Juiste ligfiets kiezen - Waar moet ik op letten?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
sven.magnus
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 0:43
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Muizen
Contacteer:

Juiste ligfiets kiezen - Waar moet ik op letten?

#1 Bericht door sven.magnus »

Ik ben een nieuwe kandidaat ligfietser, ik heb in de winkel al een paar modellen geprobeerd, jammer dat die dingen zo duur zijn zeg... (ik snapte onmiddellijk waarom niet iedereen ermee rondrijdt).

Enfin, op het net zie ik regelmatig wel betaalbare fietsen, dus wordt het waarschijnlijk zo'n "koopje", want mijn budget is max 500 euro. Ik weet ondertussen een beetje waar ik moet op letten, maar ik hoop dat de ervaren Belgische liggers hier aanwezig mij toch even willen bijstaan.

Ik wil geen racefiets (dan neem ik wel mijn Suzuki) want ik wil ook gewoon in het verkeer tussen de auto's kunnen rijden. Genoeg hoogte dus, maar toch liggen.
Een bovenstuur (dat naar je toe klapt) vond ik iets handiger (gemakkelijker) dan een onderstuur, maar dat is geen verplichting.
Genoeg versnellingen lijkt me ook fundamenteel hier in het golvend Brabant (maar ja, wat is "genoeg")

Enfin, hier zijn mijn twijfels...
Ik ben 1.83 cm, is dat een probleem voor sommige fietsen?
Kan je in België rondrijden zonder vering? Is eventueel alleen achtervering genoeg?
Die grotere wielen doen het beter in putjes en oneffenheden in de weg, was mijn indruk, moet ik dan alle fietsen met 20 inch wielen links laten liggen?
Is mijn budget haalbaar? Of krijg ik voor die prijs alleen een hoop schroot?

Groetjes uit leuven

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#2 Bericht door toy »

Hoi sven.magnus

welkom in de ligfietswereld. Voor 500 euro mag je niet de mooiste fiets vinden maar kijk eens op marktplaats.nl daar staan regelmatig toch aanbiedingen. Er staat een advertentie van 2 x batavus relaxx voor 400 euro dan heb je altijd 1 voor reserve onderdelen.
Met vering heb ik de volgende ervaring. Mijn Nazca Cruiser is volledig geveerd, heerlijk om mee te fietsen(te cruisen) maar op hellingen verlies je kracht door die vering.Ik kan met deze fiets niet met een zo hoge snelheid de vluchtheuvels op hier in het dorp dan met mijn taifun die eigenlijk minder vering heeft.

op deze pagina nog een ligfiets http://www.ligfietsshop.nl/ zie occasions

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Waarop moet ik letten?

#3 Bericht door Ward De Meyer »

sven.magnus schreef: Een bovenstuur (dat naar je toe klapt) vond ik iets handiger (gemakkelijker) dan een onderstuur, maar dat is geen verplichting.
Genoeg versnellingen lijkt me ook fundamenteel hier in het golvend Brabant (maar ja, wat is "genoeg")

Enfin, hier zijn mijn twijfels...
Ik ben 1.83 cm, is dat een probleem voor sommige fietsen?
Kan je in België rondrijden zonder vering? Is eventueel alleen achtervering genoeg?
Die grotere wielen doen het beter in putjes en oneffenheden in de weg, was mijn indruk, moet ik dan alle fietsen met 20 inch wielen links laten liggen?
Je hoeft niet meteen op een coursfiets ofzo te kruipen om je terug veilig te voelen in het verkeer. Een hoge ligfiets(Optima orca, Seiran of zoveel andere fietsen) bieden genoeg comfort Qua hoogte en vering om er overal mee weg te kunnen, zowel in verkeer als offroad.

Versnellingen: Je hebt héél veel mogelijkheden qua versnellingen. (naafversnelling, derailleurversnelling, of de duurdere 14versnellingsnaaf Rohloff,....) Het is aan u om de keuze te maken wat je nodig vindt om door Brabant te geraken. Huur op een middag een paar fietsen en kom het te weten. Of test er eentje voor wat langer en ga ermee het Brabantse in.

Met een lengt van 1.83m heb je volgens mij geen problemen met bepaalde fietsen. Het grootste nadeel is om kleiner te zijn zodat je aangepaste frames nodig hebt, maar uw lengte lijkt me ideaal.

Vering of niet? Weer zoiets dat je zelf moet uitmaken. Ik moet persoonlijk zeggen dat achtervering toch zeker wel te bevelen valt. Kijk naar de kinderkopjes en je bent overtuigd denk ik. Voorvering is helemaal niet noodzakelijk maar kan natuurlijk voor het nog grotere comfort of het wat ruwere offroad werk.

Grotere wielen vangen putten en klappen inderdaad beter op dan de kleinere 20inch wielen... Maar als je wilt gaan racen is het bijna niet uitgesloten om voor de kleinere 20inch wielen te gaan.(uitgezonderd het grotere achterwiel van lage racers dan of de ook wel snelle seiran of andere hoge racers) Maar dat is weer een kwestie van GRONDIG testen.

Veel succes met de zoektocht,
en laat je bevindingen eens weten!

PS ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb en het ligfietskluwen niet nog groter heb gemaakt...

Ward

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Hey Sven,

Ik ben zelf een velomobilist, dus veel tips mbt tweewielers kan ik je niet geven

Op ligfiets.net staat er ook een heel goede rubriek met vraag en aanbod. Prijs ligt meestal wel iets boven de 500euro maar af en toe staan hier echt wel koopje op hoor.

Gebruikersavatar
sven.magnus
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 0:43
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Muizen
Contacteer:

Tips

#5 Bericht door sven.magnus »

Bedankt alvast voor de tips mannen! (zijn er eigenlijk liggende vrouwen?)
Ik ga een forty bike testen in Overijse -heuvels genoeg- en ik hou jullie op de hoogte.

Sven

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#6 Bericht door jorvik »

hallo sven,

't zijn toch alleen de allerlaagste modellen die serieuze problemen kunnen geven in stadsverkeer denk ik. Ik rijd zelf met een hurricane, ook soms door de stad, maar niet regelmatig. Moest ik ergens buiten de stad op 20 km wonen en werken in de stad, dan zou ik waarschijnlijk wel de hurri ook nemen voor deze verplaatsing. Daarmee bedoel ik dat het daarmee zeker niet uitzonderlijk veel gevaarlijker is dan met andere fietsen in de stad. Je moet sowieso goed uitkijken. Een hogere fiets is beter, klopt inderdaad.

De meeste fietsen zijn standaard wel uitgerust met genoeg versnellingen om ook in het golvende brabant rond te rijden. En indien niet, dan is het in 99 % van de gevallen geen enkel probleem om een extra kleiner tandwiel bij te steken vooraan of één of andere creatieve oplossing daarvoor te bedenken. Bedenk wel, ook met een ligfiets moet je nog blijven trappen om vooruit te komen, zeker ook bergop. Das niet verschillend van andere fietsen.

Je lengte mag geen probleem zijn, meestal is het kleiner zijn dat problemen kan geven. Achtervering is denk ik toch wel een must. De reden is dat door je houding, je niet meer gebruik kan maken van de natuurlijke vering van de wervelkolom. Je kan ook zonder natuurlijk, maar ook voor de wegvastheid is vering zeker niet slecht. Als je heel snel door een putje rijdt dat je niet gezien had en je hebt geen vering, dan heb je denk ik sneller schade aan de banden en wielen en je zult sneller de controle verliezen over de fiets. Voorvering is minder noodzakelijk, maar draagt ook bij tot meer comfort en betere controle over de fiets.

Kleine wielen zijn zeker niet slecht. Klopt dat grote beter zijn voor oneffenheden en de rolweerstand, maar om de 20 inch daarom gewoon weg te laten is wat overdreven. Als je weet dat je uitsluitend over kasseien gaat rijden (maar wie doet dat?), ja dan kun je beter naar grote wielen gaan, maar voor de rest is de keuze tussen kleine en grote wielen meer een kwestie van de zichtbaarheid (hoger zitten) en smaak (wat vind je mooi) en is dat van de putjes in de weg echt wel bijkomstig.

Je zal wel iets vinden voor dat budget, maar het zal geen nieuwe fiets zijn... Om het te proberen is dat ook niet slecht natuurlijk. In elk geval: succes ermee!!!
jan

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#7 Bericht door Patriek »

Sven,

je zou ook de weg kunnen volgen die ik 4 maanden geleden genomen heb : voor 600 à 700 Eur een nieuwe speedliner kopen van Wost uit Hamme.
Kijk eens onder de rubriek "Te Koop - Aanbod", onder de titel "speedliner (model M5 28/20)".
Nadeel is natuurlijk dat Hamme voor jou niet bij de deur ligt, voor het meeste onderhoud zou je allicht op jezelf aangewezen zijn.
Mijn ervaring is dat Wost inderdaad een degelijk klassiek ligfietsframe eenvoudig maar goed afmonteert. Verder ervaar ik dat dit 28/20-model voor niet te kleine mensen inderdaad een goede instap is in de LF-wereld : je zit niet meteen te laag, je vindt gauw de nodige stabiliteit en ik denk nog altijd dat je er echt mee leert ligfietsen. Ik vind dat laatste het belangrijkste. Lees terzake de commentaren (in het Frans) van Guy Vanescotte op zijn website Le Vélo Couché. Pas na minstens 2000 km ben je volledig vertrouwd met je LF ...

