Stabiliteit
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Stabiliteit
Als prille beginner heb ik ondertussen al enkele modelletjes kunnen uittesten van Challenge (SeiranSL & FujinSL) ... zie verder in dit forum.
Wat mij telkens weer opvalt is dat de rechtuit stabiliteit nooit écht perfect voor mij is. Ik bedoel, je voeten zitten eigenlijk op een hefboom die bij elke trap (zelfs als je snel 90omw/min. trapt) de fiets een beetje links en rechts duwt. Is dit vooral een eigenschap van die "lichte" SL fietjes of is dit gewoon een fenomeen dat bij "ligfietsen" hoort.
Ik heb nog geen enkele ligger tegengekomen waar je (hier ben ik weer) zonder handen mee kan rijden ... met de Seiran lukt het me wel om handenvrij uit te bollen ... maa trappen???? Natuurlijk is dat niet zo belangrijk maar het zegt veel over stabiliteit.
Iemand hier ervaring mee ... wat met de Hurry of de Taifun ... zijn al die Challenge fietsen zo nerveus vooraan of enkel maar de SL versie .... of enkel ik maar omdat ik nog een beginner ben (denkelijk ben ik ondertussen al aan een 250 km).
Wat mij telkens weer opvalt is dat de rechtuit stabiliteit nooit écht perfect voor mij is. Ik bedoel, je voeten zitten eigenlijk op een hefboom die bij elke trap (zelfs als je snel 90omw/min. trapt) de fiets een beetje links en rechts duwt. Is dit vooral een eigenschap van die "lichte" SL fietjes of is dit gewoon een fenomeen dat bij "ligfietsen" hoort.
Ik heb nog geen enkele ligger tegengekomen waar je (hier ben ik weer) zonder handen mee kan rijden ... met de Seiran lukt het me wel om handenvrij uit te bollen ... maa trappen???? Natuurlijk is dat niet zo belangrijk maar het zegt veel over stabiliteit.
Iemand hier ervaring mee ... wat met de Hurry of de Taifun ... zijn al die Challenge fietsen zo nerveus vooraan of enkel maar de SL versie .... of enkel ik maar omdat ik nog een beginner ben (denkelijk ben ik ondertussen al aan een 250 km).
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: Stabiliteit
Ik zeg dit niet met zekerheid maar puur gevoelsmatig: ik denk dat het bij het fenomeen ligfietsen hoort.Proes schreef: Wat mij telkens weer opvalt is dat de rechtuit stabiliteit nooit écht perfect voor mij is. Ik bedoel, je voeten zitten eigenlijk op een hefboom die bij elke trap (zelfs als je snel 90omw/min. trapt) de fiets een beetje links en rechts duwt. Is dit vooral een eigenschap van die "lichte" SL fietjes of is dit gewoon een fenomeen dat bij "ligfietsen" hoort.
Niet wetenschappelijk onderbouwd dus!
Het kan uiteraard met de FlevoBike, FlevoTrike en FlevoRacer en talloze driewielersIk heb nog geen enkele ligger tegengekomen waar je (hier ben ik weer) zonder handen mee kan rijden ...
Maar het is in ieder geval mogelijk met de Challenge Hurricane. Ik ken 2 mensen persoonlijk die erop zonder handen kunnen rijden en 1 weet ik via internet.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het met een Optima Baron ook mogelijk is hoewel ik nog 'lerende' was maar ik ben ervan overtuigd dat ik het voor elkaar had gekregen als ik de fiets nu nog had.
M'n huidige Fujin zal het ook wel kunnen denk ik maar wel minder goed dan met de Baron. Challenge presteert het om flink aggressieve fietsjes te maken. Ik heb zelfs het idee dat mijn Fujin aggressiever stuurt dan de Hurricane van m'n vrouw.
Wat betreft de SL-serie kan ik niets zeggen gezien ik daar nog nooit op gereden heb. Maar de Hurri-normaal-gewicht is dus in ieder geval geschikt om met losse handjes te berijden.met de Seiran lukt het me wel om handenvrij uit te bollen ... maa trappen???? Natuurlijk is dat niet zo belangrijk maar het zegt veel over stabiliteit.
[/qjuote]
Is dat wel zo?
Ik weet nog uit m'n jeugdjaren toen ik nog op een bukker reed, ik eerst leerde 'zonder handen fietsen' tijdens het uitbollen. Als ik doortrapte ging het voor geen meter en ging ik vrijwel direct onderuit. Later kon ik ook door blijven trappen tijdens het fietsen zonder handen aan het stuur.Iemand hier ervaring mee ... wat met de Hurry of de Taifun ... zijn al die Challenge fietsen zo nerveus vooraan of enkel maar de SL versie .... of enkel ik maar omdat ik nog een beginner ben (denkelijk ben ik ondertussen al aan een 250 km).
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
Vroeger kon ik op mijn Hurri een tiental meter zonder handen rijden. Langer of verder durfde ik niet, maar het zou mij mettertijd wel gelukt zijn om over een grotere afstand zonder handen te rijden.
Tot ik zelf vond dat het balhoofd te strak aangespannen was. Het stuur draaide mij te stroef rond. Ik regelde het balhoofd juist af, zodat alles soepel draait en er toch geen speling op het balhoofd zit.
Sindsdien durf ik de Hurri 'niet meer uit handen geven'. Hij is ook zenuwachtiger geworden, maar dat ben ik ondertussen reeds gewoon geraakt.
Daarom ben ik er vast van overtuigd : draai het balhoofd strakker aan en je rijdt zonder handen.
Tot ik zelf vond dat het balhoofd te strak aangespannen was. Het stuur draaide mij te stroef rond. Ik regelde het balhoofd juist af, zodat alles soepel draait en er toch geen speling op het balhoofd zit.
Sindsdien durf ik de Hurri 'niet meer uit handen geven'. Hij is ook zenuwachtiger geworden, maar dat ben ik ondertussen reeds gewoon geraakt.
Daarom ben ik er vast van overtuigd : draai het balhoofd strakker aan en je rijdt zonder handen.
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Kandidaten om dat te proberen? Ik ben niet geheel overtuigd.
Bij een tweewielige ligfiets valt je been telkens redelijk zwaar naar beneden als je niet perfect rondspint. In tegenstelling tot een rechtopfiets heb je niet veel hefboom met je bovenlichaam om dat te compenseren. Misschien moet het eerder in die richting gezocht worden.
Dries, is daar iets over gezegd op de lezing Fietsica van de RUG?
Bij een tweewielige ligfiets valt je been telkens redelijk zwaar naar beneden als je niet perfect rondspint. In tegenstelling tot een rechtopfiets heb je niet veel hefboom met je bovenlichaam om dat te compenseren. Misschien moet het eerder in die richting gezocht worden.
Dries, is daar iets over gezegd op de lezing Fietsica van de RUG?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Eigenlijk heb je met een gewone fiets datzelfde fenomeen he, alleen dan beweegt de fiets om een denkbeeldige horizontale as (kijk bijvoorbeeld eens naar het achteraanzicht van een klimmer), terwijl dat bij een ligfiets door de andere houding eerder om een denkbeeldige verticale as zal gaan. Of het een bezwaar is bij het fietsen, dat durf ik te betwijfelen. Want (nu even voor eigen kerk prediken) op bijvoorbeeld een flevobike kun je toch behoorlijk rechtuit fietsen hoor (mits enige oefening natuurlijk), terwijl daar de links/rechts beweging toch een directe invloed heeft op het stuurgedrag van de fiets.
- Dries
- Helper
- Berichten: 369
- Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Locatie: Gent
- Contacteer:
het algemeen gekende geheim heet 'naloop'. je kan met elke fiets rijden, ook al heeft hij een negatieve naloop (het contactpunt band-weg ligt voor het draaipunt op de weg en dat draaipunt vind je door je balhoofd te verlengen)
Elke goede fiets heeft positieve naloop, en dat zorgt ervoor dat je fiets naar links stuurt als je links valt, rechts stuurt als je rechts valt. Dat zorgt voor een zelf-stabilizerend effect.
Bij het zonder handen rijden zorg je er dus voor dat je je gewicht telkens licht verplaatst. Nu heb ik gemerkt dat elke fiets een soort 'eigenfrequentie' heeft: bij bepaalde snelheid heeft elke fiets een slingerbeweging die waarschijnlijk afhankelijk is van de grootte van de naloop, de wielbasis, de balhoofdhoek, het gewicht van de rijder, de plaats van het zwaartepunt, en vooral het gewicht van het stuur en de plaats van dat stuur...
Ook elke ligfiets (inclusief Challenge) heeft positieve naloop. Doordat de benen inderdaad voor nogal wat 'puls'gewicht zorgen lijkt het niet evident om zonder handen te rijden. Truuk lijkt me te zijn: snel rijden, niet te veel snokken met de benen, en de versnelling kiezen zodat je binnen die eigenfrquentie zit....
Elke goede fiets heeft positieve naloop, en dat zorgt ervoor dat je fiets naar links stuurt als je links valt, rechts stuurt als je rechts valt. Dat zorgt voor een zelf-stabilizerend effect.
Bij het zonder handen rijden zorg je er dus voor dat je je gewicht telkens licht verplaatst. Nu heb ik gemerkt dat elke fiets een soort 'eigenfrequentie' heeft: bij bepaalde snelheid heeft elke fiets een slingerbeweging die waarschijnlijk afhankelijk is van de grootte van de naloop, de wielbasis, de balhoofdhoek, het gewicht van de rijder, de plaats van het zwaartepunt, en vooral het gewicht van het stuur en de plaats van dat stuur...
Ook elke ligfiets (inclusief Challenge) heeft positieve naloop. Doordat de benen inderdaad voor nogal wat 'puls'gewicht zorgen lijkt het niet evident om zonder handen te rijden. Truuk lijkt me te zijn: snel rijden, niet te veel snokken met de benen, en de versnelling kiezen zodat je binnen die eigenfrquentie zit....
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Ugh en amen.
Voor wie er alles over wil weten: er zijn grosso modo drie verschillende benaderingen van fietsstabiliteit: naloop, "radius of gyration" en "stuurergonomie". Respectievelijke info Wisil ( http://www.wisil.recumbents.com/wisil/trail.asp ), prof. Bill Patterson ( http://www.ihpva.org/people/tstrike/bui ... ndling.htm ) en Mark Stonich ( http://bikesmithdesign.com/Bent_Design.html )
Zoals wel meer gebeurt bij wetenschappelijke modellen van de realiteit betreft het hier verschillende benaderingen die onderling niet compatibel zijn maar elk een werkbare hypothese vormen. Bij het ontwerp van de Yada heb ik geprobeerd er een soort synthese van te brouwen, de toekomst zal het uitwijzen of dat geslaagd is (zoniet kan er trouwens één en ander ingesteld worden)
De radius of gyration wordt sterk beïnvloed door de lighoek (!) en de plaats van het zwaartepunt, waardoor dan weer de naloop moet aangepast worden en de 'control spring'. Dat stuurergonomie belangrijk is staat buiten kijf. Op Spezi het experiment gedaan: met identieke ligfietsen gereden, de ene met een hamster- en de andere met een okselfrisstuur: het rijgedrag was zeer verschillend. Je kan zelf ook gemakkelijk checken dat een fiets stabieler wordt door het verhogen van de lighoek of de plaats van het klapstuur. Al die factoren kan je alleen intuïtief en 'fuzzy logic'-gewijs integreren, daarom is fietsontwerp een kunst en geen wetenschap.
Voor wie er alles over wil weten: er zijn grosso modo drie verschillende benaderingen van fietsstabiliteit: naloop, "radius of gyration" en "stuurergonomie". Respectievelijke info Wisil ( http://www.wisil.recumbents.com/wisil/trail.asp ), prof. Bill Patterson ( http://www.ihpva.org/people/tstrike/bui ... ndling.htm ) en Mark Stonich ( http://bikesmithdesign.com/Bent_Design.html )
Zoals wel meer gebeurt bij wetenschappelijke modellen van de realiteit betreft het hier verschillende benaderingen die onderling niet compatibel zijn maar elk een werkbare hypothese vormen. Bij het ontwerp van de Yada heb ik geprobeerd er een soort synthese van te brouwen, de toekomst zal het uitwijzen of dat geslaagd is (zoniet kan er trouwens één en ander ingesteld worden)
De radius of gyration wordt sterk beïnvloed door de lighoek (!) en de plaats van het zwaartepunt, waardoor dan weer de naloop moet aangepast worden en de 'control spring'. Dat stuurergonomie belangrijk is staat buiten kijf. Op Spezi het experiment gedaan: met identieke ligfietsen gereden, de ene met een hamster- en de andere met een okselfrisstuur: het rijgedrag was zeer verschillend. Je kan zelf ook gemakkelijk checken dat een fiets stabieler wordt door het verhogen van de lighoek of de plaats van het klapstuur. Al die factoren kan je alleen intuïtief en 'fuzzy logic'-gewijs integreren, daarom is fietsontwerp een kunst en geen wetenschap.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- lmoens
- Helper
- Berichten: 364
- Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
- Postcode: 9940
- Fiets: M5 midracer
- Locatie: Ertvelde
- Contacteer:
Re: Stabiliteit
Wat mij telkens weer opvalt is dat de rechtuit stabiliteit nooit écht perfect voor mij is. Ik bedoel, je voeten zitten eigenlijk op een hefboom die bij elke trap (zelfs als je snel 90omw/min. trapt) de fiets een beetje links en rechts duwt. Is dit vooral een eigenschap van die "lichte" SL fietjes of is dit gewoon een fenomeen dat bij "ligfietsen" hoort.
Om te beginnen is 90 omw/min niet echt snel, streven naar 100 is een algemene regel maar dat is nu eigenlijk naast de kwestie.
Het "zwiepen" is volgens mijn ervaring (nu 7000 km op 6 maanden) eigen aan "nerveuze" (=wendbare?) ligfietsen, waarin Challenge blijkbaar uitblinkt.
Het is echter ook een verschijnsel bij de "inrijperiode". Het zal dus flink verminderen zoniet geheel verdwijnen met de tijd. Ikzelf ondervond ook dat het spectaculair verminderde bij het overschakelen naar klikpedalen.
Het komt dus allemaal wel OK.
Ivm het rijden zonder handen: het kan misschien wel maar veel nut heeft dat volgens mij niet, risico's des te meer, maar ja als je de grens wilt kennen zou ik zeggen "blijven proberen". Een goede raad is dit zeker niet.
Succes
Louis
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be
www.louismoens.be
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: Stabiliteit
Tja... of het echt typisch Challenge is, weet ik niet. Wel weet ik dat m'n Baron rustig reed, de Hurricane (Challenge dus) van m'n vrouw is wat pittiger maar nog een slag erger is m'n Fujin (tevens Challenge). Wel opmerkelijk, ik had verwacht dat de Fujin minder aggressief zou zijn dan de Hurricane gezien de langere wielbasis bij de Fujin. Fout dus...lmoens schreef: Om te beginnen is 90 omw/min niet echt snel, streven naar 100 is een algemene regel maar dat is nu eigenlijk naast de kwestie.
Het "zwiepen" is volgens mijn ervaring (nu 7000 km op 6 maanden) eigen aan "nerveuze" (=wendbare?) ligfietsen, waarin Challenge blijkbaar uitblinkt.
Daar ben ik het niet geheel mee eens.Ivm het rijden zonder handen: het kan misschien wel maar veel nut heeft dat volgens mij niet, risico's des te meer, maar ja als je de grens wilt kennen zou ik zeggen "blijven proberen". Een goede raad is dit zeker niet.
Meer risico's? Ja, dat lijkt me wel.
Niet veel nut? Ik denk daar anders over. Als je je fiets zonder handen kan besturen betekent dat je veel controle hebt over je fiets en je balans op de fiets. Niet dat ik wil beweren dat je zonder losse handen te kunnen rijden geen goede controle over je fiets kan hebben overigens.
M'n Fujin heb ik (gevoelsmatig) nog niet voldoende controle over. Ik had meer controle over m'n Baron. Maar vorige week heb ik een rit gereden waarbij ik een racefietser achter me aan had. Ik kachelde dus stevig door. Ik heb toen een S-bocht genomen met een vaart van 33 km/h. Gisteren heb ik diezelfde bocht nog een keer gereden...... ik sta ver verbaasd van dat ik die bocht met die snelheid zonder remmen en zonder kleerscheuren genomen heb. Binnen zeer korte afstand 2x een vrij ferme bocht maken, eerst links, dan rechts waarbij het zwaartepunt enorm sterk verplaatst moet worden; ik moest 2x plat door de bocht. Die bocht zal geen enkele velomobiel met meer dan 25 km/h kunnen nemen zonder over de kop te slaan of de stoeprand mee te nemen. Maar goed, da's even offtopic geleuter.
Bij fietsen zonder handen ben je constant bezig met lichtelijk verplaatsen van je gewicht. Voel je dat eenmaal goed aan dan zullen vreemdere stuuracties ook vlotter gaan denk ik.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Inderdaad .... de Baron was mijn eerste ervaring met "de ligfietswereld".Wel weet ik dat m'n Baron rustig reed
Ongeveer een jaartje terug heb ik hem bij Tim gehuurd (ik had de snelste fiets gevraagd om mijn vrienden los te kunnen rijden).
Als ik een lage racer had gekocht ipv de hoge racer ... je mag gerust zijn .... Fujin, Jester, Taifun, M5 ... ze hadden geen schijn van kans gehad ... het had een Baron geworden in dat geval.
Die fiets geeft het woord "Stabiel" pas echt betekenis.
Sorry Challenge!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
over dat zonder handen rijden, ik ken iemand die in staat is op zijn flevobike, alstie van school komt en langs het kanaal zit, haalt ie zijn boterhammekes uit zijn tassen en begint die te smeren met choco, om die dan vervolgens te verorberen, probeer het maar eens op een baron
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- stijnqc
- Belofte
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 21:08
- Postcode: 2650
- Locatie: Edegem
- Contacteer:
@ Proes: Ik kan (nagenoeg) perfect zonder handen rijden op mijn tai... en dan heb ik het over meer dan honderd meter, met bochten in, en trappend of course... Enkel meer dan negentig graden blijft te moeilijk of beter, te schrikwekkend.
Ik heb nog nooit met klimpedalen gereden, heb er begod geen idee van hoe snel ik rij of wat mijn trapfrequentie mag zijn. Merk idd wel dat mijn tai een eigenfrequentie heeft.
Ik heb mezelf gedwongen zonder handen te leren rijden om idd de controle over mijn fiets te verbeteren en te intuïtiveren en voor de fun en het relaxte dat aan zonder handen rijden samenhangt...
Ik heb nog nooit met klimpedalen gereden, heb er begod geen idee van hoe snel ik rij of wat mijn trapfrequentie mag zijn. Merk idd wel dat mijn tai een eigenfrequentie heeft.
Ik heb mezelf gedwongen zonder handen te leren rijden om idd de controle over mijn fiets te verbeteren en te intuïtiveren en voor de fun en het relaxte dat aan zonder handen rijden samenhangt...