Overstap naar ligfiets - maak je nu meer kilometers?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten

Rijdt je met je ligfiets meer kilometers dan vroeger met je bukfiets?

Ja
16
80%
Neen
2
10%
Evenveel
2
10%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
peppe
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 22:54
Postcode: 3000
Locatie: Leuven
Contacteer:

Overstap naar ligfiets - maak je nu meer kilometers?

#1 Bericht door peppe »

Misschien is de vraag al wel eens voorgekomen op het forum.
Zoja sorry dan.
My dream: De challenge Seiran

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Meer fietsen?

#2 Bericht door WFvN »

peppe schreef:Misschien is de vraag al wel eens voorgekomen op het forum.
Zoja sorry dan.
Of hij voorgekomen is weet ik niet. Ik geef dan ook gewoon antwoord.

Rijd ik meer kilometers dan toen ik bukker reed? Jazeker... en niet zo'n beetje ook. In de tijd dat ik alleen een bukker bezat reed ik misschien 500 kilometer op jaarbasis en dan zit ik denk ik aan de ruime kant. Nu rijd ik diezelfde afstand in 1 maand. Ik rijd dus met gemak zeker 10x zoveel als voorheen. Sinds ik ligfiets heb ik ook weer plezier gekregen in ligfietsen (tja, de (naar schatting) 7500 kilometer die ik op jaarbasis rijd zijn daar wel getuige van tegenover de maximaal 500 schamele kilometers met de bukker).

Voor mij is de aanschaf van ligfietsen werkelijk een gouden aankoop geweest. Ligfietsen zijn dan wel een stuk duurder maar ik beleef er véél meer plezier aan dan aan een bukker. Inmiddels staan in plaats van 2 bukkers en een bukvouwfiets nu alleen nog de bukvouwfiets in de garage maar die wordt nu vergezeld door 4 ligfietsen. 2 voor de vrouw, 2 voor mij. En mijn 2 ligfietsen worden elk al beduidend meer gebruikt dan die éne bukker die ik destijds had.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Tja, dat zal voor iedereen heel persoonlijk zijn. Vroeger reed ik heel veel kilometers met een bukfiets, vervolgens ruim tien jaar bijna niets tot ik een ligfiets kocht. Maar die ligfiets heb ik gekocht, omdat ik iets zocht dat me inspireerde om te gaan fietsen...

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#4 Bericht door Patriek »

Sorry, mensen, maar die ene "neen" komt van mij.
Ik rijd voorlopig nog meer met de bukfiets. Maar het gebruik van de ligfiets zal vast en zeker groeien. Toch denk ik dat de verschillende fietstypes naast elkaar moeten kunnen bestaan. Ze hebben hun eigen specifiek gebruik. Trouwens, hoeveel ligfietsers gebruiken er niet een velomobiel naast hun gewone ligfiets, of hoeveel zijn er niet die ook een gewone trike hebben ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#5 Bericht door Ward De Meyer »

Patriek schreef:Sorry, mensen, maar die ene "neen" komt van mij.
Ik rijd voorlopig nog meer met de bukfiets. Maar het gebruik van de ligfiets zal vast en zeker groeien. Toch denk ik dat de verschillende fietstypes naast elkaar moeten kunnen bestaan. Ze hebben hun eigen specifiek gebruik. Trouwens, hoeveel ligfietsers gebruiken er niet een velomobiel naast hun gewone ligfiets, of hoeveel zijn er niet die ook een gewone trike hebben ?
Ieder zijn eigen ding of dingen, zolang het maar liggend is!!!!!

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Veeeeeeel meer

#6 Bericht door Johan Clerx »

Sinds ik mijn Alleweder heb rij ik dagelijks met mijn fiets over en weer naar mijn werk (zo'n 20km enkel). Met mijn bukfiets deed ik dat ook wel regelmatig, maar lang niet altijd.

Ik haal de alleweder zelfs in het weekend van stal om tochtjes mee te maken.

Met de bukfiets deed ik zo'n 4000km per jaar. Ik heb de Alleweder sinds eind februari 2005 en der staan nu al om en bij de 1100km op de teller. 8)
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op zo 07 aug 2005, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#7 Bericht door lmoens »

Is eigenlijk nog te vroeg om daar een sluitend antwoord op te geven. Ik fietst(e) elk jaar ongeveer 22000 km met de buk(race)fiets. Vanaf de aanschaf van mijn hurri staat het zowat 40 % ligfiets en 60 % bukfiets. Dat kan en zal uiteraard nog evolueren want de zomer moet nog omen. We zien het wel.
Ligfietsen is uiteraard comfortabeler maar ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn om beide te combineren. Er zijn er wel zovelen die een racefiets combineren met een MTB wat volgens mij veel minder evident is. Zowel een racefiets als een ligfiets focussen min of meer op snelheid wat van een MTB zeker niet kan gezegd worden.

Voor mij is het dus (voorlopig nog) NEE.

Louis
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gesloten