Ares

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#31 Bericht door Ares »

Ik denk dat ik morgen de VM toch maar even aan de kant laat, ondanks m'n winterbandje. :)
Vorige keer last aan m'n heup gekregen van de VM over de sneeuw te trekken, waar ik tot 2 weken geleden nog last van had tijdens en na het lopen. Als ik nu ga lopen, voel ik het nog zachtjes dat het niet is zoals de andere kant van de heup maar heb ik toch geen last meer. Dus dat wil ik niet opnieuw :mrgreen:

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#32 Bericht door Ares »

Sfeerfoto's van de ochtendrit AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Ares

#33 Bericht door Pauvre Mouton »

Ares schreef: do 08 feb 2018, 16:44 Vorige keer last aan m'n heup gekregen van de VM over de sneeuw te trekken, waar ik tot 2 weken geleden nog last van had tijdens en na het lopen. Als ik nu ga lopen, voel ik het nog zachtjes dat het niet is zoals de andere kant van de heup maar heb ik toch geen last meer. Dus dat wil ik niet opnieuw :mrgreen:
Ik heb rugpijn van mijn velomobiel over bomen te heffen. Ja ik moet ook niet zo overdrijven eh. Lol
Het beste is nog altijd met de wieltjes op de grond blijven
My smile is always in shape!

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#34 Bericht door Ares »

Eerste rustige 100+ tocht met de velomobiel. Navigeren met de Edge vind ik wel de hel. Loopt 5 generaties achter op Google maps... Hartslag gemiddeld 122. Was bijna alleen op de baan AfbeeldingAfbeelding

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#35 Bericht door Ares »

Even samenvatten: Ik zit met een ouder 6V batterij waar ik 1,5 dag mijn woon-werkverkeer mee kan doen.
Is het een goed idee om 2 nieuwe 12V batterijen van velomobiel.nl te bestellen. (1 reserve)
Hierop de huidige elektrische installatie aan te schakelen via: https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Sell ... 262.Vq98zT
Parallel daaraan een 12V stopcontact de hangen: https://nl.aliexpress.com/item/1pc-Ciga ... 277.Vq98zT
Zodat ik daarin dit kan steken: https://nl.aliexpress.com/item/CAREUD-U ... 269.Vq98zT

Dennis wist me te zeggen dat m'n koplamp die zwakker wordt als de richtingaanwijzer aan staat te maken heeft met het te lage voltage van de batterij. Ik vraag me wel af wat er juist gebeurt als de 12 naar 6V gaat. Heft dit het voordeel van de 12V batterij dan niet op?

(ik ken niks van elektriciteit btw, https://www.youtube.com/watch?v=QtBALKlf15Y juist dit filmpje gekeken en tot hiertoe ben ik mee :D )

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#36 Bericht door bicky »

die bandendrukmeter zijn een tof idee. maar max druk is 3.1bar. En ik hoop dat je banden harder blaast dan dit.

zelf heb ik geen ervaring met het gebruiken van een hogere voltage batterij maar zie er weinig graten in

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#37 Bericht door Ares »

Die worden harder geblazen, geen zorgen :)
Ik zag wat lager ook dit:
Afbeelding
Wat dus het bovenstaande tegenspreekt... lijk me dus voor de gewone woonwerkbandjes wel prima te voldoen op 5-6 bar? Een berekend gokje :).
Als ik er ooit racebandjes onder steek in de zomervakantie, moeten deze niet persé constant in de gaten gehouden worden maar voor het dagelijkse verkeer lijkt me dit handig.

en dan ook nog dit :)
https://www.youtube.com/watch?v=ILPBoyE3tt8
10 min sukkelen met hindernissen, sukkelen met U-turns, beestjes onopzettelijk de stuipen op het lijf jagen of zelf half de stuipen op het lijf gejaagd krijgen (4:40) .. maar vooral genieten

PS: kunnen youtubefilmpjes hier niet embed met de [youtube] tag?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Ares

#38 Bericht door DennisTheMenace »

Volgens mij moet dat werken, enkel heb je geen alarm om de spanning van de batterij te bewaken. Tegen dat je licht uitgaat, is de spanning van je batterij minder dan 6V, wat voor een 12v batterij niet gezond is.

Bij mij hangt er zoiets aan:
Afbeelding

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#39 Bericht door Ares »

https://nl.aliexpress.com/item/Mini-1-P ... autifyAB=0
zoiets er nog bij dan? En tot welk voltage kan je een batterij dan laten zakken?

Kan iemand in leek-termen uitleggen wat er gebeurt als de met 12V geladen elektronen door die convertor naar 6V gaan? Als ik de youtubefilmpjes van die vriendelijke meneer goed bekeken heb is het voltage de hoeveelheid 'brandhout' van de kaboutertjes die door de stroomkring lopen. Als er 2 gelijke lampjes serie geschakeld zijn, geven deze deze aan elk lampje de helft van hun 'brandhout' af. (ik gebruik even dezelfde terminologie :) )
Wat doet dat convertortje naar 6V dan? Neemt dit gewoon de helft van de spanning af zonder er iets voor in ruil te geven?

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Ares

#40 Bericht door jantje »

Dat lijkt inderdaad te kunnen werken.

Als het goed is zaagt die convertor de 12cm lange brandhoutstaven in 2 stukjes van 6cm. Echter de breedte van je zaagblad is 1mm, waardoor er telkens wat zagemeel verloren gaat (als warmte uit de convertor)
Door het opsplitsen ga je de stroom verhogen(het aantal blokjes hout verdubbelt).
Als je een teller zou zetten voor en achter die convertor, zou je ervoor x aantal blokjes hout tellen en erachter 2*x.

Echter je hoeveelheid brandhout in m³ is afhankelijk van je batterij; (welk materiaal(lood, Li-Ion,...) , en hoe groot ze is.
De lengte van de brandhoutblok zegt echter niets over hoeveel energie je bij hebt en dus hoe lang je ermee toe zal komen.
Dat is dan weer de capaciteit, uitgedrukt in (m)Ah (milli Ampére * uur: hoeveel stroom een batterij kan afleveren gedurende exact 1 uur op de vooraf vastgelegde spanning
Of ook: hoeveel blokjes brandhout een batterij kan leveren van de vooraf opgelegde lengte (12cm) gedurende 1uur.
Als je minder blokjes verbruikt per uur kan je ongeveer omgekeerd evenredig toekomen.

Let wel even op:
De extra verbruiker lijkt zuinig op de meetmodules (2à3 jaar) maar van het schermpje vind ik niet direct een meting terug.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#41 Bericht door bicky »

Ares schreef: ma 12 feb 2018, 16:33 https://nl.aliexpress.com/item/Mini-1-P ... autifyAB=0
zoiets er nog bij dan? En tot welk voltage kan je een batterij dan laten zakken?

Kan iemand in leek-termen uitleggen wat er gebeurt als de met 12V geladen elektronen door die convertor naar 6V gaan? Als ik de youtubefilmpjes van die vriendelijke meneer goed bekeken heb is het voltage de hoeveelheid 'brandhout' van de kaboutertjes die door de stroomkring lopen. Als er 2 gelijke lampjes serie geschakeld zijn, geven deze deze aan elk lampje de helft van hun 'brandhout' af. (ik gebruik even dezelfde terminologie :) )
Wat doet dat convertortje naar 6V dan? Neemt dit gewoon de helft van de spanning af zonder er iets voor in ruil te geven?
welke batterij zou je bestellen? een nimh of li-ion batterij? ik zie beide op de site.
een li-ion batterij mag je niet te diep ontladen. bij een nimh batterij kan het minder kwaad.
je kan bij een li-ion batterij betere een alarm/veiligheid installeren, die slaat automatisch af bij te diepe ontlading

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Ares

#42 Bericht door fujin »

In mijn Mango en Quest had ik in 1e instantie ook last van hoog stroomverbruik.

De volgende dingen gedaan:
01. De stroomstekker bussen vervangen door T-stekker's die goed vast contact maken.
02. De claxon vervangen door een piezo hoorntje. verbruik aanzienlijk lager.
03 In de winter doe ik de snelheid iets lager.
En prober eens iets vaker een baan met verlichting te pakken.
Zodat ik niet de hele tijd groot licht hoef te rijden.
04 In de winter vrijwel altijd een volgeladen 6Volt pack extra aan boord als reserve. Soms zelfs 3 packs aan boord als ik halfvol aan een dagtocht begin.
05 En af en toe gaat het toch nog mis. Dan ben ik blij dat er fietsenmakers of Hema's zijn waar je kan binnenspringen voor een noodsetje lampjes.


https://www.conrad.be/ce/nl/product/207 ... ggest=true
https://www.louis.nl/artikel/zestonensi ... 3301902ab1

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Ares

#43 Bericht door DennisTheMenace »

ahttps://nl.aliexpress.com/item/Mini-1-P ... autifyAB=0
zoiets er nog bij dan? En tot welk voltage kan je een batterij dan laten zakken?
dit heb je nodig als je met lipo werkt. Geeft een alarm als je batterij leeg is.
Afbeelding
Wat doet dat convertortje naar 6V dan? Neemt dit gewoon de helft van de spanning af zonder er iets voor in ruil te geven?
Ja, enkel schakelverliezen van de transistoren, wat verwaarloosbaar is.

Mijn setup geeft ongeveer 6 uur licht (enkele koplamp) en weegt de helft van de originele batterij.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ares

#44 Bericht door Ares »

Zag toevallig op bikester 28-406 schwalbe pro ones passeren. Even verder gezocht (op een andere site) naar een pro one 28-559 en gevonden. Eens kijken of ik deze er deze zomer eens tubeless onder kan leggen. Aangezien deze maten toch niet zo courant zijn, haalde ik ze maar al in huis. :)
Hoeveel stekkertjes heb je dan zo nodig? Want deze zijn niet echt goedkoop? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ares

#45 Bericht door bicky »

Ik koop deze Dean of t connectors altijd per 10 paar in China. Kost dan 2€5 ongeveer voor 20. Is wel zonder kabel of krimpfolie
Die moet je dus zelf solderen.

Indien gewenst wil ik er ook wel een aantal solderen en opsturen

Plaats reactie