Velgrem versus trommelrem / V-brakes
Velgrem versus trommelrem / V-brakes
Allen,
Wat is het remvermogen van een velgrem tov van een trommelrem?
Idemdito, maar tov van V-brakes in al z'n soorten.
Overlaatst bolde ik van een pleintje naar een straat van een wijk tussen twee huizen door. een soort pad voor voetgangers en fietsers, alleen serieus bolvormig (dus zeer traag op met de trike). Nu bolt m'n flevo trike verschrikkelijk (accelereert snel) snel bergaf, en had de indruk dat de remmen te traag de boel tot stilstand brengen. Het ging maar om een 10 tal meters, maar toch, het einde van de pad was de straat zelf. Dus heb ik m'n voeten geplaatst. Gewoon pech, de combinatie van de (té) bolle pad (van goe vlak gelegde stenen).
Waar kan ik 20" wielen vinden met een trommelrem (anders moet ik nokken gaan lassen), met en zonder cassette ? Standaard te koop ? of ocazie ?
Peter
Wat is het remvermogen van een velgrem tov van een trommelrem?
Idemdito, maar tov van V-brakes in al z'n soorten.
Overlaatst bolde ik van een pleintje naar een straat van een wijk tussen twee huizen door. een soort pad voor voetgangers en fietsers, alleen serieus bolvormig (dus zeer traag op met de trike). Nu bolt m'n flevo trike verschrikkelijk (accelereert snel) snel bergaf, en had de indruk dat de remmen te traag de boel tot stilstand brengen. Het ging maar om een 10 tal meters, maar toch, het einde van de pad was de straat zelf. Dus heb ik m'n voeten geplaatst. Gewoon pech, de combinatie van de (té) bolle pad (van goe vlak gelegde stenen).
Waar kan ik 20" wielen vinden met een trommelrem (anders moet ik nokken gaan lassen), met en zonder cassette ? Standaard te koop ? of ocazie ?
Peter
Proes,
25Kg en het manneke dat erop zit is wel niet echt ongevaarlijk te noemen (daarom accereleert dat ding volgens mij ook zo rap bij de minste daling. en de kracht van versnelling van dat gewicht tov van velgrem-kracht). (Bergop is een ander paar mouwen )
Probleem is, past een wiel met schijfrem, hier en daar zal ik toch verankering moeten bijlassen.
Maar mag je van trommelrem spreken dat die remkracht hoger is dan klassieke velgrem ?
Peter
Hoeveel weegt die SeiranSL ? Nu die (zelfbouw) Flevo trike zou op z'n minst 25 Kg kunnen wegen, het feit dat de originele met minder ijzerwerk (achterstuk) en bak al 25 Kg weegt.Proes schreef:Ik zou ook voor schijfremmen kiezen ... dat is gewoon subliem.
Helaas, op mijn nieuwe SeiranSL lukt dat niet want anders moet die mooie carbonnen voorvork er af!!!!
Ik hou het dus bij velgremmen (en die zijn wel het lichtste)
25Kg en het manneke dat erop zit is wel niet echt ongevaarlijk te noemen (daarom accereleert dat ding volgens mij ook zo rap bij de minste daling. en de kracht van versnelling van dat gewicht tov van velgrem-kracht). (Bergop is een ander paar mouwen )
Probleem is, past een wiel met schijfrem, hier en daar zal ik toch verankering moeten bijlassen.
Maar mag je van trommelrem spreken dat die remkracht hoger is dan klassieke velgrem ?
Peter
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
awel, ik weet het niet of je van trommelrem mag spreken in die zin, daar kunnen dries en/of brecht je meer over vertellen, wel kan gezegd worden dat zo goed als alle velomobielen die ook niet licht zijn en serieuze snelheden halen uigerust zijn met trommelremmen, en bij mij remmen die voortreffelijk,
ik denk eigenlijk dat het grootste voordeel van de trommels is, dat je er bijna geen onderhoud aan hebt, juust remkabel eens vervangen en na een nat-weer rit kan soms beetje vocht zijn ingesijpelt, even uitdrogen dan, maar voor de rest prima remmen.
over dat vocht, das echt wel belangerijk, als remoppervlak nat is heb je wel nog remmen hoor, maar die gaan serieus aan het piepen.
ik denk eigenlijk dat het grootste voordeel van de trommels is, dat je er bijna geen onderhoud aan hebt, juust remkabel eens vervangen en na een nat-weer rit kan soms beetje vocht zijn ingesijpelt, even uitdrogen dan, maar voor de rest prima remmen.
over dat vocht, das echt wel belangerijk, als remoppervlak nat is heb je wel nog remmen hoor, maar die gaan serieus aan het piepen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Waarom koop je eigenlijk een lichte fiets als je er meteen een zware bagagebak opzet?Proes schreef: hmm, inderdaad die weegt onder de 10 kg + bagagepuntje (bijna 3 kg) wordt dat dan net geen 13kg .... met een zware fiets heb je dus best iets degelijkers nodig. .... zou het gewicht van het manneke op de fiets trouwens niet meespelen bij krachtig remmen?
Optima Stinger EX met Aeropunt
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
http://www.novosport.de/dutch/frame03.htm
Op de site heet de koffer "lowriderbox".
2,5 tot 2,7 kg // 60 liter // wordt uiteraard ook in het oranje gespoten.
Er komt ook reclame op van de ligfiets www.deligfiets.be
Op de site heet de koffer "lowriderbox".
2,5 tot 2,7 kg // 60 liter // wordt uiteraard ook in het oranje gespoten.
Er komt ook reclame op van de ligfiets www.deligfiets.be
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Even terug on-topic: Trommelremmen zijn wat mij betreft onovertroffen. Je hebt altijd even veel remkracht of het nu regent of niet. Je hebt geen onderhoud en de prijs valt ook best mee. Schijven remmen misschien nog beter maar je kan toch niet harder remmen dan tot blokage van het wiel hoor.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Schijfremmen geven ook vermogensverlies he. Bijna elke schijfrem loopt minimaal aan. Verder zijn trommels zeer goed gelagerd met industrielagers en niet met conus-cup gedoe.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
* volgens mij mag dit in materiaal en techniek.
* bestaan trommelremmen ook voor het aangedrevenwiel? nu ja bij een ligfiets zijn velgremmen op het achterwiel ook meer dan voldoende he omdat je die zo weinig gebruikt.
* bestaan trommelremmen ook voor het aangedrevenwiel? nu ja bij een ligfiets zijn velgremmen op het achterwiel ook meer dan voldoende he omdat je die zo weinig gebruikt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?