jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#136 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:
Jo2p schreef:Voor als de Orca panne heeft en niet meer verder kan of indien het verstandig is om niet meer verder te gaan. En verder kun je natuurlijk ergens naartoe rijden, Orca eraf, en dan fietsen.
1. Orca's vallen per definitie niet in panne :mrgreen:
2. Dit klinkt als erg occasioneel transport. Dan zou ik toch eens heel ernstig onderzoeken of de VM echt niet in de auto kan. Dan kost het je geen cent.

Toen ik vorig jaar in mei naar Dronten ging, kreeg ik een lift. Ook dat was met een MCV, maar er zat redelijk wat bagage in. Hij ging dus op het dak, maar op de klassieke manier: twee dwarsrails, voorwielen voor de voorste en achterwiel achter de achterste. Simpel vastleggen met riempjes en het beweegt absoluut niet. Je met er wel met twee voor zijn.
Ik heb André er over verteld en hij gaf nog aan dat je de bout van de veerpoot achteraan kunt verwijderen. De veerpoot wordt met die bout vastgemaakt aan de "kettingkast" van het achterwiel. Ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen. Dan zou de Orca er dus in moeten kunnen. Dus wordt verder bestudeerd, want dit is te prefereren boven op dak.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#137 Bericht door Jo2p »

Mijn Orca was terug naar Dronten. Dat duurde bij elkaar een maand voor het zover was. Niet gelijke agenda's was daar de schuld van. André heeft veel rondjes met mijn Orca gereden, van alles geprobeerd, maar kan de klachten niet reproduceren. Alleen te vroeg op de pedalen tijdens het schakelen geeft vergelijkbare klachten. En daar kan ik me nu net helemaal niks van herinneren. Beter opletten dus en niet te vroeg na het schakelen op de pedalen. Was dus mijn fout :oops: . Verder nog wat zaken rechtgezet. Zo bleek de diameter in de computer niet goed te zijn, resultaat 10% afwijking. Is heel professioneel opgelost. Moet nu weer goed zijn, alleen mijn GPS gaf er de brui aan door een foute instelling. De handleiding wel gelezen, weet waar de zaken zitten, maar daarmee is nog niet gezegd dat instelling X uitwerking Y heeft. Vandaag bij Notter dat rechtgezet. Alle zaken zijn nu geleverd, dus alles met de Orca kan van de lijst geschrapt worden. En nu maar fietsen :mrgreen: . Dank André voor de professionele hulp.
Laatst gewijzigd door Jo2p op vr 31 mar 2017, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#138 Bericht door Jo2p »

Wim -de roetsende schreef:Cadans kun je gewoon tellen. Is namelijk het aantal omwentelingen per minuut.

Het makkelijkste is om een halve minuut je omwentelingen van bijvoorbeeld je linkervoet te tellen en daarna doe je dat x2.

Veel ligfietsers houden een cadans aan van boven de 80. Sommigen (en daar hoor ik bij) zitten boven de 90 en een enkeling draait >100 omwentelingen per minuut.

In bijvoorbeeld een sprint kun je zelfs wel boven een cadans van 110 of 120 uitkomen.

Succes met tellen :wink:
Ik zit boven de 90.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#139 Bericht door CapoJan »

Jo2p schreef:Niet gelijke agenda's was daar de schuld van. André heeft veel rondjes met mijn Orca gereden, van alles geprobeerd, maar kan de klachten niet reproduceren. Alleen te vroeg op de pedalen tijdens het schakelen geeft vergelijkbare klachten. En daar kan ik me nu net helemaal niks van herinneren. Beter opletten dus en niet te vroeg na het schakelen op de pedalen. Was dus mijn fout :oops: .
Aha: wennen aan de Rohloffnaaf dus. Zonder ondersteuning maakt het amper wat uit, maar met dat extra vermogen heeft de naaf iets meer tijd nodig om van versnelling te veranderen.
In het begin had ik er ook wat last mee. De draairichting om te schakelen moet je in de vingers krijgen. Soms bleef de naaf hangen en zat ik meteen 7 versnellingen hoger. Meer tijd tussen het schakelen lost dat op. Dat is maar in één omstandigheid echt een probleem: bij een steile bergop. Maar die kom je hier niet tegen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#140 Bericht door Wim -de roetsende »

Begrijp ik nou goed dat je bij een Rohloffnaaf na het schakelen of tijdens het schakelen niet gewoon door kunt trappen?

Zo ja, dan begrijp ik niet dat mensen dit zo fijn vinden fietsen. Dat had ik vroeger op mijn oude omafiets ook. Dan moest je ook altijd even je voeten stilhouden, tijdens het schakelen.

Als ik lekker aan het fietsen ben, dan wil ik tijdens en na het schakelen ook gewoon kunnen doorfietsen.

