Even (opnieuw) voorstellen.

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Even (opnieuw) voorstellen.

#1 Bericht door Mugtango »

Gegroet liggers allerhande,

mijn werkelijke naam is Tom en zo ergens in de jaren 1997 huurde ik voor het eerst een ligfiets. Een Challenge Hurricane. De interesse in ligfietsen was er, een dagje er mee rondrijden zorgde voor een besmetting met het liggersvirus.
Toch duurde het nog heel wat jaren alvorens er daadwerkelijk een ligger in huis kwam. Als student had ik geen budget, later ging de 'WAF' (= Wife Acceptance Factor) meespelen.
Exact kan ik het niet meer zeggen, maar het moet ergens rond 2005 geweest zijn toen ik een 2-de hands Optima Dragon kocht, en ook lid werd op dit forum. Een km-vreter ben ik nooit geworden. Het was voor mij eerder een dubbele insteek: ten eerste was ik 'anders' dan alle anderen en ten tweede genoot ik van het grotere comfort van een ligger. Nog steeds haal ik het comfort, de betere positie voor de rug en het beter kunnen rondkijken aan als mijn eerste argumenten om anderen te overtuigen. Over de 5 M's van M5 (Meer Meters Met Minder Moeite), oftewel de o zo vaak aangehaalde snelheidskwestie spreek ik zelden.

Maar hoe gaat dat vaak... in een mensenleven zijn er veel zaken die veranderen: verhuis, ander werk, kinderen,... noem maar op. En als je dan ook geen echte km-vreter bent, dan blijft die fiets meer en meer op stal staan. Hoewel, toen de kinderen kleiner waren was de combinatie ligfiets + kinderkar (in die tijd ook een zeldzaam verschijnsel dat steeds maar weer verdedigd diende te worden) een plezier om mee te rijden.

Recent werd de fiets weer vanonder het stof gehaald en zijn er zelfs al concrete plannen om het woon-werkverkeer per fiets te doen. 12 km enkel zou toch mogen lukken. Of echt niet? Het doet mij pijn om te moeten vaststellen dat zo lang blijven roesten de conditie behoorlijk zwaar onderuit haalde. En de weg naar het werk heeft voor mij toch wel enkele zwaardere hellingen in petto. (ik weet dat het voor de meesten onder jullie peanuts zou zijn, mijn dag komt hopelijk ook wel eens)

Zo merk ik dat ik op een bepaald stuk echt alles uit de kast moet halen om boven te komen zonder om te vallen. Dus leeft bij mij nu de twijfel om de fiets toch elektrisch te gaan ondersteunen (heiligschennis volgens sommigen), of om datzelfde kapitaal eerder te gaan investeren in een 2-de hands trike. In het tweede geval kan ik niet omvallen, en blijf ik wel werken aan mijn conditie.

Wat mij na zoveel jaren terugkeren naar dit forum wel opvalt is dat de liggende 2-wieler meer en meer verdrongen wordt door de velomobiel. Ben ik mis of is er wel degelijk een verschuiving binnen het ligfietslandschap?

Ik blijf dit forum ieg aandachtig volgen en zal jullie ook op de hoogte houden van mijn uiteindelijke beslissing, eventuele aankoop en vorderingen in mijn goede voornemens betreffende woon-werkverkeer. En vanaf 2016 misschien ook wel eens een ritje meepikken? Wie zal het zeggen....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#2 Bericht door antony »

welkom aan boord
ja leven loopt soms anders dan je verwacht
opvalt is dat de liggende 2-wieler minder aandacht dat klop wel :
maar ach drukt de pret niet
:shock:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#3 Bericht door Pleeboy »

Hoi Tom,

allereerst: welkom!
Hoe vaak fiets je naar je werk in de week? Als je de auto veilig kan stallen, kan je misschien met ritjes "enkel" beginnen zodat je je lichaam niet overbelast en zodat het leuk blijft?
De eerste 1-2 maanden zijn het ergst om weer "op gang" te komen, ik zou zeggen: gewoon volhouden dus!
Maar dat is iets waar iemand enkel zijn mening kan over geven, de beslissing daarover is volledig aan jou...
Een elektrisch ondersteuning inbouwen kan erg gemakkelijk, want je hebt toch een 26" achterwiel hé? Een standaard kit is dus makkelijk te vinden...
De vm's zijn de laatste 2-3 jaar inderdaad erg geëvolueerd, zowel qua gewicht als aandrijfrendement (stijfheid), in een stroomlijn telt dat namelijk dubbel door...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#4 Bericht door Mugtango »

Beiden bedankt voor de welkomstwoorden.

@ Pleeboy : bedankt voor je tip. Ik had eigenlijk nog niet stil gestaan bij het idee van de 'enkele' ritjes. Dan is het gewoon zaak om de fiets op het werk te krijgen en vanaf dan 's morgens auto, 's avonds fiets, de volgende dag 's morgens fiets en 's avonds auto enz...

Daar ga ik eens over nadenken.

Een tweede denkpiste, nl die van een trike of een velomobiel blijft ook bestaan. Dan weet ik gewoon dat ik in aanvang traag over de weg zal kruipen, maar toch niet omvallen hé :D

Normaal werk ik 5 dagen/week. Soms valt er al eens een weekdag tussenuit, maar dat wordt dat gecompenseerd doordat ik in het WE moet werken.

Ah, we zien wel. De fiets staat intussen weer in orde en ik heb zelfs al rondgereden met een zware klinker aan de fiets gebonden. Deze steen hing ter hoogte van de trapas, omdat ik wou weten of het een stabiliteitsprobleem gaf mocht ik eventueel trapasondersteuning steken. (dit kan dan gemakkelijk worden overgezet op een trike en eventueel ook op sommige velomobielen, toekomsgericht denken en spenderen heet zoiets :wink: )
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#5 Bericht door aiai »

Mugtango schreef:ik heb zelfs al rondgereden met een zware klinker aan de fiets gebonden. Deze steen hing ter hoogte van de trapas, ...
En wij "liggers" ons maar afvragen waarom "bukkers" ons vaak vreemde snuiters vinden ;-)

Ik ben begonnen met een velomobiel (ouwe Flevobike Alleweder), mede omdat ik met drie wielen zonder evenwichtsproblemen kon wennen aan het liggen.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#6 Bericht door Mugtango »

Dit oude bericht nog even vanonder het stof gehaald.....
Maart 2015: mij afvragen of ik wel zou beginnen forenzen naar het werk....
April 2015 : start van de renovatie van een eFAW ( viewtopic.php?f=22&t=9014 ) en daarmee ook de start van woon-werk verkeer. Langzame opbouw, gaande van 1x/week tot uiteindelijk toch 5x/week.

Februari 2017: opgelapte Alleweder (zowat alles werd vervangen maar er zijn geen echte estetische ingrepen gedaan) wisselde van eigenaar. Jammer genoeg na eerst een buiteling gemaakt te hebben : viewtopic.php?f=19&t=9797

1 maart 2017: de knoop werd doorgehakt, de velomobiel heeft nood aan een opvolger. Bestelling geplaatst....

eind april 2017: het verlangen wordt groot.... nog (even?) wachten....

Maw: wordt vervolgd..... :D
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#7 Bericht door Mugtango »

En hier komt het beloofde vervolg:

Na de testdag vorig jaar hopeloos verliefd geworden op de Quattrovelo. Ruim, snel, zacht rijdend, 4 wielen (= weeral anders dan de anderen :D ), grote bagageruimte,.......

En uiteindelijk staat nu dit in de garage:

Een WAW....

Gewikt en gewogen, een immens gevecht tussen hart (quattro) en verstand (WAW) en uiteindelijk heeft het verstand gewonnen.
Waarom dan toch een WAW? Woon-werkverkeer is het hoofddoel en jammer genoeg met oa een dubbelrichtingfietspad. We weten intussen hoe gevaarlijk zoiets is. Ik wil geen ongelukken, maar als het er toch moet van komen, hopelijk enkel schade aan de vervangbare neus. Comfort van de WAW wat opgekrikt met de vering. Kortere draaicirkel. Grote bagageruimte niet echt nodig (zorgt er alleen maar voor dat je misschien meer meesleurt dan nodig is, enz....
Wat er ook van aan is: tov de eFAW is het in elk geval al een grote verbetering.
Bijlagen
image-2017-05-07.jpg
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#8 Bericht door Helen »

Proficiat!
Zie ik het goed? Is dat de korte-neus-versie?

Mooie aankoop, mooi kleurtje (ben ik niet meer de enige blauwe WAW op de ligfietstoertjes :( - hoewel, er rijdt nog een blauwe WAW rond in het Leuvense, maar die zie ik nooit op ligfietser-bijeenkomsten)

Ben wel benieuwd naar het kassei-gedrag van de achtervering! Hopelijk geen shaken-baby-syndroom meer, waar ik dagelijks last van heb #-o

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#9 Bericht door k@rolus »

Mooie aankoop , veel succes ermee =D>

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#10 Bericht door fcapri »

en hoe verschillend rijd het nu tov je faw? veel sneller? zelfde snelheid maar minder vermoeid?
want ik zou graag weten of ik veel kan verbeteren door van FAW over te stappen naar iets anders. het gewicht alleen kan zoveel niet maken natuurlijk (als je een rugzak meeneem in je WAW van 15kg, dan weet je ineens evenveel als een FAW. en ik merk geen verschil in rijden tussen de FAW leeg, en de FAW geladen met waterflessen)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#11 Bericht door paulheyndrickx »

Mugtango schreef:En hier komt het beloofde vervolg:


Een WAW....
WOW!

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#12 Bericht door KarelJ »

Proficiat!!!

Mooie WAW!!! =D>

Heb je ook de optie om je ketting beter af te schermen of kan dat niet gecombineerd worden met de achtervering?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#13 Bericht door Mugtango »

en hoe verschillend rijd het nu tov je faw?
Mjaaa dit valt eigenlijk moeilijk te beantwoorden. Ik heb duidelijk minder straffe benen dan de uwe en 2 maanden niet meer fietsen laat zich ook wel duidelijk voelen. Wat de maidentrip betrof, nl het huiswaarts brengen van de WAW kan ik het volgende stellen: er zat nog geen ondersteuning in en ik deed de 26 km met een gemiddelde van zo'n 21,6 km/u. Nu zeggen gemiddeldes natuurlijk niet veel, maar de kruissnelheid zat zo rond de 24 km/u. Voor zover ik mij herinner is dat toch zo'n 2 km/u sneller dan in de FAW zonder ondersteuning.
Zondag deed ik terug een 24 km, maar dan met de motor. Hier haalde ik een gemiddelde van 23,5 km/u. Wat snelheid betref nu vergelijkbaar met de ondersteunde FAW, alleen: in de FAW reed ik op de hoogste stand, in de WAW op de laagste (uit een keuze van 4 standen)
Sneller ? Op het eerste zicht wel, maar ik denk dat dit zich vooral laat merken in het vertrekken: iets vlotter op kruissnelheid maar verder geen spectaculaire verschillen. Natuurlijk binnen enkele weken opnieuw te evalueren als de beentjes weer wat meer gewoon zijn. En ik ook wat vertrouwder ben met het sturen. Van de tiller- naar de tankbesturing is ook een aanpassing.

Het verschil in gewicht is door de keuze voor de volledige electrische installatie en de achtervering ook niet te merken.
Wat wel een verschil maakt is idd die vering. Op mijn route ligt een kort stukje kassei, net na een overweg en net na een afdaling ('s avonds dan toch, 's morgens gaat het daar wat trager). Ik heb dat gisteren eens uitgetest en waar de FAW over de sporen sprong en het achterste op de kassei links en rechts al springend opzocht, blijft het achterwiel van de WAW mooi op de grond en in lijn met de uitgestuurde richting.

Nog veel te ontdekken dus.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#14 Bericht door hmmm »

fcapri schreef:en hoe verschillend rijd het nu tov je faw? veel sneller? zelfde snelheid maar minder vermoeid?
want ik zou graag weten of ik veel kan verbeteren door van FAW over te stappen naar iets anders. het gewicht alleen kan zoveel niet maken natuurlijk (als je een rugzak meeneem in je WAW van 15kg, dan weet je ineens evenveel als een FAW. en ik merk geen verschil in rijden tussen de FAW leeg, en de FAW geladen met waterflessen)
Het is hier niet helemaal on-topic. Het verschil tussen een oude FAW (van 40kg!) en een lichtere, stijvere velomobiel die daarbovenop ook nog eens een heel pak aerodynamischer is (zowel qua vorm als frontaal oppervlakte) is enorm. Ik kan je alleen maar aanraden om zeker eens proef te rijden met een DF of eventueel een quest :). Als ik zwaar beladen ben (+10-15kg) is dat zeker merkbaar, vooral bij het optrekken iedere keer en als er wat heuvels in de route zitten.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#15 Bericht door Mugtango »

Het laatste wat je mij zal horen zeggen is dat je het verschil in gewicht niet voelt bij vertrekken/optrekken en klimmen. Alleen is in mijn configuratie het gewichtsverschil veel kleiner dan het verschil tussen een FAW en bijv een uitgeklede DF.
Het is aan Fcapri om voor zichzelf uit te maken welke velomobiel aan zijn noden voldoet.
En ja hoor: ook het verschil in lading laat zich merken. Ook als dat lichaamsgebonden lading is :wink: (zat een tijdje thuis na ontwricht sleutelbeen en dan komen de kilootjes snel...)
Wat de heuvels betreft: met de FAW had ik op een bepaalde helling in mijn traject de combinatie 52/36 nodig om met moeite boven te komen. Als je dezelfde verhouding op dat 20 inch achterwiel wil overzetten op een 26 inch zoals in de WAW dan heb je een 52/50 nodig. Ik kan niet groter schakelen dan 40t achteraan en ja hoor, ik ben boven geraakt. Dus toch weer een plus voor WAW.

@ KarelJ : ja ik koos voor de extra kettingbescherming. Dat is niet de volledige kap zoals die vroeger bij de WAW's zonder achtervering om de ketting heen zat, maar eerder een bescherming tegen opspattend vuil afkomstig van je wiel.
zie http://www.katanga.eu/waw-300/ vanaf de 6 de foto, dat zwarte deel rechts van het wiel
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie