SPD beginner - overtuig mij

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#31 Bericht door Koendert »

marksje schreef: Het fenomeen dat Patrick P. beschrijft (knie die naar buiten gaat) wordt bij mij opgevangen door TDP pedalen, dit zijn pedalen die tijdens het draaien heen en weer gaan en dus juist bij het duwen eventjes naar buiten gaan om dit fenomeen op te vangen.
Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in dit tdp systeem. Het schijnt niet alleen de gewrichten te ontzien maar ook voor een rendements verhoging te zorgen. Heb je daar ook al iets van gemerkt?

Hier zijn wat ervaringen getypt http://ligfietsplaza.nl/fietsen/type.php3?id=299

Een meer gehoorde klacht is de beperkte houdbaarheid, ik bedoel duurzaamheid. Hoelang gebruik jij ze al Marksje?
Het enige nadeel bij mij is dat ze éénzijdig zijn.
Ik vroeg mij dit ook al af wat dat nu zou uitmaken. Mijn huidige SPd zijn ook dubbel maar ik vond dit altijd maar onzin. Ik had hier voor de combi-spd en bij die kon ik gemakkelijk de juiste kant vinden. Ze draaiden automatisch naar de spd kant toe. Ik dacht er eigenlijk over om mijn volgende pedalen ook enkelzijdig of combi te nemen omdat deze goedkoper en lichter zijn dan de dubbelzijdige-spd trappers. Maar ik begrijp dat het bij jouw niet goed werkt. Komt dit omdat ze niet op-draaien naar de goeie kant? Op een ligger zouden ze wellciht ook beter iets vertikaal moeten staan is dat ook het probleem?
ZWALUW: Zit Wat Anders Ligt U Wel

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

#32 Bericht door jan_zov »

Nieuws van de topic starter:

zaterdag om 18u02 stond ik voor de Goderfroot zijn deur (SMLatem).
Net gesloten dus aankoop uitgesteld tot loop van deze week.
Ondertussen even gekeken naar model pedalen op mijn Taifun:
Shimani PD-M515 (vrij goedkoop type) met langs 1 zijde een 'blok' ingeklikt. Die blok zal ik voorlopig laten zitten. Met die MTB-schoenen kan ik beide zijden gebruiken.
Bedankt voor tips en info. Enne ... km'ers volgen alsook foto van 1ste valpartijschade.
Bedoeling is voorlopig wat te trainen (winter) en in het voorjaar voluit te gaan. Tochtjes van 40km lukken voorlopig vrij goed.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#33 Bericht door marksje »

@ Koendert
Ik denk niet dat er een rendementsverhoging is, ik heb dit toch niet ondervonden en ik zou ook niet direct weten waar dat dan wel zou vandaan komen; wat ik wel ondervond (en vind) is dat de last in de linker knie weg is sedert ik deze pedaaltjes gebruik en dat was de bedoeling, voor mij dus niets dan lof hierover.

Wat betreft de duurzaamheid. Als ik eens begin te tellen denk ik dat ze er nu een 6000 km opzitten en zo te zien is er nog niets aan en werken ze nog steeds prima. Qua onderhoud beperkt ik mij tot af en toe een beetje licht smeervet op het asje te doen waar het pedaal over heen en weer gaat. Ik kan mij wel voorstellen dat iemand die echt op macht (bvb veel sterk klimmen) rijdt het systeem stuk duwt want het is juist bij het duwen dat de pedaal naar buiten gaat en de "hefboom" iets langer dus meer druk op de bevestiging in de trapperstang geeft.

Wat betreft dat enkelzijdig; voorheen reed ik met dubbelzijdige MTB pedalen (shimano PD-M424 http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_ssr ... ment=41211 met aan weerszijden een kliksysteem op een veer (als je dus met gewone schoenen rijdt duwt ge het kliksysteem in het pedaal en hebt ge er geen last van) zo was ik gewoon van : voet op pedaal, klik en weg; nu met die enkelzijdige (en het zijn dan nog racepedaaltjes, maar ja ik heb ze GRATIS VOOR NIETS van mijne vélomaker gekregen) is het al ne keer wat foefelwerk om het pedaaltje in de juiste positie te zetten om in te klippen en is de rest al 50 m ver als ik nog maar ingeklikt ben.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#34 Bericht door Koendert »

marksje schreef:@ Koendert
Ik denk niet dat er een rendementsverhoging is, ik heb dit toch niet ondervonden en ik zou ook niet direct weten waar dat dan wel zou vandaan komen; wat ik wel ondervond (en vind) is dat de last in de linker knie weg is sedert ik deze pedaaltjes gebruik en dat was de bedoeling, voor mij dus niets dan lof hierover.
Jammer maar toch mooi dat het jouw knietjes spaart!
Wat betreft de duurzaamheid. Als ik eens begin te tellen denk ik dat ze er nu een 6000 km opzitten en zo te zien is er nog niets aan en werken ze nog steeds prima. Qua onderhoud beperkt ik mij tot af en toe een beetje licht smeervet op het asje te doen waar het pedaal over heen en weer gaat. Ik kan mij wel voorstellen dat iemand die echt op macht (bvb veel sterk klimmen) rijdt het systeem stuk duwt want het is juist bij het duwen dat de pedaal naar buiten gaat en de "hefboom" iets langer dus meer druk op de bevestiging in de trapperstang geeft.
Niet te veel bergklimmen dus, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor mij geen probleem ben hier in de omgeving nog geen berg tegen gekomen :|
Wat betreft dat enkelzijdig; voorheen reed ik met dubbelzijdige MTB pedalen (shimano PD-M424 http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_ssr ... ment=41211 met aan weerszijden een kliksysteem op een veer (als je dus met gewone schoenen rijdt duwt ge het kliksysteem in het pedaal en hebt ge er geen last van) zo was ik gewoon van : voet op pedaal, klik en weg; nu met die enkelzijdige (en het zijn dan nog racepedaaltjes, maar ja ik heb ze GRATIS VOOR NIETS van mijne vélomaker gekregen) is het al ne keer wat foefelwerk om het pedaaltje in de juiste positie te zetten om in te klippen en is de rest al 50 m ver als ik nog maar ingeklikt ben.
Ik heb nu precies dezelfde als die link laat zien. En ik had gisteren een klein probleempje met ze. Ik kwam gisteravond bij een punt waar men plotseling het fietspad had afgezet. Toen ik opstond en iets te enthousiast de draai wou maken om langs de afsluiting via het voetpad te gaan, wou mijn rechtervoet niet uit het pedaal. Ik viel om op mijn linker zijde en pas na veel wrikken en het frame over de grond schapend kreeg ik uit eindelijk mijn voet los. Dit was zwaar kl&^%#. Normaal gaan de voeten makkelijk los maar waarschijnlijk omdat de hoek waarin ik lag anders dan normaal was wou het pedaal niet meewerken.
ZWALUW: Zit Wat Anders Ligt U Wel

Gebruikersavatar
Jowan
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 22:33
Postcode: 8810
Fiets: optima stinger
Locatie: lichtervelde
Contacteer:

#35 Bericht door Jowan »

Duckjibepete schreef:
JefS schreef:Een kleine waarschuwing is hier toch wel op zijn plaats. Ge kunt voor 15€ al combipedalen vinden bij Decathlon, MAAR........... die werken alleen maar met schoenen van Decathlon. Als ge dan echte Shimano schoenen hebt waar de plaatjes verzonken zitten in de zool (gemakkelijk om te wandelen) dan kan je het inklikken wel vergeten. Zie ook:
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... pedalen%2A
idd, ik kocht speciaal bij Decathlon een extra set pedalen, omdat ik ze dan niet telkens moest overbouwen, en met de bedoeling dat eventueel geïnteresseerden met mijn fujin sl konden rijden. Wel, dat viel dus dik tegen... ik kon wel met spd plaatjes van decathlon inklikken in shimano, maar niet met shimano plaatjes in pedaal van decathlon... Miskoop dus, en wetende dat de goedkoopste shimano's maar 5 euro duurder zijn hé...
Heb hier nog twee sets Time attack pedalen liggen, gebruik die niet meer want dan kan je zeker niet wisselen van fiets, niemand rijdt ermee... nochtans wreed goei pedalen, hebben een groter draagvlak, je kan ze wel niet regelen. [/url]
die Time attack pedalen
inderdaad wreed goei pedalen,die zitten bij mij op al mijn fietsen zo moet ik niet evenveel schoenen hebben, waarom deze niet meer gebruikt worden is waarschijnlijk door te weinig gekend, alhoewel in de cyclocross
deze meer gebruikt worden
mijn schoenen zijn altijd shimano MTB schoenen waarop de time plaatjes perfect passen en er is ook voldoende speling op zodat er geen hinder komt op de knietjes
zo zie je maar dat verschillende merken wel kunnen passen op elkaar
maar dat is wel kwestie van uitproberen, daarvoor kun je wel altijd terecht bij de vakhandel en niet in een supermarkt.

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

#36 Bericht door jan_zov »

Amai, vorige week eindelijk (+/- 4 weken later) bericht van Godefroot dat de schoenen binnen waren. Ik heb normaal 44-45 van maat. Ik had een 46 besteld (+ 1 maat was verteld). Bleek ik bij Shimano met een 47 te zitten. Vermoedelijk kabouters daar in 't fabriek. Ofwel mankeert er iets aan hun leest.
Deze week schoenen opgehaald. Zien er super uit en ik kan met die MTB's na het afstappen nog normaal rondwandelen. Wachten op enkele vrije uren en deftig weer voor de eerste tests langs de Schelde tussen Gent en Oudenaarde.

SHIMANO SH-MT 31 euro 65,-
+ nieuwe plaatjes SM-SH55 euro 12,-


Er liggen momenteel nog Schwalbe Stelvio's op de taifun, is dat wel veilig op herfstwegdek met bladeren enal?

Gebruikersavatar
Catrike JoVi
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 22:18
Postcode: 1910
Fiets: M5 Streetlegal
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#37 Bericht door Catrike JoVi »

Succes Jan

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#38 Bericht door Wouter D »

ik heb vorige week nieuwe spdschoenen gekocht in decathlon, en afgelopen zaterdag 70 km mee gefiets op mtb, da is dik in orde. zijn goe bevonden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#39 Bericht door Bozzl »

Vorig WE mijn spd's gemonteerd en ze zijn er terug al af ;-(
Het zijn die met zo'n plastiek pedaal langs de ene zijde ingeklikt, maar die is eigenlijk te klein om comfortabel mee te rijden: te mijden dus!
Blijkbaar moet ik die dingen toch wat beter proberen afstellen, want na een 20-tal km kreeg ik last in de rechterknie.
Blijkt nu dat ik mijn rechtervoet lichtjes naar buiten zet, en met spd's lukt dat dus niet meer --> wat "gewrongen" knie-houding en pijn.

Probeer dat later nog wel eens wat beter af te regelen.. anders staan er hier binnenkort een setje spd's te koop...
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#40 Bericht door Wouter D »

indien knieen pijn doen staan je trappers te dicht.
je kan ook de plaatjes bijregelen
er bestaan plaatjes waardoor je iets meer speling hebt
en tpd (dat is het toch he marksje) hebben naar het schijnt een beter effect op de knieen bij mensen die er lanst van blijven hebben

ik zit niet scheef op mijn trappers maar wel op mijn fiets, das ook lastig, gevolg is dat ik heel den tijd verzet in mijn stoel
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#41 Bericht door Edje »

Dit is ook iets wat kan helpen, nog nie tzelf uit geprobeerd, omdat kniepijn verdwenen is naa paar duizend km.

http://www.bikescor.com/product/knee.htm
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#42 Bericht door Filip »

Bozzl schreef:Vorig WE mijn spd's gemonteerd en ze zijn er terug al af ;-(
Het zijn die met zo'n plastiek pedaal langs de ene zijde ingeklikt, maar die is eigenlijk te klein om comfortabel mee te rijden: te mijden dus!
Blijkbaar moet ik die dingen toch wat beter proberen afstellen, want na een 20-tal km kreeg ik last in de rechterknie.
Blijkt nu dat ik mijn rechtervoet lichtjes naar buiten zet, en met spd's lukt dat dus niet meer --> wat "gewrongen" knie-houding en pijn.

Probeer dat later nog wel eens wat beter af te regelen.. anders staan er hier binnenkort een setje spd's te koop...
De afstand van de trapas is ook heel belangrijk, zowel bij kniepijn als bij pijn in de kuitspieren.
Zie ook http://www.ping.be/~theostin/Fietsklachten.htm
zowel punt 2 ivm kniepijn:
"Een te lage zadelstand (lees: te kort afstand zitje - trapas) heeft tot gevolg dat het been te veel gebogen is met als consequentie dat er een overbelasting plaatsvindt in het gebied van knieschijf en bovenbeen."
en punt 5, ivm achillespees en de kuitspier.

Ik weet wel: Het gaat over bukfietsen, maar naar analogie kan je 't volgens mij ook toepassen op ligfietsen.

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

#43 Bericht door Bozzl »

Wouter schreef:indien knieen pijn doen staan je trappers te dicht.
je kan ook de plaatjes bijregelen
Da's het volgende waar ik wat mee ga experimenteren
Wouter schreef:en tpd (dat is het toch he marksje) hebben naar het schijnt een beter effect op de knieen bij mensen die er last van blijven hebben
en als dat experimenten niet helpt, probeer ik dit eens...
Merci
Nobody's perfec

Plaats reactie