Helen - WAW 201

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#211 Bericht door trikelover »

Als je banden zo snel slijten zou ik toch eens de sporing na laten meten. zelf heb ik ook ooit met een verkeerde sporing gezeten ik heb ook op toen rolproeven gedaan maar kon bijna geen verschil zien. Maar de voor en na voelen doe je wel.

Banden die over 4000km volledig op zijn zou wel heel straf zijn als de sporing goed zou staan.

misschien een kijken op dit youtube filmpje
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#212 Bericht door Wim -de roetsende »

Bij Velomobiel.nl verkopen ze een stelbokje/wielspoormeter waarmee je heel gemakkelijk kunt vaststellen of je sporing nog goed is. Kost €30,-

Zie hieronder. Wel een stukje naar beneden scrollen. De wielspoormeter staat onder een rode VM.

http://www.velomobiel.nl/onderdelen/

Kun je trouwens ook vrij eenvoudig zelf maken. Zorg wel dat je een boutje/draadeinde hebt die lang genoeg is. Kijk goed naar de foto aan de rechterkant.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#213 Bericht door rik »

Met mijn strada verslijt ik veel minder banden dan vroeger met mijn ex-waw (ja, hij was uitgelijnd). Waaraan dat ligt weet ik niet.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#214 Bericht door Peter J »

Heeft dat niets te maken met de geometrie die verandert naargelang de beladingstoestand ?
Mij lijkt de ideale manier om de uitlijning te controleren het uitvoeren van een roltest,
een massa werk maar een roltest liegt niet en er wordt rekening gehouden met je gewicht...
Of het verschil tussen het meenemen van bagage of niet nog een groot verschil kan geven
weet ik niet, maar dat lijkt me niet...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#215 Bericht door CapoJan »

Geen idee van de oorzaak, maar 4000 km met een set M+ ? :shock:
Met de snel slijtende Trykers haalde ik nog gemiddeld 8000 km met de Orca. Nu ga je met een WAW wel quasi zonder vertragen door de bochten, maar het verschil lijkt me toch enorm. Waar zijn de ervaringen van de andere WAWistas?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#216 Bericht door blackarmor »

ik haalde dat zelfs met kojaks en schreddas meer km ( en ik stond met die waw nu ni echt bekend om rustig bochten te pakken :p )
heel belangrijk dat je de sporing afregeld met het juiste gewicht dus enkele zakken zand erin helpt al veel en je moet ook zien dat je ze mooi afsteld tegenover je achterwiel
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#217 Bericht door Helen »

blackarmor schreef:heel belangrijk dat je de sporing afregeld met het juiste gewicht dus enkele zakken zand erin helpt al veel en je moet ook zien dat je ze mooi afsteld tegenover je achterwiel
Hoe bedoel je dat afstellen tov het achterwiel? Ik veronderstel dat het achterwiel in het midden van de twee voorwielen moet staan...
Dan nog, hoe kan je dit afstellen? Dan moet je al aan de andere stangen beginnen, want de toe-in-out stang staat centraal, je kan dit niet apart links of rechts regelen!

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#218 Bericht door Ronnius »

Ik heb eens M+ sen gezien die niet eens 2000 km erop hadden zitten en al aan vervanging toe waren.
Ik zag zo dat de rubber van de band gefreesd werd tijdens het rijden.
Toen heb ik het wel ff gemeld aan de VM rijder, of die daar ook iets mee gedaan heeft weet ik niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#219 Bericht door blackarmor »

ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#220 Bericht door rik »

blackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#221 Bericht door Helen »

blackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
Heel interessante suggestie! Ga ik dit weekend eens proberen :)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#222 Bericht door Wim -de roetsende »

blackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
Correct me if I'm wrong.

Het scheefstaan van het achterwiel hoeft toch geen invloed te hebben op het slijten van de voorbanden? Dan slijt je achterband.

Je stuurt met je voorwielen en als die goed gericht staan, dan hoeven ze niet buitensporig :wink: te slijten.

Klopt deze redenatie?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#223 Bericht door Peter J »

Normaal gezien kan je achterwiel toch niet fout staan lijkt mij... Ik ken niet meteen de constructie van de WAW maar bij de Milan valt de as van het achterwiel in de vork (als je de Milan op zijn kop liggen hebt) en kan dit, naar mijn bescheiden mening, niet fout staan. Enige mogelijkheid dat het achterwiel wel fout zou staan zou dan betekenen dat de vork niet correct gebouwd is of je wiel niet helemaal correct in de vork zit...
En stel dat je achterwiel niet in de aslijn van je velomobiel loopt dan is het resultaat toch enkel dat je in "krab" rijdt, ik bedoel daarmee dat je je eigenlijk een beetje zijdelings beweegt. In hoeverre dit een invloed heeft op het slijten van de voorbanden is mij niet bekend, ik vermoed dat dit kan leiden tot een verschil in slijtage tussen links en rechts...
Correct me if i'm wrong :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#224 Bericht door Peter J »

Wim -de roetsende schreef:Het scheefstaan van het achterwiel hoeft toch geen invloed te hebben op het slijten van de voorbanden? Dan slijt je achterband.
En waarom zou je achterband sneller slijten ?
Naar mijn bescheiden mening ga je je als een krab verplaatsen maar of dit invloed heeft op de slijtage van je (acher)band lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door Peter J op vr 26 feb 2016, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#225 Bericht door rik »

Als de voorbanden niet op één lijn staan met de achterband gaan ze volgens mij allemaal wat meer slijten.
Het zou wel leuk zijn als de fabrikant ook eens reageerde, hij zou het toch moeten weten. Want ik vind dit zeker niet onbelangrijk voor eigenaars van een waw.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie