GPS voor dummies

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#16 Bericht door Ward De Meyer »

Johan Clerx schreef:Ik vond het systeem van Ward wel ok. Die toont een kaart zoals in een gewone auto. Weet niet juist welk type maar dacht dat het een of andere Garmin was.
Eerst reed ik met een Garmin III. Je had een basiskaart waar je een pijltje had dat je ongeveer de richting aangaf. Hoe meer waypoints je inbracht hoe gemakkelijker je route was om volgen.

Nu gebruik ik een Magellan Meridian Gold. Niets dan lof over dit systeem. Via Mapsend kan ik tot 64MB(geheugenkaart is uit te breiden) aan kaarten inladen zodat je niet alleen een pijltje ziet, maar ook de wegen waarop je rijdt. Hij is ook helemaal waterdicht. ( De Garmin III ook naar het schijnt, maar dat vertrouwde ik toch niet altijd met die solide antenne)
Onderweg kan je ook via deze GPS straten, dorpen, bushaltes enzo opvragen.

Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#17 Bericht door Gast »

Luc, ik kocht de Magellan Meridian Color. Ik twijfelde lang of ik de Garmin 76cs zou kopen.

Ik koos voor de Magellan omdat hij goedkoper is en toch veel mogelijkheden heeft. Bovendien bezit hij een uitbreidbare SD-geheugenkaart die tot de huidige gangbare 1Gb kan gaan. Daar kan je dan vanaf de computer gedeelten van een Europese detailkaart op plaatsen tot de geheugenlimiet bereikt. En die detailkaarten zijn echt nodig voor het betere en secure en finessewerk. Ik werk met de Magellan MapSend DirectRoute. Dit is een echt routeprogramma. Die duidt alle ook maar enigszins verharde wegen in Europa aan, gaande van Noorwegen tot het uiterste zuiden van Spanje. Stel je voor, de trekweg langs de Schelde ter hoogte van Wetteren staat er op, alsmede onze pas gebouwde en tevens beroemde 'zwevende rotonde' ter hoogte van de E40.

Bij Garmin is een praktisch identisch programma in voege en daar noemt het City Select. Beide kaarten zijn trouwens van de hand van NavTeq.

Het voordeel van een SD-kaart in je GPS is dat je hem in een aparte SD-reader/writer kan steken (kost nog hoogstens enkele euro's) waardoor de uploadduurtijd van computer naar GPS tot 10% wordt herleid in tegenstelling tot uploaden naar een vast geheugen in het GPS-toestel (het maakt wel degelijk een verschil want om België up te loaden op de gewone manier duurt het bijna twee uur en dan heb je nog maar hoogstens 60 MB binnen getrokken - dit is echt een ramp).

De Garmin 76cs heeft dan weer een aantrekkelijker schermlay-out, kan vlot hoogstes berekenen, en heeft meer mogelijkheden op een ander vlak (zeker op het gebied van uploaden van gegevens van GPS naar computer om je verreden route weer te geven). Het nadeel is dat de bedieningsknoppen bij het toestel bovenaan het scherm staan. Telkens als je op een knop duwt zit je hand in de weg en zie je niet wat de uitwerking ervan is op het scherm. Bovendien heeft het wel een fors geheugen van 115 MB maar het gaat om vast geheugen. Wil je gans Frankrijk gedetailleerd op kaart, dan gaat dit er niet in.
Garmin heeft wel een topografische kaart in huis van België. Nederland komt eraan begin 2006. Een topografische kaart is wel géén routeberekenende kaart. Je kunt er wel waypoints op kwijt.

We gaan te snel! Beschouw dit als een intermezzo.

Gast

#18 Bericht door Gast »

STAP 5

Het GPS lijkt voor beginners moeilijk te begrijpen, maar dit is het niet. Het meest simpele toestel duidt aan de hand van coördinaten je positie op aarde aan, ongeacht op het land of op het water. Zeker tot 15 meter nauwkeurig, met WAAS tot 3 meter maar je mag daar voor mijn part gerust 7 tot 10 meter van maken. Ik heb het al omstandig uitgetest.

10 meter gaat het verschil niet maken ga je denken, en dat dacht ik eerst ook, maar dat doet het toch en ik vind het zelfs heel belangrijk.
Op het platteland is dat verschil geen probleem, maar wel in een stad met een ultradicht wegennet van straten en steegjes. Het toestel ontvangt al minder ontvangst wegens de hoge gebouwen, je moet minstens 3,2 km/u in beweging blijven zoniet ontvangt hij niets en blokkeert hij zijn laatste positie, en dan komt het op 10 meter aan om te weten waar je precies zit. Bovendien is een handheld outdoortoestel géén full navigation toestel zoals men in auto's terugvindt en loopt de pijl die aanduidt waar je zit en in welke richting je gaat niet altijd pal op de weg die je gebruikt. Hij loopt er soms naast en dat maakt meteen ook die 7 tot 10 meter verschil zo belangrijk.

Sommige streken zijn weliswaar minder bedekt door de satellieten en daar is het GPS ook niet te gebruiken, maar ik vrees dat we daar toch nooit zullen komen.
Ziezo, daar lijkt alles mee gezegd en we kunnen de boeken sluiten.

Wat we wel moeten openen is de doosverpakking waar ons nieuw GPS-toestel zich in bevindt. En hier wordt het wel moeilijk. Belangrijker dan eerst de handleiding lezen is het feit of we wel gekocht hebben wat we er uiteindelijk van verwachten. Dat komt in een vervolg aan bod.
Koop dus geen kat in een zak. Ebay is op dat gebied een dierenasiel geworden.

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#19 Bericht door toy »

Hoi Patrick,

Als de cursor niet op de weg zit maar er naast ivm de slechte ontvangst kan je dit instellen(bij Garmin toch).Hij neemt dan de weg die het dicht bij zijn coördinaten zit.Als je deze functie aanzet en je rijd bv op een jaagpad en met het jaagpad loopt een parallelweg dat duid hij aan dat je op die weg zit en niet op het jaagpad.Wanneer de toekomstige gps toestellen worden uit gerust met SiRF heb je veel minder last met onnauwkeurigheden. Dit systeem zit al in de TOMTOM reeks.Ik heb het uitgetest met een Garmin, een mio268 en een mio pda en de tomtom go.
Alleen de tomtom had binnen nog ontvangst van 6 satellieten en de andere 1 of geen, ook onder een bladerdek scoort de tomtom beter dan al de andere. Met de Tomtom kan je geen waypoints invoeren en is niet waterdicht en is dan ook uitsluitend bedoeld voor autonavigatie.Mijn volgende gps moet er een worden met SiRF.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#20 Bericht door Edje »

De tomtom rider is toch speciaal voor op de moto en fietsen???
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie