Gentse Buitenband op 28 juli

Planning en voorstellen van toertochten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#31 Bericht door bicky »

De mango staat nu met een lekke band in de garage (de laatste kilometers gingen wat moeizamer maar had het niet gemerkt)
moet je deze dan bij de lekke banden rekenen?

over de tocht
- prachtig weer, niet te warm en niet te koud.
- mooie route ( betonblokken, kiezel paadjes, ribbelstroken en roepende automobilisten buiten beschouwing gelaten)
- veel volk (liggers en niet liggers)
- gezellige babbels.


Thuisgekomen met 160km op de teller. een mooie training voor volgende week zondag.

Gebruikersavatar
Papabeer
Belofte
Berichten: 103
Lid geworden op: di 15 jan 2013, 21:09
Postcode: 9910
Fiets: ALLEWEDER A2
Contacteer:

Re: Mijn ervaring van de Gentse Buitenband op 28 juli 2013

#32 Bericht door Papabeer »

idd mango power

ok net pb naar modenator gestuurd
Bries

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3024
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#33 Bericht door Ronnius »

De foto's zijn online --> klik hier <--.

Zijn er nog anderen die foto's hebben.
Meer bepaald van mij?

Vanavond begint de pc aan de eerste ronde van verwerking van de video-opnames (minstens een nachtje werk).
Op dinsdagavond hoop ik alles klaar te hebben om de montage te starten, om woensdag een montage te maken.

Nu eerst ff naar Aalst liggen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#34 Bericht door marksje »

spruitje schreef:...door de band zal er op die snelle tochten kruis 25 gereden...
(quote gepikt van het onderwerp "125 km fietsen langs waterwegen").

De buitenband was/is, naar ik dacht toch, aangekondigd als een "tochtje" met de Gentse Liggers :roll:
Ik heb op een bepaald moment getracht om van achter naar voor te rijden om te zeggen iets te vertragen, 5 a 6 km aan + 35 gereden (af en toe zelfs + 40) en ik kwam geen meter dichter :? u zei 25 kruis op de snelle tochten :!: :?:

Ik vind/vond het juist fijn aan de GL tochten zonder aangegeven snelheid, dat het tempo aangepast werd aan de traagste.

Maar ik heb mij wel geamuseerd hé :D
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#35 Bericht door CapoJan »

Wel, ik vond het ook leuk. Soms behoorlijk snel - van het veer in Mendonk tot het volgende controlepunt bijvoorbeeld - en dan weer gezapig. Er is voor zover ik weet niemand achter gelaten. Alleen Spruitje verdween, maar hij koos daar zelf voor :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#36 Bericht door Wouter D »

jaja, ik weet het, ik ben anders niet gaan vliegen hoor, heb gewoon constante snelheid van 20-22 aangehouden. wilde gewoon iets vroeger bij mijn madammen zijn
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3024
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#37 Bericht door Ronnius »

