04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

Planning en voorstellen van toertochten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#16 Bericht door Wouter D »

hansken: wat is zo uw richtsnelheid? iets dat je kan blijven aanhouden bedoel ik dan

Marksje: inderdaad laten we nooit iemand achter, maar laat ons ook het doel van een lange snelle rit niet uit het oog verliezen. we zoeken uiteindelijk niet om een snelle tocht aan 15kph te rijden :-) wat het eerder een gezellig tochtje zou maken.

ik ben zeker niet tegen gezellige tochtjes maar dan ligt de nadruk eerder op gezellig ipv snel of lang :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#17 Bericht door aiai »

Hoe moet je als beginnende/onervaren veloteur die richtsnelheid icm de afstand inschatten?
Ik zal niet aan deze tour mee doen, maar stel dat....

Nu fiets ik woon-werk 2 maal 30 kilometer op een dag. Die 30 kilometer trap ik (met wat flexibel omgaan met verkeerslichten) inmiddels in 1 uur 5 tot 1 uur en 15 minuten (laatste werkdag voor vakantie naar huis in 1 uur 2 minuten en nog wat seconden, was ik erg content mee).
Maar dat zijn twee blokken van 30 met 8 tot 10 uur rust voor de benen er tussen.
Wat kan je dan verwachten als je in enen 4 van die blokken doet met een gemiddelde snelheid die je in je woon-werkverkeer net overschrijdt?

Redelijk off topic...als dat niet mag...delete this post!

icarus
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 14:40
Postcode: 4537CB
Fiets: Sparta Icarus
Locatie: Terneuzen.
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#18 Bericht door icarus »

Lijkt mij een leuke tocht om eens mee te doen de afstand is geen probleem. Rij regelmatig dergelijke afstand.
Maar die gemiddelde en kruissnelheid daar kom ik niet aan.
Volgens mijn Garmin is de afgelopen 6500 km de gemiddelde snelheid 19,5 km/hr en de Avg moving speed 20,5 km/hr

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3858
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#19 Bericht door bicky »

Je moet je kruissnelheid bekijken op een jaagpad of lange rechte weg zonder wind. die zal anders zijn dan op gewone wegen of met wind.
Staat er sterke kopwind zal de snelheid uiteraard worden aangepast.
In groep gaat het ook gemakkelijker vooruit.

Dus rijd je op lange rechten stukken 27km/u en heb je al eens een tocht van minimum 65km gereden dan zal je het wel redden.
we hebben nog nooit een ligger achtergelaten, maar plezant is het niet als de rest van de groep moet wachten natuurlijk en trager rijden.

voorbeeld: 3 jaar terug reden we deze tocht en ik reed nog met mijn zephyr. mijn kruisnelheid op vlakke weg was 28km/u en ik reed 2x per dag 33km naar het werk.
Ik ben dan naar Gent gereden, de tocht meegereden en terug: totaal 200km. Ik was blij om thuis te zijn maar echt moeilijk heb ik het niet gehad.

Belangrijkste is voldoende eten en drinken op geregelde tijdstippen. Ieder uur wordt er ook even halt gehouden hiervoor.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#20 Bericht door Wouter D »

om een gemiddelde snelheid van 20kph te rijden moet je kruis 25kph rijden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

Inderdaad, ik kan slechts onderschrijven wat hier allemaal geschreven werd. Ook ik was er drie jaar geleden bij onder min of meer dezelfde omstandigheden als bicky beschrijft. Alhoewel ik al wel eens aan een dergelijke dagafstand was geraakt, had ik nog nooit zoveel kilometers in één trek gedaan. Ik vroeg me dan ook af wat het ging worden. "Je weet maar nooit, met zo'n peloton liggende snelheidsduivels...", dacht ik toen. Achteraf was dat getob voor niets nodig. Moe maar voldaan was het gevoel na afloop. Resultaat: nadien hebben we nog enkele gelijkaardige tochten afgefietst.

Dus, twijfel niet langer en kom maar af.


En mocht ik het nog niet gezegd hebben, Birger, mij mag je natuurlijk op de deelnemerslijst gooien.


Wie nog eens wil nagenieten, de draad uit 2010:

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=6250
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

icarus
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 14:40
Postcode: 4537CB
Fiets: Sparta Icarus
Locatie: Terneuzen.
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#22 Bericht door icarus »

Bedankt voor alle aanmoedigingen.
Maar ik ga niet mee, omdat ik zeker niet aan zo'n gemiddelde of kruissnelheid ga komen.
Als ik nu lees dat er ook elk uur gestopt wordt denk ik dat je zeker aan 27 km.hr moet rijden en dat heb ik zonder wind mee of helling af nog niet veel gezien op mijn teller.

Zoals gezegd maak ik regelmatig tochten van 100 tot 125 km dus de afstand is het probleem niet.
Maar mijn gemiddelde ligt daarbij op 20 km/hr, dus gewoon een dagje lekker touren.

Waarschijnlijk ben ik een luie fietser, en ik heb ook niet het modernste materiaal.
Een Sparta icarus marathon uit 2001 of daarom trend.
Voor mij als beginner een geweldige fiets en ik heb er al veel plezier van gehad en ben echt aan het ligfietsen verslaafd geraakt.

Ik wens jullie een mooie toertocht toe.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#23 Bericht door Wouter D »

door de band zal er op die snelle tochten kruis 25 gereden worden,

hoedanook wordt er nooit iemand achtergelaten, tijdens de tocht is het de snelheid van de traagste, ook bij de start zal er niet gevraagd worden aan tragere fietsers om terug te vertrekken, doen we niet.

we geven enkel een richtsnelheid en afstand mee zodat mogelijk deelnemer ifv hun kunnen kunnen beslissen van mee te gaan dan wel niet mee te gaan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
pjlammertyn
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 11:58
Postcode: 8550
Fiets: quest
Locatie: De Kreupel
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#24 Bericht door pjlammertyn »

Zal er ook zijn.
Quest
Raptobike

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#25 Bericht door svdaele »

Ik twijfel nog, door een combinatie van:
1) afstand en snelheid. Ik heb tot nu toe maximum 75km gereden met de Alleweder. Vandaag voor het eerst sinds een maand (zie punt 2) een tochtje gedaan en na 35km was het genoeg geweest (wel aan gemiddeld 30 en kruis 35, dus heb nog wat snelheidsmarge, maar toch ook geen massa's)
2) het weer. Mijn Alleweder is zo ongeveer een braadpan/oventje met deze warmte. Om die reden rij ik al een maand met de bukfiets naar Gent. Als ik in de hitte 125km moet halen, zit er op het eind meer vocht in de velomobiel dan dat ernaast in de Schelde loopt
3) ik heb lijn broer beloofd om daags voordien te helpen met zijn verbouwing. Ik weet dus nog niet hoe geradbraakt ik zal zijn.

Kortom, als punt 2 en 3 meevallen, neem ik 1 er ook wel bij...
Ik zal pas zondagochtend beslissen. Ik zorg in elk geval dat ik ruim op tijd ben als ik meega. Je hoeft dus niet op mij te wachten
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#26 Bericht door Wouter D »

ik zal er niet bij zijn, mijn tijd gaat nu in de voorbereiding van de bbq-tocht van GL/WOL

daar zal het 100km zijn
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3858
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#27 Bericht door bicky »

In bossuyt houden we de grote stop.
Er wordt daar voor iedere deelnemer gratis een liter water en een banaan voorzien. Kan iedereen 1 kg minder gewicht meesleuren.
(dus op tijd inschrijven aub)

Huidige deelnemerslijst
aan de start:
Bicky
Ronnius
Eeuwige reiziger
Filip
pjlammertyn

Pikken in onderweg:
Erde
Marksje
Jan van ingelmunster

Twijfelaars
Hansken
svdaele

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#28 Bericht door erde »

hoeveel calorieën zitten er in deze banaan :?: :mrgreen:
Gewoon kwestie van geen overbodige caloriën mee te nemen :mrgreen:
200 km lang banaancalorien meenemen om dan thuis terug in de kelder te leggen :arrow: :roll: is ook niet nodig hé
Moeten op gewicht letten :cry: :^o
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#29 Bericht door Ronnius »

Voor deze die schrik hebben voor de snelheid over die afstand.
Vorig jaar heb ik de Gentse Gordel meegereden (de 100 km).
Dat was samen met Paul en Filip.
Niet direct slome fietsers, terwijl ik wel een slome fietser ben (de laatste tijd meer en meer was).
Het moest een beetje vooruit gaan, gewoon omdat niet iedereen altijd de luxe heeft thuis te komen wanneer hij der zin in heeft (ik heb die luxe wel).
Uiteindelijk heb ik wat wijn in mijn water gedaan en de andere 2 wat water in hun wijn.
Resultaat een gemiddelde van 23 km/u (over 120 km), iets dat voor mij een echte prestatie was,
en waarbij de anderen toch konden leven.
Wel was het zo dat er afgesproken was dat ik me in het wiel kon zetten.
Als het dan echt niet meer ging reed ik me niet dood,
maar in de spiegel zagen ze wel als ik wat achterbleef en dan hielden ze wat in,
en na wat adem happen kon ik weer aanpikken.

Wel moet je rekening houden met het feit dat je een Gentse gordel niet kan vergelijken met een kanalentocht.
Bij dat laatste heb je lange rechte(re) stukken zodat je gemakkelijk je kruissnelheid kan aanhouden.
De gordel daarentegen was vooral bochtenwerk en kruispunten, dus vertragen/stoppen en weer optrekken, wat sterk vermoeiend is.

Er wordt natuurlijk verwacht dat je een inspanning doet,
maar niemand gaat vragen dat je je dood gaat rijden.
Maar uiteindelijk ga je zo ondervinden wat je mogelijkheden zijn en die zijn,
bij mij althans, steeds beter geleken dan ik eerst dacht.

Ik heb van het begin dat ik lag lange afstanden gedaan en 150-200 km op een dag zijn me niet vreemd.
Maar vorig jaar bleef mijn gemiddelde (als alleen rijder) soms onder de 20 km/u.
Zondag (buitenband) kwam ik thuis (100 km) met 20.3 km/u, gisteren 80 km (alleen) gelegen met een gemiddelde van 21.8 km/u.
Niet direct supersonische snelheden.

Dus voor deze die wat schrik hebben, het zijn hier niet allemaal snelheidsmaniakken die zondag meegaan.
Ook ik zal wijn in mijn water moeten doen.
En... je moet geen schrik hebben om in een wiel te gaan hangen.

Als je toch meegaat is de kans groot dat je nadien denkt waar je je druk over hebt gemaakt.
Je gaat ook een training en ervaring rijker zijn en weten wat je kan (en wellicht ook versteld staan van je kunnen)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: 04/08/2013 125km langs Waterwegen (Gent-Kortrijk-Gent)

#30 Bericht door joop »

Ik ga proberen erbij te zijn, dit is een rit die al heel lang op mijn lijstje staat om eens te doen. Als het kan zou ik graag bij jullie aanpikken daar juist onder de Bierstalbrug. Voordat ik daar ben moet ik nog eerst zo'n 35 km door redelijk onbekend gebied maar dat zal wel goed komen. Vanaf een uur of negen ongeveer ben ik daar. Ik rij met een oranje Strada. Voor degenen die me nog niet kennen heb ik me nog maar eens voorgesteld onder 'leden' want veel ritten ben ik nog niet mee geweest. tot zondag dan.

Plaats reactie