Gezinsbond

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#16 Bericht door NL-ligger »

We weten inderdaad niks van het ongeluk, behalve dat de man in een velomobiel een helling afreed en daarbij de controle over zijn velomobiel verloor.

En vele wielrenners voor hem....niet de eerste, en niet de laatste, helaas.

Ik ben het er mee eens dat dit ongeluk niet aangegrepen moet worden in verband met het kwalijke van illegale e-motorvermogens of begrenzingen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#17 Bericht door wout »

ironpatje schreef:
Peter J schreef:... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !

of wat er NIET verteld is.....
Dit is pure SPECULATIE en totaal ongepast :!: :evil:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

keuring

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:Even goeie vrienden, maar hij zal een de nodige veiligheidskeuringen wel een harde dobber krijgen.
Geen idee hoe het in België allemaal in zijn werk gaat, maar in Duitsland slagen de gemotoriseerde alleweders die Lohmeyer aanbiedt, toch in de verschillende proeven die de TÜV voorziet. Dan gaat het toch om velomobielen met ondersteuning tot 45 km/u. Onze oosterburen met hun "Gründlichkeit" kennende, ga ik ervan uit dat ze zo'n velomobiel toch binnenste buiten draaien om te kijken of die wel aan een aantal wettelijke vereisten voldoet, ook met betrekking tot veiligheid. In Duitsland kan je dergelijke voertuigen trouwens volkomen legaal inschrijven. Als "Leichtkraftrad". Naast de verplichte TÜV hoor je een verzekering te nemen, is er helmplicht en moet je voertuig ingeschreven zijn en achteraan met een inschrijvingsnummer (een soort nummerplaatje) voorzien.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
knaai
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
Postcode: 6663
Fiets: waw xl 116
Locatie: Nijmegen NL
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#19 Bericht door knaai »

Ik was net een artikel aan het lezen in het blad van de Nederlandse fietsersbond over ebikes die tot 45 km/u ondersteunen. Deze fietsen worden speed pedelec genoemd en zijn legaal te koop in Nederland. Je moet wel een rijbewijs hebben en een helm op doen.
Maar het vage is dat ze volgens de wet 'snorfietsen' zijn en niet harder mogen dan 25 km/u. In het geval van een ongeluk zou je ook niet verzekerd zijn...
Ik vind dit een zeer vreemde ontwikkeling: het toestaan van fietsen die de wet niet respecteren. Het kan dus zijn dat de wetgevers dit snel gaan aanpakken, want ik denk dat deze turbo e-bikes een grote vlucht gaan nemen in Nederland en ook België.
http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad ... t-fietspad

Ondertussen maakt het mij wel onzeker over de e-waw; ik zou best graag een ondersteuning in mijn waw laten inbouwen, maar als de risico's groot zijn en je niet verzekerd bent wordt het link... :roll:
waw 116

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#20 Bericht door CapoJan »

Er is iets onlogisch aan die hele e-pedelec redenering, waar het velomobielen betreft. Met een WAW of andere Quest haal je vrij makkelijk 40 km/u en meer op eigen kracht. Een motor die ondersteunt tot 45 maakt je dus niet sneller; die maakt het enkel makkelijker om aan die snelheid te raken.
Ik bekijk het wel los van eventuele wetgeving, maar wat is nog het onderscheid op het vlak van veiligheid? Of ik nu 45 rij op spierkracht of met ondersteuning, het blijft dezelfde snelheid...

Voor een fiets gaat dit niet op: minder stabiel en zonder ondersteuning is het weinig waarschijnlijk dat je zo snel gaat. Daar heeft zo'n super e-bike wel degelijk consequenties voor de veiligheid.

En als we de lijn dan verder doortrekken, wat verkeer betreft: waarom worden auto's niet allemaal begrensd op 120 of 130? Sneller mag toch niet... Er is trouwens bewijs met hopen dat vele mensen de hoge vermogens en navenante snelheden van hun auto niet beheersen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Koen1978
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 17:05
Postcode: 2850
Fiets: optima orca
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#21 Bericht door Koen1978 »

Ik dacht dat in België voor een e-bike tot 45km/u gewoon de wetgeving voor bromfiets klasse B telt. Je bent dus verplicht om een homologatieattest te hebben en een bijkomende verzekering af te sluiten.
http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... bromfiets/

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#22 Bericht door trikelover »

Voor die wetgeving moet het dan wel het voertuig gehomologeerd zijn. En in zover ik weet is dit bij geenenkele fiets zo.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#23 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, er worden vrachtfietsen tot 45km/h verkocht.
volgens de verkoper blijft het een fiets zolang je moet trappen en is het geen brommer omdat je moet meetrappen ...
beetje rare redenering maar soit
op de fietostrade rijdt er een andere 45km/h rond. maar die snelheid rij ik daar ook ...

rest de vraag, maar die dan steeds op het fietspad of moet je daarmee op de baan waar een B ook op de baan moet ?
ook voor de fietsostrades, mag je daar dan rijden met zo'n ding ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#24 Bericht door Ronnius »

Ze mogen, met verstand van zaken, eens deftig aan een wet beginnen timmeren.
Toch als ze willen dat er aan de files wordt geknabbeld.

