Ongeval frontaal

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

Ongeval frontaal

#1 Bericht door Gast »

Meer dan eens stel ik mij voor wat er zou gebeuren wanneer ik een object recht van voor zou aanrijden. Met mijn ligfiets met bovenstuur.
Bij een gewone fiets weet ik het wel. Het voorwiel raakt, je gaat over de kop en dan moet je in fracties van seconden een vluchtplan berekenen. Er wordt wel bijgezegd dat het verstandig is om zeker niet bij het overkop gaan het stuur te blijven vasthouden, zoniet blijf je aan de fiets vastzitten wat niet hoort. Gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Bij een ligfiets is daaromtrent weinig geweten. Naar mijn mening althans. Men boort zich ergens in, met de voeten eerst, en komt vervolgens abrupt tot stilstand. Je gaat niet over de kop, maar schuift vooruit. Recht in de driehoek gevormd door framebuis en stuurstang. Daar gaan onze edele delen gegarandeerd te pletter op het balhoofd. Dames hoeven niet meteen te glimlachen. Ook zij hebben daar ter plekke gevoeligheden aanwezig.

Waar ik mij nog kan in vinden is het feit dat mijn fiets een opklapbaar stuur heeft, en daarom naar voor kan klappen. Dat kan eventueel nog enkele meubelen uit de brand redden wanneer het erop aankomt mijn bovenkant te redden. Met een vast stuur zou ik het alleszins niet willen meemaken.

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#2 Bericht door Recumby »

nu je 't zegt, ik mag er niet teveel aan denken... met mijn vast stuur en uitstekende remhendels.....
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Ongeval frontaal

#3 Bericht door marksje »

Patrick Pevenage schreef: Daar gaan onze edele delen gegarandeerd te pletter op het balhoofd.
Ik heb op die plaats mijn drinkbus gehangen, nen "water-bag" als het ware, maar enkel eraan denken en ik ben mijnen asem al kwijt.

Mogelijks een gat in de markt: Een ligfiets-airbag.
Bijlagen
100-0035_IMG.JPG
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#4 Bericht door GeertJ »

ooit ook eens in de nederlandse lijst voorbij gewaait.
http://www.science.uva.nl/research/amst ... regbik.avi en http://www.science.uva.nl/research/amst ... ecbike.avi geven een simulatie met bijbehorend "G-krachten" die je te verduren krijgt bij een kop aan kop aanrijding. Lijkt me redelijk te kloppen.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#5 Bericht door GeertJ »

nog een herkeken, want was al een tijdje geleden dat ik ze gezien had, en geef mij toch maar een ligfiets hoor, want volgens de simulatie krijg je daar het minst te verduren, en val je tenminste niet op je hoofd... :P
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#6 Bericht door Gast »

Oh, geluk, heb een flevo trike :D

Maar mocht ik nu botsen tegen een duivelse straatbloembak, dan passeer toch niet zo graag die RASP vooraan (ahem, kuche, :oops: )

Peter :roll:

Gast

#7 Bericht door Gast »

Geert Joos schreef:nog een herkeken, want was al een tijdje geleden dat ik ze gezien had, en geef mij toch maar een ligfiets hoor, want volgens de simulatie krijg je daar het minst te verduren, en val je tenminste niet op je hoofd... :P
Misschien. Simulaties zijn veronderstellingen. Maar goed. Als ik naar de simulatie van de ligfiets kijk bij een frontale aanvaring, dan zie ik dat de ligfiets uiteindelijk naar het beneden komen is. En die komt dus wél op je hoofd terecht.
Laatst gewijzigd door Gast op di 31 jan 2006, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#8 Bericht door Ward De Meyer »

Een filmpje van een velomobiel bestaat wrs nog niet, maar wat zou er daar gebeuren?

Wegvliegen doet zoiets niet lijkt me, wel weg katapulteren zonder op te stijgen.
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
stijnqc
Belofte
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 21:08
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#9 Bericht door stijnqc »

Heb al eens een noodstop moeten maken. Stond erg snel stil en had mijn voeten ook gezet zodat ik onmiddelijik rechtop stond op mijn voeten met mijn klapstuur dus omhoog...
Maar daarna viel ik terug achteruit, richting mijn zadel, met mijn klapstuur nog in de hand, en toen heb ik inderdaad met de afstelvijs (om de hoogte te regelen van mijn klapstuur) mezelf bijna gekastreerd. Zat een centimetertje naar links van mijn edele en centraal gelegen delen met een serieuze wond van de vijs...
Wil dus niet weten wat er gebeurt als je nog sneller stilstaat dan bij een noodstop...

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#10 Bericht door Frank D »

In die simulatie vd ligfiets veronderstellen ze dat het voorwiel voor de voeten geplaatst is wat meestal niet het geval is. Ik vrees dat het resultaat in de praktijk minder rooskleurig gaat zijn.
Ik zie een beeld van in elkaar geduwde onderbenen en een pijnlijke plek 'tussen je 2 dikke tenen' voor me. En als je dan nog eens de lucht in gaat met je klikpedalen nog vast (alhoewel die vermoedelijk al wel los zullen zijn, maar stel je maar eens voor)... brrr
Laatst gewijzigd door Frank D op vr 27 mei 2005, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#11 Bericht door Brechtix »

Die drinkbus lijkt me zo dom nog niet?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

Brechtix schreef:Die drinkbus lijkt me zo dom nog niet?
ah ja ! en dan kijken hoe hoog dat het water uit je drinkbus vliegt; ge kunt er nog ne wedstrijd van maken,...vrijwilligers ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

Heb daar bij de Alleweder ook wel eens aan gedacht en snel tot de conclusie gekomen dat ik er liever niet aan wil denken.

Ik denk dat je bij een frontale aanrijding eerst je benen breekt en vervolgens naar binnen schiet (traagheidbeginsel). Enkel de stuurstang kan je dan nog tegenhouden en jullie weten wat er daar eerst tegenaan vliegt ...

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#14 Bericht door Ward De Meyer »

Bij een frontale aanrijding met een velomobiel, scheurt heel de neus open, je binnenframe krijgt de klap te verwerken, met wat geluk blijft ie recht staan. Door de klap, wil de ene zijde van je fiets ook wel eens bol gaan staan door de spanning die erop gekomen is. Je krijgt een klap in je nek, die je hopelijk met een helm kan opvangen. De afwerkranden snijden je knieen en benen open.

Toch kun je beter in een velomobiel zitten dan op een ligger bij een ongeval. Als je aangereden wordt kun je met je ligger onder de wagen terecht komen. Met een velomobiel is enkel je materiële schade enorm maar niet je lichamelijke...

Ward- Spreekt uit ervaring -De Meyer
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#15 Bericht door Johan Clerx »

Bij een frontale aanrijding met een velomobiel, scheurt heel de neus open, je binnenframe krijgt de klap te verwerken, met wat geluk blijft ie recht staan. Door de klap, wil de ene zijde van je fiets ook wel eens bol gaan staan door de spanning die erop gekomen is. Je krijgt een klap in je nek, die je hopelijk met een helm kan opvangen. De afwerkranden snijden je knieen en benen open.
Scary :shock:

Plaats reactie