Fietsvergoeding afpakken is ook stelen

Meld hier als je fiets gestolen is.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#31 Bericht door Edje »

Al je gelijk hebt heb je gelijk Bruno ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#32 Bericht door Bruno Van den Bussche »

@ Patrick
op de site van de www.fietsersbond.be staat een mooi antwoord op Leterme zijn uitspraak. Ook terug te vinden vandaag in 'De Standaard'.

@Peter en eeuwige reiziger
Ik kan er goed inkomen dat je het 'onrechtvaardig' vind dat sommige bedrijven wel en andere geen fietsvergoeding geven. Als argument bij je directeur of baas kan je aanvoeren dat bedrijven waar de werknemers fietsen, veel minder zieken hebben, en productiever zijn! Gooi het elke vergadering op tafel...
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

#33 Bericht door mario »

mijn GO heeft mij na 4maanden een goeie 540 € opgebracht,maar hiervoor heb ik wel 3600 km moeten rijden en ik heb wel 4600€
moeten investeren.
Ik heb ook nog gezocht naar sponsers en der enkele gevonden.
Ja,ik weet het er zijn er die dit ook zouden willen of die een beetje jaloers zijn,maar ieder belg mag amtenaar worden en mag fietsen en mag een velomobiel kopen ze moeten dan wel met beide voeten trappen en niet duwen met de linker voet :)
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#34 Bericht door Filip »

Duckjibepete schreef::evil: Zeg mannekes, ik krijg 0,000 € voor mijn fietsverplaatsing hoor!!!!
WAAROM MOETEN AMBTENAREN ALTIJD MEER VOORDELEN KRIJGEN DAN ARBEIDERS ???????? :evil: :evil: :evil:
Peter,

Er zijn inmiddels zoveel sectorële en ondernemings-CAO's die het recht bepalen op een verplaatsingsvergoeding, dat het me stilaan al zou verbazen dat jij geen recht zou hebben op een fietsvergoeding.
Het kàn natuurlijk wel, maar ik heb er mijn sterke twijfels bij.
Het is trouwens ook zó, dat verscheidene van die CAO's een verplaatsingsvergoeding voorzien voor gebruik van een openbaar vervoermiddel, én een zelfde verplaatsingsvergoeding voor "elk ander vervoermiddel". Daarbij wordt meestal aan de auto gedacht, maar ook een fiets valt steeds onder dit begrip. (dit wordt wel eens vergeten, zelfs door de fietsersbond...).
Dikwijls voorzien de CAO's wel een minimumafstand.

Als jij (of anderen) vragen hebt over fietsvergoeding (wel of geen recht? bedrag?) dan wil ik deze ook wel beantwoorden.
Let wel: Ik ga me beperken tot de privésector, en kan niet echt info geven over eventuele fiscale aspecten.
Geef ook de naam en/of het nummer van het paritair comité op (staat of je loonbriefje of individuele rekening), want in elke bedrijfssector zijn andere CAO's afgesloten.

Grtz
Filip (sociaal inspecteur en zeker geen 'verwende' ambtenaar)

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#35 Bericht door de bakker »

eigenlijk is een fietsvergoeding een vergiftigd geschenk. leuk om te krijgen en misschien gaat een enkeling nog stemmen voor diegene die het uitgedacht heeft.

verkeerd.

laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers. ook zo met allerhande belastingen op de auto's. op die manier ziet iedereen dat iedere kilometer echt kost en gaat ie automatisch naar andere middelen grijpen om zich te verplaatsen.

op deze manier heeft iedereen meteen dezelfde middelen om 'fietsvergoeding' te krijgen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

de bakker schreef:eigenlijk is een fietsvergoeding een vergiftigd geschenk. leuk om te krijgen en misschien gaat een enkeling nog stemmen voor diegene die het uitgedacht heeft.

verkeerd.

laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers. ook zo met allerhande belastingen op de auto's. op die manier ziet iedereen dat iedere kilometer echt kost en gaat ie automatisch naar andere middelen grijpen om zich te verplaatsen.

op deze manier heeft iedereen meteen dezelfde middelen om 'fietsvergoeding' te krijgen
't Probleem is dat rekeningrijden bijna niet te verwezenlijken is in de werkelijkheid, tenzij men er een heel administratief apparaat bovenop zet. Dan is de vraag of de inkomsten de kosten zullen overstijgen.

Toch vind ik het niet kunnen dat men de automobilist zwaar aanpakt: er zijn heel wat mensen die geen enkele middelen hebben om zich te verplaatsen. Kijk, ik woon in een godvergeten dorp. Er is hier geen openbaar vervoer, tenzij een belbus maar 't is een hele rompslomp vooraleer je er uiteindelijk beroep op kunt doen. De laatste winkel is een jaar of zo gesloten. Boodschappen doen betekent dus naar een van de nabijgelopen dorpen gaan. Goed, je kunt dan verklaren: "Je moet maar de fiets nemen", maar oudere mensen met een volle winkelkar materiaal op een fiets is utopisch denken. Hier op het platteland heeft iedereen dan ook een wagen. Uit noodzaak.

Volgens mij moet je niet de automobilist bestraffen, maar moet je de alternatieve vervoermiddelen heel aantrekkelijk maken. Waarom denk je dat de kusttram zo'n succes is? Juist, het alternatief is nu eenmaal aantrekkelijk: goedkoop, geen gejengel om je auto te parkeren, stipte en regelmatige verbinding. Daar staat dan de trein tegenover. De reden dat mensen nog steeds liever in de auto dan in de trein stappen, is gewoon de kostprijs. De trein is schandelijk duur, zeker als je met je gezin een treinritje wil doen. Dus nemen mensen de auto. Begrijpelijk.

En hoe we het ook draaien of keren, niet iedereen is zo sportief als wij. Vele mensen zul je nooit op de fiets krijgen. En zeker niet om afstanden af te leggen die sommigen hier doen. Nu al verklaren sommige collega's me stapelgek omdat ik iedere dag 25km heen en 25km terug doe. Andere beschouwen het net alsof ik iedere dag een of andere heldendaad verricht...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#37 Bericht door Proes »

laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers.
Ik ben ook een voorstander van rekeningrijden.
Uiteraard moet er zoals "Eeuwige" zegt goed over nagedacht worden zodat je niet de foute mensen straft en dat het niet meer kost dan dat het opbrengt.
tenzij men er een heel administratief apparaat bovenop zet. Dan is de vraag of de inkomsten de kosten zullen overstijgen
Ik denk dat er weinig administratie nodig is om de brandstofprijzen gewoonweg in de lucht te jagen.
Schaf rijtaxen af en belastingen op voertuigen zodat de aanschaf goedkoop is ... iedereen mag tenslotte een auto hebben.
Reken nadien alles door aan de pomp.

Mensen in afgelegen dorpen die de auto nodig hebben om 10 km per dag te rijden zullen die enkele duurdere kilometertjes ruimschoots kunnen compenseren met de verminderde rijtaxen, belastingen, enz.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#38 Bericht door rik »

Misschien is dit dan wel iets voor jullie: http://www.autodelen.net/ of http://www.cambio.be/

Dit zijn websites over autodelen, zeker het overwegen waard als je het mij vraagt!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Misschien is dit dan wel iets voor jullie: http://www.autodelen.net/ of http://www.cambio.be/

Dit zijn websites over autodelen, zeker het overwegen waard als je het mij vraagt!
Dat zijn inderdaad schitterende initiatieven... voor stedelingen. Ook hier blijven de mensen die op het platteland wonen in de kou staan.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#40 Bericht door rik »

Het zou toch ook moeten kunnen op het platteland (waar ik trouwens ook woon). Het is een kwestie van zo veel mogelijk mensen te winnen voor dit idee. Op de site autodelen.net wil men zelfs de gemeenten stimuleren om iets te organiseren en ik ben zeker van plan om de plaatselijke schepen (die overigens naast mij woont) hier eens over aan te spreken.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#41 Bericht door eeuwige reiziger »

Proes schreef:Ik denk dat er weinig administratie nodig is om de brandstofprijzen gewoonweg in de lucht te jagen.
Schaf rijtaxen af en belastingen op voertuigen zodat de aanschaf goedkoop is ... iedereen mag tenslotte een auto hebben.
Reken nadien alles door aan de pomp.

Mensen in afgelegen dorpen die de auto nodig hebben om 10 km per dag te rijden zullen die enkele duurdere kilometertjes ruimschoots kunnen compenseren met de verminderde rijtaxen, belastingen, enz.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Op welke hoogte wil je immers de brandstofprijs brengen? Daar zal alles van af hangen. Daarenboven is het niet echt een oplossing als er geen Europese richtlijnen bestaan. Nederland is voor mij nu niet echt ver: als de Belgische brandstofprijzen dermate de hoogte ingejaagd worden, dan is het voor me een "makkie" om tot Sluis of Eede te rijden. En met mij, zovele anderen. Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland zullen gouden zaken doe. Resultaat zal zijn dat de Belgische schatkist nog minder inkomsten weet binnen te rijven, terwijl aan het eigenlijke probleem bijna niets verholpen werd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#42 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Het zou toch ook moeten kunnen op het platteland (waar ik trouwens ook woon). Het is een kwestie van zo veel mogelijk mensen te winnen voor dit idee. Op de site autodelen.net wil men zelfs de gemeenten stimuleren om iets te organiseren en ik ben zeker van plan om de plaatselijke schepen (die overigens naast mij woont) hier eens over aan te spreken.
Daarin heb je wel gelijk, maar rekening houdend met de mentaliteit die onder dorpelingen bestaat zie ik het nog niet zo gauw aanslaan. Vooral bij de mentaliteit zit de kat gebonden, denk ik zo.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#43 Bericht door eeuwige reiziger »

Proes schreef:Ik ben ook een voorstander van rekeningrijden.
In Nederland heeft men het rekeningrijden proberen in te voeren (in de Randstad meer bepaald). Uiteindelijk is men er weer van afgestapt. Duitsland en Oostenrijk willen het voor personenwagens niet invoeren, omdat het veel te ingewikkeld is.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#44 Bericht door Proes »

Daarom nu net dat ik het aan de pomp zou willen doorduwen en dan inderdaan liefst op Europees niveau.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

Proes schreef:Daarom nu net dat ik het aan de pomp zou willen doorduwen en dan inderdaan liefst op Europees niveau.
Dat laatste zal niet lukken, om de eenvoudige reden dat er nog te grote verschillen in koopkracht en levensstandaard bestaan tussen de verschillende EU-landen. Zet je de prijzen op Europees niveau, dan betekent dit een ramp in de landen van het voormalig Oostblok. Dat is economisch gewoon niet haalbaar.

Plaats reactie