Zitschelp en zwaartepunt

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Zitschelp en zwaartepunt

#1 Bericht door guzzio »

Vraagje. Hoe zit dat nu met rustig rijgedrag versus nerveus rijgedrag.
Als je de zitschelp meer rechtop zet, wordt de fiets dan zenuwachtiger, nerveuser? Of is het omgekeerd?
En als je het klapstuur platter brengt, welke invloed heeft dat dan op het stuurgedrag, wegligging?

Hoor het graag! Thanks. Guzzio van België. :wink:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zitschelp en zwaartepunt

#2 Bericht door Wouter D »

Mijns inziens heeft de stand van je stoel of stuur niets met je stuurgedrag te maken
Wel met rijcomfort. Dat stel je best in naar eigen gevoel. Rechter betekent meer zicht op het verkeer. Maar ook meer kans dat je afduwt van in je stoel ipv vanuit je benen te fietsen. Platter vond in leuker en sneller. Maar je hebt minder zicht.
Ook de afstelling van je veer heeft een groot effect op je rijgedrag.

Als je je Stoel platter legt gaat bij sommige fietsen. (Bij jouw hurricane ook) het zwaartepunt iets naar beneden. Maar niet veel.
Ik heb een tijdje met een kortere veer rondgereden. Daar merkte je dat verschil duidelijk. Ik lag werkelijk enkele cm lager. Dat heeft vooral als voordeel dat je van minder hoog valt.

Stuurgedrag wordt beïnvloed door je wielbasis. Hoe langer, hoe rustiger. Dat is echter wel eigen aan de fiets.
Evt kan je het ook wat gaan beïnvloeden door je balhoofd vaster te regelen. Maar dat dit komt je lagers niet ten goede
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Zitschelp en zwaartepunt

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

guzzio schreef:Vraagje.
En als je het klapstuur platter brengt, welke invloed heeft dat dan op het stuurgedrag, wegligging?
Hoor het graag! Thanks. Guzzio van België. :wink:
De eerste vraag heeft Spruitje al beantwoord.

Hoe platter het klapstuur, des te meer het een helmstok-besturing wordt met de bijkomende nadelen of voordelen. Dat ligt aan je persoonlijke voorkeuren.

Een iets rechterop staand stuur, stuurt directer. Als je het stuur platter zet, dan moet je het meer als een helmstok van links naar rechts bewegen. Staat een stuur in lijn van het balhoofd, dan hoef je alleen het stuur maar te draaien om van richting te veranderen. Dat stuurt dus directer en veel mensen vinden dat rustiger.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Zitschelp en zwaartepunt

#4 Bericht door guzzio »

Mercie guys. Hier ben ik wat mee. Beetje goochelen met de afstelling, want ik heb de indruk dat ik die 'juist lekkere' positie nog niet geheel gevonden heb. ;-)

Plaats reactie