jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#76 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef: Die klittenband was enkel bedoeld als suggestie om een foto te maken van het remlicht. Ik denk dat Joop ook wel weet dat hij een parkeerrem heeft :wink:
Had dat wel door. Maar dat wou ik ff uitleggen aan Bicky.
Dat hij met een touw of velcro of tiewraps de handgreep moet dichtbinden om een foto van het remlicht had ik ook door.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#77 Bericht door Jo2p »

Vandaag voor het eerst een rondje van ruim 30km gemaakt. Voor degene die denkt, da's toch niks. Ruim een maand geleden waren mijn fietsavonturen beperkt tot 2x per jaar naar de tandarts met de Brompton. Dat is iets van 1,5km heen en terug. Meer niet. Ik wil het niet forceren. Vandaag was eigenlijk het doel om heen en weer naar mijn werk te rijden. Maar het begon al slecht, het regende of beter het motregende. Daarbij trok de wind ook nog aan en op de open stukken stond er een behoorlijk pak wind op de zijkant van de Orca. Ik dorste daarom nog niet vol te gaan omdat er vaak gecorrigeerd moest worden en de weg was ook niet je dat. Was eigenlijk bezig met het meten van hoeveel ruimte heb je nodig om elke keer tussen de huizen door zo'n pak slaag op te vangen. Halverwege maar retour gegaan, het begon ook harder te regenen, maar dat is natuurlijk nauwelijks een excuus. De camera is weer niet uit zijn verpakking geweest, dus de plaatjes die ik nog wil schieten moeten nog maar een tijdje wachten. Thuis aangekomen bleek ik de afstand overbrugd te hebben in 1u10m. Ben daar niet ontevreden over, maar het moet nog beter. Gemiddeld rij ik nu zo'n 28,5km/u en kan dat aardig volhouden met uitschieters naar boven en onder. Het komt ook al voor dat die teller langdurig op de 30 blijft steken. Ik was niet overdreven moe of zo, dus er zit wel meer in. Nu maar wachten tot het weer wat opknapt. De Orca moet ook nog even terug naar Dronten, wat er mankeert weten we niet :?: , maar af ten toe zijn er bijgeluiden die er niet horen te zijn. Wordt dus weer vervolgd. Oh ja, oom agent nog tegengekomen, maar die reden in hun auto gewoon verder. :mrgreen: Ik had de verlichting aan op dim stand, dus de koplampen branden dan wel, maar niet voluit. De lichtvin is dan ook aan.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#78 Bericht door CapoJan »

Ik geef je gelijk, hoor. Rustig starten, niks forceren. Zo lang je je er goed bij voelt, is het in orde. De snelheid en de kilometers komen er vanzelf bij.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#79 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Gemiddeld rij ik nu zo'n 28,5km/u en kan dat aardig volhouden met uitschieters naar boven en onder. Het komt ook al voor dat die teller langdurig op de 30 blijft steken.
Kan het zijn dat je kruissnelheid en gemiddelde snelheid door elkaar haalt?
Vandaag heb ik een ritje gemaakt van 100 km. Sinds november heb ik de kruissnelheid laten zaken van 30 km/u naar 26-27 km/u.
Als het wat minder is (slecht asfalt, of wind verkeerd) laat ik me zakken naar 25 km/u.
Ik forceer niet meer, komt mijn gezondheid ten goede en het gemiddelde lijdt er nauwelijks onder.
Vroeger reed ik de ziel uit mijn lijf om aan een bewogen gemiddelde van 26 km/u te komen.
En de ritten dat ik aan een bewogen gemiddelde zat van 28 en 29 km/u had ik me helemaal lam gereden.
Nu zit ik zowat steeds tussen de 24 en 25 km/u bewogen gemiddeld.
Veel scheelt het niet en toch is het veel rustiger rijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#80 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Gemiddeld rij ik nu zo'n 28,5km/u en kan dat aardig volhouden met uitschieters naar boven en onder. Het komt ook al voor dat die teller langdurig op de 30 blijft steken.
Kan het zijn dat je kruissnelheid en gemiddelde snelheid door elkaar haalt?
Ah zo, gps talk :mrgreen: , kruissnelheid is dan 28,5km/u en mijn gemiddelde lag op 25,8km/u. Anders kom je niet aan ruim 30km in 1u10min. Ik fiets me daarbij niet lam. Af en toe tandje hoger en als me dat te zwaar wordt weer een tandje lager, totdat ik "hersteld" ben en dan weer tandje hoger en zo gaat dat op en neer. Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#81 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
In welke versnellingen rij je dan?
Ik heb ook een deftige cadans en vanaf 25 tot 28 km/u rij ik in 8ste versnelling, vanaf 27 tot 32 in 9de versnelling, en daarboven 10de maar dat laatste komt weinig voor. Nu rij ik vooral in 8ste, tot vorig najaar vooral in 9de (rond de 30 dus).
In 8ste heb ik de ideale cadans op 26-27 km/u.
In 9de heb ik de ideale cadans op 29-30 km/u.

Ik meet nu mijn cadans niet meer, maar dat moet boven de 105rpm zijn.

(en verder ben ik wel nieuwsgierig naar welke ondersteuningsgraad jij gebruikt)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#82 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
In welke versnellingen rij je dan?
Geen idee, ik draai aan de handle, kan de getallen maar moeilijk aflezen en dan moet ik wel stil staan. Ik denk 8ste of de 9e omdat ik bij het schakelen soms een veel zwaardere versnelling krijg, schakel dan terug en weer op. Even wachten bij die versnelling werkt soms ook.
Ronnius schreef:(en verder ben ik wel nieuwsgierig naar welke ondersteuningsgraad jij gebruikt)
Normal, bij enkele stoplichten waarbij de rijweg veel hoger ligt dan het fietspad Boost en de versnelling zo laag mogelijk. Maar ze doen na ongeveer 27km/u niet meer mee. Ik verwacht over enige tijd Eco te gebruiken, maar de Boost zal bij dat ene stoplicht wel moeten, anders krijg ik de Orca maar langzaam op de weg en het stoplicht is erg ongeduldig :( . Kan de cadans niet meten omdat dat ding niet past.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: jo2p

#83 Bericht door Wim -de roetsende »

Cadans kun je gewoon tellen. Is namelijk het aantal omwentelingen per minuut.

Het makkelijkste is om een halve minuut je omwentelingen van bijvoorbeeld je linkervoet te tellen en daarna doe je dat x2.

Veel ligfietsers houden een cadans aan van boven de 80. Sommigen (en daar hoor ik bij) zitten boven de 90 en een enkeling draait >100 omwentelingen per minuut.

In bijvoorbeeld een sprint kun je zelfs wel boven een cadans van 110 of 120 uitkomen.

Succes met tellen :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#84 Bericht door fcapri »

ik daarentegen ben heel slecht om hoge cadans te draaien.
als ik ff enorm doortrap, haal ik een cadans van misschien 105 waarbij ik 35km/h haal. ademhaling vliegt omhoog zodat ik het geen 5min kan aanhouden, en het zweet loopt van mijn voorhoofd in mijn ogen (zelf nu met dit koude weer en veel koelwind)
grootste deel van de tijd zit mijn cadans tussen de 65 en 75. als ik echt geen zin heb om door te rijden, rijd ik 20km/h in hoogste versnelling met een cadans van 45.

ik heb een oude kmteller gemonteerd aan de voeten, en 5 magneetjes aan mijn tandwielen gehangen. ik heb die gewoon op die 5 ijzer bouten gezet waarmee het voorste tandwiel aan de trappers is gemonteerd.
je kan ook gewoon een magneetje aan je pedaal hangen (niet de kant van de voeten maar de andere kant van de crankarm) en de sensor op je middenframe hangen. ik kon dit niet doen omdat ik mijn km'teller zo hooge niet kan instellen (0000-2999)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#85 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:
Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
In welke versnellingen rij je dan?
Geen idee, ik draai aan de handle, kan de getallen maar moeilijk aflezen en dan moet ik wel stil staan. Ik denk 8ste of de 9e omdat ik bij het schakelen soms een veel zwaardere versnelling krijg, schakel dan terug en weer op. Even wachten bij die versnelling werkt soms ook.
Wil je weten welke versnelling je rijdt en hoeveel je moet terugschakelen bij een stop?
Uitzoeken welke je startversnelling is: eens je vertrokken bent eens terug te draaien tot 1 en de stappen tellen.
Uitvinden welke je kruisversnelling is: eens je op kruissnelheid met ideale cadans zit stoppen en dan de klep open en kijken in welke versnelling je zit. Met de rohloff kan je daarna terugschakelen tot je startversnelling.

Daarna (werkt alleen overdag, maar dat is beter dan niets) met een verfstift een merkteken aanbrengen op een zichtbare plaats.
Zo heb ik op een zichtbare plaats, dus niet op de plaats waar je kan zien in welke versnelling je zit, want dit zit onder je arm verstopt (hier toch) onder de draaihendel op het stuur een gele (valt best op) merkstreep gezet en dan draai je de hendel in je startversnelling en trek je de streep door op de draaihendel, dat is dan je startversnelling. Daarna draai je je hendel tot aan je kruisversnelling en trek je de vaste streep nog eens door op je draaihendel. Zo kan je overdag meteen zien in welke versnelling je zit en hoef je niet steeds weer te tellen (wat ik steeds deed om de start versnelling te vinden) of zoeken of je de juiste versnelling hebt.

Om een idee te geven, mijn startversnelling is 4, dat merkteken staat tussen de 6 en 7 de versnelling (de vogel staat tegenover de 4, maar dat kan je rijdend niet zien, de merkstreep tussen de 6 en 7 wel).

-----

Mijn hoogst gemeten sprintcadans is 146.
Meer dan pieken en stoppen is dat niet hoor.
Maar bij een sprint trekken ga ik toch vlot boven de 120.
Toen ik nog met cadansmeter reed bleek ik 30 km/u
enkel aan te kunnen met een cadans van 120 rpm.
Rustig rijdend aan 18 km/u heb ik al een cadans van 95 rpm.

Of ik met de Orca ook dezelfde cadans heb weet ik niet,
met de ondersteuning rijdt dat iets gemakkelijker.
Maar veel zal het in elk geval niet schelen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#86 Bericht door CapoJan »

Je Rohloffnaaf beschikt eigenlijk over 2 x 7 versnellingen. Als je in een veel te hoge versnelling terechtkomt, is dat vaak omdat je schakelt terwijl je nog trapt. Zonder ondersteuning is dat geen probleem, met ondersteuning wordt dat moeilijker voor de naaf. Even inhouden en dan springt die vanzelf wel in de juiste versnelling.
Verder, zoals Ronny zegt: tellen. Dat was bij het motorrijden ook een gewoonte en dat is ook zo bij de Orca. Na een poos doe je dat automatisch.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#87 Bericht door fcapri »

bij dergelijke systemen is het net nodig dat je via een gashendel zelf de motor ook kan besturen, en belgie kijkt dan weer raar naar een ondersteuning met gashendel

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: jo2p

#88 Bericht door Wim -de roetsende »

Om een idee te geven, mijn startversnelling is 4, dat merkteken staat tussen de 6 en 7 de versnelling (de vogel staat tegenover de 4, maar dat kan je rijdend niet zien, de merkstreep tussen de 6 en 7 wel).
Wat een gedoe zo'n Rohloff :(

Ik begin gewoon in versnelling 1 :wink:

En dan hoef ik niets te tellen, ik ga gewoon fietsen en schakel als dat nodig is en prettig voelt. :lol:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#89 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef:
Wat een gedoe zo'n Rohloff :(

Ik begin gewoon in versnelling 1 :wink:

En dan hoef ik niets te tellen, ik ga gewoon fietsen en schakel als dat nodig is en prettig voelt. :lol:
Er is geen verschil tussen een ander versnelingsapparaat en een Rohloff.
Ik heb het probleem dat ik geen snelheidsgevoel heb bij de orca.
Daardoor al meegemaakt dat ik vond dat ik wel hard moest duwen om toch maar vooruit te komen,
Terwijl ik kijkend op de GPS over de 30 km/u reed, hoewel ik het gevoel had niet vooruit te gaan.
En dan is het handig te kunnen zien in welke versnelling ik zit (8ste: 25-28 km/u, 9de: 28-30 km/u, 10de: boven de 30)

Trouwens met de trike heb ik ook dat probleem, door de barendshifters zie ik ook niet in welke versnelling ik zit.
Heb ik ook soms problemen mee.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#90 Bericht door fcapri »

mijn naafversnelling heeft wel een aanduiding met getallen, van 1 tot 8. maar daar kijk ik nooit naar, het is ook moeilijk te zien in een VM.
ik begin gewoon altijd te tellen.
ik heb een cadans meter en een snelheidsmeter en daar kan ik ook al vlot aan zien in welke versnelling ik zit.
25km/h in 8ste is een cadans van rond de 45, dat merk je heus wel als je in 8e zit.
25km/h in 5de is een cadans van rond de 90
in 6de is 25km/h ongeveer een cadans van 75.
maar meestal tel ik gewon. als ik het dan toch niet weet, stop ik met de pedalen en draai ff door naar de hoogste en tel het aantal klikken.
meestal schakel ik op gevoel als ik rond de 80 cadans heb, beetje jammer want wil dit getal wat hoger krijgen en daarvoor heb ik dan de cadans meter.
ik wil schakelen, kijk ff naar de cadans en kan dan zeggen: nee, we gaan wat hoger in toeren trainen (heb al geleerd om in 5de te blijven tot boven de 28-30km/h (cadans 100-105). ik overweeg nu zelf om vooraan een nog kleiner tandwiel te steken, zodat ik bij het klimmen ook hoger in toeren kan

Plaats reactie