fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#166 Bericht door fcapri »

en hoe vind je dan 'sterke' kettingen. dat staat niet op de verpakking.
de lokale winkels waar je fietsonderdelen kan kopen, verkopen meestal maxxis, in zo een transparant plastic doosje.
ik koop er altijd van taya, die zitten in een karton plat doosje, en binnenin verpakt met nog een plastiekje errond.
niet te duurste ketting, maar altijd tevreden van geweest. eenvoudig klik systeem die met de hand te doen is.
kmc nog nooit gezien in de winkel, waar koop je die dan?
spruitje schreef: 30km is natuurlijk snel. Veel kans dat de ketting brak op de schakel waar je de ketting(en) aan elkaar ponste, als je iets op wat scheef ponste kan je de lamel beschadigd hebben.

Meer over kettingen vind je op http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
nee helaas, ik gebruik die koppelingen die ze bij de ketting bijleveren om aan elkaar te zetten. die koppeling (licht geel) zie je hier onderaan de foto nog zitten.
Afbeelding

ik gebruik die kettingen al jaren, en nooit breuk erop gehad.
enkel mijn MTB heb ik vorig jaar niet voorzien van zo een ketting, want die zijn oude was nog ok, buiten wat smering dat nodig was.
1rit naar werk en aan de lichten toen ik 5km van mijn huis zat, brak het oogje en kwam de schakel los. geen tools bij om aan elkaar te zetten :( .
daar ook direct een nieuwe op gezet. die kettingen gaan vlot 5000km mee in weer en wind, zonder reinigen (die foto tijdje terug van die blauwe fiets was er zo eentje).
meestal koop ik de zilveren versie ervan, maar voor de alleweder kocht ik de gewone zwarte.

t zal beteren als ik binnenkort de 155mm cranks heb
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#167 Bericht door Wouter D »

Rij jij met hoog toerental of met laag toerental.

Hoever tanden hebben je voorste tandwielen.

Los van jou situatie.
Bij maximum kracht:
Kan je op je bukker maximaal 1 keer je gewicht op je trappers zetten.
Bij je ligger kan dat -Afhankelijk van je eigen beenkracht- tot 5 keer je eigen lichaamsgexicht op je trappers zetten (afduwen tegen je stoel)

Bij maximum kracht kan er dus ook 5 keer zoveel kracht op je ketting komen.

Kmc vind je Online of in een fietswinkel. Goeikoop zijn ze zeker niet. Mijn 10sp ketting kosten 30€/st
Maar ze zijn sterk.
Als je in een fietszaak vraagt naar ketting voor een nexus7naaf ga je ook sterke ketting meekrijgen. 7sp is uiteraard wel goeikoper dan 10sp
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#168 Bericht door fcapri »

ik rij met laag toerental.
zit zo meestal op een cadans van 65-70. ik zit al in de hoogste versnelling als ik boven de 32-33km/h rijd.
als ik buiten adem zit, kan ik vaak zo hoog schakelen dat ik rond de 40-50rpm zit met de voeten, gewoonweg op kracht rijden om de ademhaling en hartslag omlaag te krijgen. met een cadans van 80 of meer rijd ik mezelf stikkapot.

voorste blad is 70T, achterste is 14T op een 20" wiel. cranks zijn 170mm.
bij een bukken kan je ook meer kracht op je pedalen zetten als je rechtop staat en aan het stuur trekt. zo heb ik meermaals op de MTB al tanden van de tandwielen gebroken of kettingen over getrokken

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#169 Bericht door bicky »

fcapri schreef:met een cadans van 80 of meer rijd ik mezelf stikkapot.
oefenen, oefenen, oefenen.
uw knieën zullen je later dankbaar zijn.
Het voelt inderdaad onnatuurlijk in het begin, maar dat went wel.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#170 Bericht door CapoJan »

Lage trapfrequentie en toch snel betekent veel kracht zetten. Jouw ketting krijgt dat ook te verwerken. Nu, nog liever de ketting door dan wat ik bij Fietser ooit hoorde: velonauten die hun cranks afbraken :shock:

Zoals Bicky zegt: lage trapfrequentie en toch snel rijden, betekent op korte of langere termijn bijna onvermijdelijk knieproblemen. Je moet echt oefenen op een hogere frequentie. De ketting vindt dat leuker, maar vooral de knieën.

Tenslotte: ik koop KMC gewoon bij de fietsenhandelaar. Als hij niet liggen heeft wat ik wens, dan bestelt hij dat. Maar vaker spaar ik een aantal zaken op en bestel ze dan online in Duitsland (rose of bike24 meestal). Zodra er enkele zaken samenkomen, blijft het veel goedkoper, ondanks de transportkosten. Fietsbanden, bijvoorbeeld, zijn daar veel goedkoper.
Bij KMC moet je wel goed kijken: er zijn niet enkel verschillen naargelang de breedte van de ketting (voor versnellingsnaven, 8-, 9-, 10- en nog meer speed), maar ook volgens coating, kleur, gewicht ... De prijsverschillen kunnen ook groot zijn. Kwalitatief ben ik er ook erg tevreden van en gewoonlijk gaan ze ook lang mee.
Mocht je dat willen, kun je in single speed zelfs een inox ketting kopen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#171 Bericht door erde »

Als je naar de fietshandel gaat met de gebroken ketting zullen ze wel bekijken en eventueel een jeste doen.
Is zeer korte levensduur tot de breuk . 8)
Mens en machine zijn duurzamer met een soepele fietsbeweging.
Mijn KMC kettingen gaan gemakkelijk 10.000 km mee :roll:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#172 Bericht door CapoJan »

De KMC primaire ketting in de Orca hield het 30.000 km uit. De secundaire ketting is nog steeds niet vervangen (nu ergens tussen 32.000 en 35.000 km).
Primair: tot aan de Rohloffnaaf op de tussenas.
Secundair: vanaf die naaf tot aan het achterwiel.
Nota: de secundaire ketting verwerkt ook het vermogen van de motor...

Maar er zijn ook velonauten die 50.000 km doen met hun ketting.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#173 Bericht door marksje »

Heeft die ketting de juiste breedte (6- 7 - 8 - 9 - 10 - 11 speed) voor uw fiets ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#174 Bericht door Wouter D »

met jouw kleine cadans en jou grote tandwiel, ga je zelfs een kmc aan flarden trekken, al zal het iets langer duren.
waar ik me veel meer zorgen om maak, zijn je knieën. als je op die manier blijft rijden, is het binnen 2à5 jaar gedaan met fietsen voor jou.

Ik herken mezelf in jouw hoor, Toen ik 15jaar geleden mijn eerste ligfiets kocht, had ik vooraan een dubbel blad liggen, 65-72 en reed meestal op het grootste blad Na een jaar begon ik de nadelen van het zwaar trappen te voelen. Ik heb er toen een triple van gemaakt met een 54t blad, (met bioshifting). Dat ging veel beter, maar toch was het niet goed genoeg. De 9-sp mtb cassette verving ik door een naafversnelling 3*9 met 11-34 cassette.
Op dat moment had ik dus eigenlijk een 3*3*9 versnellingssysteem. Ik besloot de voorste tandwielen nog even te laten zitten om af te tasten wat goed zat. Op die manier reed ik Sluis-Bologne-Sluis. Op die monstertocht heb ik het licht gezien, de grote bladen eraf, de rest van rijd heb ik voorraan met een 53-39 combi rondgereden en ik haalde makkelijk dezelfde snelheden als voorheen met de pottenstamperscombi

Je ziet maar... gooi het roer om nu het nog kan, zwier die grote tandwielen eruit en rij desnoods in het begin iets trager, die hogere cadans komt vanzelf. Je ketting zal veel minder afzien, je kniëen zullen minder afzien, en als je na je werk thuis komt zal je sjokvol energie zitten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#175 Bericht door fcapri »

knieen zijn al kapot.
zo een 15jaar geleden zwaar met de brommer gecrashed en knie getorst onder de brommer. ik reed vroeger MTB (nogal redelijk gek zelf waardoor ik meer schade reed aan de fiets, dan km's afmaalde).
na het brommerongeluk moeten stoppen met MTB, die bruuske vermogen explosies om zo kort omhoog te sprinten waren er teveel aan. na 4jaar nog eens geprobeerd, 1week en de knie ging erdoor. sindsdien was het gedaan met fietsen.

op het werk dan ook beginnen lopen enzo (wat ik vroeger nooit deed) en van een sportinstructeur te horen gekregen dat lopen mijn oplossing is. ik heb veel spierkracht, spieren kweek je makkelijk zat bij, maar mijn pezen zitten te los en daartrok trek ik mijn knie krom.
door regelmatig te lopen, versterk je de pezen ook.

ik heb 2 bladen vooraan, een 70T en een 56T. met dat 56T blad vertrek ik met wielspin op het droge.
met de 70T enkel als ik op nat weer met de 34T achteraan vertrek.

met een 56T vooraan en mijn 20" wielen kan ik maar 36km/h max meer halen bij een cadans van 100!! daar zou ik nu maar 26-27km/h meer halen op woon-werk verkeer (nu loopt dat uit richting 40-45)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#176 Bericht door Wim -de roetsende »

fcapri schreef: met een 56T vooraan en mijn 20" wielen kan ik maar 36km/h max meer halen bij een cadans van 100!! daar zou ik nu maar 26-27km/h meer halen op woon-werk verkeer (nu loopt dat uit richting 40-45)
Misschien een ander tandwiel plaatsen :wink:

Ik rijd met een cadans tussen de 80 en de 120. Meestal 90.

