aspirant ligger
aspirant ligger
Twee jaar terug deed ik mijn reisfiets koga wt weg. Verdorie begint het nu toch wel weer niet te kriebelen zeker ! Maar omdat ik een probleem in de onderrug heb (zonder te dramatiseren)heb ik een beetje schrik weer zoals jullie het noemen een "bukker " te kopen. Overtuig mij eens waarom ik zou overstappen naar een ligger zonder dat argument asfaltkijken te gebruiken want ik zag genoeg onderweg. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over het klimwerk en de bagage die allemaal achterop moet bij een ligger wat een raar zwaartepunt teweeg brengt vermoed ik.
hebben jullie wat reisverhalen van liggers en/of sites van mensen die met een ligfiets straffe toeren uithaalden?
hebben jullie wat reisverhalen van liggers en/of sites van mensen die met een ligfiets straffe toeren uithaalden?
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: aspirant ligger
Een belangrijk aspect voor jou lijkt me je rug. Een ligfiets geeft de hele rug een goede ondersteuning. Ik denk serieus niet dat je bang hoeft te zijn voor pijn in de rug met ligfietsen.ikke schreef:Twee jaar terug deed ik mijn reisfiets koga wt weg. Verdorie begint het nu toch wel weer niet te kriebelen zeker ! Maar omdat ik een probleem in de onderrug heb (zonder te dramatiseren)heb ik een beetje schrik weer zoals jullie het noemen een "bukker " te kopen. Overtuig mij eens waarom ik zou overstappen naar een ligger zonder dat argument asfaltkijken te gebruiken want ik zag genoeg onderweg. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over het klimwerk en de bagage die allemaal achterop moet bij een ligger wat een raar zwaartepunt teweeg brengt vermoed ik.
hebben jullie wat reisverhalen van liggers en/of sites van mensen die met een ligfiets straffe toeren uithaalden?
Wat betreft dat 'asfalt kijken'. Die stelling is wellicht wat overdreven maar als je een tijdje ligfietst, zal je wel duidelijk worden dat er een wezenlijk verschil zit in kijken vanaf een ligger of kijken vanaf een bukker.
Wat betreft klimmen: de meningen zijn verdeeld. Doorgaans is een ligger zwaarder dan een bukker (uitgaande van een stevige ligfiets welke de hoeveelheid bagage kan meezeulen zoals ik op de foto zie). Echter zal het totale gewicht met een paar procent toenemen. De fiets is mogelijk een paar kilogram zwaarder maar stel dat dat 5 kg zou zijn (ik denk dat dat ruim genomen is), dan zit je met een fiets van 15 kg (bukker), fietser van 70 kg en nog bagage van 30? kg op nog géén 5% meer gewicht.
Dan de houding. Tja, de positie is totaal anders dan bij een bukker. De benen liggen een stuk hoger. Dit heeft invloed op de doorbloeding. Ook daar hoor je verschillende dingen. Sowiezo zullen je benen moeten wennen aan ligfietshouding. Er wordt ook hetzelfde beweerd voor klimmen.
Wat betreft klimmen, er zijn jaarlijks mensen die met velomobielen flink wat heuvels/bergen bedwingen. Dan heb je het over fietsen die al snel meer dan 32 kilogram zijn. Kies het juiste verzet en je komt overal boven.
Dan dat zwaartepunt: totaal géén probleem.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- lmoens
- Helper
- Berichten: 364
- Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
- Postcode: 9940
- Fiets: M5 midracer
- Locatie: Ertvelde
- Contacteer:
Re: aspirant ligger
als ik je verhaal hoor kan ik je maar één ding meegeven: "Gewoon DOEN".ikke schreef:Twee jaar terug deed ik mijn reisfiets koga wt weg. Verdorie begint het nu toch wel weer niet te kriebelen zeker ! Maar omdat ik een probleem in de onderrug heb (zonder te dramatiseren)heb ik een beetje schrik weer zoals jullie het noemen een "bukker " te kopen. Overtuig mij eens waarom ik zou overstappen naar een ligger zonder dat argument asfaltkijken te gebruiken want ik zag genoeg onderweg. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over het klimwerk en de bagage die allemaal achterop moet bij een ligger wat een raar zwaartepunt teweeg brengt vermoed ik.
hebben jullie wat reisverhalen van liggers en/of sites van mensen die met een ligfiets straffe toeren uithaalden?
Het soort ligfiets kan misschien nog ter discussie staan.
http://users.skynet.be/lmoens/Ligfietse ... rhalen.htm
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be
www.louismoens.be
Mijn laatste exploot met mijn WT waren de Highlands . Toen beklom ik trekkend en sleurend een helling van 20% "six miles long". IK karde toen al op het kleinst mogelijk verzet en zwalpte links en rechts over de baan.Maar boven ben ik geraakt ! Eerlijk gezegd vrees ik dat dit met een ligger niet lukt. Op een bukker kan je nog eens op de trappers staan . Ook het verder duwen van een ligfiets lijkt me onhandig. OF ben ik zo vastgeroest in een" bukhouding" . Nu wil ik dit toch allemaal goed uitzoeken en bevragen want tenslotte is de aankoop van die fiets niet gering. Ik dacht zo aan een seiran sl die ik op de site van ligfiets.be in promotie zag staan.
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Da's zware hap.... Wat betreft dat lichtste verzet; dat kan je natuurlijk zo licht maken als je wil (doorgaans is dat bij ligfietsen makkelijker omdat die een kleiner achterwiel hebben)ikke schreef:Mijn laatste exploot met mijn WT waren de Highlands . Toen beklom ik trekkend en sleurend een helling van 20% "six miles long". IK karde toen al op het kleinst mogelijk verzet en zwalpte links en rechts over de baan.Maar boven ben ik geraakt !
Ik heb zelf geen ervaring met 20% hellingen, laat staan 6 mijl lang.....
Voor dat soort dingen zal je echt bij ervaringsdeskundigen moeten zijn.
Op een ligfiets kan je je in je zitting drukken. Dat kan nog een stuk harder dan de zwaartekracht jou op je trappers drukt!Eerlijk gezegd vrees ik dat dit met een ligger niet lukt. Op een bukker kan je nog eens op de trappers staan.
Ligt aan de ligger. Heb je een hoge of een lage fiets, heb je klapstuur of vast stuur, heb je bovenstuur of onderstuur, etc. Bij liggers heb je véél meer en véél uitgebreidere variaties. Neem je een wat hogere fiets (Denk aan 2x 26") dan zal het maar bar weinig uitmaken. Wat zeg ik.... het zou zelfs wel eens makkelijker kunnen gaan als het gaat om evenwicht houden omdat het gewicht bij een ligger lager ligt (onder de zitting van de ligger tegenover hoger aan de bagagedrager en er bovenop bij de bukker)Ook het verder duwen van een ligfiets lijkt me onhandig. OF ben ik zo vastgeroest in een" bukhouding" .
Seiran is een fraaie fiets. In hoeverre die geschikt is voor die wereldtochten, weet ik niet.Nu wil ik dit toch allemaal goed uitzoeken en bevragen want tenslotte is de aankoop van die fiets niet gering. Ik dacht zo aan een seiran sl die ik op de site van ligfiets.be in promotie zag staan.
Een 'bekende' trekligger is de Condor van Optima. Eveneens 2* 26 inch. Ik denk dat dat meer een trekpaard is dan een Seiran.
Maar belangrijk is dat je het gewoon gaat proberen. Verdiep je in de verschillende soorten en maten fietsen, kies een paar geschikte modellen uit en ga die testen. Huur zo'n ding voor een dag en ga er een dag op rijden. Houd wel in gedachten dat je na een half jaar ervaring héél wat beter rijdt dan zo'n eerste dag/week.
Ik zat me net te bedenken over dat asfaltkijken: als je moe wordt met een bukker ga je steeds meer omlaag staren. Je gaat naar je bovenbenen kijk en naar de grond vlak voor je voorwiel. Bij ligfietsen is dat totaal anders. Sowiezo houd ik ligfietsen véél langer vol dan bukken
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
Had ik als beginner een ligfiets moeten huren, dan had ik hem na één uur al teruggebracht en het ding omschreven als een pertinent onding.WFvN schreef:Huur zo'n ding voor een dag en ga er een dag op rijden.
Ik kocht een ligfiets zonder uitproberen en zonder nadenken. Daar kon ik echt geen meter mee vooruit, niet op het vlakke en zeker niet als het enigszins bergop ging. Iedere verandering in afstelling van de traplengte kostte mij moeite om er fysiek en psychisch bovenop te geraken wat betreft kruissnelheid (die niet boven de 20 km/uur uitkwam, verre van). Ik had de fiets gekocht, en dus zat ik eraan vast. Ik kon hem nog altijd verkopen en daar heb ik dikwijls over nagedacht. Maar ik had hem al tweedehands gekocht van iemand die hem nieuw 100 km had ingereden (de velgranden vertoonden zelfs geen enkel wrijfspoor door de HS33 Magura-remmen) en die het ook niet langer zag zitten om te ligfietsen. Dat wou ik de fiets niet aandoen.
Uren en kilometers lang heeft het geduurd vooraleer ik er iets uitkreeg. Bovendien had ik ondertussen last van nekpijn, slapende voeten, duizelingen als ik van de fiets stapte. Bovenal leek het mij of gans mijn spiersysteem in de knoop lag alhoewel ik weet wat fietsen is. Ik heb ten slotte ruim 240.000 km achter de rug met een bukfiets. En het waren zeker geen stille kilometers.
We zijn anderhalf jaar verder. Spreek mij nooit meer over een rechtopfiets.
Ik monteer op mijn ligfiets mijn Radical toptas (medium) en bananentassen (small). Daar kan in totaal 60 liter in maar er bestaan tassen waar nog véél meer in kan. Ik lig lekker laag onder de wind, heb een zwaartepunt waar een F1 een punt kan aan zuigen, ik heb nergens last van, en jawel, op lange tochten kan het eens gebeuren dat ik bijna in slaap val. Puur bergop verloopt het nog steeds stroef, maar eens over de top is het alle hens aan dek.
Laatst gewijzigd door Gast op ma 27 feb 2006, 0:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
je moet eens gaan kijken op de site van yobby, die heeft al verschillende reizen gedaan met zijn condor.
brechtix van op het forum deed ook een aantal hele grote reizen met zijn tri-sled-trike
zullen er zo nog wel een paar zijn hoor.
wat betreft eigen mening loont een trike zoch beter tijdens vakanties dan gelijk welke andere ligger, je zit mss wat lage en soms lever je wat snelheid in (al is dat fictief) maar je krijgt er veel van terug, heb reeds verschillende trike-eigenaars gesproken, niet alleen belgen trouwens en die zijn ale van die mening.
indien het in uw agenda past kom dan mee met de ecotrip, daar zul je een héél verschillende gamma aan vakantiefietsers aantreffen. of je komt eens spreken met de deelnemers, al moet je in geval je niet volledig meerijd voor eigen rekening werken
brechtix van op het forum deed ook een aantal hele grote reizen met zijn tri-sled-trike
zullen er zo nog wel een paar zijn hoor.
wat betreft eigen mening loont een trike zoch beter tijdens vakanties dan gelijk welke andere ligger, je zit mss wat lage en soms lever je wat snelheid in (al is dat fictief) maar je krijgt er veel van terug, heb reeds verschillende trike-eigenaars gesproken, niet alleen belgen trouwens en die zijn ale van die mening.
indien het in uw agenda past kom dan mee met de ecotrip, daar zul je een héél verschillende gamma aan vakantiefietsers aantreffen. of je komt eens spreken met de deelnemers, al moet je in geval je niet volledig meerijd voor eigen rekening werken
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Voila, zo kocht ik een flevo-trike (een nagemaakte zelfbouw, misschien waren er onderdelen origineel). Omdat ik de originele zo kottig hebberig ding vond. Tja, meer reden was er niet, zoiets wilde ik leren berijden.Patrick Pevenage schreef:Had ik als beginner een ligfiets moeten huren, dan had ik hem na één uur al teruggebracht en het ding omschreven als een pertinent onding.WFvN schreef:Huur zo'n ding voor een dag en ga er een dag op rijden.
Ik kocht een ligfiets zonder uitproberen en zonder nadenken. Daar kon ik echt geen meter mee vooruit, niet op het vlakke en zeker niet als het enigszins bergop ging.
De originele versie.
Hier vind je een soort zelfbouw
http://gentseliggers.net/forum/download.php?id=757
Dus die nieuwe koste me een fortuin, en heb ik een zelfbouw op de kop kunnen tikken voor 250 EURO. Voor de rest volledig opgelapt.
Dat berijden 'zonder handen', kost wel enige moeite met vallen en opstaan.
Nu betreft steile hellingen, het is duwen totdat je je 'zetel' in je rug voelt drukken, maar langs de andere kant gaat dat dan weer beter en beter omdat je spieren erop getraind zijn. Nu omver vallen kan je gewoonweg niet, toch niet op deze Flevo-Trike. Waar je trouwens wel enkele kilo's balast op kan leggen. Letterlijk dan.
Betreft een bukker of een ligger, geef me in het stad maar een Flevo-trike, deze zit op zelfde hoogte gelijk je in je wagen zit. Met een ligger heb je een 'breder beeld' op de baan, waardoor je al snel op voorhand iets kan inschatten. Mijn bukker staat nu stil, die is vorig jaar nog geen 10x gebruikt geweest.
Nu heb ik wel een klein fortuin gegeven aan een Kantel-trike van FastFWD ( http://www.fastfwd.nl met een enkelwiel achterstuk, zodat je een deelbare lage racer hebt). Deze heb ik gekocht op vergelijking met de Zox ( http://www.zoxbikes.com ), en dan bedoel ik de trike versie. Ook nooit bereden, enkel ..... was het nu wel leren ligfietsen op 2 wielen. Ahem, jaja ... én het kantel-achterstuk geeft de zelfde neiging om je te laten vallen gelijk een twee-wieler. Deze hang ik er later aan, om het echte verschil te voelen én plaats op te eisen op de rijbaan.
Dus met vallen en opstaan, staan er nu 60 KM's op.
én die fiets gaat me volgens mij nog plezier geven. Enkel mis ik de Flevo-vrijheid !!
Peter
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
Re: aspirant ligger
ik heb ook last van problemen met de lage rug en ben daarom een aantal jaar terug overgestapt naar een ligfietsikke schreef:Overtuig mij eens waarom ik zou overstappen naar een ligger zonder dat argument asfaltkijken te gebruiken want ik zag genoeg onderweg. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over het klimwerk
ik kon geen 40 km meer rijden zonder door m'n rug te gaan
met de ligfiets ken ik weer geen beperkingen meer
met bergen heb ik nog geen ervaring, die hebben we hier niet aan zee
maar een beetje van een brug kom je zonder moeite over
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Als rugpatiënt is testen een midel om een idee op te doen. Maar tijdens het testen van geveerde fietsen speelde mijn rug op. In januari kon ik zonder risico een M5 26-20 overnemen aan een aantrekkelijkprijsje en hij was ook al overgenomen door een mede ligger die een goedkope fiets zocht om met de kinderen te gaan fietsen. Wat blijkt nu dat mijn rug de vering langzaam begint te accepteren het tweewieligrijden blijft een extra inspanning voor mijn evenwicht maar ik heb er plezier mee. Nu volgende maand veranderd de M5 van eigenaar zoals in januari afgesproken en in mei komt er een nieuw ligger bij om het trainen wat afwisseling te bieden en om wat makkelijker op verplaatsing te kunnen gaan.
DUS probeer een fiets die je leuk vind te huren voor een langere tijd als ik afging op het gevoel dat ik de eerste ritten kreeg dan was de M5 al lang vertrokken, nu heb ik er veel mee geleerd en komt er een lagere (heb hoogtevrees op M5 :-d) fiets MAG met vering maar is geen must meer.
DUS probeer een fiets die je leuk vind te huren voor een langere tijd als ik afging op het gevoel dat ik de eerste ritten kreeg dan was de M5 al lang vertrokken, nu heb ik er veel mee geleerd en komt er een lagere (heb hoogtevrees op M5 :-d) fiets MAG met vering maar is geen must meer.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
-
- Neo Prof
- Berichten: 150
- Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
- Postcode: 2000
- Fiets: hurricane
- Locatie: antwerpen
- Contacteer:
je bent blijkbaar een vakantiefietser, met alle bagage mee. Dan zou ik er toch mee oppassen om een fiets in de SL-reeks van challenge te kopen. Zeker goeie fietsen, maar om 25 kg bagage mee te sleuren en op soms slechte wegen te rijden met die bagage, zou het wel eens kunnen dat die fietsen te licht gebouwd zijn. De gewichtsbesparing moet ergens vandaan komen niewaar.
jan
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
ikke,
ams je op "gebruikerslijst" in het menu dat je terug vind in de hoofding van dit forum kan je beide gebruikers daar terugvinden, ook hun website staat daar bij.
ams je op "gebruikerslijst" in het menu dat je terug vind in de hoofding van dit forum kan je beide gebruikers daar terugvinden, ook hun website staat daar bij.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?