Oorsuizen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Oorsuizen

#1 Bericht door Jan.E »

Met de quest gaat het wat vlotter dan de modale ligfiets en bij snelheden rond 40 a 45 km/h , snelheden die ik regelmatig rij, is het lawaai van de wind echt oorverdovend. Letterlijk dan, want ik merk hoe langer hoe meer dat na een rit mijn oren suizen. Dat duurt dan ongeveer nog een half uur. Daarstraks deed mijn rechteroor zelfs pijn. Ik begin mij zelfs af te vragen of ik geen schade berokken aan mijn oren. Ik heb na 8 jaar in de metaal al schade bij bepaalde frequenties en ik wil de zaak niet nog erger maken. Zijn er onder jullie fietsers die daar iets tegen doen, of ben ik een uitzondering? Of enige ideeen?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

je kan een koptelefoon nemen met volledige schelpen die je oren bedekken, dan zit de wind er niet in. of je dan nog veel hoort van het verkeer, kan ik je niet vertellen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#3 Bericht door rik »

Zou dat niet beter gaan met een dakje op de quest? Ik betrap mezelf erop dat ik het laatste jaar veel meer mét dan zonder dakje rij, terwijl dat ervoor net omgekeerd was. Ik heb wel nooit last gehad van oorsuizingen o.i.d., maar toch voel ik dat het dakje echt wel een betere bescherming geeft (is eigenlijk logisch hé).
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

bij de quest is het dankje wel vooral wedstrijdgericht en was vroeger toch een serre (weinig ventilatie) ik weet niet of er intussen iets verandert is

op flandertour was er in de eerste jaren een deelnemer (gerard arends) die ook last had van oorsuizen, die had zelf iets uitgedoktert. twee stukjes spons die hij met een soort ijzerdraadje op hun plaats hield, nl net onder de slapen en dus voor de oren (niet erover) dan waait de wind in die sponzen en niet of minder in de oren. het zicht daarintegen moet wel inleveren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

spruitje schreef:bij de quest is het dankje wel vooral wedstrijdgericht en was vroeger toch een serre (weinig ventilatie) ik weet niet of er intussen iets verandert is
Weet ik ook niet, maar ik dacht ook aan het flevobike dakje. Misschien kan dat ook al helpen?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

Gewoon oordopjes gebruiken; van die gele zachte die je toeknijpt en die dan terug, eens in je oor, opnieuw uitzetten.
Mijn ervaringen met deze dopjes zijn de volgende :
Af en toe moet of mag, zoals je wil, dienst doen bij een optreden of fuif of festival, allé een plaats waar het op geen decibel of 10 op aankomt (bvb laatst bij het optreden van Milk inc in Torhout). Ik gebruik dan steevast die gele oordopjes en deze geven volgende voordelen :
1) ik hoor de muziek zoals je ze hoort te horen en niet als een vlaag lawaai
2) wonderwel versta ik iedereen die tegen mij iets zegt zonder dat die op 5 cm van mijn oor moet staan roepen en
3) eens het lawaai (sorry muziek) gedaan heb ik geen last van suizende of toeterende oren.

In uw geval kan ik zeggen dat je het verkeer beter zult horen met die dopjes in je oor dan zonder want anders hoor je alleen geruis en geen verkeer.

Bij mij is het zelfs zover gekomen dat ik in zowat al mijn kledij wel hier of daar een etuitje zitten heb met dergelijke oordopjes voor het geval ik hier of daar in een lawaaierige situatie kom. Even een anekdote hieromtrent : Jaren terug woonde in Izegem ene minister André Bourgeois (niet Geert), minister van landbouw. Ik had een vroege dienst en we kregen direct het bericht om ons met bekwame spoed naar zijn woning te begeven om reden een aantal boze Waalse boeren naar daar op weg waren. We werden er inderdaad geconfronteerd met Waalse boeren; wij waren met zijn 8-ten, de boeren een 30-tal. Wel de voetzoekers vlogen daar rond onze oren en dagen daarna had ik nog last van mijn oren. Sinds die dag ben ik voorbereid en heb ik altijd oordopjes mee.
Beter oordopjes dan doof
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

of aluminium spoilertjes rond je bril plooien, tried and tested door 1 onzer noorderburen.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#8 Bericht door Vital »

idd te vinden in de zelfbouwhoek...

maar ligt het niet aan je bril ofzo want ik heb er geen last van... En wat gebeurt er als je je hoofd tegen de hoofdsteun legt? In mijn lowracer-tijd had ik ook (geen storende) windgeruis, na montage van mijn staartpunt werd het echter perfect stil. Misschien gewoon je hoofdsteun verlengen zodat je geen turbulentie achter je hoofd krijgt?

