Velomobilist overleden in de Provence

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Velomobilist overleden in de Provence

#1 Bericht door Brechtix »

Beste fietsers,

Diepbedroefd moet ik u het tragische overlijden melden van Jean-marc Petiton, na een wel zeer korte carriere als WAW-rijder.

Jean-Marc was dit weekend nog samen met zijn vriendin in Gent om WAW091 op te halen. Hij had zeer dringend een WAW XL nodig wegens een oude droom en acute problemen rond een rijbewijs, zodat we de demoWAW van onze Nederlandse dealer Alligt geleend hadden. Het was een ostheopaat die de WAW zou gebruiken voor zijn beroepsmatige verplaatsingen. Hij was dolenthousiast en bedankte me zeker tien keer voor de prachtige machine en de snelle service... Nu zit ik met een heel wrang gevoel natuurlijk, en de moed zakt me even in de schoenen.

Blijkbaar is hij na een snelle afdaling 'de controle over het stuur verloren', zoals dat heet, omgegaan en met zijn hoofd tegen zo'n killer van een vangrail gevlogen waar ook al zoveel motards het leven bij gelaten hebben. Pfff, zo'n mooie mens, ik ben er echt niet goed van.

http://www.laprovence.com/actu/faits-di ... u-labouret
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#2 Bericht door rik »

Verschrikkelijk nieuws. Mijn oprecht medeleven.
Hopelijk zet dit de dromers terug met de voeten op aarde!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#3 Bericht door halepole »

Zeer bedroevend nieuws
Mijn oprechte medeleven naar de familie vrienden en kennissen van Jean-Marc.
Hopelijk kan de familie en vrienden steun bij elkaar vinden zodat ze snel uit deze moeilijke periode raken.
En mogen alle andere weggebruikers gespaard blijven van zo'n tragisch ongeval.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#4 Bericht door WFvN »

Dit is geen goed nieuws..... :(

Hoeveel velomobielervaring had hij?

Oprechte deelneming met familie en vrienden van het slachtoffer.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#5 Bericht door Brechtix »

WFvN schreef:Hoeveel velomobielervaring had hij?
Weinig dus. Een paar testritjes bij Cyclesjv en in gent. Het was wel een ervaren fietser, en een intelligente kerel, 39 jaar, bereisd... Misschien was het een stuurfout, misschien is hij te snel van die berg geraasd zonder veel van de grenzen van de WAW te kennen. En als je dan de pech hebt met je hoofd tegen de poot van een vangrail terecht te komen...
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#6 Bericht door Evelien van Jeroen »

droevig nieuws. Ik kan begrijpen dat je hierbij een wrang gevoel hebt Brecht, maar jij bent niet verantwoordelijk om wat een ander met één van jouw fietsen doet. Dan moet de CEO van pakweg Audi of BMW of om het even welk automerk zwaar depressief zijn.
Ook fietsen blijft gevaarlijk, zeker als men grote snelheden haalt of probeert te halen. Een ongeval is altijd dom, de oorzaak ervan niet.

Sterkte aan de familie.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#7 Bericht door WFvN »

Brechtix schreef: Weinig dus. Een paar testritjes bij Cyclesjv en in gent. Het was wel een ervaren fietser, en een intelligente kerel, 39 jaar, bereisd... Misschien was het een stuurfout, misschien is hij te snel van die berg geraasd zonder veel van de grenzen van de WAW te kennen. En als je dan de pech hebt met je hoofd tegen de poot van een vangrail terecht te komen...
Je hoeft niet weinig ervaring te hebben om in een WAW te stappen, vandaar dat ik het vroeg. Wellicht was hij wel een ervaren velomobilist met bijvoorbeeld een Alleweder.

Mijn eerste gedachten gaat vrij snel uit naar inderdaad niet genoeg de grenzen van de WAW (of welke velomobiel dan ook) te kennen.

Zeer tragisch, hoe dan ook.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Dramatisch. Kan iedereen gebeuren. Met elke fiets. Ik hoop dat zijn nabestaanden elkaar vinden in troost. Brecht, kan je hen de steun van dit forum meedelen?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#9 Bericht door Peter J »

Bij deze wens ik mijn medeleven te betuigen met familie van getroffene !
Hopelijk doet dit spijtige voorval bepaalde mensen eens nadenken over de voorstelling die zij geven
van de mogelijkheden van een velomobiel :!: :!: :!:
En neem van mij aan dat snelle afdalingen in de bergen daar niet bij horen :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#10 Bericht door wout »

tragisch ongeval, dat idd iedereen kan overkomen met eender welke fiets. mijn oprecht medeleven aan familie en vrienden
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Velomobilist overleden in de Provence

#11 Bericht door NL-ligger »

De paaltjes waarop een vangrail staat doden veel motorrijders die na een val daaronder geraken met hoge snelheid.

In NL is het al vaak bij de verantwoordelijk minister ter sprake geweest het ontwerp van een vangrail ( die met paaltjes ) landelijk te wijzigen maar gaat tot nu toe steeds mank op de hoge kosten.

Zo'n val met dodelijke afloop is eigenlijk een opstapeling van omstandigheden. Je kunt vallen - zelfs aan hoge snelheid - en zonder kleerscheuren of met lichte verwondingen weer opstaan. Je kunt als velomobielbouwer ook niet voorzien wat rijders met je product gaan doen inderdaad. Hellingen aan hoge snelheid afrijden is met elk voertuig riskanter.

Maar zo'n hoge tol betalen voor een (mogelijke) verkeerde inschatting is erg wreed. Maar niet ongewoon als je de grenzen van iets potentieel gevaarlijks opzoekt, zeker zonder ervaring. WAW rijden is zeker niet gevaarlijk. Met een ( eender welke ) velomobiel of (lig)fiets een helling afjakkeren wel.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie