vervanging van de 'vloot'

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

vervanging van de 'vloot'

#1 Bericht door svdaele »

Ik lees hier regelmatig dat liggers hun fietsenvloot uitbreiden. Ik heb mijn vloot vervangen, al is 'vloot' misschien wel een groot woord.
Ik ben een 2-taal maanden geleden gecrasht met de Alleweder. Resultaat: véél schade (hij moest eigenlijk een compleet nieuwe neus en rechterwielkast krijgen. Omdat de prijs mij wat te hoog uitviel (veel werkuren), heb ik hem bij me thuis gezet, met 2 mogelijke opties:
1) zelf herstellen. Wie me kent, weet dat ik niet zo handig ben (hopelijk kan de cursus fietshersteller die ik ben beginnen volgen daar wat aan verhelpen), dus dat zou een werk van lange adem worden met onzeker resultaat.
2) te koop stellen.

Een vriendelijke en handige Duitser heeft me een mooie prijs geboden, waardoor de Alleweder sinds 2 weken de deur uit is (met spijt in het hart weliswaar). Dat betekende wel dat ik terug "liggerloos" was, nadat ik toch een jaar veel plezier heb beleefd aan de Alleweder.

Omdat ik in de Alleweder het 'buitengevoel' van een fiets wel miste (vooral als het niet regende natuurlijk), mijn ww-afstand beperkt is en ik de Alleweder toch veel lawaai vond maken, ben ik op zoek gegaan naar een 2de hands open ligger als alternatief.
Vanmorgen ben ik dan naar Texel gereden om mijn witte Optima Baron op te halen (de Low, maar niet de x-low). We kunnen dus weer liggen (al moet ik wel eerst nog deftig leren rijden met een tweewieler :D )
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#2 Bericht door trikelover »

De sprieren heb je al getraind dus valt er nog juist wat evenwichtsoefeningen. In mijn geval was ik na een 500km al goed weg met het evenwicht heef het een beetje tijd en het zal binnen de kortste keren er uit zien alsof je nooit met iets anders hebt gereden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#3 Bericht door aiai »

trikelover schreef:...dus valt er nog juist wat evenwichtsoefeningen...
Die nuances in de taal toch ;-)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#4 Bericht door CapoJan »

Het ideaal is toch wel een VM voor woonwerkverkeer bij slecht weer en een open ligger voor de mooiere dagen :mrgreen:
Toch proficiat met je Baron!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#5 Bericht door dmd »

vind ik leuk :D
Quest 581 - M5 CHR

fietserik
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 9:25
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#6 Bericht door fietserik »

svdaele schreef: Vanmorgen ben ik dan naar Texel gereden om mijn witte Optima Baron op te halen (de Low, maar niet de x-low).)
En nu is het gaatje in de buis ook gedicht. Heet dit nu ook lekvrij rijden?

Groet,

Fiets(Erik)
Wie tijd heeft om dit te lezen zou beter gaan fietsen.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#7 Bericht door svdaele »

Zopas mijn eerste kilometertjes gereden, mét gedichte buis (waarvoor dank). Was maar een klein toertje (en heb bovendien geen teller), maar als leermoment wel interessant. Is toch wel wennen met een tweewieler. Vooral vertrekken in een bocht lijkt momenteel even moeilijk als het laatste restje ketchup uit de tube krijgen...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#8 Bericht door Ronnius »

svdaele schreef:Is toch wel wennen met een tweewieler.
Je gaat me toch niet vertellen dat je het nu al --> verleerd <-- was :o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#9 Bericht door CapoJan »

Hangt nogal van de fiets af, Ronnius. Toen mijn jongste de Kobra wou proberen, is hij een halve meter ver geraakt :mrgreen:
Met een Challenge Wizzard was het alsof hij zijn hele leven nooit anders gedaan had.
Geen idee in welke categorie een Baron valt...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#10 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Hangt nogal van de fiets af, Ronnius.
Het was niet de bedoeling om mijn reactie "zeer" ernstig te nemen :lol:
Ik weet ook dat er tussen de fietsen toch altijd (op zijn minst een heel klein beetje) verschil zit.
Dat heb ik zelf kunnen ondervinden tussen de Grasshopper en de Flite.

