Rhino FS van Optima

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Rhino FS van Optima

#1 Bericht door Edje »

Na een lange periode van financiele onzekerheid, is dit ook weer opgelost.

Nu door mijn rugprobleem waarvoor ik geinvelideerd ben, ben ik wat aan het rondneuzen om een ligfiets (trike) aan te kopen, na enkele proefriten met de Optima Rider, ben ik erachter gekomen dat ik nog iet meer vering nodig had om het fietsen aangenaam te maken, hier door ben ik in nedrland een testrit gaan maken met een Optima Rhino FS. was maar een korte rit 15 km. Maar de rug hield het wonder boven wonder.

Nu mijn vraag is er in deze groep ervaring met deze trike en wat zijn de voor- en nadelen van dit monstertje?

Gast

#2 Bericht door Gast »

Moest ik ooit een trike kopen, dan zou deze Rhino FS mijn eerste keuze zijn. Het schijnt wél dat hij zwaar weegt, maar niettemin ben ik ook vragende partij voor enigerlei informatie omtrent deze Optima.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#3 Bericht door Brechtix »

Er staat een uitgebreide discussie op de archieven van ligfietsplaza.nl, een jaar of twee terug, als ik me goed herinner onder de niet geheel betekenisloze titel: "terug naar de tekentafel"

De Rhino FS werd zeker niet goed ontvangen, om de volgende redenen:
- gewicht
- ergonomie (alhoewel reeds beter dan de vroegere riders waar je je armen in een soort Russische danspositie bij het stuur diende te krijgen)
- 'scrub': bij het inveren varieert de spoorbreedte telkens een beetje, wat een enorme toename van de rolweerstand betekent.
- rampzalige kettinglijn, net zoals de gewone Rider.

Ik dacht eigenlijk niet dat de FS het verder had gebracht dan een paar showroomprototypes.

Ook al zou de Rhino FS uitstekend geschikt zijn als overgangstuig tussen een hometrainer en een trike, zou ik toch niemand aanraden daar zijn geld aan te hangen. Als je rugproblemen hebt zullen die veel beter opgelost geraken met een spanzitting en een bijkomende actieve achtervering, dan een hardshell met een hoop zware en inefficiënte kunstgrepen.

Een zithoek van 35-45° is aangewezen, platter geeft aanpassingsproblemen thv. de nek, rechter geeft een houten kont. Problematiek van trikes is de moeilijke verkrijgbaarheid; misschien kan je op Cycle Vision dit weekend wel iets vast krijgen om te testen.

Beste trike in dat genre (spanzitting en achtervering) is de Trice (XXL e.a.) met optionele verende achterbrug, een budget versie is de Stein Nomad of Tuareg.

Succes!

Brecht.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#4 Bericht door Proes »

Hey .... op ligfiets plaza is er 1 zeer possitief verhaal te vinden:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=293

succes!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#5 Bericht door Brechtix »

De Rhino! Licht, snel, wendbaar, duurzaam en comfortabel; op al deze facetten zal de Rhino de nieuwe standaard op driewielergebied zijn. Licht; door toepassing van een hoogwaardige soort aluminium voor het oversized frame heeft de Rhino een laag eigen gewicht. Snel; ..... Gewicht: 20,5 kg
't zal wel zijn, licht en snel, de gewone Rider is al niet vooruit te krijgen, verre van de FS. Dan heb ik nog het gebrek aan centerpuntsturing zedig verzwegen, het rollen in de bochten.... ik ga er niet te veel woorden aan verspillen, maar het is al honderd jaar geweten dat zo'n ophanging suckt.

Goed punt aan de rider was de prijs van 2000 €, indertijd was er geen deftige trike te krijgen in Nederland tegen die prijs. Dat is ondertussen veranderd: de optima's zijn duurder geworden en de rest is via internet veel bereikbaarder.

Gr,
Br.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Brechtix,

Tja, ben blij dat ik dit forum gevonden heb, want eigelijk is de reactie van de geveerde voorpoten ten opzichte van de banden wel logisch.

Het gewicht als je gaat vergelijken met de trich en zelfs de kettwiesel is indeed een pak hoger, kettwiezel valt een beetje door de mand omdat je gewoon geen vering kan verkrijgen enkel een lucht vering op de zetel.

Nope ben nu de trice even aan het bekijken, is eigelijk zelfs toffer je kan ze nog zelf monteren zo leert een mens nog is iets bij he ;-)

Nope ga nog wat rond neuzen, maar echt wel bedankt om op deze punten te wijzen.

Edje

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

er zitten in de rubriek een aantal topics waar nogal over trikes word gediscucieerd, misschien kan je die eens doorlezen, je kan er best wat opsteken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#8 Bericht door wost »

Edje schreef: Nope ga nog wat rond neuzen, maar echt wel bedankt om op deze punten te wijzen.
Als je het tof vind om zelf te monteren kijk dan ook zeker eens naar de steintrikes.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met de Rhino FS van Optima

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:Nu mijn vraag is er in deze groep ervaring met deze trike en wat zijn de voor- en nadelen van dit monstertje?
Naar wat ik uit goede bron vernomen heb, zou de vering van de rhino niet al te veel voorstellen. Eigenlijk is het maar een nepvering die slechts heel weinig meegeeft en bijgevolg niet echt zoveel comfort biedt.

Zelf rij ik sedert enige tijd met een Thorax Tangens, een trike van Duitse makelij die volledig geveerd is. Daar ben ik bijzonder tevreden over, daar de vering echt veert maar toch niet die mate dat de stevigheid bij het rijden in gedrang komt. Met de trike heb ik ondertussen al wegen bereden die eigenlijk alleen voor mtb's geschikt zijn. Met succes. Nadeel van de Tangens is het prijskaartje. Misschien vind je evenwel ergens een tweedehands exemplaar (zoals ik het geluk had).

Om te testen ben je altijd welkom.

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#10 Bericht door Riderpiloot »

Ook ik had hoge verwachtingen van de FS maar na een korte testrit viel me de fiets zwaar tegen ten opzichte van mijn custom Rider. De FS rolde veel zwaarder en het trappen voelde ook veel zwaarder aan. De voorvering is erg stug en doet weinig af, deze mochten gerust wat zwakker zijn. De veranderende camberhoek doet ook geen goed aan het weggedrag. Bij snel bochtenwerk duikt de fiets ook wat in de voorvering wat ik niet als prettig heb ervaren. De kettinglijn daar heb ik weinig over te klagen evenals het schakelen wat perfect verliep. Nee, ik neem dan toch liever mijn eigen Rider. Misschien dat met eigenaanpassingen van de FS wel een fijnere trike is te maken maar de voorvering is geen verbetering. Ook het laagste punt is erg laag en bij het verlaten van wat hogere stoepen is het oppassen dat je de rand niet raakt. Geen slimme oplossing om het stuur onder aan het frame te monteren.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

Eigelijk hoorde ik precies hetzelfde vandag van Ian de leverancier van mijn Catrike.

Nu de speed is zondervering en eerlijk ik mis de vering niet, nu hier zijn wel geen kletskoppen te vinden op de weg ;-), dit rammelt wel serieus zoals ik al is ondervonden heb op het enige klinkerstrookje van een 30 m in Peer.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#12 Bericht door Riderpiloot »

Ik denk dat bijna elke fiets zich wel laat horen op kletskopjes. De anders toch wel stille Rider klaagt ook en dat is vooral hoorbaar aan de achterbrugpartij. Bij een dergelijk soort wegdek gaat bij mij de snelheid dan ook een stuk naar beneden en mijn gedachten zijn dan wel weer bezig met een passende oplossing :wink: Toch voorvering? Neeje want die slechte weg duurt niet zo lang.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

idd elke fiets klaagt, hoe sneller je erover gaat hoe mindr ie klaagt, ik heb een zwak voor de vlaamse kasseien en telke male ik ze tegenkom vlieg ik erover,
ik geef wel toe, ik heb marathon plus banden liggen op de hurri als ik ga toeren en dat geeft ook extra vering
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

Wouter :? pas een infarct gehad, dat vliegen is voorlopig niet voor mij DUS mijn oplossing die kletskoppen vermijden :lol:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#15 Bericht door Johan Clerx »

De mango staat rondom op veerpoten en die rammelt ook serieus op kinderkopkes hoor.

Gesloten