Pagina 1 van 1

Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 16:56
door timbie
We staan op het punt om een ligfiets te kopen, omdat mijn vrouw ( 50 + jaar ) problemen heeft met evenwicht na een ongeval. Bij het fietsadvies centrum in Pellenberg, was de Kettwiesel Hase voor haar direct een groot success : heel stabiel en direct gebruiksvriendelijk.

We vonden een verdeler in Laakdak ( het Wieleke – heel vriendelijk mensen en mooie fietsen hebben ze daar ) en we konden hun toonmodellen uitproberen ( we gaan eerder voor de Lepus voor de hoge zit ipv voor de Hase ).
Het probleem is echter dat ze enkel het topmodel hebben : elektrische motor, volledige ophanging, differentieel, etc, ... voor 8400 € en natuurlijk eens je met het topmodel rijdt ze het moeilijk vergelijken met de "standaard modellen".
Er is een groot prijsverschil tussen het “standaard model” ( 4500 € ? ) en het topmodel “ 8400 €” , en ik wou toch nog eens advies vragen of die meerwaarde nuttig/nodig is ?

Ik vroeg me af
• Is achter-ophanging nuttig - voor gebruik op de openbare weg ? ( voel je dat echt - of heeft bv bandenspanning op zich al meer effect? )
• Is een differentieel nuttig/nodig ?
• En vooral : wie heeft er al ervaring met de el. Motor ( in de as ingebouwd ) ? Is dit zijn meerwaarde waard ?

Ik vind geen winkels die een “gewone” kettwiesel als toonmodel hebben om nog eens te proberen, is er iemand die ervaring kan delen ?

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 18:12
door Jo2p
Om maar mee te beginnen, ik ben geen expert, maar een iets gevorderde beginner die "geduldig" op zijn fiets zit te wachten. Ook ik stond voor een keuze 2 wieler, 3 wieler of velomobiel. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een velomobiel, maar de redenen daarvoor zijn heel anders.
Ik ben begonnen met een 3 wieler. Je hebt dan twee soorten ontwerpen. Een ontwerp met één wiel voor en twee achter en een ontwerp met twee wielen voor en één achter. Als je de wielen verbind met een lijn krijg je twee drie hoeken, een met de punt naar voren en een met de punt naar achteren.
Je geeft al aan dat je een trike zoekt met een hoge instap, dus het zwaartepunt komt ook hoog te liggen. Een driewieler met één voorwiel heeft dan bij het nemen van relatief scherpe bochten de neiging om met het zwaartepunt over een van de twee voorste lijntjes heen te gaan. Maw heeft de neiging tot omslaan, dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de snelheid. Dit toen voorgelegd aan een winkelier met bijna alleen trikes, ook de door jou genoemde modellen. Ik kreeg geen ongelijk van deze winkelier en hij wist ook enkele ongevallen die op deze manier waren ontstaan.
Dus ik denk dat een model met één wiel voor minder geschikt is in de door jou gewenste samenstelling, maar nogmaals, het hangt heel erg af van de snelheid waarmee gefietst wordt. Het merendeel van de trikes hebben allemaal twee wielen voor en er zijn ook merken die dat aanbieden met een hogere instap/zit. Ga ook eens kijken naar modellen met twee wielen voor en een achter.

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 20:36
door Ronnius
Bij HP Velotechnik hebben ze bij de trikes (2 wielen vooraan) ook de mogelijkheid met een hogere zitting en daarnaast steunen op de as van de voorwielen waarop je kan steunen/trekken om uit je trike te komen. Deze fietsen worden aangedreven door het (ene) achterwiel en je hebt daardoor geen differentieel nodig. Een hulpmotor kan ingebouwd worden in het achterwiel maar ook kan je een middenmotor aan de pedalen laten aanbouwen.

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 21:00
door Brechtix
Zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijke fietsen, die Hase Lepus, wij hebben er al een aantal geleverd of aangepast voor mindervaliden, oa met onze e-assist, stuurdemper...

Het voorwiel is nauwelijks belast, daarom is een naafmotor vooraan voor de fietser niet zo een goede keuze. Dat weet Hase ook wel maar met een ouderwts rotor/stator naafmotortje heb je nooit garantieproblemen.
Dus als je een betrouwbare fietsenbouwer op haalbare afstand vindt zou ik aanraden een gewone Bafang middenmotor in de trapas te laten bouwen - wschl kan Bart dat ook (Wieleke).

Daarmee is de aandrijving ook gelijkmatiger bergop, wat het probleem verkleint dat het voorwiel zich bij elke omwenteling wil verzetten, dus dan heb je het differentieel minder nodig.

Met een elektrisch Lepus tandemtreintje gaat een nieuwe wereld open voor duo's met een mindervalide partner of kind, elke euro waard.

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 22:09
door Wouter D
Eens informeren bij de ligfiets in Gent/Antwerpen. Die hebben bij mijn weten een kettwiesel in hun etalage. bijkomend voordeel van de kettwiesel is dat je kan tandemrijden. Anders eens een weekje op rijd naar Duitsland bij Hase en alle mogelijke modellen proberen.
Ik zou wel in jullie geval wel kijken om er direct twee te kopen, dat is voor jullie veel leuker fietsen dan dat één van jullie met de bukker blijft rijden; Ik maak echter jullie budget niet natuurlijk.
Of met één beginnen en tweedehandsmarkt in de gaten houden

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: zo 01 jan 2017, 18:52
door timbie
@jo2P : volledig gelijk ivmzo'n trike met hoge inzit : een grote neiging om om te slaan als de 2 wielen van achter staan , of moeilijk te besturen als de twee wielen vooraan staan. Dit hebben we ondervonden in het fietsadvies centrum.
echter de ketwiesel "lepus" zit gewoon iets hoger dan de de "hase" ( maar het is nog geen trike met hoge zit )

@ Brechtix : zal dat zeker eens bespreken in "t wieleke

@ spruitje : ik heb "ligfiets" in "Antwerpen" eerst gecontacteerd, maar ze gingen een afsrpaak maken maar ik heb er niets meer van gehoord ... Zal eens kijken of die kettwiesel in de etalage ligt in Antwerepen ( of zijn ze groter in Gent ? ) En inderdaad misschien nog eens het beste om op en neer te rijden naar "Waltrop"

Re: Vraagje ivm opties voor eerste driewieler : ophanging nuttig ? , differentieel nodig ? el motor ?

Geplaatst: di 03 jan 2017, 19:15
door Lex
Op een klein uurtje rijden heb je trike-shop in Zonhoven. Daar kun je een heel deel trike's huren om te testrijden.