Pagina 2 van 2

Re: Beroepskosten

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 22:28
door eeuwige reiziger
wout schreef:uw rekening klopt niet helemaal, ruw gerekend bespaar je ongeveer 600€ diesel uit per jaar en één onderhoudsbeurt,
zodus kom je aan een opbrengst van een 1800 € per jaar. een velomobiel van pakweg 7000 € is terugverdiend op 4 jaar in uw geval.
Juist, alleen heb ik de hele zaak slechts bekeken vertrekkend van de vraag welk belastingvoordeel er uit voortvloeit en wat het aan fietsvergoeding opbrengt. En ja, daarnaast bespaar je door met een velomobiel te rijden ook nog op een aantal andere vlakken. Toch moet men zich hoeden voor al te gemakkelijk getrokken besluiten. In mijn geval is besparing op brandstof, onderhoud, verzekering, aankoop van een wagen... slechts iets hypothetisch. M'n velomobiel kwam immers niet in de plaats van een wagen, maar van een stadsfiets. En voor ik met de fiets naar het werk reed, deed ik de woon-werkverplaatsingen met de trein. Dergelijke besparingen gaan dan ook alleen op voor wie door een velomobiel niet langer naar de wagen grijpt.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 22:37
door wout
eeuwige reiziger schreef: Dergelijke besparingen gaan dan ook alleen op voor wie door een velomobiel niet langer naar de wagen grijpt.

dat is een waarheid als een koe, alles hangt af van ieders persoonlijke situatie. Ik woon voorbij de grens van beschaving waardoor het openbaar vervoer geen optie is als woon werk verkeer, een gewone stadsfiets of mijn M5 26/20 met onderstuur zou idd kunnen maar de kans dat ik bij regen of slecht weer de auto neem is zeer reeel.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: za 07 mei 2011, 15:49
door Bridge
De terugverdientijd berekenen met het uitgespaarde bedag van een auto is niet helemaal eerlijk. Uiteindelijk kan je op die manier alles goedkoop uitrekenen. Vroeger ging ik werken met de trein en dat kostte me niets, nu rij ik naar mijn werk met een gewonnen fiets van €250 en maak ik "winst". In mijn geval kan je dus de auto niet meerekenen. In ieder geval, ik ben redelijk overtuigd om er eentje te kopen, maar ik ga eerst nog een jaartje sparen denk ik.


Brechtix schreef:
Een bijkomend voordeel is dat de fietser hetzelfde bedrag van €0,20 per kilometer ook nog eens kan inbrengen als beroepkost en dus kan aftrekken van de belastingen. Dat kan hij overigens ook als hij géén fietsvergoeding krijgt van zijn werkgever. Voorwaarde is dan wel dat hij ervoor kiest om zijn werkelijke beroepskosten te bewijzen. Wie het systeem van het wettelijke kostenforfait toepast (zie hoger), kan geen gebruik maken van de kostenaftrek aan €0,20 per kilometer maar blijft natuurlijk wel recht hebben op de vrijstelling tot €0,20 per kilometer...
Hier een artikeltje over financiering: http://sites.google.com/site/agendafiet ... inancieren

Correcte redenering van Wouter hierboven, maar de belangrijkste financiële factor wordt nog vergeten: de uitzonderlijk hoge inruilwaarde van velomobielen. Wat de velomobiel je kost is niet gelijk aan wat je er oorspronkelijk voor betaalt gedeeld door een aantal jaar. Wat het je in werkelijkheid kost is
1) de afschrijvingskost. De afschrijvingskosten worden bepaald door de aanschafwaarde (bv 6400 €) te verminderen met de restwaarde (bv. 4000 €) en de uitkomst hiervan (=2400 €) vervolgens te delen door de economische levensduur (bv. 4 jaar).. Jaarlijkse afschrijvingskost in dit voorbeeld:600 €.
2) de financieringskost. Die 6400 € moet je er wel leggen en kan je dus niet op je spaarrekening plaatsen gedurende die vier jaar. Kost: pakweg 100 €/jaar. (voor de eenvoud vergeten we even de inflatie). Bij 2400 € contant en 4000 € financiering à 6%: 240 €/jaar. Bij een auto is ook deze kost natuurlijk veel groter.
3) onderhoud, herstellingen, verzekering, bandjes... zeer afhankelijk van het gebruik.

Als je eens de WAWCULATOR invult zie je precies hoeveel een WAW je kost of opbrengt (belastingaftrek nog niet meegerekend). Je kan alle prijzen aanpassen dus kan je ook voor andere velomobielen of fietsen het verschil berekenen (*) - zo zijn we wel.

Het break even point (gratispunt) ligt met de huidige benzineprijs rond de 5 km woon-werk afstand mét fietsvergoeding en rond de 10 km w-wa zonder fietsvergoeding (volle werkweek).

Je ziet, belastingaftrek is dus van ondergeschikt belang, maar kan mooi meegenomen zijn.

Enjoy,
Brecht fietser.be

(*) formules voor normale waarden 5 à 50 km woon-werk afstand. beginwaarden zijn een beetje vreemd want gemaakt door een Brit.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: za 07 mei 2011, 22:23
door Wouter D
als je die auto verkoopt en vervangt door een velomobiel, dan kan je die auto wel meerekenen, indien hij in de garage blijft staan om met de fiets te forenzen, dan kan je hem volgens mij niet volledig meerekenen aangezien vaste kosten blijven

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 14:42
door Bridge
Ik heb gebeld met het ministerie van financieën en kreeg goed nieuws.
Wat berteft woon/werkverkeer zijn er 2 categorieën:
1. Auto, minibus en enkele andere.
2. Al wat niet in categorie 1 zit, dus een moto, fiets, ligfiets, velomobiel ...

Categorie 2 mag je geheel of gedeeltelijk inbrengen als beroepskost, dus een velombiel. Er zijn 2 opties:
- ofwel €0,20 per kilometer, in dit geval heb je geen facturen nodig.
- ofwel de werkelijke kost en benodigdheden (helm, fietslichtjes, x-aantal m² tuinhuis of garage ...) afschrijven op een niet nader bepaalde termijn. Het zou mogen over 5 jaar zoals bij een moto.

De kilometervergoeding die je krijgt van je werkgever staat hier volledig los van. Je kan dus €0,15 (in mijn geval is het dus €0,15) krijgen van je werkgever EN je fiets in onkosten steken.

Stel dat je onkost €7500 is, schrijf je elk jaar €1500 af. Dat is heel interessant op voorwaarde dat je boven uw forfaitaire beroepkost geraakt (in mijn geval een €2500). Op het bedrag boven mijn forfaitaire beroepskost betaal ik dan geen belastingen.

Mijn conclusie is dat je veel beroepskosten moet hebben vooraleer het interessant wordt. Maar wie effectief veel beroepskosten heeft, kan hier dus wel degelijk voordeel uithalen.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 15:10
door bicky
Bridge schreef:Mijn conclusie is dat je veel beroepskosten moet hebben vooraleer het interessant wordt. Maar wie effectief veel beroepskosten heeft, kan hier dus wel degelijk voordeel uithalen.
Als je ver van je werk woont heb je direct voor beroepskosten. je vervoer is dan de grootste pot.
Snel gerekend vb: 200dagen * 60 km * 0.2€km = 2400€
Dan nog wa andere kosten zoals internet, bureau (verwarming, onderhoud, elektriek), schrijfgerei, kleren, (wat een leraar toch nodig heeft) en je geraakt wel aan je 2700€
Je moet natuurlijk afvragen of het sop de kolen waard, al je beroepskosten bijhouden kost wel wa werk.
Als je het kan en je velomobiel afschrijven zou da mooi zijn.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 16:06
door eeuwige reiziger
Bridge schreef:Mijn conclusie is dat je veel beroepskosten moet hebben vooraleer het interessant wordt. Maar wie effectief veel beroepskosten heeft, kan hier dus wel degelijk voordeel uithalen.
Inderdaad. Alleen is het een heel gedoe om je daadwerkelijke beroepskosten te verantwoorden (allerlei bonnetjes bijhouden, je proportionaliteit uitrekenen wat soms echt wel een heuse rekenoefening inhoudt...) en, als je controle heb, een nog veel groter gedoe je zaak te verantwoorden en te verdedigen. In het verleden heb ik een paar keer dat gedaan. De eerste ging alles vlot, maar bij het daaropvolgende jaar - met een gelijkaardige onkostennota - moest ik me gaan verantwoorden. Het werd toen een bijzonder moeilijk gesprek, want bij een belastingsambtenaar heb je niet teveel uitwijkmogelijkheden. Je kan dan wel beroep aantekenen, maar dat houdt niet in dat de door de ambtenaar bepaalde, aanvaarde of verworpen elementen geschorst worden. De hele afhandeling is dan een weg van alle adem waarbij de uitkomst bijzonder onzeker is. Daarom koos ik er toen voor om tot een compromis te komen. Daarom vroeg ik al eerder al af, zeker als je forfaitaire som al aan de hoge kant is, of het sop de kool waard is.

Birger, al vele jaren kan je als leraar kleding niet meer inbrengen. Schrijfgerei ook niet, want het is decretaal vastgelegd dat de school dat gratis moet voorzien. Hetzelfde geldt trouwens nu ook voor kopies en printmateriaal. Er blijft dan ook niet heel veel over om als bijkomende onkosten nog te voorzien.

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 18:13
door Piet Piraat
eeuwige reiziger schreef: Birger, al vele jaren kan je als leraar kleding niet meer inbrengen. Schrijfgerei ook niet, want het is decretaal vastgelegd dat de school dat gratis moet voorzien. Hetzelfde geldt trouwens nu ook voor kopies en printmateriaal. Er blijft dan ook niet heel veel over om als bijkomende onkosten nog te voorzien.
Computer, software en boeken, toch allemaal dure dingen, kan je die inbrengen als leerkracht?

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 22:18
door marksje
Ikzelf kom aan geen kanten boven mijn forfait uit maar ik heb jaren de belastingsbrief van mijn zoon ingevuld en die kwam wel een heel stuk boven zijn forfait uit met zijn bewezen kosten. Ik heb nooit enige vraag gehad van de belastingen voor enige verduidelijking (noch kantoor Roeselare, noch kantoor Gent) ; ge moet natuurlijk zelf daar een beetje serieus in blijven en niet de meest onmogelijke dingen beginnen aangeven...alhoewel ik gaf voor hem zelfs een maandelijkse kappersbeurt aan (militaire haarsnit) :wink:

Re: Beroepskosten

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 20:54
door Lex
Dus ik zou zelfs een verzekering kunnen afsluiten voor een velomobiel en die inbrengen in de belastingen (de verzekering).
Is er hier eigenlijk iemand die zijn velomobiel inbrengt in de belastingen?
Is dat nu op 3 of op 5 jaar?

Re: Beroepskosten

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 10:39
door Bridge
Intussen een al een jaartje aan het rondfietsen met een WAW.

Ik denk dat Markske het meeste gelijk heeft. Ik krijg een fietsvergoeding, maar die staat volledig los van mijn beroepskosten.

Ik ga mijn beroepskosten dit jaar bewijzen (niet de €0,20/km, wel werkelijke kost). Volgens mijn boekhouder kan een fiets afgeschreven worden over 3 jaar en mag ik zelf kiezen tussen lineair of degressief. Ik zal kiezen voor degressief omdat ik maar 1 jaartje mijn kosten zal bewijzen. Dit komt neer op een bedrag tussen de € 3000 en € 4000 en komt boven mijn forfait ligt. uiteraard wordt het pas interessant als ik nu ook andere zaken in mijn beroepskost steek zoals elektriciteit, verwarming ...

Het is inderdaad ook zo dat niet alles moet betaald zijn, je hebt er ook plezier aan. Een visser betaalt ook zijn visgerief uit eigen zak, het is een hobby. Maar toch ... als er de mogelijkheid is om terug te krijgen via de belastingen ... waarom niet hé!

Merci voor alle reacties!