Saaie filmpjes youtube !

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Saaie filmpjes youtube !

#1 Bericht door NL-ligger »

Hoewel ieder zijn eigen doel heeft fimpjes op youtube te zetten zijn 80 % van alle filmpjes die je daar treft over velomobielen dodelijk saai en slaapverwekkend. Zelfs de reclame filmpjes van de velomobielmakers zelf zijn niet echt indrukwekkend.

Gemiddeld youtube velomobiel filmpje : bolder-de-bolder, hobbel-de-hobbel daar bolt jan pedaal lachend voorbij in zijne velomobiel, geitenwollen sokken in sandalen uitstekend door de voetengaten...enz enz.

Ik vind dat dus in scherp contrast staan hoe gelikt velomobielen eruit zien, als de snelste en duurste sportauto's meer... Zelfs als ze stilstaan stralen ze vrijwel allemaal snelheid uit. Snelheid is sexy. Snelheid is spannend. Geitenwollensok imago en snelheid....een raar contrast in mijn ogen !!

Waarom zie ik nergens een filmpje van ( op de openbare weg ) ( tegen elkaar ) racende velomobielen anders dan een monotoon beeldverslag van een wedstrijd ? Een filmpje over een velomobiel die racet tegen wielrenners ? Een filmpje van een duel van verschillende modellen velomobiel onderling....Velomobielen met oogverblindende bikinimodellen eromheen !!

En dit niet met begeleidende oudbakken country muziek, havenzangers of eender welke ( in mijn oren ) belegen wansmaak, maar spannende of opzwepende ( intrumentale ) muziek die op het puntje van de stoel doet zitten !

Waarom geen velomobiel versie van bijvoorbeeld dit ? http://www.youtube.com/watch?v=3lO4KQ74r3g" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil men echt "groen" bezig zijn, zullen toch echt andere doelgroepen dan nu de velomobiel ( of (lig)fiets) als alternatief voor verbrandingsmotor aangedreven voertuigen moeten gaan zien, danwel ertoe verleid worden....o.a. de Nederlandse Spoorwegen heeft ontdekt dat je tuigjongeren wegjaagt door klassieke muziek te laten horen op het stationsplein....dat effect hebben de huidige youtubefimpjes vast ook op onaangeboorde doelgroepen.... :mrgreen:

PS : Ik wil velomobielrijders - met geitenwollensokken - echt niet beledigen...hmm...klein beetje plagen enkel..... :lol: :mrgreen:

PSPS : En verdorie.....niet nog een filmpje met hinderlijk windgeruis in de microfoon !! :lol: :lol:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#2 Bericht door Pleeboy »

hmm, misschien omdat door andere mensen in de praktijk de velomobiel als: té snel gezien wordt door wielrenners, gevaarlijk snel door andere fietsers, "fietsen die zomaar ineens opdoemen op de rijweg" door autobestuurders...
Als ik een fimpje van cycle vision zie of de indoorwedstrijden in nederland dan krijg ik daar geen geitenwollensokken-gevoel bij.
als ik de toerfilmpjes bekijk is het inderdaad minder, maar JIJ bent eigenlijk hét bewijs dat de velomobielproducenten en de toerfilmpjes wél hun doel bereiken: warm, droog lange afstanden afleggen.
Als ymte als referentie genomen wordt als "gemiddeld" velomobielgebruiker, zal de verkoop snel dalen: (bijna) niemand anders dan hij kan zo snel rijden, en zo'n afstanden, dus zal elke sukkel die er 1 koopt ongelooflijk teleurgesteld zijn... Er staat meer dan eens per jaar een hagelnieuwe vm te koop van een niet-ligfietser die na 10 km aan 20 km/u begint te vloeken op dat dure ding dat niet vanzelf vooruit gaat...
zó kan je het ook bekijken toch? :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#3 Bericht door Ronnius »

Heb jij al eens aan een clipje meegewerkt?
Ik wel en er telkens veel bij gevloekt,
omdat de anderen het filmpje wel willen,
maar der niet de nodige tijd in willen steken.

Want eerlijk gezegd, wil je een "afgelikt" velomobielen (of ligfietsen) filmpje,
dan moet je dat tot elke frame regisseren.... (niet enkel de beelden maar ook het geluid)

En dan moet je eerst nog bedenken wie wil je ermee bereiken
het racekanon, de forenzer of de zondagsrijder....
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#4 Bericht door Bram Mouton »

ice heeft een mooi voorbeeldje van zo'n filmpje, wel geen VM natuurlijk... Maar wie daar in godsnaam het budget en de tijd gaat insteken :?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#5 Bericht door NL-ligger »

Inderdaad de beste stuurlui staan aan wal, en kritiek is gemakkelijk gegeven vanuit de luie stoel....

Maar het is een feit dat spannende of indrukwekkende filmpjes grotendeels ontbreken en "ik rijd een ritje rondom de kerk" overheerst wat de vaak schitterende machines een iewat stoffig imago geeft. Alhoewel ze dan natuurlijk ook weer goed de dagelijkse praktijk weergeven....Maar spannende dingen zijn het meest interessant !

Indrukwekkend hoeft niet te betekenen 60 km/u. Er hoeft zelfs helemaal geen snelheidsaanduiding te zijn, alleen snelheid is ook saai ( ik rijd als machinist dagelijks 140 km/u en val nog net niet in slaap, en menig piloot doet al dan niet toegestaan een tukje achter de stuurknuppel van een vliegtuig die 800 km/u vliegt ! ) Bovendien zie je in het voorbeeldfilmpje met de duelerende Ferrari's ook maar 2 x heel kort een snelheidsaanduiding, die niets te maken heeft met de topsnelheid.

Indrukwekkend is op een niet saaie manier laten zien wat een velomobiel kan. En misschien moet je dan inderdaad meer kaas gegeten hebben van filmtechniek dan van velomobielen rijden. En kaas hebben gegeten van muziek, die kan geheel op zichzelf iets maken of breken.

Dat "sukkels" een VM kopen en na korte tijd weer wegdoen is helemaal niet zo erg : dat geeft mensen die wel graag een VM willen met een smallere beurs een kans er toch een te rijden....

En ik heb helemaal niks tegen mensen die hun "rondje rondom de kerk" wel filmen. Niemand hoeft dat te kijken die dat niet wil. Maar verhalen die ik lees over duels met wielrenners....het zou toch erg leuk zijn om dat te zien ! ( al was het maar om de commercial van Canon, aantal jaren terug : "Zonder Canon blijft het een sterk verhaal" ) :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#6 Bericht door trikelover »

het probleem is dat op die momenten meestal niet een camera in aanslag hebt een beetje zoals bij het monster van log ness.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#7 Bericht door Brechtix »

Hela. Geitenwollensokken? Fietser toch niet zeker!

FutureFueled.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#8 Bericht door NL-ligger »

Brechtix schreef:Hela. Geitenwollensokken? Fietser toch niet zeker!

FutureFueled.
:mrgreen: :lol: Da's al 200 % beter, humor.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#9 Bericht door halepole »

En wat vind je van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=QK6MJg4Okfk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wist wel niet dat ze mij aan het filmen waren en ze zijn niet echt positief #-o

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#10 Bericht door paulheyndrickx »

halepole schreef:En wat vind je van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=QK6MJg4Okfk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wist wel niet dat ze mij aan het filmen waren en ze zijn niet echt positief #-o
Vind ik eerlijk gezegd ook geen goede reclame .

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#11 Bericht door trikelover »

Dat is overschatten van snelheid en zo creer je nog meer mensen die een velomoniel kopen en erna ge frustreerd geraken dat het niet snel genoeg gaat.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#12 Bericht door Bram Mouton »

ik rijd als machinist dagelijks 140 km/u en val nog net niet in slaap
Da's een geruststelling! :mrgreen:

Groeten van een sukkel :twisted:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#13 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Inderdaad de beste stuurlui staan aan wal, en kritiek is gemakkelijk gegeven vanuit de luie stoel....
Sorry hoor, maar dat geldt niet voor mij.
En Bram Mouton schrijft wat velen denken, "wie wil daar tijd en geld in steken"
Dat is wat ik vroeger heb ervaren, geld was geen probleem want we deden het (zeer) low-budget.
Maar die tijd..... no way man dat ze daar tijd instaken. Als er een idee naar voor kwam waarbij ik stelde dat we het wel enkele keren gingen moeten herfilmen dan bliezen ze het gewoon af :shock:
NL-ligger schreef: Indrukwekkend is op een niet saaie manier laten zien wat een velomobiel kan. En misschien moet je dan inderdaad meer kaas gegeten hebben van filmtechniek dan van velomobielen rijden. En kaas hebben gegeten van muziek, die kan geheel op zichzelf iets maken of breken.
Wees maar zeker dat je moet weten wat je doet anders trekt het helemaal op niets en is het echt "zonde van de (zend)tijd".
NL-ligger schreef: En ik heb helemaal niks tegen mensen die hun "rondje rondom de kerk" wel filmen. Niemand hoeft dat te kijken die dat niet wil. Maar verhalen die ik lees over duels met wielrenners....het zou toch erg leuk zijn om dat te zien ! ( al was het maar om de commercial van Canon, aantal jaren terug : "Zonder Canon blijft het een sterk verhaal" ) :mrgreen:
Hoe meer mogelijkheden je hebt op film en video gebied (montage software, camera's en (high definition) braodcasting (you-tube) komen in het budgetair bereik van de modale mens) hoe eenvoudiger ze de filmpjes willen. Dat heb ik zelf meegemaakt. Ze hadden liever een 1 handcamera (met zwaaibewegingen en tussen de strepen een paar beelden) gefilmd prulletje dan een gemonteerd clipje gefilmd met 6 cams.


Dat clipje met de auto's is getimed tot op het frame (24 frames is een seconde)
en de bestuurders konden niets spontaan doen, dat lijkt alleen maar zo.
En daar mensen voor vinden?
En hoe ga je alles filmen?
Met camera's langs de weg? of ook vanuit een langsrijdende auto (gaat spannender zijn, maar nog moeilijker).
Ga je er ergens een (breed genoeg) weg voor afsluiten, een grote parking opeisen?
Beelden vanuit de hoogte? onder een brug doorrijden, een kraan huren of anders een heli laten overvliegen #-o

Als je bvb een velomobiel wil laten racen tegen een wielerpeloton dan moet je een club vinden die wil meedoen en zich (getimed) wil laten kloppen door een velomobiel.
Dus ze gaan moeten luisteren en doen wat je hen vraagt. Dus de max snelheid wordt bepaald. Wanneer, hoe en waar ingehaald wordt, moet worden bepaald en nageleefd (alleen al) tov de camera('s), enz, enz, enz...

Behalve als je prul wil maken, komt er zoveel bij kijken... maar vooral gemotiveerde mensen die ook tijd hebben... die vinden?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#14 Bericht door NL-ligger »

Ik bedoelde mezelf met de gemakkelijke kritiek Ronnius, niet u.... :wink:

En Bram, ik zette "sukkel" tussen aanhalingstekens, niet alleen om aan te geven dat ik best begrijp dat er ook mensen zijn die zich vergissen bij aankoop van iets - gebeurd mij wel vaker, in het bijzonder met gebruikte auto's - maar ook dat ik niet graag negatief over andere mensen wil denken, en al helemaal niet als ik ze niet eens persoonlijk ken ! Als gij over mij negatief wilt denken omdat ik in een afgesloten cabine waar ik uren moet doorbrengen, met niemand kan praten, geen radio of geluidapperatuur mag hebben en er niets te doen is dan kijken naar het landschap wat voorbij trekt dan is dat uw zaak. Ik zeg u dat het slaapverwekkend is.....de spoorwegen zelf spreken over werken in een "prikkelarme omgeving". De psychologische testen die o.a twee maal een half uur monotoon werk leveren zonder concentratie verlies worden door 90 % van de kandidaat machinisten niet doorstaan....ik moet die om de drie jaar overnieuw doen, en heb die al vele malen gepasseerd.

Hoewel ik misschien een beetje de draak steek met "geitenwollen sokken" types begin ik hoe langer hoe meer er zelf ook op te lijken, wat keuzes betreft. Ik stemde tegen een commercieel vliegveld hier vanwege de luchtvervuiling, stemde op kleine groene partijen omwille van politieke tegendruk van partijen die commercie boven leefomgeving stellen, rijdt in een velomobiel, heb als beroep het vervoer van mensen op een relatief schone wijze, mijn leeftijd stijgt....maar ik zal nooit worden gezien in sandalen met sokken [-X :roll: :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door NL-ligger op vr 06 jan 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Saaie filmpjes youtube !

#15 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Ik bedoelde mezelf met de gemakkelijke kritiek Ronnius.... :wink:
ok

Maar je zou je het toch ook anders willen zien, alleen is het niet zo eenvoudig het zelfs te maken.

Ik erger me soms ook aan de you-tube filmpjes waar de camera de hele tijd filmt waar niet moet gefilmd worden.
En het dan lijkt alsof de camera man trots is op zijn prestatie (wat die ook mag zijn? is die trots omdat hij wat te zien moest zijn, helemaal niet te zien is?)

Om maar een voorbeeld te geven:
een filmpje van ruim 10 minuten over een landbouw trekker die in een greppel hangt (en rijdt) met een machine achter zich. Ze tonen vooral de voor en zijkant van de trekker en een paar keer de voorkant van de machine. Wat voor werk er gedaan werd, was niet te zien en was me ook een raadsel. Bij de comments heb ik moeten vragen wat daar eigenlijk gedaan werd. Want het resultaat werd nooit getoond (evenals de gehele machine). Bleek dat er een gracht werd getrokken....
Bij zo een clipjes erger ik me ook dood.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie