Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#1 Bericht door Jo2p »

Er zijn in dit forum wel wat berichten te vinden over fietshelmen, maar allemaal toch al behoorlijk gedateerd. Op verschillende recente filmpjes zie ik vm rijders met en zonder helm rijden. Ik ga ergens tegen december in een Orca fietsen, die heeft een rol beugel, dus geen fietshelm? Ook verschillende foto's gezien van een Orca of z'n voorganger rond een verkeerspaaltje. Dat is dus een flinke schuiver geweest. Even los van wetgeving, bij mij staat veiligheid altijd als nr 1, dat is mijn mening. Maar wat te doen?

Het probleem van de fietshelm is dat er veel modellen zijn waarvan ik mij afvraag of dat gaat werken in een vm, immers door de stroomlijn zal het overgrote deel van de wind over de vm worden gestuurd en over de berijder. Dus de vraag wordt dan of al die gaatjes wel voldoende wind vangen om het hoofd koel te houden. En dan zijn er nog modellen die erg puntig zijn aan de achterzijde, lijkt mij niet zo'n succesvolle combinatie met in de Orca aanwezige hoofdsteun. Van BBB wel een fietshelm gezien die voor twee grote gaten had en achter idem, maar wel glad aan de achterkant. Maar gaat zoiets werken?

Wat zijn de ervaringen van vm rijders over dit onderwerp?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#2 Bericht door CapoJan »

Mijn ervaringen: een helm in de velomobiel kan, maar niemand weet hoe het impact verloopt bij een ongeval met een velomobiel.
Ik sprak wel met iemand die met de Orca crashte na een klapband achteraan. De Orca ging op zijn kant en gleed zo door. Door de bult bovenaan (met 'rollbar' binnenin) rolde hij niet verder. Het hoofd bleef binnen de romp. De Orca was beschadigd; de velonaut had wat blauwe plekken.
Er is trouwens nog heel wat discussie over de (veronderstelde?) meerwaarde van een fietshelm. Lees hier maar, bijvoorbeeld.

Vaak is de discussie na een ongeval: 'indien ik een helm gedragen had...', maar niemand kan zeggen wat er dan gebeurd zou zijn.

O, ja: ik heb er één liggen, skaterstyle, die ik op frisse dagen draag en die ook de regen buitenhoudt. Anderen dragen hem vooral om sociale redenen. Lees: om de partner of de familie gerust te stellen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

Fietshelm wordt getest/gekeurd voor een snelheid tot 25km/u en alleen de impact van bovenaf wordt getest.

Het lijkt mij duidelijk dat ik geen helm draag.

Oh ja, ik heb er 2 liggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#4 Bericht door Obelix »

Ik draag een nutcase, toepasselijk volgens heel wat mensen :) Ik weet dat de kans eerder klein is, maar ik heb Geen zin in een afgeschraapte schedel wanneer ik over de kop zou gaan of op de zij zou beginnen schuiven.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#5 Bericht door bicky »

Als ik open rijd (zonder kap) draag ik altijd mijn helm.
vooral om de zon uit mijn ogen te houden, door een verstelbaar vizier wil ik geen andere helm.
Geen probleem mee in de zomer als het erg warm is.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#6 Bericht door Wouter D »

Sinds eind juli heb ik een helm van Kask (http://static.webshopapp.com/shops/1127 ... -urban.jpg) Ik draag em zowel op de roets als de quest. Voorlopig ben ik niet meer van zin de racecap te gaan gebruiken, De wintermaanden zullen daar echter uitsluitsel over geven.

voorheen reed ik me een nutcase waar ik ook heel tevreden over was.

Ik sta eigenlijk niet stil bij het feit of het nu nut heeft of niet, ik hoorde tot nog toe nog niemand die slechter uit een ongeval kwam omdat hij een helm droeg. Dus hou ik me voor dat mét help veiliger is.

Enkel als het 25+ graden is, vind ik de helm eigenlijk te warm. maar voorlopig hou ik de helm op met een buff eronder als zweetdoek.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#7 Bericht door Lex »

Een helm is voor mensen die weten dat ze gaan crashen. :lol:
Ik draag nooit een helm. Heb liever wat bewegingsvrijheid onder de kap.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#8 Bericht door Jan.E »

Ik draag altijd een helm in de quest. De discussie wil ik niet voeren, daar moet iedereen maar mee doen wat hij zelf wil. Ik heb een open fietshelm. De dichte skatehelmen vind ik te warm. Mijn vrouw heeft er zo eentje. Zij is er nochthans tevreden over. Ik rij wel altijd goed door en dan zweet ik teveel onder zo een dichte helm. Dat wordt me dan ook echt te warm.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#9 Bericht door Peter J »

Ik draag geen helm in mijn Milan en zie daar ook het nut niet van op voorwaarde dat je velomobiel over een rolbeugel beschikt die naam waardig... Hiermee bedoel ik dat je hoofd niet boven die rolbeugel uit mag uitkomen in je normale zitpositie tijdens je rit... En tot mijn verbijstering heb ik vastgesteld dat nogal wat populaire modellen niet aan die voorwaarde voldoen... Stel dat je met zo een model aan een hoge snelheid over de kop gaat dan vrees ik het ergste en een helm zal dan ook weinig soelaas brengen... Ik ben bij een ongeval met de Milan overkop gegaan en ben daar dankzij de doordachte constructie van de rolbeugel zonder hoofd- of nekkwetsuren uit gekomen... ;)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#10 Bericht door marksje »