Omdat zondag iemand al lachend zei dat ik wat traag was met de video's van de tochten, hier een beetje uitleg.
Er wordt steeds met 2 camera's (multicam) gefilmd (een naar voor en een naar achter gericht).
Dat maakt de montage er niet eenvoudiger op dan met 1 camera te filmen.
De gelijktijdige opnames worden gesynchroniseerd en zo worden de beelden per 2 camera's bekeken en kan de montage chronologisch gebeuren (wat ik steeds doe, er wordt nooit gefoefeld met de tijdslijn, wel vallen er hele stukken weg).
De opnames gebeuren tegenwoordig in HD dat gecomprimeerd wordt (H.264).
Opzich kan de pc deze codec wel afspelen, maar niet met de opnames van 2 camera's tegelijk (multiclip monteren heet dat) en daarom een nieuwe pc kopen zie ik niet zitten.
Dus worden de opnames eerst door de pc (da's meestal nachtwerk terwijl ik lig te slapen) gedecomprimeerd naar een formaat dat de pc wel aankan (meerdere camera's tegelijk afspelen).
Pas daarna kan ik de opnames (per 2) synchroon zetten, dat kan heel snel gaan (10 minuten) tot een paar uren in beslag nemen.
Daarna kan "spel 1" beginnen. Meestal zit ik met zo een 4-5 uur beeldmateriaal. Het eigenlijk af te spelen materiaal duurt half zolang (het materiaal wordt per 2 camera's bekeken). Maar da's nog steeds 2-2,5 uur. En dat is dan bekijken en het bruikbare materiaal op de tijdslijn plaatsen van de uiteindelijke video, dat kan zeer vermoeiend zijn en kan zowat een dag (hangt af van mijn "goesting" in monteren) duren (kan ook behoorlijk saai zijn). Als ik er geen goesting in heb begin ik er niet aan (het resultaat is dan toch om te huilen) ook begin ik pas aan zo een montage (het pre-werk zoals decomprimeren, synchroon zetten gebeurt wel vooraf) als ik echt tijd heb, daarmee bedoel ik een dag, want in en paar uur red ik het niet. En er wordt veel tijd verloren als ik steeds weer moet zoeken waar ik zat (dat vinden is niets, maar het gevoel zelf er weer in krijgen).
Als de beelden dan gekozen zijn, dan begint "spel 2", namelijk inkorten, alle onbruikbare delen er uithalen (soms is iets apart heel goed, maar niet passend in het geheel), de langdradigheid eruit knippen, ... dat is alles bekijken in herhaling tot het 40-60 voud. (van 30 minuten blijft soms nog 5 minuten over).
Daarna begint "spel 3", ik hecht ook wat belang aan de klank erbij. Het geluid dat de camera's opvangen is waardeloos, dus wordt er muziek bij gezocht. (voorlopig) Is dat steeds bij Kevin Mcleod. Deze biedt muziek op het internet aan zonder copyrights en gratis te gebruiken (mits bron vermelding). De zoektocht kan 10 minuten duren, maar ook een paar uur (ik ga op mijn eigen gevoel af) en meestal moet ik er nog in knippen-plakken. Ik zet er bewust geen house of techno onder (haat ik zelf ook) en nog veel minder metal muziek (ben ik wel freak van), de muziek moet de beelden op zijn minst toch een beetje begeleiden (en de sfeer van de tocht zo dicht mogelijk benaderen, dus zomaar een riedeltje kiezen doe ik niet). Het is niet de bedoeling dat iemand de beelden gaat bekijken met de muziek uitgezet omdat die echt storend is. Heb ikzelf al meegemaakt op u-tube.
Als de beelden klaar zijn, de muziek eronder zit wordt de in-outro geplaatst en uitgerenderd (of rechtstreeks ge-exporteerd= 1-2 uur naargelang de lengte van het eindresultaat). Daarna is het weer bekijken tot in de herhaling soms 10-20 keer, alweer om te zoeken of er zaken inzitten die storend zijn, dan wordt er soms opnieuw terug gegaan tot de montage om te gaan veranderen en weer uitrenderen... en opnieuw.. ja bekijken. Pas daarna komt het online (en dan blijken er soms nog fouten in te steken: zie montage soeptocht vorig jaar, waar de plaats van gebeuren verkeerd was).

Waarom ik dit nu schrijf?
Ik heb gisteravond (en ook snachts ervoor opgestaan) om de pc de opnames te laten de-comprimeren (per camera wordt er een externe schijf gebruikt). Maar door het late uur (laat uit Aalst thuis gekomen gisteravond) de verkeerde de-compressie decoder aangeduid, en de hele handel bleek deze morgen onwerkbaar zoals het hoort en nu is de pc opnieuw bezig terwijl ik uren zit te wachten.
Ook was het nu misschien het moment dat iedereen eens weet wat er bij komt kijken, vooral omdat Eeuwige zondag lachend deed dat ik er traag mee was. En ook na de tocht in Ieper (juni) waarna Evelien dacht dat de montage van de opnames een dag later al online zou staan.
Daarin voelde ik dat er heel wat onwetendheid is over wat erbij komt kijken, misschien brengt dit wat duidelijkheid (of nog meer latijn).
Er is heel wat meer werk aan dan wat foto's te bekijken en te verkleinen.

Ik zou graag de video tegen morgenavond af hebben. Nu is het hier "behoorlijk" fris, maar als ze opnieuw gaan bakken (donderdag en vrijdag) wordt dat hier 35 graden binnen en dat is geen doen. Trouwens, de (vooral externe) schijven kunnen het ook begeven door de hitte, want die staan tijdens de montage constant de draaien (een paar jaar geleden heb ik eens prijs gehad). Ik werk met prof materiaal (final cut pro en Imac 2 core duo 3.06 GHZ, maar wel al enkele jaren (5-6 denk ik) oud). Maar het is en blijft ook een hobby en het moet een beetje plezant blijven, daarom jaag ik me er ook niet in op, deze die geen geduld hebben mogen zelf eens een poging wagen :-) . Anderzijds heb ik niet graag dat er veel opnames liggen te wachten, komende zondag staan ze weer op de helm, en met de dan ingaande laatste week vakantie wil ik naast het monteren ook nog iets anders doen.

Hopelijk was het een beetje duidelijk.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3024
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#38 Bericht door Ronnius »

--> The movie <--
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#39 Bericht door Rikki »

Mooi gedaan! =D>
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#40 Bericht door erde »

Mooi, mooi, vree wijs.
Bedankt Ronnius om alles in een beeldverslag te gieten.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3024
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#41 Bericht door Ronnius »

Rikki schreef:Mooi gedaan! =D>
erde schreef:Mooi, mooi, vree wijs.
Bedankt.
Ik ben zelf ook aangenaam verrast door het resultaat.

De tocht is (fragmentarisch) gefilmd van in Wondelgem tot in Drongen.
Een eind voor drongen viel de voorste camera uit,
een paar minuten na de start in Drongen viel ook de achterste camera uit
wegens platte batterijen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#42 Bericht door Peter J »

Zeer knap resultaat Ronnius :!: =D>
Mag ik je vragen welke camera's je gebruikt en hoe je het presteert om die steeds synchroon te laten opnemen ?
Daar ben ik uitermate nieuwsgierig naar omdat het effect van het afwisselen tussen de beide camera's heel mooi
is en er ook voor zorgt dat het minder snel langdradig wordt.
Begrijp me niet verkeerd hé, ik vind je video's steeds boeiend van begin tot einde ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#43 Bericht door CapoJan »

Ah, ik vroeg me al af waarom het eindigde in Drongen.
Wel een leuke montage. Daar zal wel behoorlijk wat tijd in gekropen zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3024
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#44 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:Zeer knap resultaat Ronnius :!: =D>
Mag ik je vragen welke camera's je gebruikt en hoe je het presteert om die steeds synchroon te laten opnemen ?
Daar ben ik uitermate nieuwsgierig naar omdat het effect van het afwisselen tussen de beide camera's heel mooi
is en er ook voor zorgt dat het minder snel langdradig wordt.
Begrijp me niet verkeerd hé, ik vind je video's steeds boeiend van begin tot einde ! :wink:
Eigelijk staat alle uitleg ietsje hoger (voor zover die te begrijpen is,
maar eigenlijk staat die daar alleen maar om aan te tonen dat een video monteren behoorlijk wat tijd in beslag
neemt en waarom wat geduld gevraagd wordt).

Wat er niet staat is dat ik met contour roam sport camera's werk
(zomer 2012 aangekocht, er is reeds een nieuwe generatie uitgebracht).
De instelling is de op een na laagste kwaliteit (HDTV 1280-720 pixels),
hierdoor heb ik breedbeeld en kan ik lang filmen (120-150 minuten).
Met toch een goede kwaliteit.

De camera's nemen helemaal niet synchroon op.
Deze zijn niet aan elkaar gekoppeld (behalve als de helm die ze draagt een koppeling zou zijn).
De synchonisatie gebeurt nadien, voor de montage begint.
De beelden worden apart bekeken en gezocht naar een punt waarop ik ze gelijk kan zetten.
In het verleden soms behoorlijk ellende mee gehad (soms uren zoeken).
Maar als ik de camera's aanzet en beide heb horen piepen
kan je me zien met mijn hoofd schudden, een keer fel van links naar rechts (of omgekeerd).
Daarop kan ik de camera's gelijk zetten, op beide opnames wordt een punt gemarkeerd
en dat punt wordt als referentie genomen als ik de opnames aan elkaar laat koppelen in het montage programma.
Eergisteren ging het vlot, op 1 keer na telkens van de eerste keer prijs, soms zit ik lang te zoeken,
een paar frames ernaast kan opzich niet zo een kwaad, maar liever heb ik het exact gelijklopend
(vroeger nog optredens met multicam (tot 6 camera's) gefilmd en daar MOET de synchronisatie exact tot op het frame
juist zijn of het resultaat is nooit goed, dat was soms een hele dag zoeken).

Trouwens als je eens wil zien wat een slechte synchronisatie is --> kijk hier dan eens naar <--.
Pas een tijdje nadat de film online stond viel het me op dat de synchronisatie...
nouja welke synchronisatie :-( Je moet maar eens zoeken waar de blunder zit.

Dat synchroniseren en ook het bekijken van de beelden van de 2 camera's gelijktijdig kan je niet in een programma
als imovie, moviemaker of ander gratis "prul". Ik heb final cut en dan nog en pro versie (was indertijd duur speelgoed).



Die langdradigheid... dat is mijn grootste schrik.
Daarom zit ik ook alles tot vervelens toe te herbekijken.
Als ik zelf zit te kijken en ik vraag me af waar het volgende beeld blijft...
dat weet ik dat het fout zit, en dat wil ik zien tijdens de montage niet op u-tube.
En eerlijk gezegd, soms gaat het niet om lange beelden,
maar gewoon een paar frames meer of minder die alles compacter en bondiger of langdradig maken.
Het is niet omdat je een paar beelden achter elkaar plaats dat je een video hebt.
Het moet allemaal ook een beetje vlot lopen en dat is het moeilijkste, ook om uit te leggen.
Ik heb enkele jaren geleden les gevolgd om te monteren (specifiek met FCP).
Maar het monteren zelf kan je niet echt leren, dat moet je voelen.
Zeker als je moet werken zoals in dit geval, zonder draaiboek en vanuit het beeldmateriaal starten.

Ik zie zelf ook mijn evolutie hoor, de eerste montages tegen over nu, daar zit toch wat verschil op.
Ook de opnames zijn beter dan in het begin, omdat ik geleerd heb dat ik beter niet teveel kan letten op de camera's.
Gewoon fietsen en ze laten opnemen, dat zijn de beste opnames.
Zo geniet ik ook meer van het fietsen opzich (vooral daarvoor ga ik mee).
Wel zitten er een paar standaards in, zoals eens stoppen en de groep laten passeren, eens vooruit in een bocht gaan staan wachten...

Buiten het "liggers milieu" zijn er ook mensen die mijn video's zien.
Dikwijls omdat ze eens willen weten hoe dat er nu uitziet "dat allegaartje ligfietsen".
Ik krijg steeds goeie reacties (over hoe leuk dat fietsen eruit ziet en hoe goed de montages zijn).
Maar ook daar zijn er die eerlijk toegeven het niet uit te kijken.
10 minuten liggers zien rijden? Tja, voor ons is dat leuk...

Als je geen deftig programma hebt, kan ik me inbeelden dat het met 2 camera's werken behoorlijk lastig kan zijn.
Ik zie de 2 opnames (voor en achter) gelijktijdig en kan daaruit materiaal nemen.
Als je dat niet kan heb je problemen met de chronologie (waar ik nooit in ga knoeien) in je tijdslijn.
En neemt het hier al veel tijd in beslag, met een eenvoudig programma gaat het nog veel langer duren.

Als je dan uiteindelijk een deftige montage hebt dan gaan er veel in de fout met het geluid.
Deftig muziek erbij die de sfeer van de beelden dicht benaderd is belangrijk.
Daar zit ik soms ook een paar naar te zoeken.
Je kan ook eens een video bekijken zonder geluid, je krijgt direct een heel ander gevoel.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Papabeer
Belofte
Berichten: 103
Lid geworden op: di 15 jan 2013, 21:09
Postcode: 9910
Fiets: ALLEWEDER A2
Contacteer:

Re: Gentse Buitenband op 28 juli

#45 Bericht door Papabeer »

zeer zeer mooi Ronnius =D> =D> =D>
3 keer bekeken
ik ken nix van camera's
maar ik kan wel zeggen dat ik ervan
zat te gienieten om ons samen
te zien liggen, just de mango power
mis ik erin :lol: :lol: :lol:
aja en op 5.48 sta wel iet heel schaamtelijk
voor mij althans :oops: hahaha
bedankt voor de mooie beelden, is altijd leuk
om dit achteraf te bekijken.
Bries

Plaats reactie