Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roger
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 17:52
Postcode: 1253as
Contacteer:

Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

#1 Bericht door Roger »

Heeft iemand hier ooit geprobeerd een normaal fietsstuur te monteren op je ligfiets met onderstuur? Ik wil graag een bovenstuur ligfiets maar diegene die ik nu heb heeft een onderstuur. Zou dit mogelijk zijn? Ik twijfel over de lengte van de stuurpen, zou 30 cm genoeg zijn?

Als dit niet mogelijk is, weet iemand waar je ligfietssturen kan kopen? of een ligfietstuurpen?

Dank.

(ps, ik zie nu dat dit topic hier niet hoort maar bij Materiaal & Zelfbouw, excuses!)

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

#2 Bericht door nsa1984 »

Die ombouw is vaak prima mogelijk, hooguit dat je een gat in je frame overhoud waar oorspronkelijk je onderstuur zat. Maar daar zit ook het stoeltje boven dus zoveel kwaad zal dat niet kunnen.

Voor een passende stuurpen zou ik even in de omgeving kijken voor een ligfietsdealer. Zelf ben ik in het begin erg goed geholpen door Marc van ACE (in Winterswijk) maar dat kan voor jouw behoorlijk uit de richting zitten.

Roger
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 17:52
Postcode: 1253as
Contacteer:

Re: Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

#3 Bericht door Roger »

Hmm, ik ben er achter gekomen dat mijn remkabels en versnellingskabels te kort zijn.. Dan wordt het maar gewoon een breder onderstuur want met dit stuur heb ik echt gewoon een hele breedte weg nodig om te draaien.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

#4 Bericht door blackarmor »

kostprijs van een nieuw setje rem en vesnellings kabels is ook niet extreem groot ( buitenkkabels kosten een 2 euro per meter en ik heb een dure lbs, de kabels zelf ook nog zoiets per stuk )
er zijn meerdere webshops die je hiermee kunnen helpen
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Roger
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 17:52
Postcode: 1253as
Contacteer:

Re: Normaal fietsstuur en pen op ligfiets

#5 Bericht door Roger »

Inmiddels heb ik het stuur er omgekeerd ingezet en omgedraaid, zodat de handvatten omhoog wijzen. Dit fietst al zo veel beter dan zo'n echt onder stuur vind ik. Ik heb vanavond 21 km gefietst met dit type en het fiets echt fijn, zo fijn dat ik er geen bovenstuur op ga zetten. Ik voel me ook veel minder vermoeid nu ik deze 21 km heb gefietst met een ligfiets dan dat ik anders 13 km fiets op een standaard fiets.

Ik ben inmiddels 2 week aan het ligfietsen, maar ik ben totaal overtuigt en zie mij dit nog lang doen.

Plaats reactie