Pagina 1 van 4

M5 m-racer testen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 20:31
door Pauvre Mouton
Is er iemand in de buurt van Houthalen met een M5 m-racer die eens door mij even getest mag worden, aub?

Dit bespaart mij eventueel een daguitstap naar M5
(oh crap gans augustus zijn ze bijna dicht ginds en de verdeler in Aken lijkt ook niet meer actief?).

Ik wens de overstap te maken van een sportieve klassieke fiets ( mtb/race fiets) naar een ligfiets en zat heel lang met een trike in gedachten. De laatste tijd echter niet meer zo daar de fietspaden in de buurt nogal smal en krakkemikkig zijn. Ook voor woon- werkverkeer lijkt een tweewieler ook geschikter.
De mtb is al een bejaarde fiets aan het worden en de retro racefiets is terminaal na een aanrijding door een domme automobilist.

Bel me, schrijf me, laat me vlug iets weten, geef me een teken...lol

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 21:14
door Wouter D
Teken moet je ten allen tijde proberen vermijden. Naar het schijnt.
Geen m-racer hier maar wel een high-baron in Aalst OVL.

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 22:05
door Pauvre Mouton
lol, dat zal iedereen ondertussen reeds weten, maar in mijn zinsopbouw ging het niet over die uiterst ambetante beestjes ;-)

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 13:13
door Pauvre Mouton
't Lijkt erop dat mijn doelgroep op vakantie is, of heerlijk fietsen is, de profiteurs! (groot gelijk trouwens :wink: )

Jammer dat ik de ligfietsdag te Peer heb gemist dit jaar, dan maar een uitstapje naar M5 inplannen.

slotje mag erop hier

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 13:34
door fcapri
toch nog een kleine opmerking: als je woon-werk verkeer veel stopplaatsen en rode lichten heeft, is een 3wieler wel heel handig zodat je niet telkens je klikpedalen moet lossen om een voetjes aan de grond te zetten (een M5 kan je met de hand op de grond ook recht houden).
dit blijft voor mij nog altijd de hoofdreden om niet met een 2wieler ligfiets te beginnen

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 23:45
door Wouter D
Fcapri, eigenlijk moet ik je volledig gaan tegenspreken. Alleen ga ik de term driewieler vervangen door velomobiel.

Als je traject weinig stoppen. Lange stukken jaagpad en zo inhoud is een velomobiel ideaal. Je bent ook wel beter beschermd tegen de weersomstandigheden.

Als je veel moet stoppen, en/of veel bochten hebt ben je beter met een tweewieler. Uitkijken doe je maar met één voet. De andere blijft ingeklikt in bovenste stand. Ideaal om te vertrekken.

Het is duidelijk dat jij niet veel met een tweewieler ligfiets hebt gereden.

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: di 08 aug 2017, 4:59
door fcapri
op mijn koersfiets heb ik mijn klikpedalen zelf vervangen door gewone pedalen, net voor die reden. het altijd moeten stoppen aan de lichten/ronde punten. ik reed liever met mijn MTB dan met de koersfiets naar het werk, omdat de MTB lichtere versnellingen heeft om uit stilstand te kunnen vertrekken. zou ik lange stukken jaagpad hebben, dan reed ik meer met de koersfiets.
ik ben dan zelf een trike in elkaar beginnen lassen, om te kunnen stilstaan zonder dat ik van houding moet veranderen. en zo ben ik in het ligfietsen/velomobielrijden ingerolt (bij het zoeken van een zitje voor op mijn trike).
ik zag bicky elke dag op het werk met zijn mango en het kwam toen zelf nog niet bij mij op om ook zoiets te gaan kopen (en al zeker niet als ik de prijzen zag van die dingen)

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: di 08 aug 2017, 7:12
door bicky
fcapri schreef: (een M5 kan je met de hand op de grond ook recht houden).
Dat wil ik u wel keer zien doen met zo M5 Shock Proof met 26inch wielen :lol:

Stoppen met 2 wielen is geen probleem, zolang u voeten aan de grond kunnen.

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: di 08 aug 2017, 9:19
door Wim -de roetsende
Als je bij een paaltje stopt, dan hoef je niet eens uit te klikken :wink:

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:04
door Pauvre Mouton
Bedankt voor de reacties en de kleine discussie ;-)

Euhm, mijn armen lijken niet lang genoeg om een M5 M-racer met 26" of 28" wielen staande te houden met de handen. Voor een lowracer (waarop de reactie wellicht bedoeld was) gaat het misschien wel op :-)

Veelvuldig in- en uitklikken lijkt me niet anders te zijn dan op een gewone racefiets, slechts één voet dien je uit te klikken. In het begin misschien best beide voeten, alhoewel misschien is het alweer rood licht vooraleer je bent ingeklikt lol

Een trike was mijn eerste ligfiets-gedacht, wegens de stabiliteit en het fun-gehalte. Maar de fietspaden zijn nogal smal, bochterig (bestaat dit woord?) dus daarom toch een tweewieler op beetje hoogte.

Een velomobiel is inderdaad heel cool. Het blijft voor mij enkel kwijlen als ik er hier eentje zie voorbijflitsen want de prijs van zulk beestje is niet verantwoord voor de korte woon- werkafstand en daarbuiten heb ik helaas niet voldoende tijd om extra ritjes te maken. Een optie is om ipv van naar het dichtsbijzijnde treinstation in de buurgemeente te fietsen meteen naar het werk in Brussel te fietsen, lijkt me net iets te ver lol.
Gelukkig ben ik net genezen van een snotvalling van een knalgele velomobiel die me op mijn mountainbike voorbijflitste in Hengelhoef een tijdje geleden :D
Ongelooflijk welke snelheid dat hij/zij haalde...

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:02
door fcapri
dat gedacht had ik ook eerst van een VM, maar als je een beetje rondkijkt, zie je ze regelmatig wel goedkoper voorbijkomen.
voor een 2-3K heb je al een ouder model.

ik heb mijn faw gekocht voor een 450€ maar er zat wel voor 900€ kosten aan. ik heb wel een pak meer vervangen dan het absolute noodzakelijke om weer goed te rijden. en ik heb er nog geen seconden spijt van. zo zalig dat die dingen rijden voor lange afstand.
naar brussel is toch een goeie 80-100km, dat is misschien haalbaar met een jogne VM, maar met zo een oude zoals de mijne zijn het toch lange tochten (alhoewel ik het mij wel zou riskeren. maandag op, dinsdag terugkomen. zo 2x per week. zeker als je fietsvergoeding krijgt

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: ma 14 aug 2017, 6:19
door Wouter D
Fcapri vergeet dat er naast werken en woon-werkverkeer ook nog een leven is he.

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: ma 14 aug 2017, 7:50
door fcapri
en hoe lang zit je op de trein naar brussel dan???
ik heb 3,5jaar naar brussel geweest met de trein. 4h10 thuis vertrekken, 4h27 trein nemen. overstappen in gent, overstappen in brussel en ik kwam om 6h aan in leuven. moest ik daar nog 1h met de fiets naar het werk rijden. 3uur onderweg met de trein (en dat resulteerde vaak in 3,5uur door vertraging en een gemiste overstap), daar kan je al een aardig toertje mee fietsen ook.
even snel gekeken en de trein helchteren-brussel midi is al 2uur met 1 of 2 overstappen. pak daar nog 15min fietsen naar het station helchteren, 10min speling dat je op het perron wacht, en nog een 15min fietsen van brussel naar je werk. heb je toch ook alweer 40min verloren.
op 2h40 kan je met een VM aan 30km/h toch al vlot 80km afleggen.

wat ook een optie is, is een speed pedelec als je werkgever daar ook fietsvergoeding mee uitgeeft. dan rijd je aan 45km/h naar het werk. als je die elke dag neemt, heb je op 3maand je aankoop terug. en een stuk sneller dan de trein ;-)

ik woon 30km van mijn werk. 15min naar het station rijden, 41-60min treinrit naar gavere en daar 10min met de fiets naar het werk.
en met de fiets doe ik het tussen de 55-1h15. zowieso altijd sneller. ook al zit ik dicht op men werk.
de trein vertrekt op een plaats waar je niet woont, komt aan waar je niet wil zijn, op een uur dat jou nie past.... de fiets... :mrgreen:

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: di 15 aug 2017, 17:12
door marksje
Pauvre Mouton schreef:Bedankt voor de reacties en de kleine discussie ;-)
.....
Veelvuldig in- en uitklikken lijkt me niet anders te zijn dan op een gewone racefiets, slechts één voet dien je uit te klikken. In het begin misschien best beide voeten, alhoewel misschien is het alweer rood licht vooraleer je bent ingeklikt lol
...
één voet uitklikken ... niet doen ! Deed dit vroeger ook wel eens tot op het moment dat ik aan een kruispunt, met voorrangsweg, stond te wachten en een vrachtwagen voor mij passeerde; door de luchtverplaatsing even uit evenwicht de andere kant op en ... pats boem op mijn ... euh elleboog.
Als je die klikpedalen niet te strak zet (dat is ook niet nodig bij een ligfiets) en na enige tijd, dan klik je in en uit zonder problemen, zelfs zonder daar bij na te denken. Wat ik wel kan aanraden zijn dubbelzijdige klikpedalen (type mbk), bij gewone race-klikkers moet je altijd dat ding naar de juiste kant draaien om in te klikken.
bvb zoiets : https://www.bikester.be/fietsonderdelen ... 51008.html daar kun je zelfs, als het maar voor even is, met schoenen zonder plaatjes fietsen.

Re: M5 m-racer testen

Geplaatst: di 15 aug 2017, 23:48
door janV
marksje schreef: één voet uitklikken ... niet doen ! Deed dit vroeger ook wel eens tot op het moment dat ik aan een kruispunt, met voorrangsweg, stond te wachten en een vrachtwagen voor mij passeerde; door de luchtverplaatsing even uit evenwicht de andere kant op en ... pats boem op mijn ... euh elleboog.
Als je die klikpedalen niet te strak zet (dat is ook niet nodig bij een ligfiets) en na enige tijd, dan klik je in en uit zonder problemen, zelfs zonder daar bij na te denken. Wat ik wel kan aanraden zijn dubbelzijdige klikpedalen (type mbk), bij gewone race-klikkers moet je altijd dat ding naar de juiste kant draaien om in te klikken.
bvb zoiets : https://www.bikester.be/fietsonderdelen ... 51008.html daar kun je zelfs, als het maar voor even is, met schoenen zonder plaatjes fietsen.
naar rechts gepatst boemd? had je dan rechts uitgeklikt want dat geeft dan toch tegensteun_klikafstelling altijd volledig los op ligfiets_ik heb spd sl, die pedalen hangen altijd mooi vertikaal dus gewoon instampen en weg