beginner met een paar vragen!

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
scheyske
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:33
Postcode: 3390
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

beginner met een paar vragen!

#1 Bericht door scheyske »

delete
Laatst gewijzigd door scheyske op za 19 mar 2011, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

Scheyske

#2 Bericht door karien »

dag scheyske ,

ik zou je aanraden om gewoon de winkels af te schuimen en keer een proefrit te rijden..

zo werd mij toch aangeraden van het te doen..

zelf ben ik maar 1 winkel moeten binnenstappen..
sprong op de hurry en ik voelde dat is em..
ik val nie..klig goe.. en ik kan stoppen en starten..

ben naar pc gereden en op http://www.ligfiets.net/markt vond ik er eentje..
een mooie tweedehands hurry is daar te vinden voor rond de 1000 euro
tot op heden ben ik verlekkerd op mijn fietsje..

dat is mijn verhaal..

dus scheyske hop naar de verschillende winkels of menskes tot je fietsje tegenkomt waarvan je zegt dat is em.. ongeacht welke naam hij draagt..
op mijn fiets mag je gerust toerke komen doen , ben 1.62 ofzo als jij daar ook ronddraaid.. welkom..

veel sucses met je zoektocht

karien.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#3 Bericht door BartC »

Hoi scheyske, welkom op het forum...

Ik zou je om te beginnen net als Karien aanraden om eens te kijken op de markt van ligfiets.net. ik heb er voor 1000 € een 3 jaar oude Optima Stinger kunnen kopen die er zo goed als nieuw uitzag.

Voor 2000 € kan je dus inderdaad een zeer goede ligfiets vinden. Als je voor dat geld een nieuwe wil is je keuze iets beperkter, maar kan je toch ook aardig wat vinden. Het is wel zo dat veel ligfietsen die tweedehands verkocht worden zeer goed onderhouden zijn, aangezien de eigenaars meestal liefhebbers zijn die hun fiets met liefde behandelen.

Onderstuur heeft zo zijn voor- en nadelen. De draaicirkel is meestal wat groter en het is niet zo relaxed om tussen paaltjes door te fietsen op het fietspad :-). Naar het schijnt is de houding wel wat natuurlijker en meer ontspannen. Een kameraad van mij die een challenge focus sport (onderstuur) heeft, zou als volgende toch liever eentje met bovenstuur hebben, maar ja... da's weer een persoonlijke voorkeur he.

Als je een fiets zoekt waarbij snel rijden niet het enige doel is, maar ook comfort belangrijk is, heb je ongeveer dezelfde eisen als ik. Ik was dan ook op de tweedehandsmarkt op zoek naar een van de volgende modellen: Challenge Hurricane, Challenge Fujin, Optima Stinger. een Sinner fifty fifty is ook een goede kandidaat denk ik, en zo staat er momenteel eentje te koop op ligfiets.net voor 1100 € (denk wel dat het daar om de bovenstuur versie gaat). Ook staat er nog een Optima Lynx voor 1100 €. Deze lijkt hard op de mijne, maar dan met een groter achterwiel, en wat meer bagagecapaciteit...

Fijn bij de optima ligfietsen is het dikke zitmatje, wat extra comfort geeft. Bij Challenge is het matje standaard nogal dun, wat me minder comfortabel lijkt (ik kan mis zijn).

In ieder geval kan je best eens een paar fietsen uitproberen en kijken hoe ze je bevallen. Denk er ook aan dat je de eerste keer op een ligfiets niet noodzakelijk dadelijk ermee weg bent. Het kan een half uurtje duren tot je zelfs maar kan vertrekken, maar als je eens erop kan rijden went het snel.

Alvast veel plezier met je zoektocht en daarna veel fietsplezier!
Misschien kom ik je nog wel eens tegen als ik naar mijn werk rijd of zo (Halen - Leuven)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

scheyske
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:33
Postcode: 3390
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

#4 Bericht door scheyske »

fsd
Laatst gewijzigd door scheyske op za 19 mar 2011, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

#5 Bericht door Gast »

Hé,
ieder is verschillend. Voor mij nooit een bovenstuur. Onderstuur ligt gewoon veel relaxer. In de buurt is er een winkel die ligfietsen verkoopt/verhuurt. En als je wil kan je mijn (2dehands gekochte) Nazca Explorer een lenen.
Verder is 't een kwestie van proberen en voelen op welke fiets je je het beste voelt.
Ivm 2dehands...denk dat je dat toch wel wat zelf kan zien. Staat tandwielen, ketting, banden, lakschade...enz..
Zou zelf nooit een nieuwe kopen als 1ste. Liever tss de 500 en 1000 euro spenderen, enkele jaartjes mee rijden en dan evt. een nieuwe. Ondertussen heb je al wat ervaring en meestal ook al wel eens een andere fiets geprobeerd.

't Wordt druk in het Leuvense....

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

scheyske,

Is eigelijk simpel in denk dat je een verwaarloosde fiets vrij snel zal herkennen, meeste lig fietsen worden perfect onderhouden door hun hoge prijs, (ik heb zelfs is een Stinger tweede hands gekocht zonder hem te zien, kende wel de eigenaar) maar als je met een piepende krakende en/of rammellende fiets de baan wordt opgestuurd bedankt je maar.

en het ergste wat je kan overkomen is een nieuwe ketting en achterkassette +- 100 € en je bent gestelt.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#7 Bericht door marksje »

hallo,
Om te starten met ligfietsen zou ik zeggen, ga er eens eentje huren om te zien of het jouw ding is (alhoewel ik hier niet aan twijfel).
Nieuw of tweedehands is een keuze, ikzelf ben eerder voor nieuw. Binnen uw budget is nieuw zeker mogelijk. Ikzelf heb onlangs mijn oud Relaxx'je ingewisseld voor een nagelnieuwe Nazca Fuego, geen echte racemachine maar een fiets met een goede basissnelheid en all-round gebruik, kostprijs met de opties steunpikkel en luchtvering 1875,00 €.
Mijn oogappel is hier te zien
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#8 Bericht door BartC »

Hmm, je kan mijn Stinger ook gerust eens proberen hoor als je wil. Aangezien ik toch regelmatig bij jou in de buurt voorbij kom moet dat wel te regelen zijn.

Die Nazca Fuego is inderdaad ook een mooi fietsje! Heb em wel alleen nog maar op foto gezien, maar kan me moeilijk voorstellen dat die in het echt niet even mooi is.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Plaats reactie