Zweten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zweten

#46 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:je bedoelt dat na tien jaar het reukje zo sterk was dat het je zelf ook begon op te vallen :-) ...
Jamaar, hoe harder een kaas stinkt, hoe lekkerder! :wink: Zou het in velomobielen ook krioelen van de "beestjes", net als bij schimmelkaas? #-o
spruitje schreef:... volgens mij is zo een geurtje er heel rap als je veel zweet in de fiets
En als je een flinke zweter bent, heb je sowieso prijs. Ik vraag me af of een wekelijkse schoonmaakbeurt van de binnenkant enig soelaas zou bieden.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Zweten

#47 Bericht door aiai »

Bij diefstal wel handig. Dan ruik je van wie de velomobiel is ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Zweten

#48 Bericht door CapoJan »

't Was te laat op het jaar om te testen, maar ik heb een 'luchthapper' van Flevobike liggen om te testen. Uiteraard op maat van de Orca. Volgende zomer zal ik die zeker uittesten. De bedoeling is dat die vooraan op de opening (ik zou zeggen 'instap', maar dat is niet het geval in een Orca) gezet wordt en de rijwind naar binnen leidt. Wordt vervolgd later op het jaar.

Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Zweten

#49 Bericht door CapoJan »

Nog iets wat ik op sommige blogs las: als je een luchtstroom wil creëren, dan moet die lucht ook weg kunnen. O.a. Harry Lieben maakte daarom een gat in de staart van zijn Mango, als ik het goed heb. Had geen meetbaar effect op de luchtweerstand, maar wel op het comfort.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Zweten

#50 Bericht door trikelover »

CapoJan schreef:Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Milimeters zal een beetje veel zijn maar een laagje ijs is zeker mogelijk. Heb het zelf nog tegen gekomen met de WaW
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Zweten

#51 Bericht door PatRecumbent »

trikelover schreef:
CapoJan schreef:Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Milimeters zal een beetje veel zijn maar een laagje ijs is zeker mogelijk. Heb het zelf nog tegen gekomen met de WaW
Hangt er van af hoelang je wacht met ontdooien :D
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Zweten

#52 Bericht door aiai »

PatRecumbent schreef:
trikelover schreef:
CapoJan schreef:Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Milimeters zal een beetje veel zijn maar een laagje ijs is zeker mogelijk. Heb het zelf nog tegen gekomen met de WaW
Hangt er van af hoelang je wacht met ontdooien :D
Wacht je te lang, dan vries je in tijdens het fietsen ;-)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zweten

#53 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef: Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Bij de Versatile heb ik dat vrij vaak meegemaakt. Meestal in de neus en in het middengedeelte. Veel minder aan de achterzijde, wat waarschijnlijk te wijten is aan de lucht die langs de naden van de klep de velomobiel binnenstroomt.
CapoJan schreef:Nog iets wat ik op sommige blogs las: als je een luchtstroom wil creëren, dan moet die lucht ook weg kunnen. O.a. Harry Lieben maakte daarom een gat in de staart van zijn Mango, als ik het goed heb. Had geen meetbaar effect op de luchtweerstand, maar wel op het comfort.
Hij heeft daar het een en ander over geschreven, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug. Nu lijkt het me vrij aannemelijk dat zo'n "luchtuitlaat" ook wel een weerslag zal hebben op de weerstand. Instromende lucht die in het binnenste van de velomobiel gaat wervelen, moet toch wel een vertragend effect creëren. Er zal ook wel een reden zijn waarom een Milan standaard met dergelijke gaten wordt afgeleverd, niet?!

Afbeelding
PatRecumbent schreef: Hangt er van af hoelang je wacht met ontdooien :D
Lamineren op z'n winsters! :P
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Zweten

#54 Bericht door Ludwigdesmet »

terug van onder het stof, ik ben recente e-Waw rijder en zweet na mijn 52km rit naar het werk ook behoorlijk. Voldoende om een verse T-shirt een absolute noodzaak te maken. Douchen op het werk kan helaas niet. Zelfs bij kouder weer (onder 10°c) zweet ik nog behoorlijk over het hele bovenlijf. Heeft het iets met conditie te maken, of is het eerder de aard van het beestje? Ik merk dat ik na 1500km minder last heb in de benen na het heen en terug (104 km) rijden, maar het zweten blijft voorlopig duren. Zien wat de winter geeft. Ik ben niet zwaar en heb er al aan gedacht om de zitschelp waarop de ventisit ligt wat te perforeren. Ik veronderstel dat ik er niet meteen door zak :)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Zweten

#55 Bericht door Jan.E »

Zweten in een velomobiel hoort er gewoon bij. In de fiets is het snel warm en vochtig, dan kan dat ook niet anders. De ene zweet meer als de andere, dat wel, maar wat jij beschrijft is volkomen normaal.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Zweten

#56 Bericht door rik »

Jan.E schreef: za 05 okt 2019, 8:43 Zweten in een velomobiel hoort er gewoon bij. In de fiets is het snel warm en vochtig, dan kan dat ook niet anders. De ene zweet meer als de andere, dat wel, maar wat jij beschrijft is volkomen normaal.
Hier ben ik het volledig mee eens!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Zweten

#57 Bericht door CapoJan »

Denk eraan dat Ludwig met een eWAW rijdt. Die 'e' maakt wel een verschil. Hoe groot dat verschil is, hangt af van hoeveel ondersteuning gevraagd wordt en wat je er zelf bovenop doet.

Dat gaat dan om het zweten door de inspanning. In de zomer hoef je - zeker met een zomer zoals dit jaar - vaak niets te doen om flink te zweten. Daar valt niets aan te doen. In de velomobiel zal dat wat sneller gebeuren dan op een open fiets omdat er geen luchtstroom is om je af te koelen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Zweten

#58 Bericht door Helen »

Ik zweet altijd, ook in een E-WAW, ook na een armzalig ritje van 20 km. In de winter durf ik de douche op het werk al eens overslaan, in de zomer niet. Maar verse kleren zijn er altijd wel bij...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Zweten

#59 Bericht door Obelix »

Geen ‘E’ hier, wel elke rit kletsnat, hoogzomer of putje winter.
Douche sla ik nooit over, zowel voor mezelf als voor de collega’s. :wink:

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Zweten

#60 Bericht door bicky »

Kledij doet ook veel. Een standaard T-shirt is heb fiets kledij.

Plaats reactie