Aan de kant gezet door de zwaantjes…

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

Oei Louis. In België bestaan geen soorten fietspaden. Een fietspad is een fietspad. Er bestaan wél drie varianten van, die van mekaar verschillen door aanduiding : een fietspad D7 (blauw bord met witte fiets erop getekend), een gemarkeerd fietspad (met witte onderbroken strepen), en een fietspad D9 (combinatie fietspad met trottoir in langsrichting).

Fietssuggestiestroken kunnen, maar zijn géén fietspad.

En de maximumsnelheid op een fietspad, van gelijk welke variante en hoe breed of smal het ook is en waar het zich ook bevindt, is enkel beperkt door de snelheidsbeperkingen zoals die bv. evengoed gelden voor auto's.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#17 Bericht door WFvN »

Patrick Pevenage schreef:En Brecht, die 75 cm in België bestaat. Een fiets mag niet breder zijn dan 75 cm. Mét lading echter mag dit tot 1 meter gaan (bv. trekkingtassen weerszijden fiets aangebracht).

Op een velomobiel staat enkel een max.breedte : 2,50 meter. Mét lading mag de velomobiel niet breder worden dan 30 cm méér dan de breedte zonder lading (met een max. van 2,50 meter uiteraard).
De letterlijke teksten:
82.4. Afmetingen.
82.4.1. (De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op <0,75> meter en deze van een drie of vierwieler op 2,50 meter.) <KB 21-12-1983, art. 11, 12> <Err. 03-03-1984>
82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets, mag niet meer bedragen dan (1,00) meter. <KB 2002-12-18/32, art. 12, 021; Inwerkingtreding : 01-01-2003>
Wat betreft de snelheid, daar ben ik nog niet achter waar ik dat kan vinden en hoe de wetten gelden in België.
Laatst gewijzigd door WFvN op vr 27 mei 2005, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#18 Bericht door Gast »

Wilfred, met dat lichtelijk bijtrekken bedoel je waarschijnlijk de breedte van een velomobiel mét lading. Je haalt de "aanhangwagen" aan. Voor de lading moet je in het Belgisch verkeersreglement zijn bij artikel 46.1.2°. Daar vind je die 30 cm terug voor een velomobiel.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#19 Bericht door WFvN »

ochja.... verkeerd gelezen (lastige taal..... waarom kunnen ze dat niet in begrijpelijk Nederlands/Belgisch schrijven ;) )

Bericht even gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

Re: Aan de kant gezet door de zwaantjes…

#20 Bericht door Gast »

WFvN schreef: Agent ziet Ward op de rijbaan waar hij 55 rijdt (waar 70 is toegestaan). Dat oom agent vindt dat Ward beter het fietspad kan pakken (we spreken over 15 km/h snelheidsverschil, niet eens zo gek veel gezien redelijk veel fietsers ergens tussen de 15 en 20 km/h rijden en veel ligfietsers zo'n 15 km/h harder dan dat) is hem inderdaad z'n recht en Ward heeft zich daar aan te houden. Echter:'
Als morgen op die zelfde baan een tractor het verkeer onveilig maakt, waar moet die dan rijden met z'n ploeg/stro-hakselaar. Die oudere tactors puffen ook maar tegen 30 a 40 rond. én op zo'n werkinstrument rijden is ook niet echt gezond, laat staan dat die dingen ook nog uitsteken.


In ieder geval toffe discussie, eigenlijk zou ik die moeten voorleggen aan m'n zuster. Echt een toffe, na de uren gaat ze bij het rode kruis de mensen bij een voetbalmatch helpen (meestal bijeengeklopt door een hooligan), tijdens de werkuren gaat ze achter de hooligans achterna :P

Die zij me overlaatst ook de fietssugestiestrook te gebruiken op de invalswegen van geel centrum. Doch merkte ik op, liever een meterke afstand te hebben van de rechts geparkeerde wagens. Dan rij je al bijna in het midden van het rijvak. Ze steken je toch voorbij zij ze, blijft toch het zelfde ?! Waarop ik antwoorde met: liever dat ze op het andere baanvak voorbij steken, dan rakelings tussen mij en de tegenligger. Zodat ik toch ook wat zwenkspeling heb.

én dan kom ik op een ander vervelend punt terecht. Ik moet links af: Ga je dan rechts stoppen als een fietser, omkijken wat amper kan, de wagens (achter je) laten passeren én dan oversteken om linksaf te kunnen gaan. (centrum)

/of blijf je in het midden van je baanvak. Stopt desnoods, om tegen liggers te passeren, kan je gerust linksaf omdat de rest stopt achter je ! (Of ze steken rechts van je voorbij, over de suggestiestrook en het voetpad als het moet - én wat met diegene die daar achter komt, die het net niet gezien heeft).

Fietspad gebruiken als je een driewieler hebt is leuk als je zo'n rood-achtig betonnen pad hebt (gescheiden van de baan) en meestal een meter breed. Totdat je iemand moet inhalen, en je weet dat het linkse achterwiel van dat betonnenpad kan slippen (kantel je met zo'n flevo ding, en je evenwicht is plots even zoek). Ook niet evident en spannend van tijd. Laat staan dat sommige automobilisten graag hun snuit van hun wagen over het fietspad zetten.

Peter

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Aan de kant gezet door de zwaantjes…

#21 Bericht door Brechtix »

boonsp schreef: én dan kom ik op een ander vervelend punt terecht. Ik moet links af: Ga je dan rechts stoppen als een fietser, omkijken wat amper kan, de wagens (achter je) laten passeren én dan oversteken om linksaf te kunnen gaan. (centrum)
/of blijf je in het midden van je baanvak.
Ik blijf meestal op voldoende afstand van rechts geparkeerde auto's, in principe zolang ik het achteropkomende verkeer niet teveel ophoud. Dus in de bebouwde kom meestal wel, daarbuiten meestal niet.

Om linksaf te slaan neem ik al geruime tijd op voorhand mijn plekje in zodat achteropkomende bestuurders niet verrast worden. Dat wordt van de alleweder vlot aanvaard, zal met een flevo trike ook wel, met een klein ligfietsje als de Mistral is dat misschien discutabel.

Om links in te slaan moet je hier soms vrij radikaal links voorsorteren om niet in de tramsporen terecht te komen. Dan gebeurt het wel eens dat ik rechts hou en de voetgangers volg.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#22 Bericht door de bakker »

De belgische wetgeving zit anders in elkaar dan de nederlandse. hier in belgie "MOGEN" fietsen met aanhangwagen, fietsen met drie of vier wielen minder dan één meter breed op het fietspad !!!! mogen dus, ze moeten niet !

als je een beetje rond neust op de www.velomobiel.nl site zijn daar de verkeersreglementen per land te vinden.

greetz

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#23 Bericht door de bakker »

Denken jullie niet dat we Gaia moeten inlichten dat " de zwaantjes " wel erg agressief uit de hoek komen?

Alle gekheid op ne stokje. ik denk dat er mensen zijn die die 'zwaantjes' eerder zullen geloven als ze verklaren dat je 'gevaarlijk' reed. 'gevaarlijk' rijden is tenslotte niet direct onderhevig aan verkeersreglementen.

Gast

#24 Bericht door Gast »

Patrick Pevenage schreef: Als de politie zegt dat je hier of daar moet rijden, doe het dan. Hoe stom het ook is. Dat is de kortste pijn en je bent er vanaf want negeren van de bevelen van een bevoegd persoon is een overtreding van de derde graad (rijbewijs wordt meteen ingetrokken én rechtbank).
Rijbewijs ? Zolang je geen motorke aan je fiets hangt, heb je bij m'n weten geen rijbewijs nodig :lol: Mooie wetgeving, zelfs Oma's en Bompa's mogen een hulpmotorke aan hun fiets hangen.

Peter

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#25 Bericht door marksje »

boonsp schreef:Rijbewijs ? Zolang je geen motorke aan je fiets hangt, heb je bij m'n weten geen rijbewijs nodig .Peter
Juist maar dan is het nog erger want bij gebrek aan een rijbewijs kan men het voertuig inhouden...gedaan met rijden.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#26 Bericht door Gast »

ma go schreef:
boonsp schreef:Rijbewijs ? Zolang je geen motorke aan je fiets hangt, heb je bij m'n weten geen rijbewijs nodig .Peter
Juist maar dan is het nog erger want bij gebrek aan een rijbewijs kan men het voertuig inhouden...gedaan met rijden.
Mmm, weet het zo niet. Als ze je rijbewijs afnemen, mag je niet met de wagen rijden want het rijbewijs slaat toch op cat. A B C D E gemotoriseerde voertuigen. Maar fietsen mag je altijd :-) Eer dat ze je fiets in beslag nemen, moet je toch al wel dronken zijn of zo.

Peter

Gast

#27 Bericht door Gast »

Ik zou toch maar opletten met dat rijbewijs. Dat is zoiets dat altijd mogelijk is en blijft. Het komt niet zoveel voor, maar het zal je toch maar overkomen dat je even een dagje gaat fietsen, en dat je later zonder rijbewijs thuiskomt.
Heb je het rijbewijs niet bij, dan zullen ze het wel thuis komen halen. Desnoods met een huiszoekingsbevel.
En voor de fiets heb je inderdaad geen rijbewijs nodig, maar zonder rijbewijs kunnen veel mensen weinig uitrichten, zowel privé als op het werk.

Er bestaat trouwens een verschil tussen een rijbewijs intrekken en een rijbewijs inhouden.
Een rijbewijs wordt ingehouden als je een pintje teveel ophebt. Dit gebeurt ambtshalve door de politie. Voor een termijn van drie of zes uur naargelang de uitslag van de ademanalyse. Is de uitslag echt teveel, dan wordt je rijbewijs meteen ingetrokken. Dit gebeurt op last van het parket. Heb je geen rijbewijs of kun je het niet voorleggen, dan wordt het voertuig waar je mee rijdt ingehouden. Inhouden van een rijbewijs is dus alleen van toepassing bij alcohol of drugs in het verkeer.
Een rijbewijs wordt ingetrokken (en dus niet ingehouden) wanneer je een zware overtreding van de derde graad pleegt (bv. negeren van een bevel), of bv. veroorzaken van een zwaar verkeersongeval waarbij jezelf erg in de fout ging. Dat hangt van geval tot geval af.

Zonder rijbewijs zitten en daardoor je voertuig 'aan de ketting' : alleen mogelijk bij rijbewijs inhouden (dus alleen bij alcohol of drugs in het verkeer).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#28 Bericht door Wouter D »

en is het ook zo, dat als je rijbewijs is ingetrokken (tijdelijk dan wel) dat je in theorie, geen enkel voertuig mag besturen op de openbare weg, ik hoorde vroeger al eens vertellen dat je niet eens met je kruiwagen moogt rijden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#29 Bericht door WFvN »

Wouter schreef:en is het ook zo, dat als je rijbewijs is ingetrokken (tijdelijk dan wel) dat je in theorie, geen enkel voertuig mag besturen op de openbare weg, ik hoorde vroeger al eens vertellen dat je niet eens met je kruiwagen moogt rijden.
Volgens mij moet je 'motorvoertuig' lezen en niet gewoon voertuig.

Bedenk dat je rijbewijs je welliswaar afgenomen kan worden als je dronken op de fiets zit maar dat je voor fietsen geen rijbewijs hoeft te hebben, dat mag jan-en-alleman. (alleen in bijvoorbeeld dronken toestand mag je geen enkel voertuig besturen, dus ook niet de fiets en mogelijk ook niet de kruiwagen maar het lijkt me stug dat je niet meer mag fietsen als je rijbewijs is ingetrokken/in beslag genomen is)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#30 Bericht door babl »

Wouter schreef:en is het ook zo, dat als je rijbewijs is ingetrokken (tijdelijk dan wel) dat je in theorie, geen enkel voertuig mag besturen op de openbare weg, ik hoorde vroeger al eens vertellen dat je niet eens met je kruiwagen moogt rijden.
Dat stukje over de kruiwagen lijkt mij de te kloppen want de definitie van bestuurder en voertuig is breed:
De wetgever schreef: Art. 2 : bepalingen
...
2.13 Bestuurder : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

2.14 Voertuig : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
En dat is dus zo bij een tijdelijke inhouding:
de wetgever schreef: Artikel 60
§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling:
(rijden onder invloed)
In de verkeerswet is de tekst rond het door een rechter uitgesproken verval van het recht tot het besturen van een voertuig niet echt duidelijk te noemen:

Initieel is er enkel sprake van het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig (artikel 38), later wordt er nog gespecifieerd dat een verval van het recht tot sturen kan volgens de categorieen rijbewijs die er bestaan (artikel 45), maar weer wat verder gaat het toch weer minder beperkend over het besturen van een voertuig in al zijn vormen (artikel 48).

Artikel 45 staat een rechter toe om slechts voor een aantal categorieen (inzover ze bestaan op het rijbewijs) rijverbod uit te spreken. Als een rechter een rijverbod niet beperkt is het een compleet verbod tot het besturen van alle voertuigen, dus er is geen conflict tussen Artikels 45 en 48, maar Artikel 38 vloekt dus wel wat met Artikel 48.

Hmmmm... dat artikel 45 is op zich dan wel bedenkelijk: als een rechter je wil verbieden om bv. met een velomobiel op de baan te komen (maar je wel wil toestaan om met de wagen te rijden, of met de fiets) kan dat niet, want voor velomobielen is er geen categorie op het rijbewijs -- dus krijg je of een algemeen rijverbod of geen.

Mocht diezelfde rechter het omgekeerde willen toestaan (je mag wel met de velomobiel of fiets maar niet met de wagen) kan dat perfect, want dan spreekt hij gewoon het rijverbod uit voor de categorie waar personenwagens onder vallen...
de wetgever schreef: Artikel 38

§ 1 De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken:

(...)

Artikel 45

De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.
Artikel 26 schreef:De Koning bepaalt het model van het Belgisch rijbewijs en van het als zodanig geldend bewijs, de categorieën van voertuigen waarvoor ze afgegeven worden, alsook de voorschriften betreffende de afgifte, de geldigheid, de vernieuwing, de vervanging en de teruggave ervan.
Het verval moet ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot het verval, werd begaan.

(...)

Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot een jaar en met geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft, hij die:

een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;
(...)
Trouwens, zoals Patrick al schreef: let op wat je doet, want je kan al fietsend je auto-rijbewijs kwijtspelen. Dat kan zelfs als je iets doet waarbij je helemaal geen rijbewijs nodig hebt (bijvoorbeeld het in brand steken van een flitspaal).
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Plaats reactie