Een paar vraagjes

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roger
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 17:52
Postcode: 1253as
Contacteer:

Een paar vraagjes

#1 Bericht door Roger »

Hoe vaak moet je de derailleur schoonmaken en insmeren? Ik zal er straks 28 km per dag mee fietsen, 5 dagen in de week. Waar kun je een ligfietsketting kopen? of moet je 3 normale fiets kettingen aan elkaar maken? Zijn er nog andere belangrijke onderhoud aspecten waar je aan moet denken? alvast bedankt.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Een paar vraagjes

#2 Bericht door svdaele »

Een ligfietsketting is idd 3 gewone kettingen aan elkaar.

Derailleur smeren hangt ervan af hoe goed je het wil doen. Bij dagelijks gebruik (en zeker bij een klein achterwiel) en Belgisch weer, moet je toch om de 2 weken (maximum) een onderhoudsbeurt doen.
Niet dat ik hier zelf altijd toe kom, hoor...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Roger
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 17:52
Postcode: 1253as
Contacteer:

Re: Een paar vraagjes

#3 Bericht door Roger »

Mijn fiets heeft een beetje een aparte combinatie van een 28'' achterwiel met en 20'' voorwiel. Is een groter achterwiel gelijk aan minder onderhoud?

Winters en in de regen zal ik de fiets zo min mogelijk proberen te gebruiken, maar soms ontsnap je de regen niet.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Een paar vraagjes

#4 Bericht door trikelover »

Echt een regelmaat is er niet echt je moet vooral zie hoe de staat van de aandrijving is. Als je in regenweer is het een kunst om na de rit minstens de ketting doog te deppen.

En het smeren laat ik over aan mijn oren van zodra ik merk dat de ketting iets meer lawaai maakt is het zeker smeren tijd.

De derraeurwieltjes moet je gewoon regelmatig genoeg zien of er geen vuil aan hangt en zodra je het ziet afkuisen zo kan het vuil niet in de ketting kan kruipen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Een paar vraagjes

#5 Bericht door svdaele »

Groter achterwiel is inderdaad iets minder onderhoud omdat je derailleur minder laag tegen de grond hangt.

Je moet het zo zien: je hebt 3 kettingen (en dus 3x de aankoopprijs), maar dat betekent ook dat je ketting 3x trager ronddraait en dus van de beweging alleen 3x langer zou meegaan dan een enkele ketting. Alleen geldt dit niet meer als je je lange ketting even snel laat roesten dan die enkele ketting. (Of zoiets...)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een paar vraagjes

#6 Bericht door Wouter D »

roger, onderhoud heb je voor een groot deel zelf in de hand.

ik ken mensen die om de 7000km hun ketting en derailleurs vervangen en die op een paar keer een drupje olie, niets van onderhoud hebben gedaan .

ik kan er ook die elke 1000km hun ketting wisselen,
en dus met 2 kettingen werken.
- ketting 24h in petrol-bad laten weken + 24h nacht laten uitlekken
- ketting 24h in een oliebad laten weken voor goeie doorsmering + 24h laten uitlekken. µµ
en die met elke ruil hun derailleurs demonteren om te reinigen en te smeren.
zij doen met 2 kettingen + groep ongeveer 16000 km.

er zijn er zelfs die elke 3000 km of minder hun groep moeten wisselen, meestal door niet te smeren.

je moet voor jezelf gaan beslissen, hoeveel tijd je zelf wil steken in je onderhoud, en afhankelijk daarvan vroeger of later je onderdelen gaan vervangen.

met je grote achterwiel heb je het voordeel dan je ketting verder van de weg is, en dus minder vuil meeneemt. dus is de kans op slijtage kleiner.

je kan evt kiezen om een versnellingsnaaf te kiezen om minder onderhoud te hebben, je bent dan wel iets minder snel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie