ik heb nu al een 600km gereden met de nexus naaf versnelling en het ding rijd fantastisch. de eenvoud van het schakelen in stilstand, het stille geluid (derailleir ratelde nogal vond ik), de propere ketting... echter zijn er ook wat nadelen aan. zo schakeld die omgekeerd (ik moest vroeger met de klok meedraaien om een hogere versnelling te nemen, en nu moet ik de andere kan uit draaien. regelmatig schakel ik nog verkeerd), en is er wel degelijk een verschil in rendement te bemerken voor de 4de versnelling. als beginneling merk je het niet direct, maar in bergop zal je merken dat je in 3de en 5de vlotter omhoog gaat dan in 4de.
er zit ook 1 groot nadeel aan, en dat is het grote gat tussen 5de en 6de versnelling. zo erg zelf dat het mijn rijstijl negatief beïnvloed. (op de afbeelding is de 5de diegene met 25.5km/h en de 6de diegene met 31.1km/h (cadans 90).
vroeger reed ik zo een 26-28-30 met de derailleur en nu merk ik dat ik vaak op 25-26km/h blijf zitten. ik dacht eerst dat het met de weersomstandigheden en de winter te maken had, maar vanmorgen was het niet aan het vriezen, geen mist, niet aan het regenen, banden keihard omgepompt... en toch geraakte ik niet vooruit. als ik een brug afrijd, dan blijf ik het komende vlakke stuk wel 30 rijden, maar eens ik afrem, geraak ik er niet meer.
vanmorgen tijd genomen om dit eens te onderzoeken:
-ik vertrek in 4de versnelling, schakel vanaf een 15km/h naar de betere 5de versnelling en geraak hierbij tot 23km/h (cadans 83rpm). dan krijg ik het gevoel dat ik op moet schakelen.
ik ga naar 6de versnelling en hierbij trek ik op tot een 25-26km/h (cadans 76) en dan val ik stil. ik kan niet versnellen in toerental en diezelfde kracht blijven leveren. ik moet gewoon te hard gaan trappen alsof ik bergop ga. wat merkte ik deze morgen, ik duw ff harder door naar 28km/h en dan ineens kan ik blijven cruizen aan 28-30km/h. ik heb een dood punt waar ik niet over geraak tussen 26-28km/h (overschakelen van op kracht rijden naar cadans rijden). de oorzaak is dus dat grote gat. zou de 5de en de 6de iets dichter bij elkaar zitten, zou ik van 5 kunnen doortrekken naar 28km/h om dan te schakelen naar 6de en vandaar verder te kunnen gaan naar 30.
en dat heb ik deze morgen getest.
ik versnelde naar 25km/h in 5de
ik schakelde naar 7de en versnelde hierbij zuiver op kracht naar 28km/h en dan schakelde ik naar 6de terug om op cadans verder te gaan naar 30. en dat werkte perfect. zonder de 7de versnelling te gebruiken, zou ik in 5de cadans 100 moeten draaien (28km/h), om dan ineens terug te vallen naar cadans 80
bij mijn derailleursysteem had ik dit niet en lag alles veel dichter bij elkaar op die snelheden. van 25-30km/h heb ik 2 versnellingen terwijl de nexus die stap met 1 versnelling doet
daar ging ik van 2de naar 3de en naar 4de tot een 25km/h (cadans 75)
dan ging ik naar 5de waar de cadans aan 25km/h zakte naar 68. daar trok ik weer op naar cadans 75 (28km/h)
dan ging ik naar 6de waar de cadans aan 28km/h zakte naar 67. daar trok ik weer op naar cadans 75 (31km/h). ik reed daar gewoon 31km/h zuiver op kracht met tamelijk lage cadans
in hoogste versnelling geraakte ik zo perfect tot een 36km/h op vlakke baan, enkel op kracht, niks op cadans.
met de naafversnelling is er het nadeel dat 6de-7de en 8e altijd meer en meer wrijving veroorzaken. dus op kracht kan ik daar niet rijden waardoor ik 30km/h niet kan aanhouden op kracht. en op cadans geraakt ik niet voorbij dat dode punt.
met mijn 70T blad rijden, liggen de versnellingen tot 30km/h wel heel dicht, maar zit ik met die 4de versnelling (rendement 85%) die me weer gaat tegenhouden. we zullen zien wat de nexus nog doet als die wat meer ingereden is. voor de winter rijd het wel goed, je gaat toch zo extreem hard niet en bent dik gekleed, maar voor de zomer zal ik toch moeten kijken naar iets lichters...
voor sportieve rijders is de nexus dus eerder af te raden en ben je beter af met een rohloff die op dit schema toch altijd een beter rendement heeft (donder blauwe lijn) dan de nexus inter 8 (lincht groen).