Ik denk dat je gewoon diverse dingen moet proberen, in het uiterste geval toch maar weer een Waw kopen, dan hoor je geen geruis meer! Door al het andere lawaai...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

zoals jan in zijn bericht aanhaalde is hij door vroeger werk al gevoelig aan bepaalde frequenties, mogelijk heeft die wind ook een crusiale frequentie,

ik hoop van niet, maar kom

aangezien het niet blijvend is, mag je nog van geluk spreken, ik ken mensen bij wie hun oren 24/24 suizen, echt niet leefbaar naar het schijnt; ik zou het niet willen meemaken
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#10 Bericht door hugo »

google > oorsuizen

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#11 Bericht door Jan.E »

Ik ben niet zo een fan van die oorstopjes die Marksje aanhaalt. Die blokkeren alle geluid. Die zijn wel ideaal voor slechte slapers, waar ik ze ook wel eens voor gebruik. Ik denk wel aan maat gemaakte oordopjes met een filter voor bepaalde frequenties, maar dan ben je al snel 150 euro kwijt. Voor het welzijn van uw oren is dat relatief natuurlijk. Zou een oorarts die niet kunnen voorschrijven? In Nederland blijkbaar wel. Wilfred had dacht ik oordopjes voor zijn i-pod die geruis van wind onderdrukken, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Laatst gewijzigd door Jan.E op za 05 sep 2009, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

zoiets ?

Antigeluid toegepast in nieuwe Sony Walkman
Door René Wichers, vrijdag 13 oktober 2006 13:13, views: 33.712

De nieuwste Walkman van Sony is uitgerust met antigeluid, waarmee omgevingslawaai kan worden gedempt. De NW-S700, zoals het kleinood gaat heten, werkt samen met een zogeheten EX-koptelefoon, die een stel microfoontjes huisvest. Met het signaal van deze microfoontjes wordt het 'noise cancellation'-systeem van de NW-S700 aangestuurd, zodat de drager met een lager volume toekan - en dat helpt uiteraard bij het voorkomen van gehoorschade. Opvallend zijn vooral de minimale afmetingen van de koptelefoon: waar een vorig jaar uitgebrachte Creative-koptelefoon met antigeluid nog het meest wegheeft van een flink uit de kluiten gewassen stel oorwarmers, is de EX met een doorsnee van 13,5 millimeter amper groter dan een setje reguliere oordopjes. Met 4,7 gram is de mp3-speler zelf trouwens ook geen zwaargewicht.

De NW-S700 wordt geleverd in vijf kleuren, maar de geheugencapaciteit is in alle gevallen hetzelfde: het apparaat heeft 1GB aan boord. Volgens het begeleidende persbericht is een laadtijd van drie minuten goed voor drie uur luisterplezier. Met een vol batterijtje kan de speler volgens Sony vijftig uur onafgebroken muziek produceren, al moet er dan worden afgezien van het gebruik van antigeluid. De speler kan overweg met Atrac-, mp3-, wma-, aac- en pcm-bestanden, al moet vermeld dat wma- en aac-bestanden met drm niet herkend worden. Verder heeft de Walkman een FM-radio en een drieregelig oled-display aan boord. De NW-S700 kan al voorbesteld worden via de webwinkel van Sony. Vanaf november ligt de mp3-speler, die een adviesprijs van 159 euro meekrijgt, in de winkel.



wil ik ook wel eens uitproberen en misschien handig in Vital zijne WAW :wink:

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#13 Bericht door Vital »

Dat anti-geluid systeem heb ik al eens gezien in een reportage waar ze een militaire helicopter ermee uitgerust hadden. Bedoeling was het geluid van de helicopter te neutraliseren door zelf identiek (maar negatieve?) geluidsgolven uit te zenden die het eigen geluid dan dempten.

Das zoals wanneer de vriendin over kleren begint te zeuren en ik daar dan gewoon doorheen praat over fietsen, dan horen we mekaar ook niet :wink:

Jan anders moet je CQD zijn potje met wax eens vragen, als je die dik genoeg zet fiets je sneller dan het geluid...
Happiness is not a destination, it is a way of life

gforce
Junior
Berichten: 97
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 0:34
Locatie: Almere
Contacteer:

#14 Bericht door gforce »

Die sony dingen zijn bij lange na niet toegerust voor windgeruis. Ik rij woonwerkverkeer op de motor en heb ze een tijd lang gebruikt. Ben uiteindelijk overgestapt op otoplastieken (gegoten maatdoppen) met filters erin. Voordeel is dat je alarmgeluiden als sirene en toeters goed hoort, maar ruis etc wegvalt. Ik heb ze gecombineerd met sennheiser cx-300 plugjes die erin gegoten kunnen worden voor wat muziek en communicatie onderweg. Dit is vooral handig omdat de muziek niet door de filters hoeft.

kosten: 105 euro met muziek, 95 euro zonder muziek. Direct bij earmo besteld en bij een vertegenwoordiger thuis laten gieten. Als je die mensen belt en een aktie regelt met een man of 10 komen ze zelfs langs om te gieten.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#15 Bericht door Jan.E »

Ik had ook al gedacht aan een snowboardhelm die tot over mijn oren komt. Maar gaat dat niet te warm worden op mijne bol? Je krijgt rapper last van tunnelvisie dan. (wedstrijdgericht dan).

Plaats reactie