Beroepskosten

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Bridge
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 21:47
Postcode: 8770
Contacteer:

Beroepskosten

#1 Bericht door Bridge »

Ik twijfel om een velomobiel te kopen, vanwege de hoge kost. Ik zou die velomobiel voor 95% gebruiken als woon/werkverkeer in het onderwijs. Mijn kilometervergoeding is verre van toereikend voor de aankoop en het onderhoud ervan.

Mijn vraag is nu of je een velomobiel in je personenbelasting kan inbrengen onder de "werkelijke beroepskosten"? Zo ja, over hoeveel jaar mag je die dan afschrijven? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Bedankt,
Bridge

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Bridge schreef:Ik twijfel om een velomobiel te kopen, vanwege de hoge kost. Ik zou die velomobiel voor 95% gebruiken als woon/werkverkeer in het onderwijs. Mijn kilometervergoeding is verre van toereikend voor de aankoop en het onderhoud ervan. Mijn vraag is nu of je een velomobiel in je personenbelasting kan inbrengen onder de "werkelijke beroepskosten"?
't Antwoord is heel eenvoudig en eenduidig, nl. "neen". De huidige belastingsvoorschriften voorzien iets dergelijks alleen voor aankoop en afschrijving van een motorfiets en alles wat daarmee samenhangt. Niet echter voor wagens, fietsen of andere voertuigen van de individuele werknemer.

Je zou dat wel kunnen doen als je een soort onderneming opricht, maar dat kan dan alleen als bijberoep naast je hoofdactiviteit in het onderwijs. Daarbij denk ik dan aan een firma die zorgt voor mobiele reclame. Volgens mij heb je dan echter geen recht op de fietsvergoeding, alhoewel ik daarover niet echt zekerheid heb.

Vraag is echter of alle stukjes van de financiële puzzel wel moeten passen. Ook ik sta in het onderwijs en ondertussen rij ik toch al een goede zes jaar dagelijks met m'n velomobiel naar het werk. Alhoewel het inderdaad een flinke investering is, verdien je die op termijn toch terug. Niet alleen financieel trouwens, ook emotioneel en fysiek. Vroeger pendelde ik met de trein, waarbij ik me soms verstikt voelde in die overvolle treinen. 's Ochtends als 's avonds is het gewoon heerlijk om nu van en naar school te fietsen. Je voelt je niet meer gebonden aan een regeling die anderen je opleggen, maar tegelijkertijd heb je, afgezien een van een hoogst zeldzame lekke band, een bijna constante reistijd. Iedere dag met de fiets pendelen is ook emotioneel weldadig: na een drukke dag lekker uitwaaien, alle spanning en soms ook wel eens wat frustaties gewoon van je afstampen op de fiets. Eigenlijk mag ik wel zeggen dat ik toch voor een velomobiel zou kiezen, ook dan wanneer er geen fietsvergoeding mocht bestaan. Wat je er in de plaats voor terugkrijgt, vind ik veel zwaarder doorwegend dan het financieel plaatje.

Nu, na al die lyrische bewoordingen toch weer even met de voeten op de grond. Alles hangt natuurlijk wel af van de afstand die je dagelijks doet en wat het dan ook opbrengt, maar ook van de termijn waarop je die wil afschrijven. Nu ik het zesde jaar inga, heb ik de Versatile al ruim terugverdiend. Daarnaast is er niet alleen de aankoopprijs waardoor je je mag laten leiden. Bij het gebruik van een wagen komen er nog allerlei bijkomende kosten bij (belasting, verzekering, brandstof, onderhoud, misschien eens een boete of een parkeerticket...). Ga je met het openbaar vervoer, dan krijg je wel je volledige kosten terugbetaald maar heb je op het einde van de rit niets meer in de hand. Bij het gebruik van een velomobiel wel. Je investeert dan in een spaarboekje dat je hoe dan ook een meerwaarde zal geven. Op termijn natuurlijk, maar een goede investering moet nu eenmaal soms op een iets langere termijn bekeken worden.

Wil je je onmiddellijke uitgaven wat naar beneden halen, dan lijkt me publiciteit op je velomobiel een goede oplossing. Alleen staat de bedrijfswereld daar in België nog wat argwanend en schoorvoetend tegenover. Ik ben al een tijdje naar een bedrijf op zoek, maar na talrijke contacten en enkele bijna-afspraken, is die vlieger nog steeds niet opgegaan. Wel zijn er een aantal andere velomobilisten die het misschien wat beter hebben gespeeld of de juiste weg kenden, en nu met reclame rondrijden.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#3 Bericht door bicky »

Volgens mij kan dit wel eeuwige, ik ben er zelf zeker van. Een collega van mij heeft dit gedaan.
Koopt een nieuwe koersfiets en gaat niet akkoord met forfatair bedrag.
brengt zijn aankoopbedrag en extra onderhoudskosten in bij de belastingen.
de fiets schrijft hij af in een paar jaar.
de fietserbond bevestigd het ook:
http://www.fietsersbond.be/faq/fiscalit ... oepskosten" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is sterk afhankelijk van je afstand die je rijd naar het werk, want je moet aan het minimum forfatair bedrag geraken.
Denk da 35km enkel zowat de grens is.
Je kan dan natuurlijk nog extra kosten inbrengen die verbonden zijn met je werk.

Bespreek het anders keer met iemand die belastingen invult en goed op de hoogte is. Er zijn genoeg achterpoortjes.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#4 Bericht door Wouter D »

krijg je in het onderwijs geen fietsvergoeding als je met de fiets naar het werk komt? dan haal je die velomobiel er mogelijk wel uit he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#5 Bericht door rik »

spruitje schreef:krijg je in het onderwijs geen fietsvergoeding als je met de fiets naar het werk komt? dan haal je die velomobiel er mogelijk wel uit he
Spruitjes kunnen blijkbaar slecht lezen :roll: :P :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#6 Bericht door marksje »

als ik de tekst van de fietsersbond goed begrijp speelt het krijgen van een fietsvergoeding geen rol noch bij de forfait, noch bij de bewezen kosten.(je hoeft ze dus niet af te trekken van je bewezen kosten)
Bij bewezen kosten kan je dan kiezen voor :
of 0,20 € per km als bewezen kosten (dan moet je wel al wat km's bollen om aan je forfait te komen).
of de werkelijke kosten aanrekenen, "proportioneel" (een deel woon-werk + een deel privaat). Kosten zijn : Het onderhoud, de stalling en de aankoopsom van je fiets gespreid over 3,4 of 5 jaar.
Vraag.
Hoe bereken ik "proportioneel" het gebruik voor woon-werk en privaat zonder kilometerteller :?: Bij een auto is dit gemakkelijk,je neemt het verschil tussen de km-stand op 1 januari en km-stand op 31 december; van die totale km's trek je de km's van 220 werkdagen woon-werkverkeer af en dan heb je de km's voor privaat gebruik. Op basis van deze getallen kan je proportioneel iets berekenen, maar hoe doe je dit met een fiets zonder vast km-teller #-o
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#7 Bericht door wout »

Bridge schreef: Mijn kilometervergoeding is verre van toereikend voor de aankoop en het onderhoud ervan.

Dit is afhankelijk van het aantal km die u aflegt. In mijn geval is de fietsvergoeding alleen al voldoende om de velomobiel te betalen. Ik heb gekozen om mijn WAW te financieren en betaal 190€ per maand gedurende 4 jaar. ik fiets 16 dagen per maand 30 km enkel naar het werk. Dit levert een fietsvergoeding van 192€ per maand op (belastingsvrij), daarbovenop komt nog eens een besparing van 110€ diesel per maand. ik heb dan nog geen besparing aan onderhoud en slijtage gerekent.
Alles bij elkaar maak ik ongeveer 1000€ winst per jaar door met een velomobiel naar het werk te rijden.

bovenop de 20 cent/ km fietsvergoeding kan je nog eens 20 cent per km inbrengen bij je belastingen als beroepskost.
Als je een auto kunt uitsparen is de velomobiel helemaal geweldig, want de km vergoeding dat je voor een auto krijgt is zeker niet voldoende voor de aanschaf en onderhoud.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#8 Bericht door Bram Mouton »

Dik in orde Wout! Zo wil ik het horen :D

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#9 Bericht door Luc Willaert »

marksje schreef:Hoe bereken ik "proportioneel" het gebruik voor woon-werk en privaat zonder kilometerteller :?: Bij een auto is dit gemakkelijk,je neemt het verschil tussen de km-stand op 1 januari en km-stand op 31 december; van die totale km's trek je de km's van 220 werkdagen woon-werkverkeer af en dan heb je de km's voor privaat gebruik. Op basis van deze getallen kan je proportioneel iets berekenen, maar hoe doe je dit met een fiets zonder vast km-teller #-o
Aan de hand van je fietsvergoeding?

Bridge
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 21:47
Postcode: 8770
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#10 Bericht door Bridge »

De eeuwige heeft deels gelijk omdat de belastingen alleen maar melding maken over een motorfiets. Men rept met geen woord over fietsen, vraag is of dat het daarom niet kan!