Trouwens, wat zegt 100 meter fietsen (zoiets had svdaele) op de Grasshopper...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#11 Bericht door svdaele »

Rechtdoor ging wel (en met de Grashopper was het toen ook rechtdoor). Vooral bij bochtenwerk en dan starten in bochten voel ik me nogal knullig.
Gisteravond nog een toertje gedaan. Ook aan relatief lage snelheid (pakweg 15) begint rechtdoor wel te lukken.

Wel leuk is dat ik nu kan converseren met mijn dochter van 2 in de fietskar als ze aan de fiets van mijn vrouw hangt. Op een bukfiets (en met mijn lengte) is dat anders nogal moeilijk.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#12 Bericht door svdaele »

Mijn Baron heeft intussen een paar kleine aanpassingen achter de rug sinds ik hem kocht:

Gat in het frame laten toedoen (zie boven)
Ketting proper gemaakt en 'normaal' ingevet, zodat ik geen spray van kettingsmeersel (afkomstig van de kettingrol, vermoedde ik) meer op mijn broek heb na een ritje.
bar-end spiegels geïnstalleerd (laatste van de reeks, gekregen aan -70%)
vlagje geïnstalleerd
spd pedalen gemonteerd
optima aerobag gekocht
vlagje er weer afgegooid omdat dit niet ging met de Aerobag (ben nog op zoek naar een nieuwe plaats)
om dezelfde reden het hoofdsteuntje er af gegooid (daarvoor zal een nieuwe plaats niet zoveel helpen)
Achterspatbord dat erop zat ook om dezelfde reden verwijderd (was zo een mtb ass-saver achtig ding, vastgemaakt aan de stoel)
Nieuwe spatborden besteld (zijn op dit moment onderweg)
gps besteld

Hij is dus wel al min of meer 'mijn' baron geworden.

Naast aanpassingen, heb ik er ook al wat mee gereden, en ook dat begint stilaan wel te lukken. Ik rij zonder km-teller (aangezien de gps nog onderweg is), maar rij wel met Strava, waardoor ik achteraf wel de resultaten van mijn rit kan bekijken (zijn er nog liggers die Strava hebben, trouwens?). In vergelijking met de Alleweder A4, slaat de slinger momenteel toch door in de richting van de Baron, zeker wat rijplezier betreft.
Vandaag heb ik voor het eerst de 50km/u gehaald op een vlak stuk (uiteraard in een korte sprint), iets wat me met de A4 nooit gelukt is. Bij de Alleweder had ik sneller het gevoel "tegen een muur" aan te zitten qua snelheid. Kruis reed ik meestal tussen de 30 en 35, maar echt hoger dan 40 raakte ik nauwelijks. Door het lichtere gewicht van de Baron, kan ik sneller optrekken en ben ik dus nog niet kapot aan 40:)
Ook vind ik het super om weer te kunnen horen wat er rondom mij gebeurt. Ik neem momenteel elke week wel eens de Baron voor een klein tochtje voor de fun, iets wat ik met de A4 zelden deed. Niet dat die tochtjes lang zijn (vaak maar 20km), maar wel ideaal om het gevoel te krijgen dat ik wat gesport heb.

Ik begrijp volledig dat hier op het forum wel eens gezegd wordt dat de combinatie van een VM met een open ligger ideaal is. De A4 is een meer aangewezen transportmiddel: je kan er meer bagage mee vervoeren en bent minder afhankelijk van de weersomstandigheden. Het plezier in een VM (of toch een Alleweder) is echter een pak minder en dat merk ik nu des te harder :)
Voorlopig heb ik dus nog geen spijt van mijn (min of meer noodgedwongen) switch!
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#13 Bericht door CapoJan »

Leuk om te lezen dat het zo bevalt.

Wat je opmerkt, ondervond ik ook: de combinatie van een open ligger en een velomobiel benadert het ideaal. Afhankelijk van de omstandigheden kies je dan het meest geschikte voertuig.

Eén ding zou ik nog willen: foto's! :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#14 Bericht door bicky »

foto's foto's foto's foto's :!: :!: :!:

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: vervanging van de 'vloot'

#15 Bericht door aiai »

CapoJan schreef:...de combinatie van een open ligger en een velomobiel benadert het ideaal...
Auw..... en het staat al zo vol hier voor deur........eens kijken hoe lang het bij mij duurt. Ik tref mijzelf de laatste tijd namelijk wat vaker aan terwijl ik op internet naar trikes zit te kijken. Mijn spaarrekening is echter flink magerder geworden na wat investeringen in de Alleweder. Dat wordt dus sparen ;-)

Plaats reactie