En de knieeën kunnen waarschijnlijk nog wel meer kapot hoor.
Hier in de buurt woont een oud-wielrenner (Henk Lubberding) die vroeger ook in zo'n lage cadans de Tour de France reed. Nu geeft hij clinics en het enige dat ik hem altijd hoor roepen is 'licht draaien'. Zelf rijdt hij nu echt met een cadans van 100 rond.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#177 Bericht door bicky »

spruitje schreef:met jouw kleine cadans en jou grote tandwiel, ga je zelfs een kmc aan flarden trekken, al zal het iets langer duren.
Veel kracht mag en zal niet de hoofdoorzaak geweest zijn van de kettingbreuk. zeker niet na 30km.
Iedereen trapt wel eens veel kracht. Bij een beklimming bijvoorbeeld.
de zwakke schakel was de hoofdoorzaak

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#178 Bericht door fcapri »

k denk het ook, fabrieksfout in die schakel. misschien is die bij het in elkaar steken eens geplooid en werd het weer bijgeplooid en verder gebruikt. verzwakt het metaal aanzienlijk.

gisteren 60km met de ketting gereden, wel aan iets kalmer tempo en alles blijft heel.
vandaag ook weeral 30km gereden en geraak niet meer aan het grootste tandwiel achteraan (derailleur blijft hangen, vermoedelijk ketting 1 schakel te kort).
vanmorgen dus grote problemen in bergop gehad, ketting versprongen en stilgevallen. ben aan 4-6km/h naar boven moeten kruipen met 70-24 verhouding. cadans van rond de 20!!! en ketting niet gebroken. alles kraakte wel. de pedalen, de trapas vooraan, de tandwielen achteraan, ...

gewoon pech gehad dat er een rotte schakel in zat. nuja de ketting gaat er toch weer uit. toen ik wel nog mijn grootste tandwiel achteraan kon selecteren, versprong de ketting telkens als ik de 5de toer van de pedalen ronddraaide.
5 x 70T = 350 tanden. ik heb 3 kettingen van 116schakels gekocht waarvan ik er 6 afgeknipt heb. mijn ketting is dus 342schakels lang. dat wil zeggen dat mijn ketting telkens op hetzeffde stuk achteraan verspringt. schakel krom ofzo door het breken van de ketting maandag. (waar had ik ook weeral eens vermeld dat je moet tellen wanneer het getik voorkomt en dan zoeken op een onderdeel met een enkelvoud van dat getal... :D )

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#179 Bericht door KarelJ »

Los van de zwakke schakel kan het ook nog zo zijn dat de ketting een halve slag gedraaid zat in de kettingbuis bij het monteren, wat volgens mij ook niet zo gezond is en wel eens durft te gebeuren bij het monteren van een ketting op een ligfiets/velomobiel...

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, nieuwe electra p8

#180 Bericht door fcapri »

ik denk niet dat je een nieuwe ketting zo ver kan draaien dat je het niet merkt aan de tandwielen. dan zou ze nog getorst op het tandwiel aankomen.

enfin, het probleem dat ik vanmorgen mijn groot tandwiel achteraan niet kan pakken, is ook duidelijk geworden. schakel nr 2 was gebroken en hing nog half vast.
Afbeelding
en wie het gebroken plaatje bekijkt aan het andere oogje, ziet bovenaan ook dat die al doorgescheurd is. die staat volledig op breken weer.
ik vermoed dus dat er nog schakels zijn die aan het breken zijn. vanavond heeeeeeeeeeeeeeeel langzaam naar huis, morgen dagje auto en misschien donderdagavond of dit weekend nieuwe ketting erronder :evil:

had beter de oude ketting gelaten...
bekijk ik net het stukje dat maandagavond kapot was, zie ik daar 3 schakels die ook gebroken zijn.
Afbeelding

valt me wel op dat de barsten allemaal dezelfde kant van de ketting zitten. de andere kant heeft niks
ik begin dan ook stilletjes aan te vermoeden dat de barsten allemaal in die ene ketting zitten. ik heb 3 kettingen gekocht voor de FAW. ga vanavond een inspectie doen om te zien of de barsten zich allemaal in 1/3de deel van de ketting bevinden.
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:15, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie