Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#31 Bericht door marksje »

"No helmet no respect" om het eens in 't Engels te zeggen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:"No helmet no respect" om het eens in 't Engels te zeggen.
Je politionele strengheid komt weer boven... :wink: :D
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#33 Bericht door CapoJan »

eeuwige reiziger schreef: Baat het niet, dan schaadt het niet. En voorkomen is beter dan genezen. In mijn optiek kunnen we de hele problematiek misschien het best samenvatten.
Helaas is zelfs dat niet zeker: er zijn studies die stellen dat het impact dat de helm opvangt, doorgestuurd wordt naar de nek :shock: Om het extreem te stellen: in plaats van een schedelbreuk krijg je dan een gebroken nek.

Maar dan nog: zoals ik ook in die blogpost stel, moet je het onderscheid maken tussen een VM en een tweewielige fiets. Zelfs een ligfiets en een bukker zullen fysisch verschillend reageren bij een plots evenwichtsverlies. Ik denk dat er geen enkele studie bestaat over de ongevalsdynamiek bij een velomobiel.

Houdbaarheidsdatum van een helm: geen idee. Maar vaak bestaat de absorberende laag uit polystyreen en ik schat dat dit niet echt stabiel is op termijn.

Nog een interessant helmconcept: MIPS.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#34 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat er voor fietshelmen nog steeds de norm E1078 wordt gebruikt.
Onbegrijpelijk inderdaad. Destijds kwam ik daar ook op uit alover de Stiftung Warentest 2015: slechts 3 van de 18 helmen voldoen feitelijk, i.e. volgens reële omstandigheden zoals dat Duitse magazine heeft getest - niet volgens de EU-normen. Via via via kwam ik erachter dat een der besten uit die test de Melon Urban active is. Hier bij de Zwitsers een test (2014).
Maar zoals CapoJan dat op zijn site vertelt is dat voor een velomobiel toch eerder een andere zaak. Los van de discussie al dan niet een helm, àls men eentje aanschaft: neem de veiligste. En een dikke BOEHOE aan die belachelijke euronorm. Eens te meer ziet men dat het economisch leven het politiek-rechtsleven voorbijraast als een e-velomobiel, de heren bureaucraten en politici stonden erbij en keken ernaar als een uil op een kluit.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#35 Bericht door scuri »

fujin schreef:
Wie heeft er een Kask Lifestyle helm?
http://www.bikester.be/473311.html
Ja,Ik heb deze, in het zwart (er waren destijds niet zoveel kleurtjes te koop). Ik vind het een aanrader en voor een brillenmens als ik past de bril er goed onder, i.t.t. bv. de Abus In Vizz waar dat niet het geval is bij mij. Het vizier is licht getint en past eigenlijk altijd: zomer, winter, in licht en donker; goede pasvorm, lederen riempjes zijn aangenaam enz. Ik heb ook nog de Uvex City helm met vizier. Bij Uvex zitten zo'n 'pads' bij die je in de helm kan kleven. Maar het standaard vizier is eigenlijk iets te donker, daarom moest ik het heldere vizier erbij kopen. Op de vizieren doe ik een product waardoor de regen eraf glijdt.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#36 Bericht door Wim -de roetsende »

marksje schreef:"No helmet no respect" om het eens in 't Engels te zeggen.

Wat een onzin. Helmen worden getest tot 25km/u en de impact komt van bovenaf.

Ik rijd meestal harder en ik ga echt niet op de bovenkant van mijn hoofd/helm vallen.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd wat er met mijn nek(/zijkant hoofd) bij een ongeluk gebeurt, want die helmen zitten nooit echt goed vast en bij het minste of geringste schuiven ze alle kanten op.

Dat mensen met een bukfiets een helm dragen, kan ik mij nog een beetje voorstellen. Bij hard remmen gaat er nog wel eens eentje over het stuur en dan zou een helm misschien nuttig kunnen zijn.

Oh, even voor de duidelijkheid: ik heb twee helmen. In de kast liggen :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#37 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:
Helaas is zelfs dat niet zeker: er zijn studies die stellen dat het impact dat de helm opvangt, doorgestuurd wordt naar de nek :shock: Om het extreem te stellen: in plaats van een schedelbreuk krijg je dan een gebroken nek.
Best mogelijk. Hangt sterk af van hoe/wanneer/met wat die studie is gedaan. Wat vaak opvalt is dat de media er een derivaat van maken, slechts één zaakje naar voor brengen en dit uitvergroten. De onderzoeksjournalistiek is quasi dood, mensen worden om de oren geslagen met pulp. Langs de andere kant zijn er al heel wat feitelijke fietsongevallen waarbij fietsers getuigen dat het met hun hoofd erger had kunnen aflopen zonder helm. Het blijft een eeuwig discussiepunt.
Mijn punt is, dat bijna niemand aanraakt: als men valt, valt men niet enkel of soms helemaal niet op het hoofd. Geen mens is blijkbaar geïnteresseerd om dit volledig te bekijken en voorstellen te lanceren - laat staan een overheid die er compleet gedesinteresseerd in is.
CapoJan schreef:
Maar dan nog: zoals ik ook in die blogpost stel, moet je het onderscheid maken tussen een VM en een tweewielige fiets. Zelfs een ligfiets en een bukker zullen fysisch verschillend reageren bij een plots evenwichtsverlies. Ik denk dat er geen enkele studie bestaat over de ongevalsdynamiek bij een velomobiel.
Zouden er überhaupt studies zijn over de ongevalsdynamiek bij fietsers in het algemeen? Blijkt trouwens dat veel ongevallencijfers niet/slecht/ongenuanceerd enz. bijgehouden worden.
CapoJan schreef:
Houdbaarheidsdatum van een helm: geen idee. Maar vaak bestaat de absorberende laag uit polystyreen en ik schat dat dit niet echt stabiel is op termijn.
Een vijftal jaar voor die absorptielaag las ik. Dat dit (zo snel) desintegreert is toch een schande. Een beetje helm kost redelijk wat.
CapoJan schreef:
Nog een interessant helmconcept: MIPS.
Interessant, geen idee of het echt helpt. Maar niemand is blijkbaar geïnteresseerd in bv. een integrale fietserairbag die je beschermt van kop tot teen (of borststreek, of hoofd+borststreek of volledig). Enkel een hoofdairbag bestaat maar men heeft dat niet goed geconstrueerd, heel onhandig om dragen... Enkel een velomobieler is vrij goed beschermd door de velomobiel zelve, de rest...
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#38 Bericht door Wouter D »

voor wat betreft de levensduur, ik heb me reeds verschillende keren laten vertellen dat de levensduur voor een fietshelm 3 jaar is. Bij veiligheids helmen is dit meestal 5 jaar. Normaliter moet er door de fabrikant een max toegelaten gebruiksduur vermeld staan in de handleiding van je helm. Al durf ik wel beweren dat bij 95% van helmdragende fietsers, de handleiding nog sneller bij het papier ligt dan de doos waar de helm in zat en ze aldus niet is gelezen. Soms zie je in je hel een stempel als deze staan, Meestal is dat de productiedatum van je helm.

Ik vond alvast een mooie link
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef: Helaas is zelfs dat niet zeker: er zijn studies die stellen dat het impact dat de helm opvangt, doorgestuurd wordt naar de nek :shock: Om het extreem te stellen: in plaats van een schedelbreuk krijg je dan een gebroken nek.
Of misschien een hersenletsel. Zo las ik toch in een artikel uit de Vogelvrije Fietser. Wel al enkele jaren oud, maar ongetwijfeld nog niet verouderd. Sedertdien zijn de helmen immers niet ingrijpend veranderd.

http://www.fietsersbond.net/vogelvrijef ... l/helm.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#40 Bericht door luki »

Ik rij (bijna) altijd met hoofdbescherming. Ik werk als preventieadviseur en word periodiek geconfronteerd met de gevolgen van "onbeschermend werken".
In de winter draag ik een skihelm: lekker warm, met vizier. In de zomer een (groene) klimhelm. Geen wettelijke fietshelm dus, de normen voor een fietshelm zijn niet geschikt voor de potentiele impacten met een velomobiel. Tot nu toe 2 schuivers meegemaakt, telkens na een te snel genomen bocht. Als je meters op je zij schuift ben je naderhand heel blij met die helm. Snelheid is een belangrijke faktor voor de ernst van kwetsuren bij ongevallen. En vm zijn nu eenmaal heel snel. Een helm dragen is gewoon het resultaat van mijn persoonlijke risicoanalyse, iedereen is vrij om daar een andere keuze in te maken.
Soms ga ik met het vrouwtje gaan fietsen, ik in de vm , zij op een bukker. Max snelheid 15 a 18 km/h. Dan durf ik de helm wel eens thuislaten 8)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#41 Bericht door Wim -de roetsende »

luki schreef:Ik rij (bijna) altijd met hoofdbescherming. Ik werk als preventieadviseur en word periodiek geconfronteerd met de gevolgen van "onbeschermend werken".
In de winter draag ik een skihelm: lekker warm, met vizier. In de zomer een (groene) klimhelm. Geen wettelijke fietshelm dus, de normen voor een fietshelm zijn niet geschikt voor de potentiele impacten met een velomobiel.
De eerste alinea suggereert toch wel dat een helm blijkbaar bescherming biedt. Daar zijn de meningen dus sterk over verdeeld. In het stuk van de fietsersbond wordt gelukkig genuanceerd gekeken naar de voor- en nadelen.

Ik heb ook wel eens met een skihelm gefietst. Alhoewel ik het altijd koud heb, vond ik zo'n helm veel te heet. Ik fiets nu in de winter met een Icebreaker Buff die dubbelgevouwen is en de onderkant is nog een keer omgeslagen. Dat zijn dus 4 lagen Icebreaker en daarover draag ik een wind- en waterdichte muts/pet met een klep. Dan heb ik het dus niet koud, maar met enkel en alleen zo'n skihelm vond ik het dus ondraaglijk heet. Veel te weinig ventilatie.

Is de klimhelm dan wel geschikt voor de potentiële impacten met een velomobiel? Een helm beschermt niet tegen hersenschuddingen en mijn vm is eigenlijk al een hele grote helm die ik om mij heen draag. Waartegen beschermt die klimhelm dan? Als ik ga schuiven, dan beschermt de body mij en als ik ga rollen, dan beschermt de 'smurfenmuts' mij.
Ik zit ook behoorlijk strak in de XS en er uitgeslingerd worden is zo goed als onmogelijk.
Zelf heb ik 2 helmen en 1 daarvan is ook goedgekeurd als klimhelm. Toch zit ook die helm gewoon met zo'n bandje onder je kin en je kunt die helm (ook al trek je die bandjes nog zo strak) gewoon heen en weer schuiven op je hoofd.
Hoe veilig kan zoiets dan eigenlijk zijn. Ik blijf dit toch een schijnveiligheid noemen.

Zoals hierboven al vaker is gezegd: een helm is een persoonlijke keuze, maar laten we elkaar aub geen schuldgevoelens o.i.d. aanpraten als iemand ervoor kiest om geen helm te dragen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#42 Bericht door fcapri »

je moet geluk hebben bij een onluk. een helm kan in sommige situaties misschien wel een schedelbreuk voorkomen.
gordel in de auto 'verkleind' de kans op kwetsuren ook, maar mijn ouders hebben ooit een zwaar ongeluk gehad van een auto die een paar keer overkop is gegaan. de garage wou toen niet geloven dat zij in die auto zaten. ze hadden GEEN gordel aan, want hadden ze die aan gehad, hadden ze er niet levend uit gekomen.

zo kun je ook argumenteren met een helm. in sommige gevallen zal die kunnen helpen, maar als je pech hebt breekt bv je nek

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#43 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef:je moet geluk hebben bij een onluk. een helm kan in sommige situaties misschien wel een schedelbreuk voorkomen.
gordel in de auto 'verkleind' de kans op kwetsuren ook, maar mijn ouders hebben ooit een zwaar ongeluk gehad van een auto die een paar keer overkop is gegaan. de garage wou toen niet geloven dat zij in die auto zaten. ze hadden GEEN gordel aan, want hadden ze die aan gehad, hadden ze er niet levend uit gekomen.

zo kun je ook argumenteren met een helm. in sommige gevallen zal die kunnen helpen, maar als je pech hebt breekt bv je nek
Maar toch gaat die vergelijking niet op. Over de veiligheidsgordel is iedereen het eens dat die in het overgrote deel van de ongevallen erger voorkomt. Jawel: er zijn uitzonderingen, maar dat zijn dan ook uitzonderingen. Je kunt niet zeggen dat je beter geen gordel draagt omdat in - ik zeg maar wat - 2% van de gevallen de kans op een letsel kleiner is zonder.

Bij fietshelmen zit het anders in elkaar. Er is geen enkel onomstotelijk bewijs dat het veiliger is met of zonder. Er zijn argumenten in beide richtingen; er zijn onderzoeksrapporten met tegenstrijdige resultaten. Niets is dus eenduidig. Vandaar: elk maakt voor zichzelf uit hoe daarmee om te gaan. Naar mijn mening wordt vaak een helm gedragen omwille van de sociale vrede. Dat is namelijk veel makkelijker dan een discussie aan te gaan die geen van beide kanten kan winnen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#44 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:
Bij fietshelmen zit het anders in elkaar. Er is geen enkel onomstotelijk bewijs dat het veiliger is met of zonder. Er zijn argumenten in beide richtingen; er zijn onderzoeksrapporten met tegenstrijdige resultaten. Niets is dus eenduidig. Vandaar: elk maakt voor zichzelf uit hoe daarmee om te gaan. Naar mijn mening wordt vaak een helm gedragen omwille van de sociale vrede. Dat is namelijk veel makkelijker dan een discussie aan te gaan die geen van beide kanten kan winnen.
Ik heb onderzoeken die een helmdracht niet veilig noemen, altijd bizar gevonden - maar 't zal aan mij liggen zeker. Vaak moet men de studie zelf goed bestuderen, want wat de media ervan maken... En wie doet of kan dat. Bovendien zijn onderzoeken soms verdacht tendentieus. De NL overheid bestelde bv. een onderzoek dat moest aantonen dat een fietshelmdracht niet per se veilig te noemen is, dat werd zodanig statistisch-wiskundig aangepakt dat geen mens er iets van snapte, al stuitte het op veel tegenstand (dat komt niet in de pers natuurlijk). De NL overheid wou dit doen omdat NL-ers niet graag met een helm fietsen, vrij logisch aangezien zij een zeer goede fietsinfrastructuur hebben. Anderzijds bestelde de NL overheid een studie dat moest aantonen dat S-Pedeleccers wel degelijk een helm moeten dragen, want die snelheid à 45 km/h is toch zo gevaarlijk (men laat dus eventjes achterwege dat de snelheid doorgaans 10 km/h lager ligt). Dus laat men poppenkoppen en helmen botsen aan 45 km/h. Maar als men met een gewone fiets een helling afdondert aan 50 km/h, geen probleem blijkbaar. Dus ge voelt als mens dat die logica rammelt, dat er iets loos is met die onderzoeken.
Daarom blijf ik zeggen: het geestesleven (i.e. studie, wetenschap, onderwijs, cultuur, ...) moet compleet vrij gemaakt worden, zonder enige vorm van invloed vanuit politiek-rechterlijk leven (daar moet gelijkheid heersen en niks anders) noch vanuit het economisch leven (daar moet broederlijkheid heersen en niks anders). Ja, dan zullen er misschien nóg verschillende resultaten naar voren komen, maar dan kan er met open vizier en louter wetenschappelijk de zaak beslecht worden én hopelijk begrijpelijk voor iedereen. Probleem is dus óók de studies op zich en hoe wij er als mens mee om gaan. (Idem met bvb. dat klimaatonderzoek). Ik heb zelf al meegemaakt dat een professor een onderzoek op een publiek moment vervalst had omwille vàn. Voorbeelden zijn legio. De wereld zoals we nu kennen zal eraan kapot gaan - tenzij...
Dat een licht fietshelmpje een nek kan doen breken, vind ik bizar. Dat een motorhelm door de helmmassa dat kan - als de nek onvoldoende ondersteund wordt, vind ik logisch. Maar mocht die motorhelm er niet zijn, wordt de schedel misschien doorboord... Soit. Wat ik niet logisch vind is het quasi onbestaand onderzoek om een fietser in het geheel te beschermen; een mens is niet enkel 'hoofd'. Een fietser krijgt dat recht precies niet - i.t.t. een chauffeur die àl in een kooi zit.
Wat zeker is: 90% van de fietshelmen beschermen eigenlijk (bijna) niet en vanuit die visie zijn die studies die stellen 'het helpt niet' begrijpelijk.
Daarmee heb ik ongewild de polemiek 'al dan niet fietshelm' wellicht weer naar boven gebracht, hetgeen mijn bedoeling niet was - ik wou het in een perspectief plaatsen dat vrijwel nooit aangesneden wordt - maar zo'n vaststelling hoort men niet graag.
Sommigen dragen het ding i.d.d. omwille van de 'sociale vrede' zoals je mooi stelt, anderen dan weer bewuster door o.a. een goed merk te kiezen. Maar wat niet kan, vind ik, dat mensen dénken dat veel fietshelmen goed beschermen, terwijl het merendeel ervan die belofte niet inlost.
Wat er ook van zij, geen mens geraakt er aan uit; onderzoeken zijn onvoldoende objectief of beter: ze zijn onvoldoende vrij. En de overheid trekt er zich niks van aan of beter: ze doen zelf mee aan gesjoemel. Jammer.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#45 Bericht door luki »

De eerste alinea suggereert toch wel dat een helm blijkbaar bescherming biedt. Daar zijn de meningen dus sterk over verdeeld. In het stuk van de fietsersbond wordt gelukkig genuanceerd gekeken naar de voor- en nadelen.
Je kan eindeloze technische discussie voeren over de beschermingsgraad van fietshelmen. Er is naar mijn weten nog geen instanties die een norm heeft opgesteld voor de fabricatie van helmen voor velomobielen. Er wordt steeds verwezen naar studies en artikelen die handelen over gewone fietsen. Een bukker of een VM zijn twee verschillende voertuigen, de kans op kwetsuren is totaal verschillend. Het heeft dus geen enkele zin om te verwijzen naar studies die handelen over een ander risico.
Om die reden moet je niet kijken naar fietshelmen, maar naar sporten die enigzins vergelijkbaar zijn.

Een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM) biedt nooit volledige berscherming, het zal ervoor zorgen dat de gevolgen kleiner zijn. De bekende gele veiligheidshelm zal de schok opvangen als iemand op de werf een hamer laat vallen op je kop. Maar als het een ferme hamer is zal je toch in het hospitaal belanden. En bij hele zware gevallen, gaat hij dwars door de helm
Is een helm dragen dan overbodig ? Wel zonder die helm lag je met zekerheid in het mortuarium, ongeacht de grootte van de hamer.
Ongevalspreventie is gebaseerd op .....kansberekening. Wat is het gevaar, wat zijn de mogelijke gevolgen (schade inschatting) en wat is de kans dat het gevaar zich manifesteert. Die faktoren samen vormen het risico. Iemand die 20.000km per jaar fietst loopt meer risico dan iemand met 1000 op de teller. Als je altijd op drukke geweestwegen fietst heb je meer kans op een ongeval dan op rustige landwegen.
Dit is voor iedereen verschillend. Maar door een suf stuk plastiek op mijn kop te zetten verlaag ik mijn risico op een zwaar letsel aanzienlijk.
Het neemt het risico niet volledig weg, maar dit is enkel mogelijk door.....niet te fietsen

Nu, om het debat levendig te houden :lol: .....ik draag bijna nooit een fietshelm als ik de gewone fiets gebruik. Maar dan weer wel als ik ga mountainbiken.

Plaats reactie