Wat is er eigenlijk verkeerd aan een fiets die 45 zou kunnen.
Ik vind een auto die 250 kan ook levensgevaarlijk, en dat is al meer dan eens bewezen.
Geef die fiets een wettelijk kader en bepaal waar die moet fietsen.
Liefst niet op een fietspad, dat is zelfs voor de tragere fietser in veel gevallen al niet doenbaar vanwege de kwaliteit van de verharding.
Of zet het op dezelfde plaats als de trikes en velomobielen: op de weg en mag op het fietspad.

Snellere fietsen zouden ook een hulp kunnen zijn voor andere fietsers.
De autobestuurders moeten dan leren meer rekening te houden met de snelheid die ze (ook 100% hpv's) kunnen halen.

En dan iemand die zo een fiets koopt en daarmee bewijst dat hij daarmee duidelijk sneller op zijn werk aankomt dat de sukkels in hun grote doos,
en dat zonder de zware inspanning die een HP-fiets vraagt...

En deze die dat levensgevaarlijk zouden vinden.
Over de (huidige) elektrische fietsen is ook veel gepalaverd.
Tot zelfs opperen op een verbod, want levensgevaarlijk voor die oudjes.
En toch, die oudjes rijden zich helemaal niet massaal dood.
Dat het wel ff wennen is dat heb ik zelf al ook al gehoord (zelfs van een ervaren fietser).

Maar zeg nu zelf, iemand die gewoon is met een kleine auto te rijden en dan een sportauto gaat besturen, da's toch ook wennen, of niet?

Of wat ik zelf meemaakte: thuis reden we met traktoren tot 75 pk, max snelheid 30 km/u en 5 tons aanhangers.
Toen ik bij een loonwerker ging rijden kreeg ik het eerste jaar 125 pk, max snelheid 40 km/u met een 10 tons aanhanger te besturen.
Het tweede jaar werd de traktor vervangen: 145 pk en 45 km/u.
Niemand die eraan denkt dat het ook wennen is, awel ik heb het geweten, ik heb behoorlijk moeten wennen.
In de leerperiode (en ook daarna) nooit ongelukken gehad, maar wel een paar keer ferm moeten slikken.

En wat we zelf nu allemaal hebben mogen/moeten ondervinden,
we hebben allemaal met ligfietsen moeten leren rijden.
Dat was meer dan wennen, voor mij dan toch...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#25 Bericht door Pleeboy »

In nederland is er verleden jaar toch een onderzoek verschenen waarin bleek dat ouderen veel meer ongelukken maken met 25km/u e-bikes.
Mijn gedacht over 45km/u e-bikes: nie goe bezig.
Het is en blijft een fiets, remmen, kader, verlichting: alleman kan monteren wat hij wil, dus veel te licht materiaal kan ook gebruikt worden.
Ook: veel mensen wennen niet, hij probeert het nieuwe tot wanneer hij de grens bereikt.
Met zo'n fiets is die grens meestal de onderkant van een auto... (zie ook ongeluk WAW)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#26 Bericht door rik »

Pleeboy schreef:In nederland is er verleden jaar toch een onderzoek verschenen waarin bleek dat ouderen veel meer ongelukken maken met 25km/u e-bikes.
Mijn gedacht over 45km/u e-bikes: nie goe bezig.
Het is en blijft een fiets, remmen, kader, verlichting: alleman kan monteren wat hij wil, dus veel te licht materiaal kan ook gebruikt worden.
Ook: veel mensen wennen niet, hij probeert het nieuwe tot wanneer hij de grens bereikt.
Met zo'n fiets is die grens meestal de onderkant van een auto... (zie ook ongeluk WAW)
Voila, ik kon het zelf niet beter zeggen.
DF 269
Ice sprint1 26"

fietserik
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 9:25
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#27 Bericht door fietserik »

rik schreef:
Pleeboy schreef:In nederland is er verleden jaar toch een onderzoek verschenen waarin bleek dat ouderen veel meer ongelukken maken met 25km/u e-bikes.
Mijn gedacht over 45km/u e-bikes: nie goe bezig.
Voila, ik kon het zelf niet beter zeggen.
Ik ken het onderzoek niet en weet niet waarmee het vergeleken word. Maar laat ons zeggen dat met statistiek alles te bewijzen valt, ook het tegendeel. Soit.

De snelheid van 45km/u fietsen is juist geweldig om die reden, want: Langzamer dan auto's, nog steeds rijbewijsplichtig, en ook te verzekeren. Daarmee is er eindelijk een waardig alternatief voor dat vervoermiddel waar de meesten van ons er minder van zouden willen zien: auto's.