Een goede tweedehands vind je zeker ook voor die prijs, maar dat vertelden anderen je reeds.
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

Als het echt een sterk golvend landschap is moet je zeker gaan voor een ketting-tandwielversnelling en geen naafversnelling (zoals de Shimano Nexus 7 op de meeste Batavussen Relax). Deze naafversnelling bestrijkt een te beperkt versnellinggebied. Met het originele 33 tands voortandwiel rij je wel gemakkelijk berg op, maar stopt je max snelheid bij ± 30 Km per (je draait dan al rond de 90 toeren), en na een bergop volgt altijd een bergaf, en dan gaat het met een ligfiets heeeel snel. Ik monteerde een 42 tand en dat gaat goed op mijn vast traject,maar serieus bergop in 1ste ontploft zowat.
Een versnelling met tandwielen is makkelijker aan te passen naar extra klein tot normaal. Succes in je zoektocht.
Nog een Interessante site om eens op rond te neuzen : http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... ietsen.htm
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#9 Bericht door Johan Clerx »

De roadie van Tim is misschien ook een leuke instapfiets.

Meer gegevens kan je op dit forum vinden:

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... highlight=

soechie
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 22:24
Fiets: Azub Max Evo1
Locatie: Leuvense
Contacteer:

#10 Bericht door soechie »

Sven,

bij http://www.janssenfietsplezier.be/ onder tweedehands staat een challenge focus van 2001 voor 650€
Ik heb vorige week contact opgenomen met janssen. De fiets staat bij de eigenaar en zou worden weg gedaan omdat er geen tijd meer is voor ligfietsen omwille van gezinsuitbreiding.
Ze zouden mij de gegevens door mailen, maar nog niets gehoord.
Ondertussen heb ik beslist een 2e handsstinger te kopen. Als jij dan ook wat gevonden hebt kunnen we eens afspreken voor een tochtje.

Johan

Gebruikersavatar
sven.magnus
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 0:43
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Muizen
Contacteer:

Afspraak met johan

#11 Bericht door sven.magnus »

Ik hoop dat ik je kan volgen op die Stinger... maar we spreken zeker eens af. Dat aanbod bij Janssen is zeker interessant... ik zal ze eens bellen volgende week.

Bedankt ook voor de andere reacties en sites, het is eigenlijk ongelofelijk hoeveel tweedehands er te koop zijn... een mens zou beginnen denken dat niemand die dingen wil hebben?! :lol:

Gast

Re: Afspraak met johan

#12 Bericht door Gast »

sven.magnus schreef: Bedankt ook voor de andere reacties en sites, het is eigenlijk ongelofelijk hoeveel tweedehands er te koop zijn... een mens zou beginnen denken dat niemand die dingen wil hebben?! :lol:
Sven, daar heb je voor een deel gelijk in. Dat komt omdat mensen altijd proberen te krijgen wat ze willen, maar zelden proberen te willen wat ze krijgen.

Gebruikersavatar
sven.magnus
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 0:43
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Muizen
Contacteer:

Forty Bike

#13 Bericht door sven.magnus »

Vandaag een Forty Bike gaan testen in Overijse of all places (kan het nog erger: steil, nat en kasseien?)

Fiets viel best mee, als nieuw, 21 versnellingen, goeie achtervering, maar er was een probleem: zelfs als ik het klapstuur helemaal naar me toe trok, kwam ik met mijn benen tegen het stuur tijdens het trappen... Zijn daar oplossingen voor? Kan ik ergens een ander (hoger) stuur kopen en daarop zetten?

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#14 Bericht door toy »

kan je het niet langer maken? Bij de Nazca Cruiser kan ik de lengt van het klapstuur regelen

Gebruikersavatar
sven.magnus
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 0:43
Fiets: Challenge Focus
Locatie: Muizen
Contacteer:

Verlengen

#15 Bericht door sven.magnus »

Nee, langer maken was spijtig genoeg geen optie... Bij een deftige fiets zoals de Cruiser natuurlijk wel :shock:

Heb ondertussen ook al twee keer met JANSEN gebeld in Genk en nu toch al een mailtje gekregen dat ze op zoek zijn naar het telefoonnummer van die man met zijn Challenge Focus...

Ziet ernaar uit dat ik toch eens naar Nederland ga moeten... :cry:

Gesloten