Aan de kant gezet door de zwaantjes…

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Aan de kant gezet door de zwaantjes…

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Vandaag reed ik richting huis, toen ik tegen 55km/uur van de baan werd gehaald door twee zwaantjes. De reden was dat ik te snel reed. Ik stond even met mijn mond vol tanden. Ik reed op een baan van 70km per uur en toch bleek ik in fout te zijn! Ik reed op de baan, wat me goed leek bij deze snelheid, zo kon ik geen gevaar vormen voor fietsers en het autoverkeer waarin ik zat reed ook 55 omdat er een vrachtwagen vooraan reed. “Je moet gebruik maken van het fietspad!” zei de agent geërgerd. Ik vertelde hem dat ik met een driewieler reed, die breder is dan 75cm en dus op de baan mag. Hij zei me terug dat ik op het fietspad moest rijden omdat ik een gevaar vormde voor de fietsers. Nu begreep ik er helemaal niets meer van! Hij zei dat ik een gevaar vormde doordat ik zo laag zat. Ik hield me een beetje van den domme door te zeggen dat ik mijn eigen nog niet had zien rijden.

Om revanche te nemen vroeg hij me of ik het was die pas een ongeval had gehad met een velomobiel… Ik zei dat het wel zou kunnen. “Binnen het jaar ben je dood” zei de agent. Hierop zei ik niets meer want op zo’n momenten kan je beter niet discussiëren of je hebt meteen een PV aan je been.

Vol ongeloof moest ik uiteindelijk mijn identiteitskaart afgeven, waarmee de eerste agent op de tweede afstapte om te overleggen. Na 5minuten kwam ie terug om te zeggen dat het bij een aanmaling bleef. Moesten ze me de volgende keer van de baan halen zouden er maatregelen komen.

Ward- Voelt zich of ie een misdaad heeft begaan -De Meyer
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

oordelen en vooroordelen............ zucht....

Laat zwaantje eerst eens de regeltjes leren alvorens hij commentaar levert. Hij mag jou best terplekke commanderen op het fietspad te gaan rijden, daar heb je je dan aan te houden, zo simpel is dat. Maar een opmerking als 'deze keer is het een waarschuwing, de volgende keer ga je voor de bijl' (even in WFvN-woorden) slaat kant nog wal.... hij heeft geen poot om op te staan

Je had die snuiter natuurlijk ook kunnen vragen of het een bedreiging was toen hij zei dat je nog een jaar te leven had :twisted: .
Laatst gewijzigd door WFvN op do 26 mei 2005, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#3 Bericht door Duckjibepete »

klacht neerleggen op het comissariaat met de wetgeving in je handen!!!
ride to live, live to ride

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#4 Bericht door Ward De Meyer »

Als mijn vader hoort dat ik door de zwaantjes van de weg ben gehaald en hiervoor klacht wil neerleggen wordt ie HELEMAAL gek :!: :roll:

Ward- M'n pa wordt nu al gek met al die verzekeringsdossiers -De Meyer
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

ik dacht dat de zwaantjes of welke politie dan ook het recht had om te denken dat je beter op het fietspad rijdt, en dat je dan dan ook moet doen. of tenminste tot het volgende kruispunt. is toch al eens meer gezegd hier, of heb ik het nu mis?

op het moment er aggressie of zo aan te pas komt kan je klacht neerleggen.

en op het moment dat hij een boete schrijft omdat je niet op het fietspad rijdt, dan betaal je die gewoon niet, maar antwoord je de pv wel met de verwijzing naar het wetsartikel dat zegt dat je wel degelijk mocht rijden waar je reed.

dus ben ik van mening dat je fout was, te protesteren tegen de mening van meneer agent. en dat je hem het plezier van eigen mening moest gunnen. wat je natuurlijk tegen volgende keer kunt doen is een kopie van dat wetsartikel in je mango meenemen.

wel puik dat je 55 reed, dat haal ik nog niet hoor met de limit, hopelijk wel een keer in de toekomst met een bries of zo.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#6 Bericht door Brechtix »

Ben ook aan de kant gezet van een zwaantje laatst omdat ik tussen twee rijen wachtende auto's was doorgereden toen het licht op groen sprong. Toen ook het verhaaltje van de 75 cm gedaan, weet nog niet wat er van gaat komen. Hij was ook heel aggressief, maar tegenwoordig laat ik me niet meer zo gauw meesleuren, het zijn nu eenmaal sterke schouders die de macht kunnen dragen, en, zonder te willen veralgemenen, 't zijn meestal ook de slimste niet hé.

Staat die wetgeving hier nu al ergens samengevat op de site?

En nog een belangrijke vraag: ben je verplicht je identiteitskaart af te geven als een agent dat vraagt of volstaat het je gegevens te tonen? Op reis geef ik nooit mijn papieren af, maar hier in Belgie ben ik eens aangevallen door een agent daarvoor.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Aan de kant gezet door de zwaantjes…

#7 Bericht door WFvN »

Wouter schreef:ik dacht dat de zwaantjes of welke politie dan ook het recht had om te denken dat je beter op het fietspad rijdt, en dat je dan dan ook moet doen. of tenminste tot het volgende kruispunt. is toch al eens meer gezegd hier, of heb ik het nu mis?
Nee, dat heb je juist..... maar:
dus ben ik van mening dat je fout was, te protesteren tegen de mening van meneer agent.
Volgens mij begrijp jij het verhaal van Ward anders dan ik.

Agent ziet Ward op de rijbaan waar hij 55 rijdt (waar 70 is toegestaan). Dat oom agent vindt dat Ward beter het fietspad kan pakken (we spreken over 15 km/h snelheidsverschil, niet eens zo gek veel gezien redelijk veel fietsers ergens tussen de 15 en 20 km/h rijden en veel ligfietsers zo'n 15 km/h harder dan dat) is hem inderdaad z'n recht en Ward heeft zich daar aan te houden. Echter:'
Ward De Meyer schreef:De reden was dat ik te snel reed.
Vreemd....
“Je moet gebruik maken van het fietspad!” zei de agent geërgerd. Ik vertelde hem dat ik met een driewieler reed, die breder is dan 75cm en dus op de baan mag. Hij zei me terug dat ik op het fietspad moest rijden omdat ik een gevaar vormde voor de fietsers. Nu begreep ik er helemaal niets meer van! Hij zei dat ik een gevaar vormde doordat ik zo laag zat.
Ik ga af op het verhaal van Ward (veel anders kan ik niet). Ik vind de houding van de agent wel zeer dubieus als het op deze manier heeft plaatsgevonden. Dat Ward de agent wees op z'n recht vind ik ook absoluut niet vreemd. Oom agent kwam allereerst al met vreemd commentaar over de snelheid, vervolgens met een vreemd argument over 'gevaar voor fietsers' na melding van de 3 wielen en 75cm breed.

Het vervolg is evenmin fraai (opmerking over doodrijden). Ik vind de houding van die agent verre van professioneel (nogmaals: afgaande op het commentaar van Ward).

Als oom agent direct Ward had geboden om op het fietspad te rijden omdat oom agent meende dat Ward een gevaar voor zichzelf en anderen was op de rijbaan, so be it, da's duidelijk. Maar op deze manier zou ik ook niet even makkelijk gaan doen tegenover het blauw op straat.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
stijnqc
Belofte
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 21:08
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#8 Bericht door stijnqc »

Is de maximum toegelaten snelheid voor een fietser niet 25 km per uur? Mss doelde de agent daarop, hoewel Ward volgens de regel dan geen fietser is maar een rijwiel-berijder...

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#9 Bericht door WFvN »

stijnqc schreef:Is de maximum toegelaten snelheid voor een fietser niet 25 km per uur? Mss doelde de agent daarop, hoewel Ward volgens de regel dan geen fietser is maar een rijwiel-berijder...
Hoe dat in België zit, weet ik niet. Ik weet wel dat in Nederland géén specifieke maximumsnelheden zijn voor fietsers.

Als een fietser een bord met snelheidsaanduiding voorbij rijdt, geldt dat bord ook voor die fietser (bijvoorbeeld een zone waarbinnen 30 km/h geldt daar moet de fietser ook 30 km/h rijden). Als er geen speciale aanduiding is dan hoeft de fietser dat niet.
Als je als auto de bebouwde kom binnenrijdt, is de maximumsnelheid 50 km/h (tenzij anders aangegeven). Een auto mag dus max 50 km/h, voor een brommer staat aangegeven max 30 km/h maar voor een fietser staat niets beschreven. Die mag dus (indien hij het kan) harder rijden van 50 km/h.

In Nederland hebben we nog een zogenaamde 'kapstokwet' die enorm handig gebruikt kan worden door agenten. In het kort zou je kunnen stellen dat je een ander niet in gevaar mag brengen. Jakker je als fietser met 70 door een woonwijk met slecht zicht op zijwegen e.d., dan ben je in overtreding. Niet omdat je de snelheid overtreden hebt maar omdat je onverantwoord rijdt.

Maar hoe zit dat in België?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

in belgie moet een fietser zich volgens mij aan de zelfde max snelheden houden als een auto, al kan er twijfel bestaan als je brommerkes bekijkt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#11 Bericht door Gast »

Waar komen sommigen met die 75 cm vandaan. Het is niet de breedte van een rijwiel dat een rol speelt, maar wel het aantal wielen.
En het aantal wielen bepaalt waar je moet rijden. De fiets op het fietspad en de drie- of vierwieler zonder motor op de rijbaan. De driewieler in Wards geval die minder dan 1 meter breed is, lading inbegrepen, MAG op het fietspad. Maar de rijbaan blijft dus eerste keuze.

Trouwens Ward, ik heb die wetgeving hier ooit al eens ergens gezet. Wouter adviseerde je toen om die tekst mee te nemen. Alhoewel, bij sommige politiemensen kan die tekst, die zij dan blijkbaar nog nooit gezien hebben, werken als een rode lap op een stier.

Als de politie zegt dat je hier of daar moet rijden, doe het dan. Hoe stom het ook is. Dat is de kortste pijn en je bent er vanaf want negeren van de bevelen van een bevoegd persoon is een overtreding van de derde graad (rijbewijs wordt meteen ingetrokken én rechtbank). Hoe lang duurt hun bevel : ogenblikkelijk. Eens ze uit het zicht zijn doe je opnieuw wat je meent te moeten doen. Komen ze je iets later tegen, dan moeten ze niet verbaliseren op het negeren van hun vorig bevel want dat heb je opgevolgd. Ze moeten dan maar een nieuw bevel geven. En dat volg je dan weer op.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#12 Bericht door Brechtix »

Kan je nog eens refereren naar die tekst, Patrick? Die 75 cm zal van Nederland komen zeker?
Patrick Pevenage schreef: Als de politie zegt dat je hier of daar moet rijden, doe het dan. Hoe stom het ook is. Dat is de kortste pijn en je bent er vanaf want negeren van de bevelen van een bevoegd persoon is een overtreding van de derde graad (rijbewijs wordt meteen ingetrokken én rechtbank).
Spijtig. Het goede nieuws is dat de Homo Sapiens nog niet uitgeëvolueerd is :-)
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

Patrick Pevenage schreef:
Als de politie zegt dat je hier of daar moet rijden, doe het dan. Hoe stom het ook is. Dat is de kortste pijn en je bent er vanaf want negeren van de bevelen van een bevoegd persoon is een overtreding van de derde graad (rijbewijs wordt meteen ingetrokken én rechtbank). Hoe lang duurt hun bevel : ogenblikkelijk. Eens ze uit het zicht zijn doe je opnieuw wat je meent te moeten doen. Komen ze je iets later tegen, dan moeten ze niet verbaliseren op het negeren van hun vorig bevel want dat heb je opgevolgd. Ze moeten dan maar een nieuw bevel geven. En dat volg je dan weer op.
Met dat de politie me vraagt op het fietspad te rijden heb ik geen probleem MAAR wel met te zeggen dat ik een gevaar ben voor de fietsers als ik juist op de baan ga rijden en dat ik binnen een jaar dood ga zijn. Sorry maar dat vond ik er gewoon over. Het is precies zoeken naar dingen om je den duvel aan te doen!

Oja, als ik die tekst hier nog ergens kan vinden, print ik hem uit...
Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#14 Bericht door Gast »

Brecht en Ward, hier de tekst uit het verkeersreglement. Kijk naar laatste alinea.

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
---------------------------------------------------------
En Brecht, die 75 cm in België bestaat. Een fiets mag niet breder zijn dan 75 cm. Mét lading echter mag dit tot 1 meter gaan (bv. trekkingtassen weerszijden fiets aangebracht).

Op een velomobiel staat enkel een max.breedte : 2,50 meter. Mét lading mag de velomobiel niet breder worden dan 30 cm méér dan de breedte zonder lading (met een max. van 2,50 meter uiteraard).

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#15 Bericht door lmoens »

stijnqc schreef:Is de maximum toegelaten snelheid voor een fietser niet 25 km per uur? Mss doelde de agent daarop, hoewel Ward volgens de regel dan geen fietser is maar een rijwiel-berijder...
De maximumsnelheid voor fietsers is dezelfde als voor de andere weggebruikers. Let wel: de maximumsnelheid voor alle weggebruikers op een fietspad is 40 km/uur. Dwz als er een fietsPAD (en dus geen fietsSTROOK) is MOET je als tweewieler zonder hulpmotor (=dus fiets) op het fietspad rijden indien dit berijdbaar is en op dat moment is je maximumsnelheid 40 km/uur.

Een fietspad wordt ENKEL aangeduid met het blauwe ronde "fietspadbord" en geldt slechts tot aan het eerstvolgende kruispunt.

Een fietsstrook is de zone tussen de stippellijnen aan de rand van de weg waar geen blauw verkeersbord van fietspad staat. Daar mag je dus de snelheid aanhouden die daar voor de auto's geldt.

Dit is de letter van het verkeersreglement dat kan overruled worden door een gemachtigd ambtenaar (agent, seingever...) weer enkel tot aan het volgende kruispunt tenzij deze het expliciet anders vermeld.

Dus geef maar vol gas

Louis.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Plaats reactie