Momenteel zijn we met vier bedrijven bezig om een elektrisch ondersteunde bakfiets te bouwen waarbij we juist voor homologatie kiezen om bij voorbaat het argument van onveilig of technisch onverantwoord te omzeilen. Maar zo'n fiets word daarmee wel dubbel zo duur. (Grof gerekend dan.) En de snelheid van voertuigen binnen de bebouwde kom is relatief omdat er zo veel stopmomenten zijn dat de topsnelheid zelden, en dan meestal ook maar kort, gehaald kan worden. Wij hebben gekozen voor 17~20km/u top met 400kg vracht. Da's al meer dan de gemiddelde snelheid van veel auto's in binnensteden. DUS voldoende. Maar voor de trailer karretjes voor grotere afstanden word dat toch echt 40km/u.

Groet,

E
Wie tijd heeft om dit te lezen zou beter gaan fietsen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#28 Bericht door CapoJan »

Nuanceren, jongens en meisjes!

Als ik het goed heb, was de conclusie van het Nederlandse onderzoek dat een belangrijke oorzaak van de ongevallen met ouderen op e-bikes was dat het niet om ervaren fietsers ging, maar om heropstappers die al jaren niet meer fietsten. De e-bike maakte fietsen wel weer haalbaar voor die mensen, maar de vaardigheden waren er niet meer.
Dat werd deels aangetoond door het feit dat veel van die ongevallen eenzijdig waren (geen ander voertuig bij betrokken). Nog eens: als ik het goed heb...
En dan nog: het feit dat die mensen op e-bikes rijden, betekent ook dat ze in beweging en buiten zijn. Het risico op ongevallen verhoogt wel, maar de gezondheid verbetert ook. Dan is het afwegen wat het meest de doorslag geeft. Ook dat moet in overweging genomen worden.
En om het simpel te houden: de conclusievan een Nederlands onderzoek wijst uit dat er niet meer ongevallen zijn met elektrische fietsen dan met andere...

Waar je ook een onderscheid in moet maken: het is niet omdat een e-bike 25 kan, dat je zo snel moet rijden. 't Is ook nogal wiedes dat wie een 45 km/u versie koopt, dat niet zal doen om 15 te rijden. Voor- en nadelen dus.

En wat komt een ongeluk met een WAW daar nu weer bij doen? Da's pure stemmingmakerij, niet gebaseerd op feiten (voor zover ik weet). [-X

Misschien is dit onterecht, maar ik heb de indruk dat een aantal fietsers eerder anti e-bike is en daar allerlei argumenten voor aanhaalt. Ja, het systeem kan een risico inhouden, maar anderzijds biedt het de mogelijkheid voor sommigen die dat anders niet kunnen om de auto op stal te laten en op een (elektrische) fiets over te stappen. Dat primeert.

Zoals Fietserik ook zegt: aan de hand van statistieken kun je van alles bewijzen, vooral als je er enkel die gegevens uit haalt die in je straatje passen.

Terug naar het begin: dat artikel in het tijdschrift van de Gezinsbond is een doorslag van wat in Eos verscheen. Een uitgebreidere en genuanceerder visie vind je op het e-magazine "lowtechmagazine".
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#29 Bericht door rik »

Het is niet de e-bike of e-velomobiel waar ik persoonlijk een probleem mee heb, wel met de snelheid ervan. 25 km/u of zelfs 30km/u zou ik nog kunnen pruimen, maar 45 km/u of meer vind ik onverantwoord. Vraag het maar aan degenen die aan die snelheid een ongeval met een velomobiel hebben gehad.
Wat de waw betreft: ik denk dat dit voorbeeld toevallig nog in Pleeboy zijn hoofd zat, maar het had net zo goed met om het even welke andere velomobiel kunnen gebeurd zijn.
Nuanceren ja, maar wel gezond verstand blijven gebruiken :wink: :) .
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gezinsbond

#30 Bericht door Ronnius »

Pleeboy schreef:In nederland is er verleden jaar toch een onderzoek verschenen waarin bleek dat ouderen veel meer ongelukken maken met 25km/u e-bikes.
Wat ik wou aangeven schrijft ook Capojan,
Het probleem met de oudjes en de e-bikes is van tijdelijke aard.
Ik ken nu al minder oude oudjes, die om gemakkelijk, zowel in leeftijd als afstand, verder te kunnen fietsen,
overstappen op een e-bike en daardoor de overstap veiliger doen, ze hebben immers geen jaren stilgestaan.

Maar als je anderzijds de verklaring over de onveiligheid van de e-bike naar de auto zou verplaatsen...
dan... tja, van onveilig gesproken... en dan geldt het voor alle leeftijdscategorieën.

Het is alsof zowel autofielen als fietsofielen de "echte" alternatieven voor de auto (en de bijhorende problemen) samen met het badwater naar zee willen sturen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie