het lijkt mij inderdaad persoons- en fietsgebonden.
Als ik met de Flevoracer naar het werk rijd dan lukt me dat met af en toe een slok water en dan ontbijt ik op 't werk (studentenhaver en als m'n honger gestild is koffie).
Maar toen ik de eerste malen met de roeier naar het werk ging wist ik niet wat me overkwam. Na een km of 20 ging ik overmatig zweten, duizelen en leek het wel of ik in een tunnel reed =;
Inderdaad tegen een hypo (glycemie) aan zoals Ronnius ook wel eens ervaart, te weinig suiker in het lichaam om nog iets te presteren. Dus nu wurg ik een banaan (liefst een rijpe) naar binnen voor vertrek en heb ik noten/rozijnen bij als noodbrandstof.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#19 Bericht door Ronnius »

Voor wat het waard is, maar ik heb al enkele keren gelezen dat je beter grotere hoeveelheden water per keer kan drinken ipv nu en dan en slok. Het water zou dan beter en sneller opgenomen worden. Bij mij is het zo dat ik nu een drinkbus (3/4' L) in 2 keer (soms in 1 keer) leegdrink. En als ik ook de camelbag bij heb (bij + 100 km tochten in de zomer) ga ik ook niet meer een beetje lurken, maar veel meer verschillende slokken na elkaar naar binnen werken. Ik drink dus minder vaak maar meer per keer.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#20 Bericht door halepole »

Wouter schreef:Dus nu wurg ik een banaan (liefst een rijpe) naar binnen voor vertrek en heb ik noten/rozijnen bij als noodbrandstof.
Ik denk dat je deze twee beter omwiiseld, de noten/rozijnen zijn tragere suikers dus je kan er lang op teren en de banaan wordt snel opgenomen in je bloed dus ideaal als noodbrandstof.
Natuurlijk is de kans groot dat de banaan tijdens de rit zo een mos wordt dat het niet meer te eten is.

Wouter
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 13:36
Postcode: 9000
Fiets: Flevo Racer
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#21 Bericht door Wouter »

halepole schreef:
Wouter schreef: Ik denk dat je deze twee beter omwiiseld, de noten/rozijnen zijn tragere suikers dus je kan er lang op teren en de banaan wordt snel opgenomen in je bloed dus ideaal als noodbrandstof.
Natuurlijk is de kans groot dat de banaan tijdens de rit zo een mos wordt dat het niet meer te eten is.
Niks mis met een fruitpapje onderweg :P
Het klopt wat je zegt over die suikers maar die banaan krijg ik 's morgens vrij snel weggewerkt én ik kan gelijk starten. Ik denk trouwens dat de rozijnen ook vrij snel energie geven, daarom de combinatie met noten.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#22 Bericht door bicky »

De naar huis rit wordt bij mij veel meer beinvloed door eten dan de heenrit.

Zo merkt ik een verschil in vermogen als warm gegeten heb smiddags of niet. eten onderweg naar huis is nodig anders kom ik met een razende honger thuis.

Nu eet ik laatste weken voor ik vertrek een banaan.
halfweg de rit dan nog een banaan. en ik rijd sneller en heb geen hongerklop

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Zo merkt ik een verschil in vermogen als warm gegeten heb smiddags of niet. eten onderweg naar huis is nodig anders kom ik met een razende honger thuis.
Niet voor niets zeggen ze "'ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar". Ik geloof ook dat het belangrijk is om 's middags een warme maaltijd te hebben. Vroeger hoorde ik wel eens van oudere mensen dat je het warmst moet eten wanneer de zon de meeste warmte geeft. Volkswijsheid. Ik denk dat er iets van aan is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#24 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef:Niet voor niets zeggen ze "'ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar". Ik geloof ook dat het belangrijk is om 's middags een warme maaltijd te hebben. Vroeger hoorde ik wel eens van oudere mensen dat je het warmst moet eten wanneer de zon de meeste warmte geeft. Volkswijsheid. Ik denk dat er iets van aan is.
Men zou beter wat meer rekening houden met die "oude" volkswijsheden, men zou merkelijk minder beroep moeten doen op artsen en medicijnen... :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#25 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef: Niet voor niets zeggen ze "'ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar".
Deze uitspraak ken ik ook, spreek ik zelf ook vaak uit richting onze dochters.

Ik houd mij er zelf echter ook niet altijd aan :?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#26 Bericht door Jo2p »

S'ochtends om ongeveer half 6 een bruine boterham met cornedbeef en een glas tomatensap. Daar teer ik op tot 12 uur. Ik eet s'avonds warm, liefst 1 of 2 uur voor slapen gaan. Door de warme maaltijd wordt je rozig omdat je lichaam de maaltijd moet verteren. Hierdoor kom je in een diepere slaap en kun je met korter slapen toe.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#27 Bericht door fcapri »

ik ben ook een tamelijke energieverslinder en ik moet smorgens eten of geraak nooit op mijn werk.
vroeger was het nog erger. ik stond op om 3h30, ik at toen al cornflakes (t is toch verschrikkelijk om op zulk uur al droge boterhammen naar binnen te duwen), meestal nog een boterham na de cornflakes met choco. dan nam ik de trein voor 2uur, daar at ik meestal al iets zoet, een boterham met choco of een banaan. dan nam ik de bukfiets voor 19km fel bergop en kasseien naar het werk. om 8uur at ik dan al 3boterhammen op het werk (iedereen die op het werk kwam zei altijd dat ze mij altijd zagen eten, maar voor mij was het wel al 'middaguur' toen). om 11h30 at ik dan alweer een 3-4 boterhammen op. om 15h at ik nog een suikerwafel en dronk iets van grenadine. dan fietste ik naar het station. aan het station had ik nog steeds honger en vaak kocht ik daar een belegd broodje of iets van koeken (croissant, donuts, appelflap...) om op de trein op te eten.
thuis aangekomen om 18h at ik dan warm eten en om 20h30-21h viel ik in slaap (om smorgens weer om 3h30 op te staan). ik at toen 5keer groot op een dag, en tussendoor nog eens een wafel of iets anders

nu is dat relaxer omdat ik de trein niet meer moet nemen. om 5h smorgens is dat meestal een boterham of 3-4 (cornflakes met melk eet ik ook graag, maar bij de ligfiets wil dat er na 2km weer uitkomen), tegen 8-9uur krijg ik op het werk al honger en sneuvelen ook al een 2-3 boterhammen met choco/kaas of salami (hesp vind ik verschrikkelijk smaken als die al 3uur in een doos zit). smiddags op het werk eet ik dan de overige 3-4 boterhammen op, vaak nog een rijstpapje als desert erbij. om 16h30 kom ik dan thuis met de fiets en heb ik alweer razende honger. meestal eet ik om 21h nog iets van koekjes voor ik ga slapen want anders wordt ik om 3h snachts wakker van de honger (gewente van vroeger die er niet meer uit geraakt. noem het maar beroepsmisvorming).

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#28 Bericht door Peter J »

Toen ik nog met de Milan naar het werk fietste stond ik op om 4h00 om te vertrekken rond 5h30... Ja, anderhalf uur voor mijn vertrek... Ik ben een ochtendmens maar heb tijd nodig om op gang te raken... Meestal maakte ik me dan een bord havermoutpap en ik nam me dan de tijd om dat rustig op te eten. Enkele rit was dat ongeveer 40 kilometer en ik deed daar 1h20 - 1h30 over. Op het werk aangekomen nam ik een douche en dan stapte ik in mijn vrachtwagen om aan mijn dagtaak te beginnen. Overdag at ik weinig of niets, pas in de late namiddag bij mijn thuiskomst werd er weer gegeten, meestal een stuk fruit of iets snoepachtig. 's Avonds volgde dan nog een warme maaltijd en tegen 21h30 ging ik mijn bed opzoeken.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#29 Bericht door scuri »

fcapri schreef: (...) meestal eet ik om 21h nog iets van koekjes voor ik ga slapen want anders wordt ik om 3h snachts wakker van de honger (gewente van vroeger die er niet meer uit geraakt. noem het maar beroepsmisvorming).
Anderzijds al een verhaal gelezen over een man die 's avonds laat altijd warm eten at, net voor het slapen gaan. Hij kreeg na jaren zo geleefd te hebben darmkanker en de artsen duidden deze gewoonte aan als oorzaak met als voornaamste reden dat de energie van het eten niet verbruikt werd en in de darmen iets gebeurde wat niet zo gezond was. Zal wellicht ook te maken hebben met wat hij at vermoed ik. Dieper slapen kan men met andere natuurlijke middelen regelen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#30 Bericht door scuri »

bicky schreef:
De naar huis rit wordt bij mij veel meer beinvloed door eten dan de heenrit.
Zo merkt ik een verschil in vermogen als warm gegeten heb smiddags of niet. eten onderweg naar huis is nodig anders kom ik met een razende honger thuis.
Nu eet ik laatste weken voor ik vertrek een banaan.
halfweg de rit dan nog een banaan. en ik rijd sneller en heb geen hongerklop
Vrij recent onderzoek (wielerwereld) leerde dat een banaan superieur is aan om het even welke energiegel. Maar uiteraard is bananen meesleuren voor coureurs niet handig.
Een gezonde noten/muesli bar onderweg doet ook wonderen. Deze maakt men het best zelf.
Ronnius schreef:
Voor wat het waard is, maar ik heb al enkele keren gelezen dat je beter grotere hoeveelheden water per keer kan drinken ipv nu en dan en slok. Het water zou dan beter en sneller opgenomen worden. Bij mij is het zo dat ik nu een drinkbus (3/4' L) in 2 keer (soms in 1 keer) leegdrink. En als ik ook de camelbag bij heb (bij + 100 km tochten in de zomer) ga ik ook niet meer een beetje lurken, maar veel meer verschillende slokken na elkaar naar binnen werken. Ik drink dus minder vaak maar meer per keer.
Correct i.v.m. die grote slokken. En vooral de nodige energie binnen het half uur (!) na een grote sportinspanning innemen (drank + zo nodig iets anders). Want na die periode - en die is heel kort - neemt een lichaam de energie veel minder op. (Uiteraard ook drinken terwijl men fietst. Als men dorst krijgt zou het zelfs al te laat zijn zeggen sommigen.).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie