eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
In het kader van een zoektocht naar een goede ligfiets om een flinke toertocht mee te maken, heb ik gisteren met het mooie weer en enkele vrienden een ligfietsritje gemaakt. Zo'n 60km, rustig door het Hageland - fun!
Het was een model van Challenge, met een met een klein voorwiel (ik dacht 20/26), volledig geveerd en bovenstuur. Veel dank trouwens aan a-bikes.be die me deze fiets nog tot woensdag ter beschikking stelden.
Wat mij opviel was dat het comfort super was - dat heb ik ervaren op de ettelijke kasseistroken bergaf, dus traag ging het niet. Grootste minpunten waren voor mij dat het niet echt vlot reed. Heeft dit te maken met het kleine voorwiel dat precies wat 'tegenhoudt'? Of waren de wielen niet goed gealigneerd, ik weet het niet. Zeker bij vlak tot licht oplopend, maar 'oneffen' wegdek (dus alles minder dan asfalt biljarlakens) verloor ik precies massa's snelheid en energie. Bij de klimmetjes - ook al ben ik totaal ongeoefend - leek het alsof ik meer energie stak in de vering dan in de klim. Steeds 3 - 4 versnellingen terug om niet op kracht maar op soeplesse naar boven te rijden, de snelheid ging daarbij ook flink terug.
Het bovenstuur is best ok, goed wendbaar, goede controle. Misschien een tikkeltje te verkrampt maar dat zal eerder te wijten zijn aan mijn onervarenheid.
Heeft iemand suggesties of dezelfde ervaringen met dit type ligfiets? Algemene commentaar? Zijn er merken die deze minpunten bij dit type hebben weggewerkt? Ik lees het graag.
Het was een model van Challenge, met een met een klein voorwiel (ik dacht 20/26), volledig geveerd en bovenstuur. Veel dank trouwens aan a-bikes.be die me deze fiets nog tot woensdag ter beschikking stelden.
Wat mij opviel was dat het comfort super was - dat heb ik ervaren op de ettelijke kasseistroken bergaf, dus traag ging het niet. Grootste minpunten waren voor mij dat het niet echt vlot reed. Heeft dit te maken met het kleine voorwiel dat precies wat 'tegenhoudt'? Of waren de wielen niet goed gealigneerd, ik weet het niet. Zeker bij vlak tot licht oplopend, maar 'oneffen' wegdek (dus alles minder dan asfalt biljarlakens) verloor ik precies massa's snelheid en energie. Bij de klimmetjes - ook al ben ik totaal ongeoefend - leek het alsof ik meer energie stak in de vering dan in de klim. Steeds 3 - 4 versnellingen terug om niet op kracht maar op soeplesse naar boven te rijden, de snelheid ging daarbij ook flink terug.
Het bovenstuur is best ok, goed wendbaar, goede controle. Misschien een tikkeltje te verkrampt maar dat zal eerder te wijten zijn aan mijn onervarenheid.
Heeft iemand suggesties of dezelfde ervaringen met dit type ligfiets? Algemene commentaar? Zijn er merken die deze minpunten bij dit type hebben weggewerkt? Ik lees het graag.
Laatst gewijzigd door LexWinter op ma 28 jul 2014, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Eerst en vooral, er zijn zoveel verschillende types ligfietsen dat je best wat tijd uittrekt om te testen...
Wat je indruk over het "niet vlot rijden" betreft is het wel degelijk zo dat een fiets zonder vering inderdaad
geen energie in die vering laat verdwijnen. Dat is mij voor het eerst opgevallen toen ik van mijn volledig
geveerde HP Speedmachine overstapte op een ongeveerde Optima Baron. Vooral bij het optrekken en het
rijden bergop (gewoon een brug) viel dit me heel erg op.
Dat een 20" wiel zou afremmen lijkt mij onwaarschijnlijk, ik heb in elk geval niet dat idee.
Succes nog met je verdere zoektocht en laat ons zeker weten wat het geworden is eens je een beslissing
hebt genomen.
Wat je indruk over het "niet vlot rijden" betreft is het wel degelijk zo dat een fiets zonder vering inderdaad
geen energie in die vering laat verdwijnen. Dat is mij voor het eerst opgevallen toen ik van mijn volledig
geveerde HP Speedmachine overstapte op een ongeveerde Optima Baron. Vooral bij het optrekken en het
rijden bergop (gewoon een brug) viel dit me heel erg op.
Dat een 20" wiel zou afremmen lijkt mij onwaarschijnlijk, ik heb in elk geval niet dat idee.
Succes nog met je verdere zoektocht en laat ons zeker weten wat het geworden is eens je een beslissing
hebt genomen.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Mijn idee is toch ook dat de vering de oorzaak is. Maar dit geeft je wel een enorm comfort.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Hoeveel weegt de fiets? Een goed uitgeruste en geveerde toerfiets gaat toch richting 20 kg. Misschien had je ook een gevulde tas mee. Vergelijk dat maar met de 10 kg van pakweg de Hurricane SL. Bergop maakt dat heel wat verschil.
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Ik denk dat het over de Ventus gaat, die weegt idd algauw 18 kg. En ja, goed opgemerkt, ik had een kleine tas bij, met wat water en suikergoed.
Maar ik wil de bal terugkaatsen, noem eens een goed model, dat beter presteert dan de Ventus? Comfort mag voor mij zelfs iets minder zijn, dat beoordeel ik wel als ik het voel.
Mijn doel , mijne heren, is nog steeds om meerdere maanden met dat ding te gaan trekken, dus suggesties die daar binnen passen hoor ik graag.
Maar ik wil de bal terugkaatsen, noem eens een goed model, dat beter presteert dan de Ventus? Comfort mag voor mij zelfs iets minder zijn, dat beoordeel ik wel als ik het voel.
Mijn doel , mijne heren, is nog steeds om meerdere maanden met dat ding te gaan trekken, dus suggesties die daar binnen passen hoor ik graag.
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Dan stel ik voor dat je eens in de richting van HP Velotechnik kijkt.LexWinter schreef:Mijn doel , mijne heren, is nog steeds om meerdere maanden met dat ding te gaan trekken, dus suggesties die daar binnen passen hoor ik graag.
Er zijn op het web wel ervaringen te vinden van mensen die ettelijke kilometers hebben afgelegd met een Speedmachine van dit merk en die daar toch wel tevreden over waren.
Bijvoorbeeld:
http://speedmachineadventures.blogspot.be/
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
àls ik een allrounder zou zoeken is de Flevobike Greenmachine zeker een optie.
Ik kan nu al genieten van de Flevobike technologie in de Orca. De Greenmachine fungeert volgens dezelfde principes. http://shop.flevobike.nl/nl/fietsen/greenmachine/
En ja, er is iemand die er mee tot de Noordkaap is gefietst.
Ik kan nu al genieten van de Flevobike technologie in de Orca. De Greenmachine fungeert volgens dezelfde principes. http://shop.flevobike.nl/nl/fietsen/greenmachine/
En ja, er is iemand die er mee tot de Noordkaap is gefietst.
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Ja, die HP Velotechnik interesseert mij wel. Lichter van gewicht, vering iets anders geplaatst.
Wat dat energie verlies betreft door de vering, zei iemand me dat er energie verloren wordt als de vering vertikaal belast wordt. Anders gezegd, op gewone fietsen wanneer er recht op de pedalen gestaan wordt. Met een ligfiets leek hem dat minder waarschijnlijk. Er zit volgens hem een verschil in de perceptie van in de zetel geduwd te worden en het effectieve energieverlies. Goed, ik denk dat we hier aan het neuten zijn.
Dus volgende missie : een HP Velotechik met onderstuur versieren voor een dagje... Iemand vrijwilliger??
Wat dat energie verlies betreft door de vering, zei iemand me dat er energie verloren wordt als de vering vertikaal belast wordt. Anders gezegd, op gewone fietsen wanneer er recht op de pedalen gestaan wordt. Met een ligfiets leek hem dat minder waarschijnlijk. Er zit volgens hem een verschil in de perceptie van in de zetel geduwd te worden en het effectieve energieverlies. Goed, ik denk dat we hier aan het neuten zijn.
Dus volgende missie : een HP Velotechik met onderstuur versieren voor een dagje... Iemand vrijwilliger??
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Ze zijn niet dik gezaaid, die GreenMachines... Best eens naar Nederland trekken en er eentje huren voor een dag?
Ik reed in mei met eentje bij Flevobike. 't Is geen snelle fiets, schat ik (geen snelheidsmeter), maar wel erg comfortabel en vlot te berijden. De ingesloten ketting betekent ook heel wat minder onderhoud, net als de Rohloffnaaf.
Je zoekt dus een fiets met een hoog rendement (een sportievere fiets dus), maar wel geschikt voor een behoorlijk lange tocht. Dat worden keuzes. Nazcais een merk dat bij me opkomt als het over trekken gaat. Niet de lichtste, maar wel gemaakt met het oog op lange reizen. De service is ook eersteklas en er is heel veel mogelijk wat de configuratie betreft. Bij Ligfiets in Gent staat, voor zover ik weet, een Pioneer voor de verhuur.
Eigenlijk is er, volgens mij, niet één fiets die veel beter geschikt zal zijn dan alle anderen. Er zullen er meerdere aan de vereisten beantwoorden. Het is een kwestie van zoeken naar de eerste die voldoet en dan nadenken over de mogelijke opties (derailleur of versnellingsnaaf, boven- of onderstuur,...).
Ik reed in mei met eentje bij Flevobike. 't Is geen snelle fiets, schat ik (geen snelheidsmeter), maar wel erg comfortabel en vlot te berijden. De ingesloten ketting betekent ook heel wat minder onderhoud, net als de Rohloffnaaf.
Je zoekt dus een fiets met een hoog rendement (een sportievere fiets dus), maar wel geschikt voor een behoorlijk lange tocht. Dat worden keuzes. Nazcais een merk dat bij me opkomt als het over trekken gaat. Niet de lichtste, maar wel gemaakt met het oog op lange reizen. De service is ook eersteklas en er is heel veel mogelijk wat de configuratie betreft. Bij Ligfiets in Gent staat, voor zover ik weet, een Pioneer voor de verhuur.
Eigenlijk is er, volgens mij, niet één fiets die veel beter geschikt zal zijn dan alle anderen. Er zullen er meerdere aan de vereisten beantwoorden. Het is een kwestie van zoeken naar de eerste die voldoet en dan nadenken over de mogelijke opties (derailleur of versnellingsnaaf, boven- of onderstuur,...).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
ik zag er laatst eentje staan bij fietslab in leuven
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Fietslab zou vanaf 2015 meer met HP Velotechnik samenwerken en dus een ligfiets van hen als testmachine beschikbaar hebben.
Nazca staat zeker nog op mijn verlanglijstje, ze hebben me een superindruk gegeven in Peer. De enige manier om goed te testen is naar NL rijden denk ik.
Die greenmachine heb ik ook in Peer zien staan, maar ben er niet meteen weg van. Mijn portemonnee deed ook moeilijk.
Nazca staat zeker nog op mijn verlanglijstje, ze hebben me een superindruk gegeven in Peer. De enige manier om goed te testen is naar NL rijden denk ik.
Die greenmachine heb ik ook in Peer zien staan, maar ben er niet meteen weg van. Mijn portemonnee deed ook moeilijk.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: eerste ervaring met 20/26 volledig geveerd
Dat van die portemonnee kan ik me goed voorstellen. Anderzijds: neem een Nazca/Challenge/... en op basis van de optielijst configureer je die ongeveer zoals een GreenMachine, met SON naafdynamo, Rohloff en dergelijke, en de prijs zal aardig in de buurt komen. Het is maar wat je precies wenst. Ik deed enkele jaren geleden de oefening en kwam algauw aan € 3000.LexWinter schreef:Die greenmachine heb ik ook in Peer zien staan, maar ben er niet meteen weg van. Mijn portemonnee deed ook moeilijk.
'k Heb dan maar voor € 100 een bijna 20 jaar oude lage racer in huis gehaald
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com