Ik had toch niet verwacht dat dit ook nog moest bij een naaf van €1000,-

Vind ik toch een heel serieus nadeel. Meestal hoor/lees ik alleen maar voordelen over deze naaf. Is wel vaker zo bij dure spullen :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#141 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef:Begrijp ik nou goed dat je bij een Rohloffnaaf na het schakelen of tijdens het schakelen niet gewoon door kunt trappen?
Het stilhouden bij mij houdt in dat ik meestal eventjes geen kracht zet, maar wel blijft trappen.

Stilhouden hoeft dus niet echt, maar met de ondersteuning is het wel anders schakelen.
Dat blijkt ook zo te zijn bij derailleurversnellingen in combinatie met ondersteuning.
(enkel van horen zeggen, geen ervaring mee)

Enkel tussen de 7 en 8ste versnelling moet je iets meer opletten.
Je kan van 7de naar 14 overspringen, dat heeft te maken met het tussentandwiel.
Maar als je van 7de naar 14de springt dan moet je de pedalen een fractie stilhouden en je zit weer juist.
Dat is zo kort dat je het nauwelijks merkt.
En alleszins veel korter dan bij het schakelen met een sram 3 versnellingsnaaf.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#142 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Dat is maar in één omstandigheid echt een probleem: bij een steile bergop. Maar die kom je hier niet tegen.
Dan ben je nog niet in Holland geweest. En heb je nog geen kennis gemaakt met onze befaamde dijken :mrgreen: . Dijk op kan soms erg stijl zijn en ik heb daar al halverwege op stil gestaan. Ik was nog niet zeker van de trommels, als ze nieuw zijn moeten ze worden "ingereden". Dus rechts helemaal inknijpen, de Orca houdt het daarop en links snel even wat nummertjes lager opgezocht, de ondersteuning op boost en gaan maar weer.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#143 Bericht door Jo2p »

Wim -de roetsende schreef:Ik had toch niet verwacht dat dit ook nog moest bij een naaf van €1000,-
Tja, dat schreeuwt om een verklaring. Al die andere fietsnaven worden echt beschadigd bij fout schakelen of ergens met de versnelling tussen zitten. Zo heb ik bij mijn Brompton de eerste of de laagste versnelling er helemaal uitgereden. Doet niks meer. En de Brompton is ook geen goedkoop fietsje. Ik had deze vraag ook aan André gesteld en die zei tegen mij dat tanden eruit breken bij de Rohloff of beschadigen door fout schakelen en tussen twee versnellingen staan nog niet is voorgekomen. De naaf is van het "echte" materiaal gemaakt waar ook de tandwielkasten in auto's van worden gemaakt. Dus echt hard staal en dat is niet alleen zwaar, maar heeft ook zijn prijs. Moet je eens de assen van een Land Rover Defender eruit halen, je hebt daar dan wel twee man voor nodig omdat een half as al zo zwaar is. Als je dan de tanden op de assen bekijkt begrijp je niet dat daar 10 ton op een enkel wiel mee getrokken kan worden. Nou, van dat spul is dus de Rohloff.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#144 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Wim -de roetsende schreef:Begrijp ik nou goed dat je bij een Rohloffnaaf na het schakelen of tijdens het schakelen niet gewoon door kunt trappen?
Je kan van 7de naar 14 overspringen, dat heeft te maken met het tussentandwiel.
Nee, dat heeft te maken met niet lang genoeg wachten :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#145 Bericht door CapoJan »

Wim -de roetsende schreef:Begrijp ik nou goed dat je bij een Rohloffnaaf na het schakelen of tijdens het schakelen niet gewoon door kunt trappen?
De Rohloffnaaf is heel degelijk en kan veel meer aan dan andere versnellingsnaven of derailleurs. Voor het gewoon fietsen maakt dat niet zoveel uit, maar een keer er ondersteuning aan te pas komt, maakt het wel degelijk verschil. Het is dan, met dat extra vermogen, dat je 'met beleid' moet schakelen. Rij ik niet ondersteund, dan kan ik - net als met een derailleur - gewoon doortrappen. Maakt niets uit. Een keer de ondersteuning ingeschakeld is, moet je even inhouden. Dat is geen nadeel (meestal niet), het is gewoon even aanpassen. Na een poos gaat dat vanzelf.
Als ik dan overstap op een derailleurfiets, heb ik ook niet de neiging om daar ook in te houden :wink:

Waarom dan die Rohloff? Omdat, dixit Brechtix (fietser.be), je met een e-velomobiel een derailleur makkelijk in de vernieling rijdt. Jij natuurlijk niet, maar we hebben het over de 'gemiddelde' gebruiker. Je kunt wel roepen dat beroepsrenners ook met derailleurs fietsen en ook veel vermogen ontwikkelen, maar zij zijn gesponsord. Het zou goed kunnen dat ze na een flinke race de derailleur vervangen. Dat weet ik niet zeker, maar het zou kunnen.
De Shimanonaven zijn minder stevig (en veel goedkoper) en ook de NuVinci-naaf kan het vermogen moeilijker verwerken.

@Jo2P: ' En heb je nog geen kennis gemaakt met onze befaamde dijken'. Die hebben we hier ook, hoor. Je moet maar eens komen meerijden... Gewoonlijk kun je dat vooraf inschatten. Kwestie van gewenning. In een echt lange bergop - ik denk dan aan één of meerdere kilometers en vaak met een variërende hellingsgraad - wordt het wat anders. Daar moet je onderweg kunnen terugschakelen. Gaat het langzaam en je moet inhouden om te schakelen, dan val je bijna stil. Niet zo handig. En als je dan weer bergaf rijdt, krijgen de trommelremmen het weer lastig.

Enfin: goed dat alles weer opgelost raakte. Nu genieten van je E-Orca!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#146 Bericht door fcapri »

dat stilhouden bij schakelen hoeft ook niet, gewoon halve kracht duwen als je schakelt. en dat doe je zowieso met een derailleur ook, anders ga je de boel nogal horen kraken achteraan. zeker bij MTB cassettes waar meer dan 1tandje verschil per tandwiel zit.

ik heb al meerdere versnellingen kapot getrokken bij mijn MTB, en heb al mijn trapasboom, trapashouder, paar kettingen en tandwielen kapot getrokken met de VM. ik vertrek aan kruispunten zelf met slippend achterwiel, zoveel kracht duw ik.
en ik rijd met een simpele shimano nexus 8 (de zwakste dus). daar mag je geen kracht zetten bij schakelen, de alfine kan er veel beter tegen.
vergeet ook niet dat je bij het trappen 2x kracht per omwenteling zet, en 2keer een dood punt hebt. als je veel kracht zet, kan zo een naafversnelling toch niet schakelen en rek je de staalkabel. op een van de dode punten valt de kracht op de ketting weg en zal de naaf dan wel schakelen. (reken toch dat je tussen de 60-120rpm trapt, oftewel 1-2toeren per seconden en 2-4 keer een dood punt per seconde dat de naaf wel kan schakelen.

bij een electromotor is er een continue kracht op je ketting en dat verhinderd het soepel schakelen.
zelf met naafversnelling en ff kracht minderen bij het schakelen, schakeld zo een naafversnelling toch veel sneller dan een derailleur. ik denk dat ik met de naaf sneller kan vertrekken en schakelen, dan wanneer ik derailleur had

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#147 Bericht door Wim -de roetsende »

fcapri schreef:ik heb al meerdere versnellingen kapot getrokken bij mijn MTB, en heb al mijn trapasboom, trapashouder, paar kettingen en tandwielen kapot getrokken met de VM. ik vertrek aan kruispunten zelf met slippend achterwiel, zoveel kracht duw ik.
Ik begrijp niet zo goed waarom iemand zo zou willen fietsen.....?

Ik vind een vm nou niet echt de meest geschikte fiets om mee weg te sprinten. Dat zou ik met een mooi licht racefietsje (<10kg) doen. Of met een Roeifiets, want die is onverslaanbaar op een korte sprint.

Zie hier: https://rowingbike.com/posts/martijn-re ... clevision/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#148 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ik probeer wel een zo hoog mogelijke cadans.
In welke versnellingen rij je dan?
Vandaag maar eens stil gezet. Tegenover het vogeltje staat 10. Cadans 90 tot 100, wellicht nog meer. Vandaag begonnen met kruissnelheid van 32,5km/u en dat zakte naar ongeveer 30km/u. Maar in de stad en op bochtige dijkjes haal je dat niet. Ook veel last van schuine wegen en dan moet je oppassen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#149 Bericht door fcapri »

Wim -de roetsende schreef: Ik begrijp niet zo goed waarom iemand zo zou willen fietsen.....?

Ik vind een vm nou niet echt de meest geschikte fiets om mee weg te sprinten. Dat zou ik met een mooi licht racefietsje (<10kg) doen. Of met een Roeifiets, want die is onverslaanbaar op een korte sprint.
bij een racefiets moet je eerst je voeten weer in je klikpedalen krijgen voor je kan accelereren. daarbij heeft een koersfiets allemaal hoge versnellingen. als je bij een bukfiets te snel optrekt, ga je gewoon op het achterwiel rijden.
bij woon-werk verkeer naar huis moet ik stad waregem door rond 16h-16h30 en dan is net heel die schoolgaande bende naar huis aan het fietsen, met 2-3-4.... naast elkaar op straat. en daar zit je dan vast achter. als ik aan de lichten als eerste wegben, dan zit ik niet achter die bende en kan ik schoon doorrijden. er zijn er regelmatig die proberen mee te sprinten maar 0-30 is een VM toch sneller dan een bukfiets. zelf scooters houden mij niet bij daar

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#150 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:@Jo2P: ' En heb je nog geen kennis gemaakt met onze befaamde dijken'. Die hebben we hier ook, hoor. Je moet maar eens komen meerijden...
Heb eens gekeken hoeveel het is om naar Gent te komen. Ik heb zuid gegokt en dat was ongeveer 240km. Met pauzes erin ongeveer 10 uur. Wordt dan wel een druk dagje, nog even los van of ik de energie heb voor terug :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie