overschakelen naar trike

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TJ!
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 10:04
Postcode: 9200
Contacteer:

overschakelen naar trike

#1 Bericht door TJ! »

Even voorstellen...

Ik ben een gepassioneerd mountainbiker, en de laatste jaren ook wat meer wielertoerist.
Een rappe ben ik niet, maar mountainbiketochten van 100+km en cyclo's van 150-220 km zijn me niet vreemd.

Door een aanslepende schouderblessure heb ik de laatste 8 maanden wel niet veel geniet gehad van mijn fietsen :-(
Onlangs ben ik dan enkele trikes gaan testen, en die die me de grootste smile op mijn smikkel deed verschijnen, was de Ice Vortex (intussen VTX).
Deze heb ik dan een weekje later eens kunnen mee nemen naar de "dardennen", omdat ik dat tuig toch eens stevig aan de tand wou voelen.
Eerste dag van Bastogne naar Houffalize gefietst, via een oude spoorweg. Dat ging vlotjes, maar was dan ook meer bergaf dan bergop.
https://www.strava.com/activities/296097898#
Wat viel me op: verkeersremmers zoals paaltjes remmen me écht af. Terwijl je daar met de tweewieler gewoon tussendoor knalt.

Beetje later moest er ook terug gefietst worden, waarbij er een 380tal hoogtemeters moest overwonnen worden. ...dit ging toch al wat moeizamer, en 'k kreeg toch wat krampen in mijn onderbenen.
https://www.strava.com/activities/296153410

De dag erna, de zware test. Een toertocht gaan rijden in Hamoir, waarbij ik wist dat er wel redelijk wat hoogtemeters waren, maar geen steile hellingen.
'k Wou ook echt voelen waar ik overal last en geen last zou krijgen bij een ligfiets.
De tocht was 106km, en een 1500 hoogtemeters (paar keer vergeten op start te duwen bij het tracken...)
https://www.strava.com/activities/296598826
Opvallend:
- bergop ging ik traag... heel traag... :-( Ik had wel verwacht van trager te gaan (ongeveer 1/4de trager) maar het leek me veel meer.
- Bergaf ga ik snel, maar niet sneller dan op een racefiets. Wel ongeveer hetzelfde. Mijn vrouw, die mee was met de racer, kon me gerust bijhouden bergaf, maar moest wel toegeven dat ze regelmatig tot het uiterste moest gaan.
- verkeersdrempels remmen me af... ik kan er niet tussen, en tegen 40 per uur erover knallen dierf ik niet. (mooi afgeremd tot 20km/u ongeveer
- op den duur kreeg ik ook wel krampen, maar abnormaal zal dat wel niet zijn. 't Zijn toch wel andere spieren die je gebruikt bij het liggen, en om dan ineens 100+km te gaan rijden in de Ardennen, da's er misschien wel wat over voor de eerste keer. Maar ja, 'k wou weten wat dat ding kan, hé.
- uiteindelijk kreeg ik wat "doorligwonden". 't is te zeggen, mijn rug deed wat pijn, pijn die me deed denken aan een blauwe plek. Maar de zetel en de achterbrug van de nieuwe VTX is wel beter tov de oudere Vortex.
>> iemand hier ervaring mee?

Het positieve nieuws... 't Was wel sinds augustus geleden dat ik nog eens meer dan 5 uur buiten aan sport heb kunnen doen...

En nu... koop ik zo een ding, of niet.
Indien mijn blessure over een maand of 2 hersteld zou zijn, dan weet ik niet of ik er nog veel gebruik van ga maken... Maar stel dat mijn blessure nog 2-3 jaar aansleept (wat zou kunnen), of al helemaal niet geneest;.. dan zit ik hier wel schoon te schilderen en dik te worden... :-(

Enfin,
tot zover mijn hersenspinsels :-)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Op Marktplaats staan regelmatig tweedehands Trikes te koop.

Ik zou het oude type van Optima (Rider) laten staan. In mijn optiek is er niet echt een goede zithouding op die fiets te vinden :-( Stuur staat erg ver naar achteren.

Succes met het zoeken naar een geschikte Trike. Fijn dat het gelukt is om weer te fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#3 Bericht door El Stino »

een trike is absoluut niet snel! (voor mij een veredelte go-cart)
Als je sneller wil gaan, ga dan voor een tweewieler.
Stijn VDM

TJ!
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 10:04
Postcode: 9200
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#4 Bericht door TJ! »

Intussen een VTX besteld...

een tweewieler is geen optie, want ik kan het me absoluut niet veroorloven om op mijn rechterzij te gaan... Die schouder zou dat niet aankunnen.
Enfin, over een maandje kan ik weer buiten sporten. Wat langzamer, dat wel, but hey... I'm in open air :-)

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#5 Bericht door antony »

proficiat eerst en vooral .
trike is niet snel tja weet niet ,dat kan wel dat 2wielen sneller is .
zelf test gedaan met low rider .en ja bent sneller dat is waar .
maar trike is ander gevoel en wanneer je in de winter stilstaat om dat glad is kan ik vrolijk rondrijden .
en groep ga zeker verschil niet merken hoor .ik ga nu al vlot mee met peloton wielerrenners dus ja
en trike is niet gemaakt voor snelheid
vtx is dat wel dus durf te zeggen dat verschil nog kleiner is .

en om cru te zeggen vind ik ten zeerste spijtig dat er altijd maar op snelheid word gehamerd ?
en de kern van fietsen ? allee ja weet niet wat er scheelt .
met de wagen ben ik nog sneller en dat op 4wielen ,

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#6 Bericht door SCORPION »

Die Ice VTX is een mooie trike proficiat en nog veel leuke km !

Die is wel degelijk op snelheid afgesteld en niet zozeer op comfort ! Een FULL SUSPENSION model daarentegen, uitgerust met een micromesh zetel is een limousine waar je wel een behoorlijke snelheid mee kan aanhouden. De pijnlijke ervaringen in de Ardennen waren te voorspellen, je bent gewoon te hard van stapel gelopen en was helemaal uit conditie.
Voor de hellingen kan het stukken beter met een e-trike, het is een keuze in functie van je leeftijd en conditie. Pijnlijke schouder, beenspieren en knieën kunnen meer baat vinden bij een geveerd model en bijkomende pedaalhulp. Kan nog aftermarket indien nodig. Pedaleren moet je blijven doen maar het is allemaal minder belastend.

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op ma 25 mei 2015, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#7 Bericht door CapoJan »

Wat je ook niet moet doen, is vertragen aan drempels en plateaus. Gewoon doorvlammen en de wielen het luchtruim laten kiezen. Pure fun! En je landt toch op drie wielen, dus de kans dat er wat fout loopt, is erg klein. Dat was net wat ik leuk vond met de trike. Paaltjes en andere vertragende hindernissen, da's wel wat lastiger.
Veel plezier met de VTX =D>
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

TJ!
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 10:04
Postcode: 9200
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#8 Bericht door TJ! »

CapoJan schreef:Wat je ook niet moet doen, is vertragen aan drempels en plateaus.
Zeker van, CapoJan?
Op JoeToeb zag ik onlangs een filmpje van een KMX die gewoon brak bij een jump.
Lijkt me anders wel fijn, als ik in een afdaling niet moet vertragen voor verkeersdrempels ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#9 Bericht door CapoJan »

Zeker van? Neen, maar zo deed ik het "in den tijd" met de Gforce :mrgreen:
Ik weeg ook geen 100 kg; dat zal ook wel een rol spelen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
chillmode
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 11:09
Postcode: 3051rt
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#10 Bericht door chillmode »

De VTX is inderdaad een goede keus, daar zal je veel plezier van hebben TJ. Heb je hem in de tussentijd al ontvangen?
TJ! schreef:Ik ben een gepassioneerd mountainbiker
-> Daar wil ik meteen even gebruik van maken :D. ik ben namelijk bezig mijn fietskennis ook wat uit te breiden alleen dan richting mountainbiken. Zat hier tussen de giant fietsen te kijken, maar weet niet zo goed wat een goede beginners mountainbike is, misschien tips?

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#11 Bericht door kurtvandeveire »

als je een goede degelijke mtb wilt om mee te beginnen dan zou ik een thompson aanraden.
die zijn goed en zijn van begin tot einde afgemonteerd met de groep die je wilt.
bij sommige merken zoals scott en giant monteren ze sommige goedkopere onderdelen op en vragen dezelfde prijs als en complete groep.
de body's van de tandwielen bij giant zijn geen Shimano body's dus als je body versleten is past er geen Shimano op maar ben je verplicht om er ene te bestellen bij giant en die zijn duurder dan de Shimano.
een dergelijke mtb van thompson kost ongeveer een 585 euro voor iemand die wil starten en toch iets degelijks wil
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

TJ!
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 10:04
Postcode: 9200
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#12 Bericht door TJ! »

chillmode schreef:De VTX is inderdaad een goede keus, daar zal je veel plezier van hebben TJ. Heb je hem in de tussentijd al ontvangen?
TJ! schreef:Ik ben een gepassioneerd mountainbiker
-> Daar wil ik meteen even gebruik van maken :D. ik ben namelijk bezig mijn fietskennis ook wat uit te breiden alleen dan richting mountainbiken. Zat hier tussen de giant fietsen te kijken, maar weet niet zo goed wat een goede beginners mountainbike is, misschien tips?
Zwaar off-topic...

De keuze van een mountainbike hangt af wat je wilt doen.
- Is het om tijdens de winter in de westvlaamse velden te gaan rijden?
- Wil je er in Vlaams/Waals Branbant de wat meer technische trails gaan verkennen?
- Moet hij dienen voor marathons in de Ardennen?
- Wil je meerdaagses gaan doen in de Alpen?

En dan ook budget:
Hoeveel wil/kan je spenderen...?
Mijn advies: minder dan 1000 euro -> koop een tweedehands van een jaar oud, die nieuw 1500/2000 euro kost.

Ik weet nog goed, toen ik mijn eerst mtb kocht, had ik een budget van 700-800 euro. In een bepaalde winkel begon me mij min of meer uit te lachen "Ja meneer, mensen die zo en zo iets willen, die komen meestal toch met een budget van 1500 hoor..."
Toen was ik lichtjes gechockeerd... Maar achteraf gezien, hadden die eigenlijk wel gelijk...

Waar moet je op letten?
- Goed schakelmateriaal. MINSTENS SLX als je shimano neemt, of minstens de 7-reeks als je naar SRAM gaat.
- een deftige voorvork, geen "veren", maar eentje die veert op olie of lucht
- Wielen: ik zou geen 26 inch meer nemen. Maar een 29 inch. Rijdt véél stabieler, ook als het technisch wordt. Als je niet te groot bent <175, kan je eventueel overwegen om voor 27,5 inch te gaan (maar anderen gaan altijd 27,5 inch aanraden, en nog anderen iets anders. ...testen is de boodschap ;-)

Hopelijk ben je hier wat mee.
Als je nog vragen hebt, shoot :-)

Gebruikersavatar
chillmode
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 11:09
Postcode: 3051rt
Contacteer:

Re: overschakelen naar trike

#13 Bericht door chillmode »

Inderdaad heel offtopic, maar erg bedankt voor jullie tips in ieder geval. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal dit topic nu niet meer vervuilen met offtopic gepraat :p

Plaats reactie