Rhino FS van Optima
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Rhino FS van Optima
Na een lange periode van financiele onzekerheid, is dit ook weer opgelost.
Nu door mijn rugprobleem waarvoor ik geinvelideerd ben, ben ik wat aan het rondneuzen om een ligfiets (trike) aan te kopen, na enkele proefriten met de Optima Rider, ben ik erachter gekomen dat ik nog iet meer vering nodig had om het fietsen aangenaam te maken, hier door ben ik in nedrland een testrit gaan maken met een Optima Rhino FS. was maar een korte rit 15 km. Maar de rug hield het wonder boven wonder.
Nu mijn vraag is er in deze groep ervaring met deze trike en wat zijn de voor- en nadelen van dit monstertje?
Nu door mijn rugprobleem waarvoor ik geinvelideerd ben, ben ik wat aan het rondneuzen om een ligfiets (trike) aan te kopen, na enkele proefriten met de Optima Rider, ben ik erachter gekomen dat ik nog iet meer vering nodig had om het fietsen aangenaam te maken, hier door ben ik in nedrland een testrit gaan maken met een Optima Rhino FS. was maar een korte rit 15 km. Maar de rug hield het wonder boven wonder.
Nu mijn vraag is er in deze groep ervaring met deze trike en wat zijn de voor- en nadelen van dit monstertje?
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Er staat een uitgebreide discussie op de archieven van ligfietsplaza.nl, een jaar of twee terug, als ik me goed herinner onder de niet geheel betekenisloze titel: "terug naar de tekentafel"
De Rhino FS werd zeker niet goed ontvangen, om de volgende redenen:
- gewicht
- ergonomie (alhoewel reeds beter dan de vroegere riders waar je je armen in een soort Russische danspositie bij het stuur diende te krijgen)
- 'scrub': bij het inveren varieert de spoorbreedte telkens een beetje, wat een enorme toename van de rolweerstand betekent.
- rampzalige kettinglijn, net zoals de gewone Rider.
Ik dacht eigenlijk niet dat de FS het verder had gebracht dan een paar showroomprototypes.
Ook al zou de Rhino FS uitstekend geschikt zijn als overgangstuig tussen een hometrainer en een trike, zou ik toch niemand aanraden daar zijn geld aan te hangen. Als je rugproblemen hebt zullen die veel beter opgelost geraken met een spanzitting en een bijkomende actieve achtervering, dan een hardshell met een hoop zware en inefficiënte kunstgrepen.
Een zithoek van 35-45° is aangewezen, platter geeft aanpassingsproblemen thv. de nek, rechter geeft een houten kont. Problematiek van trikes is de moeilijke verkrijgbaarheid; misschien kan je op Cycle Vision dit weekend wel iets vast krijgen om te testen.
Beste trike in dat genre (spanzitting en achtervering) is de Trice (XXL e.a.) met optionele verende achterbrug, een budget versie is de Stein Nomad of Tuareg.
Succes!
Brecht.
De Rhino FS werd zeker niet goed ontvangen, om de volgende redenen:
- gewicht
- ergonomie (alhoewel reeds beter dan de vroegere riders waar je je armen in een soort Russische danspositie bij het stuur diende te krijgen)
- 'scrub': bij het inveren varieert de spoorbreedte telkens een beetje, wat een enorme toename van de rolweerstand betekent.
- rampzalige kettinglijn, net zoals de gewone Rider.
Ik dacht eigenlijk niet dat de FS het verder had gebracht dan een paar showroomprototypes.
Ook al zou de Rhino FS uitstekend geschikt zijn als overgangstuig tussen een hometrainer en een trike, zou ik toch niemand aanraden daar zijn geld aan te hangen. Als je rugproblemen hebt zullen die veel beter opgelost geraken met een spanzitting en een bijkomende actieve achtervering, dan een hardshell met een hoop zware en inefficiënte kunstgrepen.
Een zithoek van 35-45° is aangewezen, platter geeft aanpassingsproblemen thv. de nek, rechter geeft een houten kont. Problematiek van trikes is de moeilijke verkrijgbaarheid; misschien kan je op Cycle Vision dit weekend wel iets vast krijgen om te testen.
Beste trike in dat genre (spanzitting en achtervering) is de Trice (XXL e.a.) met optionele verende achterbrug, een budget versie is de Stein Nomad of Tuareg.
Succes!
Brecht.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Hey .... op ligfiets plaza is er 1 zeer possitief verhaal te vinden:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=293
succes!
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=293
succes!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
't zal wel zijn, licht en snel, de gewone Rider is al niet vooruit te krijgen, verre van de FS. Dan heb ik nog het gebrek aan centerpuntsturing zedig verzwegen, het rollen in de bochten.... ik ga er niet te veel woorden aan verspillen, maar het is al honderd jaar geweten dat zo'n ophanging suckt.De Rhino! Licht, snel, wendbaar, duurzaam en comfortabel; op al deze facetten zal de Rhino de nieuwe standaard op driewielergebied zijn. Licht; door toepassing van een hoogwaardige soort aluminium voor het oversized frame heeft de Rhino een laag eigen gewicht. Snel; ..... Gewicht: 20,5 kg
Goed punt aan de rider was de prijs van 2000 €, indertijd was er geen deftige trike te krijgen in Nederland tegen die prijs. Dat is ondertussen veranderd: de optima's zijn duurder geworden en de rest is via internet veel bereikbaarder.
Gr,
Br.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Brechtix,
Tja, ben blij dat ik dit forum gevonden heb, want eigelijk is de reactie van de geveerde voorpoten ten opzichte van de banden wel logisch.
Het gewicht als je gaat vergelijken met de trich en zelfs de kettwiesel is indeed een pak hoger, kettwiezel valt een beetje door de mand omdat je gewoon geen vering kan verkrijgen enkel een lucht vering op de zetel.
Nope ben nu de trice even aan het bekijken, is eigelijk zelfs toffer je kan ze nog zelf monteren zo leert een mens nog is iets bij he
Nope ga nog wat rond neuzen, maar echt wel bedankt om op deze punten te wijzen.
Edje
Tja, ben blij dat ik dit forum gevonden heb, want eigelijk is de reactie van de geveerde voorpoten ten opzichte van de banden wel logisch.
Het gewicht als je gaat vergelijken met de trich en zelfs de kettwiesel is indeed een pak hoger, kettwiezel valt een beetje door de mand omdat je gewoon geen vering kan verkrijgen enkel een lucht vering op de zetel.
Nope ben nu de trice even aan het bekijken, is eigelijk zelfs toffer je kan ze nog zelf monteren zo leert een mens nog is iets bij he
Nope ga nog wat rond neuzen, maar echt wel bedankt om op deze punten te wijzen.
Edje
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
er zitten in de rubriek een aantal topics waar nogal over trikes word gediscucieerd, misschien kan je die eens doorlezen, je kan er best wat opsteken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Als je het tof vind om zelf te monteren kijk dan ook zeker eens naar de steintrikes.Edje schreef: Nope ga nog wat rond neuzen, maar echt wel bedankt om op deze punten te wijzen.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Iemand ervaring met de Rhino FS van Optima
Naar wat ik uit goede bron vernomen heb, zou de vering van de rhino niet al te veel voorstellen. Eigenlijk is het maar een nepvering die slechts heel weinig meegeeft en bijgevolg niet echt zoveel comfort biedt.Edje schreef:Nu mijn vraag is er in deze groep ervaring met deze trike en wat zijn de voor- en nadelen van dit monstertje?
Zelf rij ik sedert enige tijd met een Thorax Tangens, een trike van Duitse makelij die volledig geveerd is. Daar ben ik bijzonder tevreden over, daar de vering echt veert maar toch niet die mate dat de stevigheid bij het rijden in gedrang komt. Met de trike heb ik ondertussen al wegen bereden die eigenlijk alleen voor mtb's geschikt zijn. Met succes. Nadeel van de Tangens is het prijskaartje. Misschien vind je evenwel ergens een tweedehands exemplaar (zoals ik het geluk had).
Om te testen ben je altijd welkom.
- Riderpiloot
- Neo Prof
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
- Fiets: Optima Rider
- Locatie: Helmond (nl)
- Contacteer:
Ook ik had hoge verwachtingen van de FS maar na een korte testrit viel me de fiets zwaar tegen ten opzichte van mijn custom Rider. De FS rolde veel zwaarder en het trappen voelde ook veel zwaarder aan. De voorvering is erg stug en doet weinig af, deze mochten gerust wat zwakker zijn. De veranderende camberhoek doet ook geen goed aan het weggedrag. Bij snel bochtenwerk duikt de fiets ook wat in de voorvering wat ik niet als prettig heb ervaren. De kettinglijn daar heb ik weinig over te klagen evenals het schakelen wat perfect verliep. Nee, ik neem dan toch liever mijn eigen Rider. Misschien dat met eigenaanpassingen van de FS wel een fijnere trike is te maken maar de voorvering is geen verbetering. Ook het laagste punt is erg laag en bij het verlaten van wat hogere stoepen is het oppassen dat je de rand niet raakt. Geen slimme oplossing om het stuur onder aan het frame te monteren.
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Eigelijk hoorde ik precies hetzelfde vandag van Ian de leverancier van mijn Catrike.
Nu de speed is zondervering en eerlijk ik mis de vering niet, nu hier zijn wel geen kletskoppen te vinden op de weg , dit rammelt wel serieus zoals ik al is ondervonden heb op het enige klinkerstrookje van een 30 m in Peer.
Nu de speed is zondervering en eerlijk ik mis de vering niet, nu hier zijn wel geen kletskoppen te vinden op de weg , dit rammelt wel serieus zoals ik al is ondervonden heb op het enige klinkerstrookje van een 30 m in Peer.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Riderpiloot
- Neo Prof
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
- Fiets: Optima Rider
- Locatie: Helmond (nl)
- Contacteer:
Ik denk dat bijna elke fiets zich wel laat horen op kletskopjes. De anders toch wel stille Rider klaagt ook en dat is vooral hoorbaar aan de achterbrugpartij. Bij een dergelijk soort wegdek gaat bij mij de snelheid dan ook een stuk naar beneden en mijn gedachten zijn dan wel weer bezig met een passende oplossing Toch voorvering? Neeje want die slechte weg duurt niet zo lang.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
idd elke fiets klaagt, hoe sneller je erover gaat hoe mindr ie klaagt, ik heb een zwak voor de vlaamse kasseien en telke male ik ze tegenkom vlieg ik erover,
ik geef wel toe, ik heb marathon plus banden liggen op de hurri als ik ga toeren en dat geeft ook extra vering
ik geef wel toe, ik heb marathon plus banden liggen op de hurri als ik ga toeren en dat geeft ook extra vering
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer: