Pagina 3 van 5

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 23:02
door Helen
Jo2p schreef:
Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 23:12
door Jo2p
eeuwige reiziger schreef:Eerlijk gezegd heb ik het ook moeilijk met die redenering. Stel je eens voor dat een loonwerker met een grote aardappelrooier een kind op de fiets omver rijdt en zich er op die manier probeert uit te praten... Geen enkele bestuurder kan de grootte van zijn voertuig als excuus inroepen.
Vind dit te veel jumping to conclusions. Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf. En dan moet op die meestal verlate plek een klein kind met een fietsje rijden. Beetje te veel op elkaar geplakt voor een case vind je niet? Op het erf verwacht ik wel een kind met een fietsje, maar dan zal pa zijn kind wel hebben uitgelegd wat te doen. Op het land wordt het met die fiets zeuren, dus daar geen klein kind met een fietsje. In de stad mag zo'n machine niet komen, dus het blijft bij trajecten tussen land en boerderij. Dus meestal verlaten en vrij open. Op de daar aanwezige wegen kan een klein kind op een fietsje rijden, de kans dat nu net daar een grote aardappelrooier in z'n achteruit gaat is wat mij betreft een beetje te ver gezocht. De landbouwvoertuigen die ik tegenkom rijden op de openbare weg niet achteruit en erachter hangt een sliert auto's omdat je niet kunt inhalen.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 23:17
door Jo2p
Helen schreef:
Jo2p schreef:
Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 23:21
door Jo2p
eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef: Dit is niet duidelijk, wat is strafbaar?
Om u te dienen:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/108-art8
Dank, en men houdt zich daar dus braaf aan? :mrgreen:

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 8:28
door Ronnius
Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.

En als fietser/velomobilist plaats ik me steeds zo dat ik zichtbaar ben in de spiegels, maar nog komt het voor dat ik, door rijgedrag van anderen in een dode hoek kom te staan/gedwongen wordt.

Verder hou ik steeds rekening met de onkunde van een ander. Ook hebben tegenwoordig bitter weinig mensen empathisch vermogen. Ze kunnen zich niet inleven in een ander zijn situatie, daarmee rekening houden kan al veel helpen.

En verder een auto die vlak achter je komt te staan? Tegenwoordig kruipen ze zowat op een, op een parking vechten ze om een plaatsje, zelfs in een file op de weg staan ze zo dicht op elkaar dat je niet eens een halve meter achteruit kunt.
Daar moet je nu eenmaal rekening mee houden. Ik rij al jaren geen auto meer, maar ik zie wel hoe ze rijden, veel te dicht opeen, en dat ga je niet veranderen, ook niet door je kwaad te maken.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 9:14
door Wouter D
kleine auto, kind, fietser... er zijn er altijd die fout zijn, meestal zijn het beide partijen ...

Er is één ding waar je zeker kan van zijn. in de buurt van een manoevrerend voertuig, of achter aan voertuig rijdt mag je er pas vanuit gaan dat de bestuurder je kan zien als jij hem kan zien in zijn spiegels. lukt dat niet, dan zit je in één van de dode hoeken.

Wat JO2p in het verolg beter doet is achteruit parkeren. Dan heb je bij het uitrijden een veel beter zicht op de situatie. Op de weg zie je het niet veel maar in de prive-sector zijn er al parkings waar de huisregels verbieden om vooruit te parkeren.

Wat als het een kind was... dat zijn de zgn domme accidenten waar de bestuurder van het voertuig dikwijls als schuldige word gewezen... dit trek ik niet in discussie. Maar een hoop ongevallen met kinderen kan voorkomen worden door de opvoeding van het kind. Ik zorg alleen voor mijn kind natuurlijk, maar ik merk toch dat veel ouders nogal laks zijn in die opvoeding. Dikwijls zijn het diezelfde ouders die hun kinderen bvb geen gordel aandoen in de auto, rondvliegen in de auto op parkeerplaatsen op zoek naar een plaatsje... Ook als kind leer je al een beetje autorijden door het rijgedrag van je ouders... swat er kan een hoop beter en we kunnen er niets aan doen.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 9:36
door Ronnius
Jo2p schreef:
Helen schreef:
Jo2p schreef: ??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.
Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 12:17
door Wim -de roetsende
Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.

Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 12:38
door Wouter D
Wim -de roetsende schreef: Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Dat heb ik ook al heel dikwijls gehad met de fiets, of ze gaan me voorbij net voor het kruispunt en dan vol in de remmen omdat ze me zogezegd niet hadden gezien maar ze zijn wel uitgeweken om me in te halen. de meeste hebben dan nog het lef om te zeggen dat ze me niet konden zien :s

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 12:42
door Ronnius
Wim -de roetsende schreef:
Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.
Ik heb het onlangs nog meegemaakt met de fiets. Laat genoeg ruimte tussen mij en de voorligger (aan een kruispunt) om zichtbaar te blijven en voor ik het doorhad was het te laat, deze die achter mij aan kwam vond dat hij toch in dat gaatje moest kruipen met de auto. En dan sta je daar, alweer onzichtbaar, en kan je er niets aan doen.
Wim -de roetsende schreef:Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Dat had ik wel door. Daarom, en dat heb ik de laatste dagen hier op het forum nog eens geschreven, dat ik de andere weggebruikers en vooral de automobilisten als mentaal gehandicapten beschouw. Zodoende ben je veel meer op ondoordachte maneuvers bedacht.
Het is bij mij zo erg dat als een auto, die plots achter me opduikt, me niet per direct inhaalt ik al begin op te kijken met het idee "wat doet die nu", zelfs al ben ik tot op zo een 30 meter van een kuispunt verwijderd. Het helpt veel in mijn gemoedsrust en mijn veiligheid.

Dat er veel short aan het verkeersinzicht is een feit. Je kan je er aan ergeren, je kan er uit gaan leren.
Waar ik kan observeer ik de andere weggebruikers, niet alleen hun daden, maar ook de uitdrukking op hun gezicht.
Het heeft me veel bijgebracht.
Hou er ook rekening mee dat veel mensen (en alsmaar meer) totaal geen empathisch vermogen hebben.
Die kunnen zich niet in een ander zijn situatie inleven, het enige wat telt is hoe zij er voor staan.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 16:51
door Jo2p
Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.
Zo zie je maar weer, uiterlijk van zo'n voertuig kan dus verkeerde indruk geven. Klopt, ik heb nog nooit in een groot landbouwvoertuig gezeten, zal denk ik ook nooit gebeuren, heb daar niks te zoeken. Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken. Maar bedankt voor de update, weet ik in vervolg dat ik ook bij deze voertuigen voldoende ruimte moet laten. Deed ik al, maar nu ook met achtergrond van waarom. :mrgreen:

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 17:47
door Lex
Wim -de roetsende schreef:
Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
In mijn ogen is dit geen gebrek aan verkeersinzicht, maar egoïsme en het haantje de voorste gedrag van mensen.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 21:26
door Peter J
Jo2p schreef:Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken.
Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 21:38
door eeuwige reiziger
Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Soms komt het wel heel dichtbij als je het moet horen van enkele landbouwers met wie je na de mis nog wat staat te praten... Als vader raakte het mij heel diep toen ik enige tijd geleden vernam dat iemand uit de buurt zijn kind op het eigen erf had omver gereden. Ronnius weet waarover hij praat. Zeg nooit nooit. 't Ondenkbare gebeurt veel eerder in de werkelijkheid dan in de films.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 03 dec 2016, 22:38
door trikelover
Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.
Ondertussen bestaat er een rijbewijs voor tractoren type G. Alleen is het mij opgevallen dat de meeste landbouw zonen dit niet nodig vinden.

Er is ook een overgangsmaatregel hiervoor iedereen die voor 30/09/1982is geboren heeft dit rijbewijs niet nodig. Wat maakt dat velen onder ons gewoon met zo'n dingen gaan rijden.