Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#1 Bericht door BartV »

Enkele maanden terug heb ik een namiddag op een challenge mistral met onderstuur doorgebracht, super relaxed en over het algemeen was ik dus ook heel tevreden.
Slechts 1 'probleempje' heb ik toen echt ondervonden (op soms niet perfect schakelen na), in het verkeer is het verre van aangenaam om zo laag te liggen.

Vandaar ben ik gisteren naar Peer geweest in de hoop om daar enkele hogere fietsen te kunnen testen.
Ik heb daar dan ook een aantal toertjes gedaan met de Nazca Gaucho Tour 26 en de Nazca Gaucho high racer 28, beide super fijne fietsen, maar...
ze hadden uiteraard geen onderstuur (ik weet dat dit niet bestaat voor de high racer, maar wel voor de Tour, ook bij 28")

Dus nu mijn vraag, ik weet dat de grootste wielmaat met onderstuur voor verhuur bij ligfietser.be de Seiran 24 is, maar zijn er hier misschien mensen die weet hebben van winkels waar je dit soort 'liggers op grotere wielen met onderstuur' kan huren/testen?

Wat ik al gemerkt heb is dat ik graag redelijk vlak lig (kleine 'zithoek'?) en helemaal geen probleem heb met grotere wielen (ik ben zelf dan ook 1m86 'groot').
Ik vond het onderstuur echt een fijne ervaring, vandaar uiteraard deze vraag.
Ik hoef ook niet heel hoog te liggen, maar iets hoger (en op grotere wielen) lijkt me toch aangenaam, vandaar ook dat ik even naar de Performer High Racer 26X USS was aan het kijken, maar de site vermeld geen verdelers in Belgie (en Nederland).

Ik zou de fiets in eerste instantie gebruiken voor wekelijkse familiebezoekjes (en vriendenbezoekjes), een ritje van 45km (bijna) volledig over jaagpad, daarnaast voor het pendelen (als de woon-werk afstand dat toelaat) en ook speel ik zeker met het idee er met een tentje, fiets en niet veel meer eens op uit te trekken (eerst waarschijnlijk een lang weekend om te testen, daarna wat langer).
Over het algemeen zou de fiets mijn autootje vervangen voor de relatief korte afstand (10-50km, korter hou ik het waarschijnlijk bij mijn Rambler Leuven-fiets), als er niet overdreven veel mee moet.

Kortom, wie weet waar ik ligfietsen op relatief grote wielen (liefst 26" of 28"), zoals de Gaucho en Seiran, met onderstuur kan huren? (en liefst niet in het noorden van Nederland ;) )

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#2 Bericht door svdaele »

FiSH is recent verdeler van Performer. Momenteel heeft hij er nog geen staan, maar dat komt wel (als je nog even kan wachten). Ik zit met min of meer dezelfde vraag en heb ook nog geen antwoord kunnen vinden (al heb ik ook nog niet zo heel hard gezocht...)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#3 Bericht door BartV »

Vraag is toch ook een beetje hoe lang dit nog duurt en welk(e) model(len) hij van plan is binnen te halen natuurlijk...

Vandaar ook dat ik naar andere fietsen ben aan het kijken/zoeken momenteel.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#4 Bericht door Wouter D »

sv; een test ritje met de highbaron kan wel eens geregeld worden hoor, ik dacht dat jij niet veel kleiner was dan ik? zolang ik de trappers niet moet verzetten :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#5 Bericht door FiSh »

Zo, ik heb net bericht gekregen dat de voorlopig laatste aannemer voor mijn winkeltje/atelier volgende week komt afwerken. Daarna ga ik zien hoeveel geld er nog overblijft en een eerste bestelling bij Performer plaatsen. Dus ik hoop binnen de 2 maand Performers binnen te hebben om te testen.

Er komt zeker een Highracer 26X onderstuur die al voor iemand besteld is, maar ook als demofiets zal dienen. Welke andere modellen zouden jullie willen testen? Trikes, touringfietsen, lowracers,...
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#6 Bericht door blackarmor »

zou zeker ook eens overwegen om een open cockpit stuur te testen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#7 Bericht door BartV »

Om eerlijk te zijn snap ik dat nog niet echt, die open cockpit sturen...

Ik denk dat de Gaucho 28 highracer waar ik zondag een paar toertjes mee heb gedaan dit had, maar ik snap nog niet wat de voordelen zijn, please enlighten me ;)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#8 Bericht door Wouter D »

ik heb nooit met inderstuur gereden, altijd met boven stuur (zowel vast als klapstuur), sinds enkele jaren met open cockpit,

voor een tweewieler wil ik niets anders meer dan open cockpit, dat is strikt persoonlijke voorkeur,
zelf heb ik met gewoon bovenstuur altijd last van de ellebogen na of tijdens het fietsen. ik ben cst aan het verzitten op mijn stoel...
met de open cockpit zit ik veel relaxer op mijn fiets. het grote voordeel van dit stuur is ook dat je er alles op kwijt kan :-) gps, kmteller, hartslagmeter.... sommigen hebben ze zelfs een drinkbushouder.

maar het stuur is net als de stoel en het model puur persoonlijk en de keuze maak je gewoon het beste, door verschillende uitvoeringen te testen... testen, testen, en nog eens testen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#9 Bericht door blackarmor »

idem als hierboven :)

heb me van tom het SP 406 frame overgekocht en daar heb ik nu ook direct een open cockpit opgezet .
geen miserie met speciale remhendels, plaats genoeg , confortabel en makkelijk rechtop gaan zitten aan kruispunten .

nadeel is dat het meer plaats inneemt in de stalling .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#10 Bericht door Peter J »

Misschien is dit een domme vraag, maar... wat wordt er bedoeld met een "open cockpit" :?: :?: :?:
Is dat een verwijzing naar een zogenaamd aerostuur ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#11 Bericht door blackarmor »

https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#12 Bericht door BartV »

Ik heb enkele Nederlandse winkels gecontacteerd, maar nog enkel van "de liggende hollander" respons gehad, spijtig genoeg geen hoge liggers met onderstuur in verhuur.

Voor wie het mocht interesseren, ik heb wat winkels op een kaartje gezet en zal er bij zetten welke fietsen ze zeggen in verhuur te hebben:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... AMyuLDKfPg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#13 Bericht door Wouter D »

evt ook eens informeren bij de ligfiets.be te antwerpen

op cycle vision kan je normaal ook veel verschillende ligfietsen testen op het testparcours, zo heb je al een klein idee van wat je ligt.

waarom wil je eigenlijk een hoge ligger met onderstuur. je moet weten dat starten en stoppen met een hoge ligger met onderstuur niet erg makkelijk is. omdat je benen nog eens over je stuur heen moeten voor je naar de grond kan. tenzij je 2 m groot bent natuurlijk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#14 Bericht door BartV »

Ik weet dat de grootste onderstuur huurfiets bij ligfiets.be in Antwerpen de Seiran 24 is, heb er kort mee getest en reed vrij goed (hoewel het stuur toen wat los hing). Ondanks ik de 2 meter (ik meet 1m86) niet heb gehaald, zijn start- en stop-problemen me zeker niet bijgebleven. Als ik geen 2x26 vind of ergens waar ook andere relatief hoge fietsen met onderstuur te huren zijn, is die Seiran 24 USS een dagje huren uiteraard niet uitgesloten.

Waarom hoge ligger?
In het verkeer viel de hoogte (of gebrek eraan) van de Mistral me toch wat tegen.

Waarom onderstuur?
(Tot nu toe) enkel als positief ervaren doordat dit me een enorm relaxed gevoel gaf.

Is er ergens te vinden welke shops op cyclevision testfietsen meebrengen? (dan kan ik hen eens vragen welke ze gaan meebrengen he ;) )

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Waar kan ik hoge liggers met onderstuur huren/testen?

#15 Bericht door Wouter D »

de meeste nederlandse fabricanten staan op CV, daar proberen ze ook meestel de recente modellen aan te bieden om te testen.

heb je ook bovenstuurfietsen getest?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie