Pagina 1 van 5

Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 7:22
door frank8265
Even een vraagje betreffende de veiligheid op een trike in het verkeer:

M'n ervaring bij het woon/werk fietsen is dat achterop komende automobilisten vaak zo kort mogelijk langs me heen komen bij het inhalen. Zeker op de polderwegen die toch al niet breed zijn is fatsoenlijk uitwijken door auto's er niet bij (er mocht eens een spatje vuil op hun blik komen :cry: ).

Een trike lijkt vanaf de achterkant gezien in eerste instantie op een gewone fiets, maar is van voren natuurlijk een stuk breder. Ik weet niet of alle automobilisten dit direct zullen zien. Zeker in een gebied waar je niet of nauwelijks trikes ziet.

Hoe zijn de ervaringen van de trike rijders hier en wordt er gebruik gemaakt van afstandhouders ofzo?

Grt,

Frank

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 10:48
door crash-quest-dummy
Neem plaats in op de weg.
Als je inschat dat een auto er amper langs kan, en al helemaal niet zonder te vertragen, rij dan zo dat het duidelijk is dat ie er zeker niet langs kan, zelfs al zou die inschatten dat je met een 2wieler rijdt. Kom je een plek tegen waar het wel kan, ga dan even opzij. Als ie er ondertussen deels off road wel langs gaat, is het alvast niet aan hoge snelheid.
Verder lijkt een rode reflector of licht aan het linker (en rechter) voorwiel (as (tip reelight?) of spatbord) nuttig om ook bij nacht de ware aard van je rijwiel beter weer te geven.
Het gebruik van achteruitkijkspiegel(s) vind ik noodzakelijk als je veel van zulke situaties tegenkomt.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 10:55
door fcapri
ik ga meestal in het midden van het rijvak rijden, en als ik een plaatsje zie dat die voorbij kan, ga ik dan uiterst rechts rijden.
autos hebben het ook direct door dan als je ineens plaats maakt.
blijven ze toch achter mij, zal ik met de hand teken doen dat ze voorbij mogen.

op dat vlak heb ik maar weinig problemen gehad, maar bij geparkeerde autos loopt het vaak mis.
je rijd dan op de rijbaan, 50meter verder staat een geparkeerde wagen, en dan heb je altijd zo een rund met een auto die naast je komt rijden. mag je dan vol in de remmen omdat jij niet tussen de geparkeerde auto en de dubbelende auto kan. ik kom het vaak tegen in bebouwde kom waar ik dan ook vaak 40-45km/h rijd en een auto me niet snel voorbij geraakt

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 12:01
door blackarmor
idd uw plaats op de weg opeisen . een auto moet 1m tussen hem en de fietser laten ( en dus niet zoals er blijkbaar veel denken ik moet 1m overlaten voor de fietser ) ik kom regelmatig op een jaagpad ene tegen met een land rover die echt schrik heeft om ook maar 1cm van het asfalt af te wijken

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 13:16
door frank8265
Bedankt voor de reacties!
Plaats opeisen op de rijbaan zal zeker iets zijn waar ik in het begin aandacht aan zal moeten besteden. Maar zal zeker lukken. 8)

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 14:13
door Wim -de roetsende
Sinds ik lampjes bij de spiegels heb geplaatst (QuestXS) houden tegemoetkomende auto's veel meer afstand als ze mij passeren.

Achteropkomend verkeer ziet een enorm groot reflecterende achterkant met een fel ledlampje en bovenop de smurfenmuts heb ik dan nog een Fibre Flare geplaatst.

Van het achterlicht naar de bovenkant van de smurfenmuts heb ik ook nog een aantal rondjes van reflecterend materiaal geplakt.

Ik denk dat ik wel opval.

Mijn tip is dus: Zorg voor voldoende lampen en reflectiemateriaal.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 20:15
door Lex
Je kunt natuurlijk je plaats op de weg opeisen door in het midden van de weg te rijden. Maar dat komt bij sommige automobilisten over als een rode lap. Ja kan ook wat van links naar rechts rijden zodat je overkomt alsof je een beetje moeite hebt om in een rechte lijn te rijden. Doe ik ook meestal als ik een vrachtwagen achter mij zie aankomen. Werkt meestal.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: za 26 nov 2016, 21:06
door Ronnius
blackarmor schreef:ik kom regelmatig op een jaagpad ene tegen met een land rover die echt schrik heeft om ook maar 1cm van het asfalt af te wijken
In het begin dat ik opnieuw begon te fietsen dacht ik dat de autobestuurders niet wilden uitwijken.
Maar er is nog iets anders, naast arrogante bestuurders die niet willen uitwijken (die zijn er wel degelijk) zijn er ook die helemaal geen idee hebben waar de rechtse kant van de auto zich bevind op de weg.
De laatste keer dat ik met iemand mee reed merkte ik zelf hoe kort de neus van sommige auto's is en ik vroeg me af hoe je zo kunt weten waar je rechterkant zich bevind. Dat terwijl ik dat tot op een paar cm wel wist bij de auto van mijn ouders en daarna bij deze die ik zelf had. Dat heb ik zelfs eens bewezen tegen over mijn moeder, door de auto zo te parkeren dat de rechterwielen zich op de lijn van het parkeervak bevonden en haar dan te vragen dat te controleren.

Toen ik net met de Orca begon te rijden heb ik ook gezocht hoe ik kon zien waar het rechtervoorwiel van de Orca zicht bevind. Zo weet ik ook hoever ik van de boord van de verharding ben als ik extreem rechts moet gaan rijden.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: zo 27 nov 2016, 8:44
door frank8265
Wim -de roetsende schreef:Sinds ik lampjes bij de spiegels heb geplaatst (QuestXS) houden tegemoetkomende auto's veel meer afstand als ze mij passeren.

Achteropkomend verkeer ziet een enorm groot reflecterende achterkant met een fel ledlampje en bovenop de smurfenmuts heb ik dan nog een Fibre Flare geplaatst.

Van het achterlicht naar de bovenkant van de smurfenmuts heb ik ook nog een aantal rondjes van reflecterend materiaal geplakt.

Ik denk dat ik wel opval.

Mijn tip is dus: Zorg voor voldoende lampen en reflectiemateriaal.
Wim,

Ik heb je Quest gezien op je blog. Prachtige VM die zeer zeker opvalt! 8)

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: zo 27 nov 2016, 8:47
door frank8265
Ronnius schreef:In het begin dat ik opnieuw begon te fietsen dacht ik dat de autobestuurders niet wilden uitwijken.
Maar er is nog iets anders, naast arrogante bestuurders die niet willen uitwijken (die zijn er wel degelijk) zijn er ook die helemaal geen idee hebben waar de rechtse kant van de auto zich bevind op de weg.
De laatste keer dat ik met iemand mee reed merkte ik zelf hoe kort de neus van sommige auto's is en ik vroeg me af hoe je zo kunt weten waar je rechterkant zich bevind. Dat terwijl ik dat tot op een paar cm wel wist bij de auto van mijn ouders en daarna bij deze die ik zelf had. Dat heb ik zelfs eens bewezen tegen over mijn moeder, door de auto zo te parkeren dat de rechterwielen zich op de lijn van het parkeervak bevonden en haar dan te vragen dat te controleren.

Toen ik net met de Orca begon te rijden heb ik ook gezocht hoe ik kon zien waar het rechtervoorwiel van de Orca zicht bevind. Zo weet ik ook hoever ik van de boord van de verharding ben als ik extreem rechts moet gaan rijden.
Overzicht van de (afmetingen) van de wagen is bij moderne auto's een stuk lastiger inderdaad. En als je op dat gebied je wagen niet kent kan dat wel eens problemen opleveren.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 19:24
door Beinsberger E
Als ik op een jaagpad rij en er komt een auto dan rij ik meestal redelijk in het midden van het pad en als ik zie dat ze voldoende afremmen en plaats maken dan ga ik duidelijk rechts rijden om te passeren, trouwens auto's mogen niet op een jaagpad tenzij het een dienstvoertuig is en die maken meestal geen problemen. :wink:

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 20:14
door eeuwige reiziger
Beinsberger E schreef:Als ik op een jaagpad rij en er komt een auto dan rij ik meestal redelijk in het midden van het pad en als ik zie dat ze voldoende afremmen en plaats maken dan ga ik duidelijk rechts rijden om te passeren, trouwens auto's mogen niet op een jaagpad tenzij het een dienstvoertuig is en die maken meestal geen problemen. :wink:
Of bewoners. Ook die weten daar goed mee om te gaan. Af en toe kom ik bewoners tegen op het jaagpad waar mijn woon-werkverkeer langs gaat. Nooit enig probleem gehad bij kruisen of inhalen. Na al die jaren kennen we elkaar trouwens.

