Onverklaarbaar verschil in snelheidsklassen fietsen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jonathan

Onverklaarbaar verschil in snelheidsklassen fietsen

#1 Bericht door jonathan »

Kan er mij iemand het volgende verklaren en/of zeggen dat hij hetzelfde heeft.

Mijn kruissnelheden en gemiddelden(van de laatste maand):
Quest: 38-42 / 35.5

High Racer: 40-44 / 36.5

Randonneur fiets: 36-38 / 35.5

Als je die gegevens in rekenmodules giet kom je heel andere dingen uit, dan zou ik met de Q bijna 50km/u moeten rijden.
Meer nog, ik rij met de tanden op elkaar in de Q en met de High Racer en de randonneur niet. Ik ben ook sneller moe(zowel mentaal als fysiek) in de Q.
Op zich is dat een erg spijtige zaak gezien ik de velomobiel een hoog appeal vind hebben, maar als ik er moeilijker hard mee rij(comfort of bagage zijn geen argumenten voor mij). Let op dit ligt niet aan mijn fiets dat probleem heb ik altijd al gehad. Toen ik een alleweder en een condor had was ik ook sneller met de condor.

Jonathan

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door Vital »

Laat eens iemand die ook een quest heeft eens met de jouwe rijden om te zien of je mechanisch geen verlies hebt. Of misschien is het lichamelijk en verdraag je gewoon de warmte niet?
Happiness is not a destination, it is a way of life

jonathan

#3 Bericht door jonathan »

Vital schreef:Laat eens iemand die ook een quest heeft eens met de jouwe rijden om te zien of je mechanisch geen verlies hebt. Of misschien is het lichamelijk en verdraag je gewoon de warmte niet?
Mijn Q is een tijdje geleden zeer serieus onderhouden door velomobie.nl

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#4 Bericht door skywise »

Veel hangt af van het parcours, maar daar zeg ik je toch niets nieuws mee?
Skywise (WAW 558 & 011)

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

skywise schreef:Veel hangt af van het parcours, maar daar zeg ik je toch niets nieuws mee?
Nee uiteraard niet he, ik rij zelfs langs een kanaal sneller met de CHR

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#6 Bericht door Jan.E »

Kijk die quest dan toch maar eens na, want naast een kanaal moet de quest toch het snelste zijn. Of je hebt inderdaad last van de warmte. Op het Ek, bij de 100 km heb ik er veel zien stoppen omwille van de warmte. Ik heb er niet zoveel last van. Ik rij nog steeds alle dagen in de quest naar het werk.

jonathan

#7 Bericht door jonathan »

Jan.E schreef:Kijk die quest dan toch maar eens na, want naast een kanaal moet de quest toch het snelste zijn. Of je hebt inderdaad last van de warmte. Op het Ek, bij de 100 km heb ik er veel zien stoppen omwille van de warmte. Ik heb er niet zoveel last van. Ik rij nog steeds alle dagen in de quest naar het werk.
Dag Jan

Op koude dagen is het verschil veel kleiner.

Warmte zpu he dus kunne zijn... :evil:

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb ook geen spectaculair snelheidsverschil tussen de WAW en de M5 Shock Proof op het gemiddelde traject, dus mix van lang recht, bochten en ander verkeer. Het verschil zit wel in de wendbaarheid (SP beter dan WAW), de banden (SP stelvio; WAW Marathon Plus) en gewicht (twee SP's voor één WAW).
Zonder de bionx zou de WAW op mijn woon-werktraject met het vele stop & go werk zelfs trager zijn, denk ik, maar hij scoort wel beter bij slecht weer, vuile fietspaden en zware bagage.
Op lange rechte stukken is de WAW iets sneller.
DE M5 CMPCT is merkelijk trager dan beide andere fietsen maar scoort dan weer beter voor lokale doeleinden: beter zicht, snellere opstap en dus sneller weg. De ATB is dan weer niet te kloppen op onverhard :) .

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#9 Bericht door Pleeboy »

Ik rij ook iets harder met de waw dan met de lowracer bij serieuze inspanning, hoewel ik ook snel last heb van de warmte...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Warmte in combinatie met traject?

De highracer is een stuk lichter dan de quest. Je gaat hier dus veel sneller mee kunnen optrekken. Op lange rechte stukken wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de hogere kruissnelheid van de Quest. Op een traject met veel stops (lichten, oversteken, vertragen voor verkeer, ...) krijg je het omgekeerde effect.

Bergop rijden kan dit effect nog versterken.

Daarom dat de snelste tijden in Parijs-Brest-Parijs ook niet door een velomobiel werden gereden. Alhoewel de ventjes in die velomobiel niet de eerste de beste waren.

jonathan

#11 Bericht door jonathan »

Door de betere rug en de nieuwe Q gaat dit niet meer op, de verschillen zitten nu op een normaal niveau.

Leve de Q ;-)

Plaats reactie