nog meer wielerpistenieuws

Planning en opvolging van wedstrijden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

nog meer wielerpistenieuws

#1 Bericht door Wouter D »

op http://www.brusselnieuws.be/artikels/sp ... -bewandeld
kan je volgende tekst vinden,
het belooft hier wat te worden zeg :-)



zaterdag 24 maart 2007
Wielerpiste wordt weer bewandeld
jan abbeloos
Jan Abbeloos
© fm

Anderlecht - Een nieuwe sporthal, een voetbalcomplex voor Ritterclub in (helaas) groene Jetse oorden, miljoenen euro’s voor paars-witte en andere jeugdopleidingscentra en straks dus ook een prestigieus openluchtzwembad aan het kanaal: er wordt blijkbaar flink geïnvesteerd in de hoofdstedelijke sportinfrastructuur. Een inhaalbeweging zeg maar. Ook de fietsers hopen al lang op wat veilige asfalt om rondjes te kunnen draaien. En wat blijkt? Ook die denkpiste wordt weer bewandeld.

Als er een Brusselse wielerpiste komt, dan zal het mee de verdienste zijn van Jan Abbeloos. Politicus-op-rust, maar op z’n 64ste nog altijd een bezige bij. Zo volgde hij een postgraduaat Sportmanagement in het Vlekho-instituut. En zijn thesis wijdde hij aan de mogelijke oprichting van een Brusselse wielerpiste. Een ideetje van Michel Meert, clubsecretaris van Cureghem Sportif. In november verdedigde Abbeloos met succes zijn studie voor een VUB-jury. En vervolgens belandde het bundeltje papieren op diverse bureaus. Ook op dat van minister Pascal Smet (SP.A).

Magische velodrooms
In z’n thesis schetst Jan Abbeloos onder meer een historisch overzicht van de wielerbanen in Brussel. Liefst dertien pistes passeerden de revue. Van Vorst en Laken over Ter Kamerenbos en Kuregem tot Molenbeek, Woluwe en Elsene. De meeste pistes waren een merkwaardig kort bestaan beschoren. Zo bijvoorbeeld ook die van Klein Eiland in Anderlecht tijdens WOI: een wielerbaan van gestampte aarde waar helaas Duitse soldaten de deelnemers aan geheime wedstrijden oppakten en meteen het lot van de piste bezegelden. Maar één locatie hield lang stand: het roemrijke Sportpaleis van Schaarbeek (1913 tot 1966). Om vervolgens ook teloor te gaan bij een gebrek aan interesse. Maar op een halve eeuw tijd is er veel veranderd. Niet in het minst de verkeerssituatie in de hoofdstad die wielrennen op de openbare weg er nog nauwelijks mogelijk maakt. En laat er nu ook nog een groeiend besef leven dat we in de stad weer meer naar de tweewieler moeten grijpen. Een fietsmanager en een fietsbeleidsplan, een moeizaam overlevende wielerclub die graag naar de Brusselse roots én recruteringsbasis wil teruggrijpen: de puzzelstukjes vallen in mekaar.

En toch roept Jan Abbeloos niet om een prestigieuze en dus dure wielertempel: “De wielerpiste waarover mijn eindwerk handelt, heeft niets te maken met de magische uitstraling van vroegere velodrooms. Ik pleit voor een kwaliteitsvolle maar realistische openluchtpiste van 333,33 meter, multifunctioneel want ook toegankelijk voor rolschaatsers en skeelers. En bij voorkeur met op het middenplein ruimte voor een fietsverkeerpark en/of een BMX-parcours. Zeker nu in 2008 na het mountainbiken ook BMX tot een Olympische discipline gepromoveerd wordt.”

“Zo’n piste moet in de eerste plaats de Brusselse jeugd in de gelegenheid stellen om in veilige omstandigheden te kunnen fietsen, zowel individueel als in groepsverband en evenzeer competitief als recreatief. Nu moet je daarvoor al naar Zemst rijden. Want ook dat is merkwaardig: mede dankzij een fors investeringsplan van de Belgische Wielrijdersbond en van lokale en provinciale overheden telt ons land binnenkort twaalf wielerpistes. Elke provincie beschikt over minstens één open wielerpiste, het Brusselse Gewest buiten beschouwing gelaten. Dat betekent één wielerbaan per 750.000 inwoners. Met haar inwonersaantal van iets meer dan één miljoen zou onze hoofdstad dus eigenlijk eveneens over minstens één piste moeten beschikken. En je hebt daar niet eens een marktstudie voor nodig. Het fietsbeleidsplan maakt melding van 172.000 gezinnen in het Gewest waarin 350.000 personen thuis een fiets hebben staan. Het potentieel is enorm, zeker wanneer er ook nog eens educatieve programma’s aan gekoppeld worden om bijvoorbeeld ook de allochtone bevolkingsgroepen tot fietsen aan te zetten.”

Startkapitaal op wielen
Aan elke piste hangt natuurlijk ook een prijskaartje. Voor een openluchtwielerbaan (met randaccommodatie) schommelt die zowat rond de 500.000 euro. “Alles hangt natuurlijk af van wat je wil aan facilitaire voorzieningen. Wil je de piste al dan niet ondertunnelen? Hoe vul je het middenplein in? Voorzie je verlichting en ga zo maar door. Mij lijkt het het interessantst om bijvoorbeeld de bouw van een piste te koppelen aan andere sportaccommodaties, zodat je bepaalde voorzieningen kan delen. Van kleedkamers en douches of een cafetaria over leslokaaltjes tot een eventuele conciërge.”

“Cureghem Sportif ging alvast ook bij de wielerbond aankloppen. Haar investeringsplan liep eigenlijk al af in 2001, maar voor Brussel wil men echt wel een inspanning doen. En dus stelde de KBWB een bijdrage van 75.000€ voor. Blijft dus nog het resterende bedrag. In Vlaanderen werd dat meestal integraal opgehoest door de gemeenten die de piste binnenhaalden. In Wallonië lag de financiering anders. Daar kregen de gemeenten een subsidie van zestig procent van het Waalse Gewest.”

Aan politieke kant heeft de wielerpiste alvast wel haar voorstanders. Samen met collega Emir Kir lanceert minister Pascal Smet vanuit het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest eerstdaags een officiële dossieroproep naar de gemeentebesturen. Want het Gewest wil de financiering van een goed onderbouwd voorstel wel degelijk in overweging nemen. Alleen is de af te leggen weg nog lang.

Anderlecht
Een heikel punt wordt wellicht de locatie waar een eventuele wielerpiste wordt ingeplant. Want niet alleen aan de te bouwen infrastructuur hangt een prijskaartje. Er is ook nog de grond. En die zou ter beschikking moeten worden gesteld door een gemeente. Geen evidentie in het Brusselse Gewest waar elke vierkante meter ruimte in keiharde valuta wordt uitgedrukt.

Ideale uitvalsbasis lijkt de kanaalzone. Vanaf Anderlecht loopt er immers ook een jaagpad richting Halle dat nu reeds in trek is voor trainende wielerfanaten. Daarop aansluiten met een wielerpiste zou een intelligente zet zijn, zeker mocht er ook in de andere richting nog een verlengde route getrokken worden: weg van auto’s en vele verkeerslichten in één rechte lijn langs het kanaal over Molenbeek en Laken richting Vilvoorde (waar het jaagpad opnieuw hervat).

En laat nu Anderlecht de enige gemeente zijn die op een algemene rondvraag van Cureghem Sportif in 2002 positief reageerde. Al speelde men er wel met het idee om een piste wat verderop te lokaliseren aan de Lenniksebaan in de volkswijk Het Rad.

Jan Abbeloos, zelf ex-schepen van Anderlecht, ziet het alvast helemaal zitten: “Er gaan natuurlijk mensen zeggen ‘wééral Anderlecht’. Maar anderzijds gaat het om een prima locatie, kan het initiatief gekoppeld worden aan de heraanleg van de bestaande voetbalvelden en lijkt de politieke wil aanwezig om mee aan de kar te trekken. Er ligt al een dossier ter discussie. Dat heeft Anderlecht alvast voor op andere gemeenten.”
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie