spierpijn

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

spierpijn

#1 Bericht door bonfire »

hallo

een paar keer al (voor ons doen!!!!!) een stuk met de trike gefietst......vanmorgen behoorlijke spierpijn in de bovenbenen(aan de voorkant) ik begrijp dat spierpijn normaal is als je jaren niks gedaan hebt ...is ook verder niet zo'n ramp maar wat kan je er aan doen dat het niet erger wordt
VAKER een kleiner stuk gaan fietsen
een kleinere versnellng opzetten,of juist een iets zwaardere?Ik gebruik tot nu toe op aanraden van Edje alleen het middelste blad voor..........
graag jullie advies........
Wat me verder opgevallen is bij de (trike (Ice sprint FS) ....dat je stem gaat trillen tijdens het fietsen over een ERG hobbelig fietspad
Zoals bij die mannen die achterop op de motor in de Tour de France meerijden..........
Ook geen probleem hoor maar vroeg me af.....is dat een teken dat de vering wel ERG goed werkt( er van uitgaande dat die motoren ook erg goed geveerd zijn.....)
of juiste een teken dat de vering niet zo goed funktioneert...........het wegdek ahw "niet aan kan" qua trillingen........

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

#2 Bericht door hmmm »

Spierpijn is niet iets om je zorgen over te maken :lol:.

Het kost nu eenmaal tijd om spieren op te bouwen en nog véél meer tijd om een goede conditie op te bouwen. Vooral regelmatig fietsen en goed naar je lichaam luisteren om blessures te voorkomen.

Het maakt in principe weinig uit welk blad je vooraan gebruikt, zolang je maar een trapfrequentie trapt die aangenaam voor je is. Er is al erg veel geschreven op het internet over de 'juiste' cadans. Maar ik denk wel dat er aangenomen kan worden dat het beter is om te streven naar een hoge cadans (lees +- 90 toeren/minuut). Een hogere cadans belast je knieën minder en zou dus ook minder kans op knieblessures moeten geven.

En het belangrijkste: geniet van het fietsen 8).

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky »

Ik vind het ook goed om te rijden met een hartslagmeter.
Het geeft je een beter inzicht over je hoe zwaar je lichaam belast is.
Zo rijd ik als ik spierpijn heb in een lagere hartslag, zo kan je eenvoudig recupereren.
je moet dan wel even kijken welke hartslagzone ideaal is.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#4 Bericht door slangetje »

Spierpijnen is soms ook omdat je je spieren niet voldoende verwent. Tijd geven om de eerste km op te warmen en even rustig uittrappen.
Na een stevige tocht is koud water op je spieren, niet slecht. Gewoon even je benen koud afspoelen, alvorens de echte douche...
En voor de rest: minder kracht zetten door minder zwaar verzet te kiezen kan nooit kwaad.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

stretchen helpt ook een pak, je spieren een beetje rekken,

zou daar eigenlijk eens iemand moeten voor vinden die ons eens eens opleiding kan komen gaven na een tocht, ga eens bij bloso luisteren, denk ik.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

spierpijn en vermoeidheid kan ook wijzen op magnesium tekort

Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

#7 Bericht door Skoebidoe »

Heb gisteren nog een arts fysische/geneeskunde en revalidatie aangesproken over het onderwerp ligfietsen.
Hijzelf is een fervent racefietser. Hij vond ligfietsen vooral gevaarlijk naar veiligheid (lees:zichtbaarheid)
Ik vroeg hem of ligfietsen erg belastend is voor de kniegewrichten... Hij antwoordde als er een sport is die de knieën weinig belast en zelfs goed is voor de gewrichten dat het dan wel fietsen is! Geen zorgen rond maken dus...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Skoebidoe schreef: Hijzelf is een fervent racefietser. Hij vond ligfietsen vooral gevaarlijk naar veiligheid (lees:zichtbaarheid)
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=6379
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie