Wim

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Wim

#1 Bericht door wim »

Even een paar woordjes over een van mijn favoriete hobby's : ligfietsen.
Hoe is het begonnen ?
Ik heb als kind tamelijk veel gefietst. Het heeft geduurd tot mijn 21ste eer ik mijn rijbewijs haalde, daarvoor was ik grotendeels aangewezen op openbaar vervoer en m'n fiets.
Ik ben ook een tijdje lid geweest van WTC "Stillekens Aan" uit Landegem, waarvan mijn nonkel Hugo de voorzitter is. 'k Geloof dat ik toen 13 was.

Al een heel tijdje geleden, nl in 1996 was mijn broer Jan van plan om met de fiets een wereldreis aan te vatten. Via via was hij in contact gekomen met een zekere André uit Antwerpen, die per ligfiets door Canada getrokken was.
Die André wou dan eventueel met hem een stuk van de reis meefietsen. André had ons dan eens uitgenodigd op een ligfietsmeeting in Aarschot, aan het stationsplein.
Daar waren een hele groep ligfiets- en velomobiel bezitters samengekomen, en stelden hun fietsen ter beschikking van het publiek, om eens te ervaren wat het is om met een ligfiets te rijden.
Ik was daar nogal tamelijk snel mee weg, en vond het wel leuk.
Eigenlijk was de ervaring iets te kort om al de "microbe" te voelen.
Een paar maand later had diezelfde André ons uitgenodigd om eens een dagje te gaan ligfietsen bij de "Liggende Hollander" in Eindhoven.
Daar konden we veel verschillende modellen uitproberen, om dan met een hele groep een tochtje te maken. Onderweg kon er eventueel ook nog gewisseld worden van fiets.
Toen had ik vnl met een M5 fiets gereden, die me eigenlijk wel het best beviel. Wat me nog het meest is bijgebleven na dat tochtje is dat ik me heel ontspannen voelde, en mijn batterijen terug opgeladen waren. Voor mij blijkbaar een geschikte manier om te ontstressen.
Er is dan nog een hele tijd overgegaan, tot oktober '98 vooraleer ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt, en beslist heb om een ligfiets aan te schaffen. Ben dan bij 'de Ligfiets' in Gent terechtgekomen, toen Manu zijn zaak nog in het Begijnhof gevestigd was.
Er was toen nog niet echt veel keuze, maar ik wou snel een fiets om er een paar dagen tussenuit te gaan, ’t was toen heel mooi weer.
De Challenge Focus beviel me wel, dus de keuze was snel gemaakt. Achteraf nog een toptas bijgekocht, en ik kon vertrekken.
Mijn pa, die toen nog een gemiddelde van 20.000 km per jaar bijeen fietste, was snel overhaald voor een minitrip naar Frankrijk. Bestemming : Montreuil sur mer.
Mijn eerste echte rit zou er eentje worden 200 km.
We zijn toen rond 9:30 vertrokken vanuit Aalter. In het begin wat kleinere wegen genomen, na de middag besloten dat het wat sneller moest, en dan maar een nationale route genomen.
Traject was wel leuk, lange afdalingen, volle snelheid dalen en daarna een beetje bijtrappen om terug boven te geraken. Tegen 17:55 aangekomen in Montreuil.
’s Anderendaags ter plaatse nog een 150km gedaan en de dag daarna teruggekeerd.
Daarna is het fietsen wat verminderd.
Na het toertochtje georganiseerd door Wouter in April dit jaar, ben ik onder de indruk gekomen van Patrick Goethals z’n Low racer. Ben toen op zoek gegaan naar een betaalbare oplossing. Bij M5 hadden ze juist een recent tweedehandsmodel staan. Na eerst de shockproof getest te hebben, bleek de low racer veel leuker en ben ik nog eens teruggekeerd voor een uitgebreide proefrit. Dat beviel heel goed en heb ik dus de fiets aangekocht.
Nu heb ik dus the best of both worlds : een comfortabele toerfiets, die zelfs in stadsverkeer kan gebruikt worden, en een racer om eens goed mee uit te freaken.

Hieronder een fotooke van mij tijdens Sluis-Boulogne-Sluis, een monstertocht van 350 km, en een tripje door Frankrijk, samen met Mathias en Geert.
Bijlagen
Blaarmeersen 14/06/2004
Blaarmeersen 14/06/2004
Tripje door Frankrijk 2003
<br />(zie verslag Mathias)
<br />Van L-R : Ikke, Geert, Mathias
<br />Op de low racer nog plaats voor een extra tent
Tripje door Frankrijk 2003
(zie verslag Mathias)
Van L-R : Ikke, Geert, Mathias
Op de low racer nog plaats voor een extra tent
Sluis-Boulogne-Sluis 2003 - Mont Dauphin
<br />Van de CD gehaald.
<br />Bedankt, Roland
Sluis-Boulogne-Sluis 2003 - Mont Dauphin
Van de CD gehaald.
Bedankt, Roland
Wim Willems

Plaats reactie