Helen - WAW 201

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Helen - WAW 201

#1 Bericht door Helen »

Sinds een kleine 20 jaar werk ik in hartje Brussel. Jaren met de auto gependeld vanuit Erps-Kwerps, later meer en meer met de racefiets (of MTB in winterse toestanden), en sporadisch eens met de trein. Maar nu... zie ik het echt niet meer zitten met auto of trein. Sinds juni welgeteld twee keer met de auto (moeten) gaan en nu heb ik beslist, ik ga enkel nog met de fiets.
Helaas krijg ik héél rap koude vingers en tenen en ben regelmatig helemaal onderkoeld halverwege de rit :mrgreen: .

Na weer eens nek-schouder-pols-zadelpijn tijdens het wekelijkse racefietstochtje met de wielerclub (ja, ik ben er zo eentje) kreeg ik het idee om eens een ligfiets te proberen :idea: . Vorige week heb ik dan een Greenmachine geleend voor enkele dagen (mijn eerste ligfiets-ervaring sinds de "cuisse-tax" uit mijn prille jeugd aan zee) en was direct verkocht!
Voor het woonwerktraject door het "fietsvriendelijke" Brussel zie ik me zo'n open ligfiets toch niet gebruiken (mijn onderkoelingsprobleem geraakt er ook niet mee opgelost).

Maar nu begin ik stilletjes (en snel harder en harder) te dromen van een velomobiel. Ik verslind alle blogs en google me verloren.
Maar als ik er met mijn omgeving over spreek, loop ik tegen de gebruikelijke (voor)oordelen aan. ](*,)
(Ok, toen ik de Greenmachine leende, vroeg ik ook of er geen hoofdsteun bij hoorde - beginnersfoutje :oops: )

Er is nog een hele weg te gaan, maar nu ik in Gent heb mogen kennismaken met de e-Orca's, WAW en Strada ben ik helemaal overtuigd!
Het moeilijkste wordt: in welke kleur ga ik mijn e-Orca kiezen? (O ja, en mijn lieve echtgenoot overtuigen natuurlijk)
Laatst gewijzigd door Helen op zo 10 jan 2016, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#2 Bericht door Lex »

Helen schreef:
Maar nu begin ik stilletjes (en snel harder en harder) te dromen van een velomobiel.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... caf5ed.jpg

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#3 Bericht door Peter J »

Houd er ook rekening mee dat je een tijdje gaat moeten wachten op je e-Orca...
Ronnius, een e-Orcarijder hier op het forum kan je meer vertellen over de wachttijden.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#4 Bericht door Helen »

Peter J schreef:Houd er ook rekening mee dat je een tijdje gaat moeten wachten op je e-Orca...
Ronnius, een e-Orcarijder hier op het forum kan je meer vertellen over de wachttijden.
I know. Ook op het forum heb ik al veel gelezen :)

Ik beschouw de komende winter op mijn racefietske of MTB in regen en kou naar Brussel op en af als een soort "boetedoening" om mijn e-Orca te verdienen 8)

Maar ik hoop hem nog wel in de nazomer te kunnen inrijden, als het nog rustig, licht en droog is in Brussel.
M.a.w. ik moet serieus werk maken van het charme-offensief, de tijd dringt O:)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

Altijd leuk, iemand die overweegt om een vm te gaan aanschaffen.

Toch wel een stukje goedkoper dan een eOrca is een QuestXS. Ik heb geen idee hoe lang je bent, maar tot 1.78m pas je erin. Deze vm weegt 27,5kg en is zeer compleet uitgevoerd.

Iets duurder zijn de DF en de WAW. Deze vm-en zijn ook net iets lichter.

Een eOrca is wel een behoorlijk zware fiets en dan heb je ook eigenlijk de E wel echt nodig.

Ik heb er eens een flink stuk in gereden zonder ondersteuning en daar ben ik wel een beetje van geschrokken. Dat viel nog niet mee. Met dezelfde inspanning reed ik met de Orca 23km/u en met de XS 30km/u. Dat vond ik wel een erg groot verschil.

Succes met de quest (=zoektocht) naar een vm.

Naast een VM heb je natuurlijk ook nog een Roeifiets nodig :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#6 Bericht door bicky »

Koude voeten = slechte schoenen.
http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2 ... oenen.html
Northwave Artic Commuter M waren bij mij de oplossing.

maar een vm is zoveel meer dan een hulpmiddel tegen de koude
het is een comfortabel vervoersmiddel om mee naar het werk te forenzen.
Veel ruimte voor dingen mee te voeren, snel, droog, warm, comfortabel, weinig/geen onderhoud.

wil je echt ondersteuning: ga voor een orca.
anders kan je kiezen, iedere fiets heeft zijn voor of nadelen. strada, mango, quest, questxs, df, waw, .... (je leest de blogs dus weet je de meeste voor/nadelen)

mijn advies: vergeet en luister niet naar de vooroordelen. denk/verlang niet te lang en ga voor een 2de hands VM (geen alleweder) en rijd de winter door, die kan je terug verkopen voor weinig verlies als je een andere VM aanschaft.
stuur mailtje naar Sinner en Velomobiel.nl ze hebben meestal wel iets staan.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#7 Bericht door Helen »

Sinds 2009 heb ik de Northwave Celsius Arctic. Met dikke overschoenen erover red ik het precies 1 uur. Genoeg om naar het werk te rijden, maar helaas niet voor een voormiddagritje onder de 5°C. :(
bicky schreef:maar een vm is zoveel meer dan een hulpmiddel tegen de koude
het is een comfortabel vervoersmiddel om mee naar het werk te forenzen.
Veel ruimte voor dingen mee te voeren, snel, droog, warm, comfortabel, weinig/geen onderhoud.
Helemaal akkoord :D

Ondersteuning lijkt me echt nodig. Enerzijds heb ik enkele hellingen op mijn weg, anderzijds wil ik in het stadsverkeer snel genoeg kunnen vertrekken of een kruispunt oversteken.

Ik heb nu in de Orca, de strada en de WAW gezeten. Voor mij was het zicht uit de Strada en de WAW echt heel beperkt, enkel in de Orca had ik het gevoel van een goed overzicht te hebben. Het zitcomfort is natuurlijk ook van een andere orde.

Maar een jaar wachten is wel héél lang :(
Goed idee van Sinner en Velomobiel.nl te mailen, zal ik zeker doen!

Hmmm niemand een tweedehandse Orca in de aanbieding? =P~
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#8 Bericht door kurtvandeveire »

allereerst welkom helen.
je kan ook opteren om een Quest of een andere vm later om te bouwen naar een ondersteunde vm.
ik heb dat bij mijn Quest ook gedaan en die kostprijs valt goed mee.
ik was iets van een 550 euro kwijt voor alles.
ik heb het wel zelf gedaan maar dan nog was ik maar een uurtje bezig om hem om te bouwen.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#9 Bericht door bicky »

Helen schreef:Ondersteuning lijkt me echt nodig. Enerzijds heb ik enkele hellingen op mijn weg, anderzijds wil ik in het stadsverkeer snel genoeg kunnen vertrekken of een kruispunt oversteken.
ik heb ook enkele hellingen op mijn weg, snel optrekken is geen probleem, beide zijn afhankelijk van goed/genoeg schakelen.
Helen schreef:Ik heb nu in de Orca, de strada en de WAW gezeten. Voor mij was het zicht uit de Strada en de WAW echt heel beperkt, enkel in de Orca had ik het gevoel van een goed overzicht te hebben. Het zitcomfort is natuurlijk ook van een andere orde.
Zitjes kunnen hoger en lager wat het zicht veranderd.
Helen schreef:Goed idee van Sinner en Velomobiel.nl te mailen, zal ik zeker doen!
ik vergat de belangrijkste: fietser.be, onze lokaal fietswalhala. Spring zeker binnen voor een testrit of praatje.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#10 Bericht door blackarmor »

indien je met zo een schoenen bij 5 graden nog steeds koud hebt lijkt me dit eerden een doorbloedingsprobleem , en dat is iets waar en ligfiets beter in zou moeten zijn dan een klassieke fiets ( hart en benen liggen op dezelfde hoogte )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#11 Bericht door Ronnius »

Helen schreef:Maar ik hoop hem nog wel in de nazomer te kunnen inrijden, als het nog rustig, licht en droog is in Brussel.
M.a.w. ik moet serieus werk maken van het charme-offensief, de tijd dringt O:)
Als je volgende nazomer de orca wil inrijden om als ervaren Orcaan (= orca-rijder) de winter in te gaan,
moet je nu eerst de Orca bestellen en daarna beginnen met het charme offensief.
Reken op een wachttijd van 1 jaar (EEN JAAR).
En denk niet, ik wacht dan nog wel een jaartje, want daar ga je spijt van hebben.

Zelf ben ik beginnen denken om te Orcanen (met een Orca rijden) begin 2014,
toen ik thuis zat na een niet zo aangenaam contact tussen hond en fiets.
Ik was toen ook van plan om nog 2 jaar te wachten.
Ben ik blij dat ik de 2 jaar heb ingekort heb tot een maand of 4 en dan de bestelling geplaatst.
Had ik gewacht tot winter 2016-17 of 2017-18, wat oorspronkelijk de bedoeling was,
om te beginnen Orcanen, ik zou er heel veel spijt van hebben gehad.

En hoop niet op een tweedehandse Orca, ik ben sinds 6 augustus Orcaan en ik rij met nr 71.
Het aantal dat in de aanbieding kan komen is dus zeer beperkt,
en toen er deze zomer toch eentje in de aanbieding kwam bleek die na 2 (of was het 3) dagen reeds verkocht te zijn.

Maar je kan het ook anders doen, je wacht nog wat en koopt 2 velomobielen tegelijk.
Een nieuwe waar je een jaar op wacht en je schuimt de tweedehandsmarkt af
naar een waw, mango, strada, quest om te beginnen.
Eventueel ondersteuning in laten bouwen en nadien deze in de aanbieding plaatsen.
Ondertussen kan je leren met een velomobiel rijden zonder krassen op een nieuwe te kunnen maken.
En later zonder veel verlies terug verkopen.

Jij hebt iemand heel dicht bij je staan waar je rekening mee moet houden.
Ik heb dat ietsje minder, maar die 'minder dicht bij me staande mensen' weten ondertussen ook al heel lang
dat ze niet moeten beginnen om tegen iets te zijn waar ik zin in heb.
Ik luister toch niet naar hun conservatieve houding.

Enne.. het zijn niet deze met de vooroordelen die voor de vooruitgang zorgen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#12 Bericht door Helen »

Om een Orca te kunnen bestellen, moet het charme-offensief eerst geslaagd zijn :?

Maar jullie hebben gelijk, nog een heel jaar wachten vooraleer in een vm naar het werk te kunnen is véél te lang.
De Quest en de WAW vallen voor mij af, vanwege de mindere wendbaarheid (Quest) en vering en hoogte (WAW).

In tweedehandsland zie ik vooral Alleweders en een zeldzame Quest.

Toch even gebeld naar garage Bollen in Neerpelt, die dealer zou zijn van Mango in België. Helaas, ze zijn ermee gestopt, maar hebben nog een tweedehandse e-ondersteunde mango staan voor - slik - 6500€.
Anyway, morgenvroeg sta ik in Neerpelt voor een proefrit. Wens me (against all odds en weerberichten) droog weer 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#13 Bericht door aiai »

bicky schreef:..., weinig/geen onderhoud. ......en ga voor een 2de hands VM (geen alleweder) en rijd de winter door......
Als je onderhoud niet onderhoudend vindt dan is een oude Alleweder minder geschikt. Zelf ben ik in de winter begonnen met het idee dat ik dan de rest van het jaar zeker vol zou houden (maar ik bewoog zeg maar niet en was enkele maanden bezig om op de bukker mijn conditie wat op te vijzelen).

Voor wat betreft snelheid van optrekken in het stadsverkeer zal het wel meevallen denk ik. Mijn Alleweder weegt, inclusief de bagage die ik meezeul, ongeveer 50 kilo. Zelfs die krijg ik goed door het stadsverkeer heen inclusief vlot genoeg optrekken.

Voor het heuvelgedeelte zou ik hem zeker laten staan. Daar speelt het gewicht en het beperkte aantal versnellingen (ik heb er nu 9, 't zullen er 10 gaan worden en dan moet ik daarna toch een voorderailleur inbouwen om er meer te krijgen) echt een negatieve rol.

*Geeft Bicky "de blik"*
Hoezo wat, welk geen Alleweder!
*Gaat mokkend in een hoekje zitten.*
Vroeger was alles....nieuwlichterij, plastic, grrrrmbl, toen we nog met knotsen rondreden...jeugd geen respect...@!~$!
;-)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#14 Bericht door Helen »

Onderhoudsvriendelijk is héél belangrijk voor me.
Eergisteren heb ik, op mijn 47e, na 8 jaar endurorijden en 6 jaar racefiets/triatlon voor de eerste keer in heel mijn leven...
mijn achterband geplakt en helemaal zelf weer in het wiel gestoken en wiel in de fiets gestoken - onder het toeziend oog (en met tips en tricks) van mijn echtgenoot.

Ik mag er niet aan denken dat ik binnenkort ergens met mijn velomobiel een platte band heb, en zoals ik nu doe, een voorbijrijdende fietser hulp vraag :oops: :oops:
Daarom heb ik mijn grenzen alvast verlegd. Zo! 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Een toekomstige ex-bukfietser

#15 Bericht door Ronnius »

Helen schreef: de eerste keer in heel mijn leven...
mijn achterband geplakt en helemaal zelf weer in het wiel gestoken en wiel in de fiets gestoken onder het toeziend oog (en met tips en tricks) van mijn echtgenoot.

Dan heb je een velomobiel met enkelvoudige ophanging nodig, ook achteraan bedoel ik.
Je legt de velomobiel op zijn kant en haalt er zo de band af.
Met een beetje oefening heb je helemaal geen tools nodig om een binnenland te vervangen.
Ik in elk geval niet nietmeer, terwijl ik vroeger de haken brak.

En regen of geen regen, ik wens je morgen vooral veel plezier.
En indien je onverhoopt toch niet meer wou wachten, geen knallende ruzie.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie