Helen - WAW 201
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Als je banden zo snel slijten zou ik toch eens de sporing na laten meten. zelf heb ik ook ooit met een verkeerde sporing gezeten ik heb ook op toen rolproeven gedaan maar kon bijna geen verschil zien. Maar de voor en na voelen doe je wel.
Banden die over 4000km volledig op zijn zou wel heel straf zijn als de sporing goed zou staan.
misschien een kijken op dit youtube filmpje
Banden die over 4000km volledig op zijn zou wel heel straf zijn als de sporing goed zou staan.
misschien een kijken op dit youtube filmpje
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 747
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Bij Velomobiel.nl verkopen ze een stelbokje/wielspoormeter waarmee je heel gemakkelijk kunt vaststellen of je sporing nog goed is. Kost €30,-
Zie hieronder. Wel een stukje naar beneden scrollen. De wielspoormeter staat onder een rode VM.
http://www.velomobiel.nl/onderdelen/
Kun je trouwens ook vrij eenvoudig zelf maken. Zorg wel dat je een boutje/draadeinde hebt die lang genoeg is. Kijk goed naar de foto aan de rechterkant.
Zie hieronder. Wel een stukje naar beneden scrollen. De wielspoormeter staat onder een rode VM.
http://www.velomobiel.nl/onderdelen/
Kun je trouwens ook vrij eenvoudig zelf maken. Zorg wel dat je een boutje/draadeinde hebt die lang genoeg is. Kijk goed naar de foto aan de rechterkant.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- General Manager
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Met mijn strada verslijt ik veel minder banden dan vroeger met mijn ex-waw (ja, hij was uitgelijnd). Waaraan dat ligt weet ik niet.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Heeft dat niets te maken met de geometrie die verandert naargelang de beladingstoestand ?
Mij lijkt de ideale manier om de uitlijning te controleren het uitvoeren van een roltest,
een massa werk maar een roltest liegt niet en er wordt rekening gehouden met je gewicht...
Of het verschil tussen het meenemen van bagage of niet nog een groot verschil kan geven
weet ik niet, maar dat lijkt me niet...
Mij lijkt de ideale manier om de uitlijning te controleren het uitvoeren van een roltest,
een massa werk maar een roltest liegt niet en er wordt rekening gehouden met je gewicht...
Of het verschil tussen het meenemen van bagage of niet nog een groot verschil kan geven
weet ik niet, maar dat lijkt me niet...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Geen idee van de oorzaak, maar 4000 km met een set M+ ?
Met de snel slijtende Trykers haalde ik nog gemiddeld 8000 km met de Orca. Nu ga je met een WAW wel quasi zonder vertragen door de bochten, maar het verschil lijkt me toch enorm. Waar zijn de ervaringen van de andere WAWistas?
Met de snel slijtende Trykers haalde ik nog gemiddeld 8000 km met de Orca. Nu ga je met een WAW wel quasi zonder vertragen door de bochten, maar het verschil lijkt me toch enorm. Waar zijn de ervaringen van de andere WAWistas?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Public Relations
- Berichten: 983
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
ik haalde dat zelfs met kojaks en schreddas meer km ( en ik stond met die waw nu ni echt bekend om rustig bochten te pakken :p )
heel belangrijk dat je de sporing afregeld met het juiste gewicht dus enkele zakken zand erin helpt al veel en je moet ook zien dat je ze mooi afsteld tegenover je achterwiel
heel belangrijk dat je de sporing afregeld met het juiste gewicht dus enkele zakken zand erin helpt al veel en je moet ook zien dat je ze mooi afsteld tegenover je achterwiel
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 797
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Hoe bedoel je dat afstellen tov het achterwiel? Ik veronderstel dat het achterwiel in het midden van de twee voorwielen moet staan...blackarmor schreef:heel belangrijk dat je de sporing afregeld met het juiste gewicht dus enkele zakken zand erin helpt al veel en je moet ook zien dat je ze mooi afsteld tegenover je achterwiel
Dan nog, hoe kan je dit afstellen? Dan moet je al aan de andere stangen beginnen, want de toe-in-out stang staat centraal, je kan dit niet apart links of rechts regelen!
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Ik heb eens M+ sen gezien die niet eens 2000 km erop hadden zitten en al aan vervanging toe waren.
Ik zag zo dat de rubber van de band gefreesd werd tijdens het rijden.
Toen heb ik het wel ff gemeld aan de VM rijder, of die daar ook iets mee gedaan heeft weet ik niet.
Ik zag zo dat de rubber van de band gefreesd werd tijdens het rijden.
Toen heb ik het wel ff gemeld aan de VM rijder, of die daar ook iets mee gedaan heeft weet ik niet.
-
- Public Relations
- Berichten: 983
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- General Manager
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn.blackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 797
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Heel interessante suggestie! Ga ik dit weekend eens proberenblackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 747
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Correct me if I'm wrong.blackarmor schreef:ik veronderstel dat de nieuwe nog altijd ackerman sturing gebruiken dus als je wielen niet mooi naar voor staan ( en dat wordt bepaald door je achterwiel en die moet maar een enkele mm of gelijk de mijne enkele cm uit de haak staan om de hele meting om zeep te helpen je rijd dan eigenlijk altijd een beetje scheef ) ik had een lange lat die ik tegen mijn achterwiel klemde onder de beladen fiets door en deed de meting tegen die lat van de 2 kanten uit met de voorkant ongeveer 1 a2 mm naar binnen toe .
Het scheefstaan van het achterwiel hoeft toch geen invloed te hebben op het slijten van de voorbanden? Dan slijt je achterband.
Je stuurt met je voorwielen en als die goed gericht staan, dan hoeven ze niet buitensporig te slijten.
Klopt deze redenatie?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Normaal gezien kan je achterwiel toch niet fout staan lijkt mij... Ik ken niet meteen de constructie van de WAW maar bij de Milan valt de as van het achterwiel in de vork (als je de Milan op zijn kop liggen hebt) en kan dit, naar mijn bescheiden mening, niet fout staan. Enige mogelijkheid dat het achterwiel wel fout zou staan zou dan betekenen dat de vork niet correct gebouwd is of je wiel niet helemaal correct in de vork zit...
En stel dat je achterwiel niet in de aslijn van je velomobiel loopt dan is het resultaat toch enkel dat je in "krab" rijdt, ik bedoel daarmee dat je je eigenlijk een beetje zijdelings beweegt. In hoeverre dit een invloed heeft op het slijten van de voorbanden is mij niet bekend, ik vermoed dat dit kan leiden tot een verschil in slijtage tussen links en rechts...
Correct me if i'm wrong
En stel dat je achterwiel niet in de aslijn van je velomobiel loopt dan is het resultaat toch enkel dat je in "krab" rijdt, ik bedoel daarmee dat je je eigenlijk een beetje zijdelings beweegt. In hoeverre dit een invloed heeft op het slijten van de voorbanden is mij niet bekend, ik vermoed dat dit kan leiden tot een verschil in slijtage tussen links en rechts...
Correct me if i'm wrong
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
En waarom zou je achterband sneller slijten ?Wim -de roetsende schreef:Het scheefstaan van het achterwiel hoeft toch geen invloed te hebben op het slijten van de voorbanden? Dan slijt je achterband.
Naar mijn bescheiden mening ga je je als een krab verplaatsen maar of dit invloed heeft op de slijtage van je (acher)band lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door Peter J op vr 26 feb 2016, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
-
- General Manager
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Helen - WAW 201
Als de voorbanden niet op één lijn staan met de achterband gaan ze volgens mij allemaal wat meer slijten.
Het zou wel leuk zijn als de fabrikant ook eens reageerde, hij zou het toch moeten weten. Want ik vind dit zeker niet onbelangrijk voor eigenaars van een waw.
Het zou wel leuk zijn als de fabrikant ook eens reageerde, hij zou het toch moeten weten. Want ik vind dit zeker niet onbelangrijk voor eigenaars van een waw.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"