Sluipverkeer is dan weer van een ander gehalte! Niet zelden mensen die opgefokt achter het stuur zitten en denken dat ze de drukte van het verkeer kunnen omzeilen door onrechtmatig het jaagpad te nemen. Op een bepaald moment was voor mij de maat vol. Na mijn klacht stond er dan een hele tijd een combi ietwat verdekt opgesteld langs het jaagpad. Met goed gevolg!

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 20:33
door fcapri
frank8265 schreef: Overzicht van de (afmetingen) van de wagen is bij moderne auto's een stuk lastiger inderdaad. En als je op dat gebied je wagen niet kent kan dat wel eens problemen opleveren.
autos zijn autos, en wie ermee rijd moet maar weten hoe groot die is.
of denk je dat ik enig overzicht had met dit ding... de rechtse was de mijne. daar zie ik al een kleine auto niet meer, laat staan een velomobiel. maar op de hoogte blijven van alle verkeer die zich rond u bevind is altijd handig
http://fcapri.homelinux.com/meetings/20 ... 2_1185.jpg

als mensen natuurlijk continue op de GSM of GPS aan het gapen zijn, dan gebeuren er ongelukken. als je autorijd moet je aandacht volledig bij het autorijden zijn.
en daar gaan vlagjes, afstandhouders, fluo jassen... allemaal niks aan veranderen. tenzij je aan elke hoek een vlaggestok hangt met een vlag eraan.
bij ons in de oldtimerclub doen wij regelmatig wedstrijden.
het dichtste bij een ei parkeren met je voorwiel (rechtse).
stoppen vlak aan een balk
...
helpt natuurlijk veel om je auto te kennen. zeker als je <1000km/jaar met dat ding rijd

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: di 29 nov 2016, 10:30
door Ronnius
fcapri schreef: autos zijn autos, en wie ermee rijd moet maar weten hoe groot die is.
Heb toch al stoten gezien waarbij oa een vrouw niet tussen de paaltjes (langs een voetpad) en een bus van Delijn durfde rijden.
Ze had nochtans aan beide zijden ruim een halve meter over, ondanks aanwijzingen (oa ook van mij) bleef ze helemaal geblokkeerd staan.
De bus van Delijn kon geen kant op en al het gemotoriseerd verkeer op het (druk) kruispunt stond stil.
Dit omdat iemand de breedte van haar voertuig niet kende. En zo rijden er tegenwoordig veel rond.

Re: Afstand houden / houders

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 12:30
door Jo2p
Ik heb vroeger een Land Rover Defender gehad, een gesloten bak. Ik stond op een parkeerterrein en wilde de auto een paar meter naar achteren zetten om de bocht goed te kunnen nemen voor de plek die ik toen zag. Een Land Rover heeft namelijk een stevige draaicirkel. Hevig getoeter bij het naar achteren rijden. Stoppen en op de handrem. Maar eens gaan kijken wat er aan de hand is. Stond achter mij een Volkswagen Up!. Dit autootje was zo klein dat ik hem niet in mijn linker spiegel zag, niet in mijn rechter spiegel zag en door het gemonteerde reservewiel op de achterdeur zie je daar ook niets. Die meneer aangesproken. Eerst een hele tirade verwerkt, of ik niet beter kon uitkijken etc. De man uitgelegd dat ik zijn autootje door het formaat helemaal niet kan zien. Mijn auto moest maar van de weg af en was niet legaal etc. Uitgelegd dat het model sinds ongeveer 1950 al rondreed en gewoon goedgekeurd was. Hem ook aan het verstand gebracht dat hij onverantwoord reed en kennelijk zich geen andere situaties kon indenken dan alleen vanuit zijn Up! visie. Voorgesteld om mijn Land Rover maar in zijn achteruit te zetten en dan zien we wel hoe plat die Up! is, of beter dan Down!, Land Rovers hebben over het algemeen niet zoveel moeite met heuveltjes. De man koos eieren voor zijn geld. En dit zijn zaken die ik nu in mijn stationwagen nog steeds tegenkom. Automobilisten die niet in staat zijn om te anticiperen op de situatie voor hen of überhaupt kunnen inbeelden van hoe het er uit ziet vanaf de bok op een wat grotere auto voor hen. Als ik een vrachtwagenchauffeur een moeilijk uitvoerbare manoeuvre zie maken laat ik hem gewoon voorgaan, die paar minuten, als het al zo lang zou duren, kunnen er wel vanaf. Maar regelmatig zie ik auto's en vooral fietsers (met name door de laatste wetswijziging in NL) die gewoon stug blijven doorrijden en als je ze daarop aanspreekt alleen een heel grote mond opzetten met de afsluitende drieletterige tekst.