Bij klassieke fietsers is een helm onontbeerlijk. De hoofdwonden bij fietsers met een helm zijn een pak minder dan zonder; In geval van een directe impact op de helm breekt de helm, niet het hoofd. De brede rand voorkomt schaafwonden. Ik heb tijdens mijn loopbaan heel wat ongevallen vastgesteld met fietsers en de verwondingen aan het hoofd tussen fietsers met helm en die zonder helm zijn overduidelijk.
Voor velomobielen lijkt dit misschien anders, doch de plaats van impact bij een ongeval is niet te voorspellen; De "rolbeugel" (smurfenmuts) bij een velomobiel gaat u wel beschermen wanneer de boel overkop gaat (en ge op uw plaats blijft zitten natuurlijk), maar bvb bij een zijdelings schuiver tegen een paaltje juist naast de beugel, hebt ge dat tegen u hoofd dan zal je heel blij zijn dat je een helm op had; en ongevallen, hoe, wat ,waar, wanneer, zijn nu éénmaal onvoorspelbaar.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#11 Bericht door Ronnius »

marksje schreef:maar bvb bij een zijdelings schuiver tegen een paaltje juist naast de beugel, hebt ge dat tegen u hoofd dan zal je heel blij zijn dat je een helm op had; en ongevallen, hoe, wat ,waar, wanneer, zijn nu éénmaal onvoorspelbaar.
kan bij zo een klap de nekwervels zulks een klap op te vangen hebben dat je gewoon je nek breekt, helm of niet?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#12 Bericht door fcapri »

bij een ongeluk moet ge wat geluk hebben.
een gewone fiets zit al vlot 2meter hoog met het fiets. als ge daarmee valt of aangereden wordt, gaat uw hoofd richting grond en kan hard aankomen.
bij een velomobiel zit ge al veel lager, beter zwaartepunt waarbij ge niet zo snel gaat 'vallen'.
bij een aanrijding zit ge in principe al binnenin een frame die de eerste schok zal opvangen voor er iets tegen je hoofd raakt.

maarja, hoe goed je bescherming ook is, als je pech hebt, kom je er ook niet meer uit.

als ik iets onder de fietsers zou doen om kwetsuren te vermijden, is het iedereen fluo kledij en lichten geven. gezien worden en een ongeluk vermijden is beter dan een helm kopen om kwetsuren te voorkomen

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#13 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: als ik iets onder de fietsers zou doen om kwetsuren te vermijden, is het iedereen fluo kledij en lichten geven. gezien worden en een ongeluk vermijden is beter dan een helm kopen om kwetsuren te voorkomen
Gezien worden en ongelukken vermijden je zegt daar zoiets.
Ik zag deze week nog een rij auto's vol ongeduld een (vooraf al mislukte) poging ondernemen om langs een rij fietsende kinderen te komen in een straat van amper 500 m lang in een 30 km zone met halverwege de straat nog een snelheidsremmer, terwijl er ook nog auto's uit de tegenovergestelde richting kwamen. Het was erg om te zien hoe ze liever de kinderen tegen de geparkeerde auto's reden en dat ze er even achterbleven, terwijl vanwege de drukte inhalen niet mogelijk was.
Dat in tegenstelling welke acties ze ondernemen om dieren te ontwijken of van de straat af te helpen...

Nee hierbij helpen fluo-kleding en lampen niet, maar een algemene gedragswijziging (en acties om 30 km zones niet meer als sluikweg te gebruiken).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#14 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef: als ik iets onder de fietsers zou doen om kwetsuren te vermijden, is het iedereen fluo kledij en lichten geven. gezien worden en een ongeluk vermijden is beter dan een helm kopen om kwetsuren te voorkomen
'Victim blaming' heet dat, zeker indien het zo sterk aangeraden wordt dat het bijna verplicht is, zoals scholen die actie voeren hiervoor. Het gevaar is niet het niet dragen van fluohesjes en opvallende verlichting (normale verlichting is verplicht in het donker en is voldoende), maar automobilisten die niet opletten of zichzelf weer eens overschatten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#15 Bericht door fcapri »

ik passeer smorgens elke dag minstens 2 fietsen die totaal geen verlichting hebben, meestal 1 ervan ook niks reflectoren of iets van reflecterende kledij.
vorige week had ik zelf een fietser voor mij die ik totaal niet had gezien tot die ineens de straat over stak.

ook bij die autos die een groep kinderen absoluut voorbij wil geraken (kom ik ook zo vaak tegen dat men mij snel dubbelt om dan voor het rood licht te staan), daar gaat een helmpke ook niks meer helpen hoor.
als ge geplet wordt tussen een geparkeerde auto en een voorbijrijdende auto die ineens naar rechts uitwijkt omdat er een tegenligger is.

ik draag in de VM ook geen helm, t is me er veel te warm voor, en ik zweet altijd verschrikkelijk op de fiets.
daarentegen hangt die wel vol verlichting en reflecterende strips. zelf mijn vestje heeft fel geel (zou ik moeten uitstappen als de verlichting sneuveld of als ik een band moet repareren)

Plaats reactie