pijnlijk achterwerk

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

pijnlijk achterwerk

#1 Bericht door Bjorn »

Als ik met de waw ga rijden en ik ga goed op het gas staan , krijg ik na een tijdje een "pijnlijk" gevoel aan het achterwerk. Het lijkt net op de plaats te zijn waar de elastieken van mijn onderbroek zitten aan de billen.

Iemand een idee of dit echt van die elastieken is (kan ik zelf ook wel eens testen) of heeft er iemand ervaring met soortgelijke "pijn" (is eigenlijk meer een ambetant gevoel. Ik heb wel de indruk dat als ik rustiger ga rijden (< 25 km/uur) de pijn wegtrekt.

Is dit nu het fameuze "recumbent butt ?" , of ben ik mij aan het overzetten ?

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Ik vrees dat ik je niet veel ga kunnen helpen. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik dat niet heb.
Misschien snijden de elastieken je bloed af?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door Jef »

Veel nuttig kan ik hier ook niet over zeggen, alleen dat ik daar wel last van heb. :cry: Zowel in de AW als op de Lynx. Gas terug nemen is het enige wat helpt, en ik draag een koersbroek, dus geen onderbroek in de buurt.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#4 Bericht door Ligchris »

Zou het kunnen dat het aan het stoeltje ligt? Dat het stoeltje op sommige plaatsen meer druk veroorzaakt dan op andere plaatsen?

Ik had dat vroeger ook met de Flevobike, maar heb er totaal geen last van met mijn Versatile.

Ik zie twee verschillen tussen mijn Flevobike en mijn Versatile op dat gebied:
1) het stoeltje van de Versatile is veel beter en 2) ik heb clip-pedalen (en -sandalen) op de Versatile en dat had ik niet op de Flevobike.

Als je die clip-pedalen goed gebruikt, dan is - bij gelijke "opbrengst" - de druk op de onderrug veel minder dan zonder clip-pedalen, met als gevolg ook veel minder last van "druk-pijnen".

Of een Versatile stoeltje mogelijk is in de Waw, weet ik niet, maar mogelijk is het de moeite waard om eens te proberen met clip-pedalen?
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#5 Bericht door Bjorn »

Ligchris schreef:1) het stoeltje van de Versatile is veel beter en 2) ik heb clip-pedalen (en -sandalen) op de Versatile en dat had ik niet op de Flevobike.
clip pedalen heb ik ook , in mijn FAW had ik een stoeltje met spanzitting en daar hadik het ook.

het eigenaardige is , hoe meer (niet het aantal km's aaneengeschakeld , maar het aantal ritten ) ik rijd hoe minder last ik krijg.

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#6 Bericht door Vital »

Misschien dat de drukplekken bij je nieuwe fiets net iets anders liggen waardoor je nu meer schuurt op ongetrainde, gevoelige huid? Probeer het eens met een string van je vriendin/vrouw/moeder/buurvrouw, als de pijn zich dan verplaatst naar je bilnaad-zone dan zou ik durven denken dat het aan de elastieken ligt!
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#7 Bericht door hugo »

de term recumbent butt verwijst naar druk-pijn thv de zitbotten

afvalstoffen spierwerking kunnen niet weg is de oorzaak
bloedsomloopbemoeilijking


hoe meer druk* hoe minder goed de stoffen wegkunnen
spierbeweging helpt mee de stoffen te transporteren
hardwerkende spieren produceren meer stoffen

*druk oorzaak = teveel gewicht op zitvlak
maar ook te spannende kledij

klein beetje belemmering kan bij grotere inspanningen veel uitmaken
ook "stabilizerende" spieren kunnen hinder veroorzaken

beetje simpel uitgelegd maar moet vooruithelpen

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#8 Bericht door Pleeboy »

dus druk minderen op de kont, ik zou denken: de zit achterover laten hellen?? Heb je een matje (ventisit oid)? Zonder: pijn aan de heup, met: zalig! Of er een hangmat insteken :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#9 Bericht door tom peeters »

Ik klinkt misschien lachwekkend, maar het is wel ernstig bedoeld. Probeer eens een andere onderbroek, die de vorm van een short heeft. Op die manier bevinden er zich geen elastieken op diezelfde plaats. Dan weet je meteen ook of die onderbroek bijdraagt tot het probleem of niet.
tom peeters

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#10 Bericht door skywise »

Als het veranderen van kleding niet helpt, kan je ook eens proberen van je houding te veranderen. Een klein centimetertje meer naar links of rechts kan een wereld van verschil maken en hetzelfde geldt voor de trapas enkele milimeter meer naar voor of achter. Maar als het bij elke rit beter gaat, kan je het natuurlijk ook gewoon uitliggen...
Skywise (WAW 558 & 011)

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#11 Bericht door Frank II »

Om alles uit te sluiten, probeer het eens zonder kleding. :P :evil:

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#12 Bericht door hugo »

ondertussen

ik kan mij heel moeilijk voorstellen
dat de onderbroekrand de boosdoener is in dit verhaal

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#13 Bericht door Filip »

Een goed ligfietszitje moet voor mij onderaan een voldoende lange boog hebben, zodat men niet verder naar beneden kan wegglijden. Ik ondervond dit zelf en heb zoiets ook wel al eens ergens gelezen.

Zitje vervangen of ev. van positie verstellen (meer liggend?)?????????

Grtz
Filip

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

ik ken het probleem van ligfietskont ook al een tijdje en heb daar naar behoren mee geëxperimenteerd.

ik had zowel op de hurri als op de jester last van pijn op mijn zitvlak, op de racer had ik dat probleem niet, vroeger had ik op de hurri een kort veerelement, (ik zou er graag zo eentje terug hebben, maar ik heb hem uitgeleend aan ene stijn met rode hurri uit bellem en heb de veer nooit meer terug gezien. de snoodaart)

met de korte veer had ik er ook geen last van.

het komt door dat bepaalde drukpunten normaal zijn dat uitstekende delen, van je bekken te neig belast worden, je kan dat omzeilen door je zitvlak te ontlasten door dus platter te liggen.
op de hurri heb ik ook een aantal andere zitjes getest, een houten zephyrzitting zoals wost die onder meer maakt, beviel me goed, al was de bevestiging van de stoel nogal zwaar.

sinds een paar jaar heb ik in de zomer om te toeren een spanzitting van een trice op de hurri, dat zit heel lekker je moet er alleen op letten dat je recht genoeg zit anders voelt het niet prettig aan de onderkant van de dijen(het bloed dat een beetje word afgesneden)
ik moet toegeven dat de spanzitting de uitstraling van de hurri wel een beetje bederft er kwa houding eerder een mistral van maakt. maar het rijgedrag en de zo bevallen mij uitstekend en dat vind ik belangerijker dan het zicht
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

#15 Bericht door ironpatje »

hier ook een pijnlijk achterwerk

alleen, hier niet van 't fietsen, maar van naast de fiets te liggen,
een "kasseikont" dus eigenlijk :?

Plaats reactie