Ik hoopte op een antwoord zoals dat van Bicky, met een verwijzing naar een betrouwbare bron. Ik ben blij dat dit kan. De eeuwige heeft een punt als hij zegt dat dit niet volledig hoeft afgeschreven te worden, je moet bereid zijn te betalen voor kwaliteit en plezier. Daartegenover, als je kosten KAN recuperenen, waarom niet dan!

Ikzelf krijg een fietsvergoeding en werk 4 dagen per week.
52 km x 4 dagen x ongeveer 34 weken (onderwijs) x €0,15 = €1060/jaar fietsvergoeding van school.

Alvast bedankt aan iedereen voor de nuttige info. Nu zou de regering nog groene subsidies moeten toekennen zoals men doet voor groene wagens, dat zou leuk zijn.



bicky schreef:Volgens mij kan dit wel eeuwige, ik ben er zelf zeker van. Een collega van mij heeft dit gedaan.
Koopt een nieuwe koersfiets en gaat niet akkoord met forfatair bedrag.
brengt zijn aankoopbedrag en extra onderhoudskosten in bij de belastingen.
de fiets schrijft hij af in een paar jaar.
de fietserbond bevestigd het ook:
http://www.fietsersbond.be/faq/fiscalit ... oepskosten" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is sterk afhankelijk van je afstand die je rijd naar het werk, want je moet aan het minimum forfatair bedrag geraken.
Denk da 35km enkel zowat de grens is.
Je kan dan natuurlijk nog extra kosten inbrengen die verbonden zijn met je werk.

Bespreek het anders keer met iemand die belastingen invult en goed op de hoogte is. Er zijn genoeg achterpoortjes.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Wees gerust, ik zou niets liever hebben dat Birger het bij het rechte einde heeft... Al evenmin twijfel ik eraan dat er iemand rondloopt (euh, rondfiets...) die erin geslaagd is zijn fiets als beroepskost in te brengen. Alleen... dit is niet uitdrukkelijk in de belastingsvoorschriften vermeld, waardoor we, denk ik toch, in een zekere mate overgeleverd zijn aan het goeddunken van de individuele ambtenaar en diens wil mee te gaan in jouw redenering. In het verleden heb ik daar ervaring mee gemaakt: twee verschillende ambtenaren over een gelijkaardige belastingsbrief, maar de ene keurde alles goed en de andere verwierp een aantal elementen. Het ene jaar passeerde het moeiteloos; het andere slechts met de nodige aanpassingen.

Van motorrijders hoor ik nu al dat ambtenaren soms bijzonder lastig doen over de afschrijvingsbedragen. Als je een heel dure motor koopt en die op gebruikelijke termijn afschrijft, weegt dat ene element al zwaar door in het totaalbedrag. Daar durven ze wel eens over te vitten. Voor motorfietsen hanteert de administratie een afschrijftermijn van vijf jaar, een regel die gebaseerd is op de veronderstelling die een moto bij intensief gebruik een dergelijke levensduur heeft. Echter, zullen wel alle belastingsambtenaren wel bereid zijn dat ook te nemen voor een fiets? Is een velomobiel na vijf jaar daadwerkelijk 'afgeschreven'? Die vijf jaar staat immers niet in belastingsvoorschriften, maar is iets wat gebruikelijkerwijze gehanteerd wordt. Bij gebrek aan regels kan het volgens mij dan ook zijn dat de ene ambtenaar er geen graten in ziet, maar dat de andere er wel de nodige kanttekeningen bij heeft. En welke soort afschrijving zullen ze in jouw geval aanvaarden? Lineair? Degressief? Hoe wordt de proportionaliteit toegepast? En als je naast je woon-werkverkeer nog heel veel andere kilometers doet, werkt dat dan niet in je eigen nadeel? 't Lijkt me allemaal koffiedikkijken, bij gebrek aan duidelijke regels.

En als je al je kosten inbrengt, mag je volgens mij ook niet langer de kilometerkost bij je beroepskosten inbrengen. Als ik de tekst van de Fietserbond goed begrepen heb tenminste. En ik lees dat Mark ook tot die conclusie komt.

Is het sop dan wel de kool waard? Als je een velomobiel van pakweg 6.000-7.000 euro afschrijft op vijf jaar, kom je nog maar aan een bedrag van 1.200-1.400 euro. Nu en dan een (binnen)band en misschien 100-200 euro voor specifieke onderhoudskosten bij de velomobielfabrikant zullen dat bedrag uiteindelijk niet substantieel verhogen. Ik denk dus dat je daarnaast nog andere beroepskosten zult moeten kunnen inschrijven die niets met de fiets te maken hebben, wil je aan een hoger bedrag komen dan de forfaitaire kostenaftrek.

Volgens mij ga je met de fietsvergoeding een stuk verderspringen dan met de post belastingsverminderende uitgaven, maar ik hoor het graag als ik me vergis... Ik overweeg immers vroeg of laat een nieuwe velomobiel in huis te halen... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#12 Bericht door wout »

uw rekening klopt niet helemaal, ruw gerekend bespaar je ongeveer 600€ diesel uit per jaar en één onderhoudsbeurt,
zodus kom je aan een opbrengst van een 1800 € per jaar. een velomobiel van pakweg 7000 € is terugverdiend op 4 jaar in uw geval.

bovendien kan je nog eens 1414.4€ inbrengen als beroepskosten, als je dit bedrag kunt combineren met andere beroepskosten (verwarming electriciteit telefoon bureaumateriaal, bureauruimte,....) kom je mogelijks boven de forfaitaire beroepskosten en kan je zo nog een kleine winst maken, doch dit is eigenlijk verwaarloosbaar. Je winst is max de helft van het bedrag dat je boven de forfaitaire beroepskost zit. dus staar je niet blind op die belastings aftrek want daar ga je echt niet rijk van worden :!:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#13 Bericht door blackarmor »

regel van de belastingen is nog maar sinds dit jaar in voegen .
je mag 20 cent / km inbrengen als onkost losstaand van je fietsvergoeding . maar je moet dan wel zien dat je boven je forfetair bedrag uitkomt .
deze kosten moeten wel bewezen worden aan de hand van facturen . en geld niet voor kledij . dus je moet al een deftige rekening hebben om erboven te komen of nog veel andere onkosten maken .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#14 Bericht door Brechtix »

Een bijkomend voordeel is dat de fietser hetzelfde bedrag van €0,20 per kilometer ook nog eens kan inbrengen als beroepkost en dus kan aftrekken van de belastingen. Dat kan hij overigens ook als hij géén fietsvergoeding krijgt van zijn werkgever. Voorwaarde is dan wel dat hij ervoor kiest om zijn werkelijke beroepskosten te bewijzen. Wie het systeem van het wettelijke kostenforfait toepast (zie hoger), kan geen gebruik maken van de kostenaftrek aan €0,20 per kilometer maar blijft natuurlijk wel recht hebben op de vrijstelling tot €0,20 per kilometer...
Hier een artikeltje over financiering: http://sites.google.com/site/agendafiet ... inancieren

Correcte redenering van Wouter hierboven, maar de belangrijkste financiële factor wordt nog vergeten: de uitzonderlijk hoge inruilwaarde van velomobielen. Wat de velomobiel je kost is niet gelijk aan wat je er oorspronkelijk voor betaalt gedeeld door een aantal jaar. Wat het je in werkelijkheid kost is
1) de afschrijvingskost. De afschrijvingskosten worden bepaald door de aanschafwaarde (bv 6400 €) te verminderen met de restwaarde (bv. 4000 €) en de uitkomst hiervan (=2400 €) vervolgens te delen door de economische levensduur (bv. 4 jaar).. Jaarlijkse afschrijvingskost in dit voorbeeld:600 €.
2) de financieringskost. Die 6400 € moet je er wel leggen en kan je dus niet op je spaarrekening plaatsen gedurende die vier jaar. Kost: pakweg 100 €/jaar. (voor de eenvoud vergeten we even de inflatie). Bij 2400 € contant en 4000 € financiering à 6%: 240 €/jaar. Bij een auto is ook deze kost natuurlijk veel groter.
3) onderhoud, herstellingen, verzekering, bandjes... zeer afhankelijk van het gebruik.

Als je eens de WAWCULATOR invult zie je precies hoeveel een WAW je kost of opbrengt (belastingaftrek nog niet meegerekend). Je kan alle prijzen aanpassen dus kan je ook voor andere velomobielen of fietsen het verschil berekenen (*) - zo zijn we wel.

Het break even point (gratispunt) ligt met de huidige benzineprijs rond de 5 km woon-werk afstand mét fietsvergoeding en rond de 10 km w-wa zonder fietsvergoeding (volle werkweek).

Je ziet, belastingaftrek is dus van ondergeschikt belang, maar kan mooi meegenomen zijn.

Enjoy,
Brecht fietser.be

(*) formules voor normale waarden 5 à 50 km woon-werk afstand. beginwaarden zijn een beetje vreemd want gemaakt door een Brit.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Beroepskosten

#15 Bericht door wout »

:D je redenering klopt uiteraard als een bus Brecht, alleen de restwaarde heb je pas als je de velomobiel daadwerkelijk weer verkoopt, vandaar dat ik dat niet opneem in mijn redenering.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Plaats reactie